Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 29 apr 2006 09:14

Op grond wat je zelf aangaf uit de bijbel kan ik zeggen dat ik een christen ben. Zelfs een kind van God. Niet omdat ik zo goed ben, maar omdat ik mag geloven. Zeker weten dat God dat alles ook voor mij heeft gedaan.
Voor mij houdt het geloof in niet alleen hoorder, maar ook dader te zijn van het geloof in onze Heere Jezus Christus.
De goede werken zijn enkel het gevolg van het geloof zelf en heeft op zichzelf niks aan te vullen aan het zalig worden.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 apr 2006 09:30

Amen broer. :wink:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon ( let op Jantje(s) er staat Zijn Zoon) gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven heeft.
Er staat niet:" opdat een ieder die hard werkt voor het verkrijgen van de zaligheid en veel kennis opdoet en weet ik wat voor werken er zoal meer bewonderd kunnen worden door sommige op dit forum", eeuwig leven hebbe.
Gelukkig is slechts geloof en dat niet eens uit onszelf doch het is een geschenk voldoende.
Daaruit komen de werken. En niet als een krampachtig moeten (wat door sommige bewonderd wordt) opdat we op die manier de zaligheid zouden moeten zien te verwerven om bijvoorbeeld bij de 144000 (joden?!) te behoren.
Om een lang verhaal heerlijk in te korten: Het is Volbracht! :mrgreen:

Niet door een engel, mens of soort god, doch door de enige die echt voldoening kon geven.
Christus Jezus de Volkomen Zoon van God.

Wat een vernedering en wat een overwinning.
Zo is onze God die als Hij iets geeft, het allerbeste geeft wat Hij heeft.
Zichzelf.

Hij laat het niet door een of ander schepsel opknappen (god(je) Maar VOLBRACHT het is Zijn Zoon zelf.
Dat is evangelie

Prijst de Here dat Hij het deed.

Niets meer aan toevoegen. Geen enkel werk hoe mooi ook.
Jezus offer is ruim voldoende en wij kleine zondige mensjes kunnen er geen honderdste % aan toevoegen door werken.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 apr 2006 10:39

Wat mij wel opvalt beste Peter77 is dat je het niet eens bent met JG, maar op je eigen web-log het hemelleven overeenkomsten heb met de JG, al is het alleen maar de plaatjes.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 apr 2006 10:59

Er zijn verschillen in wat we geloven doch zeker ook overeenkomsten :mrgreen:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 11:01

Peter77, even een reactie op je post van zo'n 2 bladzijden terug. :)

peter77 schreef:Wellicht is hij (bewust met kleine letter) een heel ander dan ik volg.

Nee hoor, hij is krak dezelfde persoon als degene die jij God noemt. Ik noem hem alleen niet God.

peter77 schreef:Sterker eigelijk nog. Ook de Vader lijkt een geheel andere te zijn.
Eentje die zich Jehovah noemt (Het stukje ‘Jehova’ in de naam is gebaseerd op een onjuiste vertaling uit het Hebreeuws. De onuitspreekbare naam van God, bestaan de uit de letter: JHWH, wordt het Hebreeuws uitgesproken als Adonai: Heer. Dit is niet hetzelfde woord, maar de naam van God is (vanuit het Hebreeuws) zo heilig dat je hem niet kan en mag uitspreken en dus zeg je in plaats daarvan Adonai. Dit is voor iedereen die Hebreeuws leest bekend.
Nu is het zo dat het Hebreeuws oorspronkelijk alleen uit medeklinkers bestaan. Uit deze medeklinker, samen met je kennis van de Schrift, moest je dat opmaken hoe je een woord moest uitspreken. De Masoreten hebben later klinkertekens in de Schrift toegevoegd, om het lezen gemakkelijk te maken.
Omdat de naam van God (JHWH) altijd als Adonia werd uitgesproken hebben ze de klinker tekens van het woord Adonai onder de letters JHWH geplaatst.
Wanneer je JHWH ziet staan, zeg je automatisch Adonai.
Jehova’s Getuigen lezen echter de klinkers van het woord Adonai in de naam van God (JHWH) en vormen zo het woord: Jehova. Dit is een niets betekenend woord en toont ook geen ontzag voor de naam van God.
Mijn God en Vader stuurde Zijn Zoon naar deze aarde (geen god (je) waar jij het over hebt. Hij gaf het mooiste wat Hij had en een deel van Hemzelf was (is). Jezus lag al Zijn Godheid in de hemel af en werd voor het lijden des kruis voor een korte tijd zelfs beneden de engelen geplaatst. Maar Hij nam al Zijn rechtmatige Godheid weder op Zich na de Hemelvaart en nam opnieuw plaats naast de Vader op de troon, waar Hij altijd gezeten was.
Ik kan dus niet anders concluderen dat de jezus (god) waar jij het over hebt en de Jehovah een andere vader en zoon zijn, dan die wij christenen kennen. Snap je wel?

