Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 apr 2006 16:53

@Loëlla, je schreef eerder:

Ik moet ook opletten. Wanneer ik voel dat er hier eventueel mensen zouden zijn die mij op andere ideëen zouden willen brengen, ben ik weg. Maar wanneer we gewoon aan elkaar laten zien wat we wel en niet geloven, is er niets mis mee. Eigenlijk vind ik dat een soort van velddienst (= 'van deur tot deur gaan'), ik leg jullie eigenlijk ook een beetje uit wat we geloven.

Ik voel een spanningsveld hier. Je geeft aan dat als je voelt dat er mensen zijn die jou op andere ideeën proberen te brengen, dat je dan weg bent. Of te wel: je stelt het niet op prijs als andere mensen hun visie, mening, geloof of welek bewoording je er dan ook voor gebruikt, aan jou proberen over te dragen zodat je er ook in gaat geloven.

Dan aan het einde van je post merk je op dat je dit als soort van velddienst ziet. Velddienst is in mijn ogen gericht op verspreiding van de boodschap, "de waarheid" zo je wilt. Dus dat is er op gericht om mensen te overtuigen van jouw zienswijze van het geloof.

Het spanningsveld wat ik proef is dat jij (en misschien alle GvJ?) het niet accepteer dat anderen hun geloof op jou/jullie proberen over te brengen, maar dat wij (bijv. aan de deur) wel moeten accepteren dat jullie je zienswijze op het geloof aan ons proberen over te dragen.
Leg me dat eens uit?

Tweede vraag aan jou: waarom dring je zo aan op de "h" achter Jehova? (:P ) Van Dale spreekt alleen over Jehova en niet over Jehovah.

@Jantjes, Ben jij ook een Getuige van Jehovah?

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 17:44

In een pb naar peter77 schreef ik onder andere dit:
... En dat jullie dat met kracht willen verdedigen begrijp ik ook best. Dat heb ik zelfs véél liever dan een milde aai over mijn bol :wink: . Hier in België zijn de mensen best apatisch als het over geloofszaken gaat. Dus ik ben wàt blij dat ik hier met gelovigen kan praten!
Kijk, wat kan er opbouwender zijn dan 2 christenen met elk hun eigen geloof, die uitleggen wat elk van hen gelooft? Dat hoeft toch niet per se hard tegen hard te gaan, daar hou je óf een ruzie óf een crisis aan over. En da's zeker niet mijn bedoeling :) .

... Maar weet dat ik je niet wil overtuigen van "mijn gelijk", en dat ik hier enkel met de bedoeling op het forum zit om uit te leggen wat ik geloof + opensta voor wat jij gelooft. :)

Respectvol ieders geloof en visie uitleggen vind ik boeiend en interessant. Maar dat heeft niets te maken met Jantjes bericht. Of wel?

PeterD schreef:Dus dat is er op gericht om mensen te overtuigen van jouw zienswijze van het geloof.

De prediking heeft als voornaamste doel het goede nieuws van Gods koninkrijk op de gehele bewoonde aarde te prediken. Niet om de hele wereld te bekeren, maar om een getuigenis te geven. Zo krijgen veel mensen overal ter wereld de gelegenheid om Gods voornemen met de aarde te leren kennen.

PeterD schreef:Het spanningsveld wat ik proef is dat jij (en misschien alle GvJ?) het niet accepteer dat anderen hun geloof op jou/jullie proberen over te brengen, maar dat wij (bijv. aan de deur) wel moeten accepteren dat jullie je zienswijze op het geloof aan ons proberen over te dragen.
Leg me dat eens uit?

Hmm, voor mij moeten jullie mijn zienswijze niet accepteren, maar ik weet zeker dat het voor jullie (en veel andere mensen) best interessant is om van een Getuige zélf te horen hoe de vork aan de steel zit - daarom moeten jullie het er voor mij nog niet mee eens zijn.
Dat is wat ik wil bereiken op dit forum; ik wil uitleggen wat ik geloof, en ik sta open voor jullie kijk op sommige kwesties.

Misschien denk je dat ik niet meer over de Drie-eenheid wil praten omdat ik me bedreigd voel of zoiets. Dat is niet zo. Ik heb al meerdere keren uitvoerig mijn zienswijze hieromtrent uitgelegd, en daar hou ik het bij. Ik ga niet nodeloos alles nog 5 keer herhalen, als je gewoon 1 of 2 bladzijdes moet teruggaan en daar je antwoord kan vinden. :)
En nog steeds snap ik niet wat Jantjes bericht hier mee te maken heeft. Of hij een Getuige is weet ik niet, en wat hij hier mee wil bereiken weet ik ook niet. Als hij het niet uitlegt hoor ik dat graag van jou :) .

I.v.m. je vraag over Jehovah :wink: : zoals ik ook al eerder schreef:
Loëlla schreef:Kleine correctie: Jehovah's Getuige. In de woordenboeken en in de media wordt vaak Jehova geschreven, maar zelf schrijven we Jehovah. Ik vind het vaak ook niet zo leuk als ze ons benoemen als "de Jehova's", "de Jehova getuigen",... We zijn Getuigen van Jehovah, of ik ben een Getuige van Jehovah klinkt respectvoller vind ik. ...

-
En nu raad ik jullie toch maar aan om mijn berichten 2 keer te lezen, want er worden vaak dezelfde vragen gesteld - vragen waar ik al een antwoord op gegeven had. :wink: Als ik iets wil vragen kijk ik eerst na of die vraag nog niet gesteld was, zodoende heb ik dit forum altijd 2 keer op mijn taakbalk staan. Zo kan ik tijdens het typen van mijn bericht ook 2 pagina's terug kijken. Mss een tip? :)

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2006 17:53

Loëlla schreef:Geen enkele christelijke organisatie dan Jehovah's Getuigen alleen doen dit werk zoals Jezus en zijn discipelen dat deden (Matth 10:7, 11-13; Hand 20:20, 21; Hand 5:42). Jehovah's Getuigen prediken de koninkrijkboodschap beslist tot alle natiën en talen, momenteel zijn ruim 6 miljoen Getuigen in 235 landen en 400 talen actief. Dat is beslist een indrukwekkende vervulling van de profetie die opgetekent staat in Matth 24:14 "Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.", vooral omdat Jezus voorzei dat we "voorwerpen van haat" zouden zijn (Lukas 21:17). Wanneer God vindt dat het goede nieuws in voldoende mate gepredikt is, zal het einde beslist komen (Matth 24:14).

Het is opmerkelijk wat op een conferentie van religieuze leiders in Spanje werd opgemerkt: "Misschien zijn de kerken uiterst nalatig in datgene waarmee de Getuigen zich nu juist het meest mee bezighouden - het huisbezoek, dat past in de apostolische methodologie van de primitieve kerk. Terwijl de kerken zich in veel gevallen beperken tot het bouwen van hun tempels en het prediken binnenin hun plaatsen van aanbidding, volgen de Getuigen de apostolische procedure door van huis tot huis te gaan en gebruik te maken van iedere gelegenheid om getuigenis te geven." (El Catolicismo, Bogotá (Colombia), 14 september 1975, blz 14)

Kijk, dat noem ik nou tunnelvisie. Hoe kom je erbij dat de JG's dat alleen doen? Ik ken talloze kerken die hun missionarissen overal ter wereld hebben en naast praktische hulp de Bijbelse boodschap proberen te brengen waar ze maar kunnen.
Ik denk aan de Wiclyff Bijbelvertalers die zorgen dat de Bijbel in de meest vreemde Afrikaanse talen vertaald wordt.
Ik vind het ook kort door de bocht dat je aanhaalt dat kerken alleen maar tempels stichten etc.
(kort door de bocht citaat van mij).
De kerken, zeker in Nederland, proberen zorgzaam en pastoraal te zijn. Mensen op te zoeken die dat nodig hebben, dingen voor jongeren te doen.
Kortom: je doet met dit soort opmerkingen het pastoraat ernstig tekort.