Hier even een duidelijke uitleg over waarom wij de naam "Jehovah" gebruiken. En wie kan je dat beter uitleggen dan een Getuige van Jehovah zelf? :wink:

Om te beginnen; hoe is Psalm 83:18 (19) in jouw bijbel vertaald? In de Nieuwe-Wereldvertaling staat er: "Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde."
Er zijn nog een aantal bijbelvertalingen die dit vers op soortgelijke manier weergeven, zoals de Engelse vertaling. Maar in veel vertalingen is de naam Jehovah weggelaten en vervangen door een titel, zoals 'Heer' of 'Eeuwige'. Wat hoort er in dit vers te staan? Een titel, of de naam Jehovah?
Dit vers spreekt over een naam. In het oorspronkelijke Hebreeuws, staat daar een unieke persoonlijke naam. Er staat in Hebreeuwse letters JHWH, in het Nederlands wordt die naam vaak weergegeven met 'Jehovah'. Komt die naam alleen in dat bijbelvers voor? Nee, in de oorspronkelijke tekst van de Hebreeuwse Geschriften komt de naam bijna 7000 keer voor!
Hoe belangrijk is Gods naam? Let eens op het modelgebed dat Jezus Christus ons leerde. Het begint zo: "Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd" (Matth 6:9). Later bad Jezus tot God: "Vader, verheerlijk uw naam", waarop Gods stem uit de hemel kwam en zei: "Ik heb hem verheerlijkt en zal hem werderom verheerlijken" (Joh 12:28 ). Het is duidelijk dat Gods naam heel belangrijk is!
Waarom hebben sommige bijbelvertalers die naam dan uit hun vertaling weggelaten en vervangen door een titel?

Het lijkt voornamelijk om 2 redenen te gaan.
* Ten eerste beweren velen dat de naam niet gebruikt zou mogen worden omdat we tegenwoordig niet meer weten hoe die oorspronkelijk werd uitgesproken, het oude Hebreeuws werd namelijk zonder klinkers geschreven. Daarom kan niemand in deze tijd met zekerheid zeggen hoe JHWH in bijbelse tijden precies werd uitgesproken. Maar zouden we daarom Gods naam niet mogen gebruiken?
In bijbelse tijden werd de naam Jezus misschien wel uitgesproken als Jesjoea of als Jehosjoea - niemand kan die met zekerheid zeggen. Toch spreekt in deze tijd iedereen Jezus' naam uit zoals die in hun taal gebruikelijk is. Hoewel ze niet weten hoe Jezus' naam in de eerste eeuw werd uitgesproken, vinden ze het geen probleem die naam te gebruiken. Als wij naar een ander land reizen, zullen we ook merken dat die heel anders kan klinken. Onzekerheid over de uitspraak van Gods naam in de oudheid is dus geen reden om die naam niet te gebruiken.

* Als tweede reden wordt een oude joodse traditie aangevoerd. Veel joden vinden dat Gods naam nooit uitgesproken mag worden. Die opvatting is gebaseerd op een verkeerde toepassing van een bijbelse wet die luidt: "Gij moogt de naam Jehovah, uw God, niet op onwaardige wijze opnemen, want Jehovah zal niet ongestraft laten wie zijn naam op onwaardige wijze opneemt." (Ex 20:7). Deze wet verbiedt het spotten met, of het misbruiken van Gods naam. Maar wordt ook het respectvolle gebruik van die naam verboden? Nee. De schrijvers van de Hebreeuwse bijbel waren allemaal getrouwe mannen die zich hielden aan de Wet die God aan het oude Israël gegeven had. Toch gebruikten ze Gods naam vaak, bv in de vele psalmen die door menigten van aanbidders hardop gezongen werden. Ook gaf Jehovah God zijn aanbidders zelfs de opdracht om zijn naam aan te roepen, en de getrouwen deden dat ook (Joël 2:32; Hand 2:21). Daarom aarzelen christenen in deze tijd niet om Gods naam respectvol te gebruiken, zoals ook Jezus dat beslist gedaan heeft (Joh 17:26).