In de kerken zijn mensen oprecht bezig met de opdracht van de Heer heen te gaan, te verkondigen en te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 18:50

Riska schreef:
Loëlla schreef:Geen enkele christelijke organisatie dan Jehovah's Getuigen alleen doen dit werk zoals Jezus en zijn discipelen dat deden (Matth 10:7, 11-13; Hand 20:20, 21; Hand 5:42). Jehovah's Getuigen prediken de koninkrijkboodschap beslist tot alle natiën en talen, momenteel zijn ruim 6 miljoen Getuigen in 235 landen en 400 talen actief. Dat is beslist een indrukwekkende vervulling van de profetie die opgetekent staat in Matth 24:14 "Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.", vooral omdat Jezus voorzei dat we "voorwerpen van haat" zouden zijn (Lukas 21:17). Wanneer God vindt dat het goede nieuws in voldoende mate gepredikt is, zal het einde beslist komen (Matth 24:14).

Het is opmerkelijk wat op een conferentie van religieuze leiders in Spanje werd opgemerkt: "Misschien zijn de kerken uiterst nalatig in datgene waarmee de Getuigen zich nu juist het meest mee bezighouden - het huisbezoek, dat past in de apostolische methodologie van de primitieve kerk. Terwijl de kerken zich in veel gevallen beperken tot het bouwen van hun tempels en het prediken binnenin hun plaatsen van aanbidding, volgen de Getuigen de apostolische procedure door van huis tot huis te gaan en gebruik te maken van iedere gelegenheid om getuigenis te geven." (El Catolicismo, Bogotá (Colombia), 14 september 1975, blz 14)

Kijk, dat noem ik nou tunnelvisie. Hoe kom je erbij dat de JG's dat alleen doen? Ik ken talloze kerken die hun missionarissen overal ter wereld hebben en naast praktische hulp de Bijbelse boodschap proberen te brengen waar ze maar kunnen.
Ik denk aan de Wiclyff Bijbelvertalers die zorgen dat de Bijbel in de meest vreemde Afrikaanse talen vertaald wordt.
Ik vind het ook kort door de bocht dat je aanhaalt dat kerken alleen maar tempels stichten etc.
(kort door de bocht citaat van mij).
De kerken, zeker in Nederland, proberen zorgzaam en pastoraal te zijn. Mensen op te zoeken die dat nodig hebben, dingen voor jongeren te doen.
Kortom: je doet met dit soort opmerkingen het pastoraat ernstig tekort.

In de kerken zijn mensen oprecht bezig met de opdracht van de Heer heen te gaan, te verkondigen en te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

Het valt toch niet te ontkennen dat Jehovah's Getuigen de enige organisatie is die dat doet? Ik heb nog nooit mensen die de Kerk bezoeken deur aan deur Gods koninkrijk weten te verkondigen... Dat doen alleen Jehovah's Getuigen. Dat andere kerken en gemeenschappen ook moeite doen om mensen te onderwijzen kan ik niet ontkennen, en heb ik ook niet ontkent. :)

Ook Jehovah's Getuigen hebben lectuur in talen van zelfs uiterst geïsoleerde groepen, of brengen lectuur in de taal die op afgelegen eilandjes gebruikelijk is, eilandjes die politiek gezien niet eens meetellen.

Riska schreef:De kerken, zeker in Nederland, proberen zorgzaam en pastoraal te zijn. Mensen op te zoeken die dat nodig hebben, dingen voor jongeren te doen.

Blijft dat niet hoofdzakelijk tussen de leden? Terwijl Jezus ons juist gebiedt om alle mensen in alle natiën van huis tot huis te bezoeken, niet hoofdzakelijk de leden.

Riska schreef:In de kerken zijn mensen oprecht bezig met de opdracht van de Heer heen te gaan, te verkondigen en te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

In de kerken ja, maar niet erbuiten zoals Jezus Christus ons dat leerde, of zoals het vb van Paulus ons leert. Mijn aanhaling van die religieuze leiders in Spanje vind ik dan ook volkomen terecht. :)

Ik ga eten :J , bye!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 apr 2006 18:53

Even ter verduidelijking dan Loëlla, het is naar mijn mening (ik zeg het met liefde) gewoon niet mogelijk te discussiëren of debatteren met jou , omdat jij zo onder de ban en betovering van het wachttorengenootschap staat en zit, dat je ze letterlijk en misschien wel uit je hooft citeer. Volgens mij kan jij niet onafhankelijk en zelf denken zonder dat allerlei wachttorengenootschap praat je te binnen schiet. Jij bent gewoon door dat genootschap gehersenspoeld en zegt ze in alles na. Dit is zo in je onderbewustzijn gehecht en komt steeds weer naar boven.

De Bijbel wijst er ons op dat het kinderlijk eenvoudig is, dat een kind het dus begrijpen kan!
Deze eenvoud kan ik niet ontdekken bij jou, integendeel zelfs, het is zeer tot zeer ingewikkeld door allerlei vertalingen er op na te slaan en de berekeningen van JG komen niet uit.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2006 19:05

Loëlla schreef:Het valt toch niet te ontkennen dat Jehovah's Getuigen de enige organisatie is die dat doet? Ik heb nog nooit mensen die de Kerk bezoeken deur aan deur Gods koninkrijk weten te verkondigen... Dat doen alleen Jehovah's Getuigen. Dat andere kerken en gemeenschappen ook moeite doen om mensen te onderwijzen kan ik niet ontkennen, en heb ik ook niet ontkent.

Ook Jehovah's Getuigen hebben lectuur in talen van zelfs uiterst geïsoleerde groepen, of brengen lectuur in de taal die op afgelegen eilandjes gebruikelijk is, eilandjes die politiek gezien niet eens meetellen.

Dat valt wel degelijk te ontkennen. Ik denk aan het Leger des Heils. Ik denk aan diverse kerken die in de grote steden op alle mogelijke manieren proberen met mensen in contact te komen en met hen aan de praat te komen over wat de Bijbelse boodschap is. Ook op andere manieren dan langs de deuren gaan, maar altijd in de ontmoeting.
Dat jullie ook literatuur hebben ontken ik niet. Je gaat er alleen van uit dat jullie de enigen zijn en dat is beslist niet waar.
En wat het huis-aan-huis evangeliseren wat jullie doen betreft: is dat geheel en al vrijwillig? Moet je niet aan zoveel uren komen, omdat je anders zeker weten niet bij de 144000 hoort? Dus een soort 'verdienste'?

Loëlla schreef:Riska schreef:

Blijft dat niet hoofdzakelijk tussen de leden? Terwijl Jezus ons juist gebiedt om alle mensen in alle natiën van huis tot huis te bezoeken, niet hoofdzakelijk de leden.

Nee, dat doen ze niet uitsluitend naar leden. Ik ken genoeg mensen in het pastoraat die gaan waar ze gevraagd en geroepen worden.
Het zal wel voor een groot deel zo zijn dat het gaat om eigen mensen, maar bepaald niet alleen.
Loëlla schreef:Riska schreef:

In de kerken ja, maar niet erbuiten zoals Jezus Christus ons dat leerde, of zoals het vb van Paulus ons leert. Mijn aanhaling van die religieuze leiders in Spanje vind ik dan ook volkomen terecht

Ook dat moet ik ontkennen. Overal ter wereld zijn de kerken aanwezig en dopen mensen als antwoord op het evangelie dat gebracht is.
En ook in eigen land: naast "eigen kerkleden" zijn er tenminste in onze gemeente nogal eens volwassenen en kinderen gedoopt, die van oorsprong niets met een kerk te maken hadden. Maar juist door het omzien naar elkaar - ook buiten de kerkmuren, zie hierboven - zijn zij tot geloof gekomen en was er sprake van belijdenis en doop.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 21:35

Riska schreef:En wat het huis-aan-huis evangeliseren wat jullie doen betreft: is dat geheel en al vrijwillig? Moet je niet aan zoveel uren komen, omdat je anders zeker weten niet bij de 144000 hoort? Dus een soort 'verdienste'?

Ja, dat is geheel en al vrijwillig. Er wordt ons op het hart gedrukt dat het niet om het aantal uren gaat, maar om de geest die erachter zit. Sommigen zijn beperkt in wat ze kunnen doen, maar die zijn daarom niet 'minder'. Nog iets, waarom denk je dat ik bij de 144.000 zou willen behoren? Dat heeft er volstrekt niets mee te maken :) . Mensen die tot de 144.000 behoren, zijn door God uitgekozen. Daar kan ik niets aan veranderen hoor :wink: .

Jantjes schreef:Even ter verduidelijking dan Loëlla, het is naar mijn mening (ik zeg het met liefde) gewoon niet mogelijk te discussiëren of debatteren met jou , omdat jij zo onder de ban en betovering van het wachttorengenootschap staat en zit, dat je ze letterlijk en misschien wel uit je hooft citeer. Volgens mij kan jij niet onafhankelijk en zelf denken zonder dat allerlei wachttorengenootschap praat je te binnen schiet. Jij bent gewoon door dat genootschap gehersenspoeld en zegt ze in alles na. Dit is zo in je onderbewustzijn gehecht en komt steeds weer naar boven.

De Bijbel wijst er ons op dat het kinderlijk eenvoudig is, dat een kind het dus begrijpen kan!
Deze eenvoud kan ik niet ontdekken bij jou, integendeel zelfs, het is zeer tot zeer ingewikkeld door allerlei vertalingen er op na te slaan en de berekeningen van JG komen niet uit.

Het is je goed recht te menen dat ik gehersenspoeld ben. Maar besef alsjeblieft dat ik hier zelf voor gekozen heb, ja ik. Daarbij heb ik me in een innig en persoonlijk gebed opgedragen aan God. Deze gelofte aan God wil ik nooit verbreken. Ook wil ik een levenswijze hebben die hij goedkeurt. En die vind ik in de bijbel, of dat nu de Statenvertaling of de Nieuwe-Wereldvertaling is, de boodschap blijft hetzelfde.

Hoe waar zijn de woorden die Jezus sprak over zijn ware volgelingen in Matth. 10:22 "En gij zult om mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen."

Als laatste wil ik nog een gedachte achterlaten, namelijk die van "de laatste dagen" (2 Timótheüs 3:1-5; 2 Petrus 3:3, 4). Ik geloof dat we in "de laatste dagen" van dit goddeloze stelsel zitten, waarvan Satan de Duivel de heerser en god is. Aan die laatste dagen komt beslist een einde. Blijf waakzaam en onderzoek zelf wat Gods voornemen met deze aarde is.

Hand 19:9 "Maar toen sommigen zich bleven verharden en niet geloofden en ten aanhoren van de menigte nadelig spraken over De Weg, trok hij zich van hen terug en zonderde de discipelen af, terwijl hij dagelijks lezingen hield in [de aula van] de school van Tyrannus."
Ik heb heel wat interessante gesprekken gehad, waarvoor mijn uitzonderlijke dank aan elbert, maar wanneer dat uitloopt op (zelfs liefdevolle) beschuldigingen en er niet respectvol over mijn geloof wordt gesproken, ben ik weg. Naar het vb van Jezus.

ps: ik zou het leuk vinden als je de volgende keer dat er een Getuige van Jehovah langskomt, eens luistert.

Groetjes,

Loëlla

Ter verduidelijking:
Ik wil even iets rechtzetten, de voornaamste reden waarom ik vertrek is deze reactie van Jantjes:

Jantjes schreef:Even ter verduidelijking dan Loëlla, het is naar mijn mening (ik zeg het met liefde) gewoon niet mogelijk te discussiëren of debatteren met jou , omdat jij zo onder de ban en betovering van het wachttorengenootschap staat en zit, dat je ze letterlijk en misschien wel uit je hooft citeer. Volgens mij kan jij niet onafhankelijk en zelf denken zonder dat allerlei wachttorengenootschap praat je te binnen schiet. Jij bent gewoon door dat genootschap gehersenspoeld en zegt ze in alles na. Dit is zo in je onderbewustzijn gehecht en komt steeds weer naar boven.

Dit is liefdevol bedoeld, maar dat kan heel wat respectvoller geformuleerd worden. Zo respectloos over mijn religie praten doet de liefdevolle bedoeling geheel teniet!
Laatst gewijzigd door Loëlla op 30 apr 2006 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2006 08:19

Loëlla schreef:Hoe waar zijn de woorden die Jezus sprak over zijn ware volgelingen in Matth. 10:22 "En gij zult om mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen." (.....)Ik heb heel wat interessante gesprekken gehad, waarvoor mijn uitzonderlijke dank aan elbert, maar wanneer dat uitloopt op (zelfs liefdevolle) beschuldigingen en er niet respectvol over mijn geloof wordt gesproken, ben ik weg. Naar het vb van Jezus.

Dit heb ik meer gezien. Ik kwam vroeger op een forum waar een JG zichzelf ook steeds als een soort slachtoffer zag, omdat wij het niet met hem eens waren. En ook hij vergeleek het telkens met de situatie van Jezus, wat ik op zich stotend en onfatsoenlijk vond.
Ik zie een heleboel overeenkomsten met iemand met wie wij (ik en de leden van dat forum) in discussie waren. Uiteindelijk heeft hij er zelfs voor gezorgd dat dat forum gesloten is, omdat hij zeer kwetsend dingen uit WOII erbij haalde en niemand meer reageerde.
Maar behalve proberen met veel teksten ons te overtuigen dat het anders was, zag ik, net als bij jou de "Bereërs" langskomen en een poging om ons van onze dwaalleer - in de ogen van de JG - te bekeren.

Aanvankelijk heb ik mij vrijwel buiten de discussie gehouden, omdat ik wilde voorkomen dat buitengewoon bittere ervaringen met de organisatie JG zouden doorklinken in mijn reacties.
Op het moment dat je aangaf dat alleen de JG evangeliseerden en dat alleen JG lectuur en Bijbels verspreidde, heb ik gemeend te moeten reageren. Ik ervaar het als een aanval op iets wat mij zeer lief is, waar ik mij geestelijk thuisvoel - mijn eigen kerk. Niet het instituut, maar de plaatselijke, warme gemeente waartoe ik behoor.

Zowel op het andere forum als hier heb ik me altijd afgevraagd, waarom jullie op christelijke fora komen. Proberen iedereen JG te maken?
Ik citeer een stukje van jezelf:
Loëlla schreef:Quote:
@Loëlle, ik vroeg ooit die 'kennis' eens om op een ander christelijk forum te komen. Maar haar antwoord was dit:

Mail:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen behoefte heb om op het forum te gaan kijken. Ik weet inderdaad dat er getuigen zijn die het wel doen. Maar op onze vergaderingen wordt ervoor gewaarschuwd. In 1 korinthiërs 15:33 staat: "Wordt niet misleid. Slechte omgang bederft nuttige gewoonte." Op zo'n forum weet je nooit met wie je praat, ook al zeggen ze dat ze christenen zijn, je kent hen niet en je weet nooit hoe ze jou met hun ideeën zullen beïnvloeden. Zeker wat je zegt dat er Satanisten op zitten, over slechte omgang gesproken. Wij e-mailen nu ook, maar ik weet tegen wie ik praat, dat vind ik een heel verschil. Ik probeer jou niet te vertellen wat je wel en wat je niet mag doen, ik probeer alleen uit te leggen waarom ik het niet doe.

Waarom mag jij het dan wel?

Die persoon heeft gelijk hoor. Ik moet ook opletten. Wanneer ik voel dat er hier eventueel mensen zouden zijn die mij op andere ideëen zouden willen brengen, ben ik weg. Maar wanneer we gewoon aan elkaar laten zien wat we wel en niet geloven, is er niets mis mee. Eigenlijk vind ik dat een soort van velddienst (= 'van deur tot deur gaan'), ik leg jullie eigenlijk ook een beetje uit wat we geloven.

Ik vind dat vreemd. Waarom zou ik niet overal mogen komen, zonder bang te hoeven zijn dat misschien iemand mij op andere gedachten brengt? En hoezo "velddienst"?
Kijk, voor mij is een discussie/gesprek dat ik aangeef hoe ik over een bepaalde tekst denk en dat de ander daarop reageert hoe hij/zij erover denkt en dan zou het eventueel kunnen zijn dat ik mijn denken een andere richting moet geven. Dat gebeurt niet bewust dat men mij op andere ideeën wil brengen, maar gewoon in het gesprek. Dat moet kunnen.
Als een dergelijke regel waar dan ook geldt - je er eigenlijk niet mee inlaten, want daar komt het op neer, dan zet ik grote vraagtekens - wat is er te verbergen? Wat zou er verkeerd aan de uitleg kunnen zijn dat ze er zo bang voor zijn?
En dat geldt voor alle kerken en denominaties en sekten en groeperingen.
Oftewel, dat zou ik niet pikken, niet van de PKN, niet van de RK, niet van de Gergem, maar ook niet van Pinkstergroeperingen, de JG of wat dan ook.

Ik vind het jammer als mensen erg fel reageren. Aan de andere kant: de irritatie die het oproept als er weer eens JG's aan mijn deur staan zal best wel eens doorklinken. Want te vaak wordt geprobeerd om toch nog te blijven doorgaan, ook als de ander 'nee' zegt.

En persoonlijk vrees ik, dat ook in het Bijbels gesprek er nooit tot elkaar gekomen wordt - want teksten met teksten pareren werkt niet.
Dat vond ik zo fijn van mensen als Elbert, dat ze niet alleen teksten tot hun beschikking hebben, maar daar een grondige uitleg bij kunnen geven. Waarbij het duidelijk niet een voorgeschreven uitleg is, maar wel doordacht en bestudeerd, o.a. vanuit de grondtalen, waarin de Bijbel geschreven is.

Als je het gevoel hebt gekregen uit mijn reacties dat ik beschuldig of niet respectvol met jouw geloof ben omgegaan, dan spijt me dat. Dat was in ieder geval mijnerzijds niet de bedoeling. Geloof op zich heeft niets te maken met de kerk of organisatie waaruit men komt.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 30 apr 2006 12:22

Even ter verduidelijking:
Ik wil even iets rechtzetten, de voornaamste reden waarom ik vertrek is deze reactie van Jantjes:

Dit is liefdevol bedoeld, maar dat kan heel wat respectvoller geformuleerd worden. Zo respectloos over mijn religie praten doet de liefdevolle bedoeling geheel teniet! =;

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 apr 2006 12:49

Naam van topic kan nu dus worden: "Er stond een Jehova's getuige voor de deur!

Misschien moet je bepaalde reacties gewoon negeren anders gaat het niet.
Ik negeer ook wel eens een en ander als iemand wat schrijft wat ik niet op prijs stel. Het was al met al best een pittig gesprek en ik ga de enorme verschillen tussen de Jehova's getuigen en christenen erg missen.
Ook van mijn kant wil ik benadrukken dat het nimmer mijn bedoeling is geweest om je te kwetsen.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 30 apr 2006 22:24

Het zelfde geldt voor mij, alhoewel ik er maar zijdelings bij betrokken ben geweest.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 06:30

Helaas Loëlla, het spijt me. Wel zou ik het nu prettig vinden als Jantjes zich eens liet zien en antwoord gaf op de aan hem gestelde vragen. Ik begin het vermoeden te krijgen dat hij een ex-Getuige is?

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 01 mei 2006 17:17

Loëlla schreef:Even ter verduidelijking:

Dit is liefdevol bedoeld, maar dat kan heel wat respectvoller geformuleerd worden. Zo respectloos over mijn religie praten doet de liefdevolle bedoeling geheel teniet! =;

Sorry dat ik er even tussen kom. Ik denk dat het geheel onbijbels is om te wijzen zonder onderbouwing. Jezus zelf gaf bij een (terecht)wijzing altijd onderbouwing uit de schrift.

Ik ben zelf Christelijk Gereformeerd. Dat even vooraf.
Een tijdje geleden kwamen bij mij ook 2 Jehova's getuigen aan de deur. Even objectief:
Het waren keurige mensen. Vriendelijke mensen. Respectvolle mensen. (zo, daar kan ik nog wel es wat van leren) Maar goed, ik had tijd. Geen reden om ze buiten de deur te houden. Zelf ben ik altijd wel benieuwd naar "andere" opvattingen. Na dit eerste gesprek volgden een verdere reeks gesprekken (en nog steeds) Verbazend over de vele overeenkomsten met van wat ik van huis uit heb meegekregen. Op bepaalde punten kwamen natuurlijk wel de verschillen zoals de drie-éénheid. Ikzelf stap daar niet vanaf totdat ik uit de bijbel zelf duidelijkheid krijg dat het niet zo zal zijn. En zij natuurlijk hetzelfde. We respecteerden elkaars mening en overtuiging en deden verder samen de bijbelstudies... nog steeds. Juist door deze verschillen ga ik beter kijken naar wat de bijbel zegt en de gedeeltes die elkaar onderbouwen en aanvullen. Dat is wat ik van ze heb geleerd.

Het is niet zo dat ik ineens Jehova's getuige wordt, maar ik heb veel aan de gesprekken en bijbelstudies die ik samen met hen beleef. (ook al blijven er verschillen).
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 01 mei 2006 18:03

Even nog een paar korte stukjes over de JG die ik op internet tegenkwam, betreffende het verschil in de Jg vertaling en de onze:

Lukas 23:43

NWV : "En hij zei tot hem: 'Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn.'"

NBG : "En Hij zeide tot hem, voorwaar, ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn."

Het verschil in beide vertalingen is slecht een kwestie van een komma, en toch is het verschil in betekenis groot.

Omdat Jehovah's Getuigen niet geloven in de onsterfelijkheid van de ziel, kan Jezus in hun ogen niet bedoeld hebben dat de moordenaar direct in het paradijs zou zijn. Daarom is in de NWV de komma zo geplaatst dat het woord "vandaag", waar alles om draait, bij "voorwaar ik zeg u" wordt gevoegd, in plaats van bij "gij zult met mij in het Paradijs zijn".

Genesis 1:1-2

NWV : "In [het] begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu bleek vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van [de] waterdiepte; en Gods werkzame kracht bewoog zich heen en weer over de oppervlakte van de wateren." (cursivering toegevoegd)

Omdat de Wachttoren organisatie leert dat de Heilige Geest slechts "Gods werkzame kracht" is, en geen persoonlijke kenmerken kan hebben, wordt deze tekst vaak aangegrepen om anderen hiervan te overtuigen. Waar elke andere vertaling doorgaans spreekt van "de Geest Gods", noemt de NWV dit eenvoudigweg "Gods werkzame kracht". Deze leer is echter in tegenspraak met wat de bijbel verder over de eigenschappen van Heilige Geest vermeldt. (zie o.a. Johannes 16:5-15)

We moeten niet uit het oog verliezen dat ondanks er overeenkomsten zijn, en ik het ook met de hiervoor postende eens ben dat er soms ook heel vruchtbare gesprekken met een Jg kunnen zijn, moeten we wel oppassen met hun leer.
Deze strookt immers totaal niet met de christelijke.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 01 mei 2006 18:27

peter77 schreef:We moeten niet uit het oog verliezen dat ondanks er overeenkomsten zijn, en ik het ook met de hiervoor postende eens ben dat er soms ook heel vruchtbare gesprekken met een Jg kunnen zijn, moeten we wel oppassen met hun leer.
Deze strookt immers totaal niet met de christelijke.

Jezus heeft ons zelf geleerd dat we met ons verstand de bijbel moeten leren en daaruit geloven.

Wat betreft de drie-éénheid:

Mijn verstand zegt dat er bij de zondeval de relatie tussen God en de mens verstoord is. tussen die twee partijen gaat het dus: God <--> de mens

In de bijbel staat dat Jezus het goed heeft gemaakt door Zijn offer.
God is rechtvaardig.

Als Jezus ook niet Zelf God was en tegelijkertijd mens. Hoe zou dat offer ooit rechtvaardig kunnen zijn?

(vandaar dat de drie-éénheid min of meer een basis is voor mijn persoonlijk geloof)
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Terug naar “Archief”