Bijbelvertalers maken een ernstige fout als ze Gods naam door een titel vervangen. Daardoor lijkt God afstandelijk en onpersoonlijk, terwijl de bijbel mensen aanmoedigt tot "vertrouwelijke omgang met Jehovah" (Psalm 25:14). Als mensen Gods naam niet gebruiken, laat dat zien dat ze ook de prachtige betekenis ervan niet kennen. Wat betekent Gods naam dan?
God zelf verklaarde de betekenis van zijn naam aan zijn trouwe dienaar Mozes. Jehovah antwoordde Mozes wanneer hij achter zijn naam vroeg als volgt: "Ik zal bewijzen te zijn wat ik zal bewijzen te zijn" (Ex 3:14). Een Engelse vertaling geeft dit vers als volgt weer: "Ik zal alles worden wat mij ook behaagt" (Rotherham). Jehovah kan alles worden wat hem behaagt om zijn voornemens te laten uitkomen. Het is duidelijk dat de naam Jehovah in de bijbel thuishoort. Als we de betekenis ervan kennen en de naam vaak gebruiken in onze aanbidding, is dat een enorme hulp om een hechte band te krijgen met onze hemelse Vader, Jehovah.

En misschien dat nog: we weten dat de naam "Jehovah" in vroegere tijden beslist gebruikt werd, daar er namelijke tientallen bewijzen zelf te vinden zijn. Zo zijn er verschillende kerken, beelden of graven waar de naam "Jehovah" letterlijk of met JHWH wordt weergegeven. Zelfs in Leuven is er een kerk waar vanop straat de naam "JEHOVAH JHWH" te zien is.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 apr 2006 11:17

Je scheef: Nee hoor, hij is krak dezelfde persoon als degene die jij God noemt. Ik noem hem alleen niet God.

Nu kunnen we natuurlijk gaan touwtrekken over dit gegeven. Doch dat schiet niet op.

Ik zie de Here Jezus als de Zoon van God en jij ziet hem als een god met kleine letter (wat dat is weet ik niet) die een soort geschapen wezen is o.i.d, maar die ken ik dus niet.
Ik ken enkel de Zoon van God die zelf God is.

Dus blijft mijn slotconclusie dat de Heer met hoofdletter die ik (en veel met mij op dit forum) volg(en) een andere is dan de god die jij (en vele Jg met jou) volgen.

De mijne (onze) is als God (de ongeschapene), de jouwe als god (de geschapene?

Je begrijp dat ik liever de ongeschapene volg dan het maaksel ook al noem je het dan een god?! Maar leg eens duidelijk uit wat dat nu eigelijk is een god?

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 11:38

peter77 schreef:Je begrijp dat ik liever de ongeschapene volg dan het maaksel ook al noem je het dan een god?! Maar leg eens duidelijk uit wat dat nu eigelijk is een god?

Van Dale zegt over "god": bovenmenselijk, machtig en aanbiddelijk wezen [bij polytheïstische volkeren] => godheid
Ik behoor niet tot de polytheïtische volkeren, dus onthou ik enkel "bovenmenselijk, machtig wezen". Dat is wat ik bedoel. Nog een allerlaatste keer kort: Jehovah God was alleen. Toen nam God zich voor om te scheppen. Hij schiep een engel die een nauwkeurige afdruk van zijn wezen was, maar hij was niet gelijk aan God. Zo had hij niet dezelfde mate aan kennis, macht, wijsheid (en leeftijd). Deze engel mocht samen met God de rest van de schepping scheppen (let op, hij was geen mede-Schepper, daar die engel God niet is). God stond toe dat deze engel van zijn werkzame kracht gebruikte, want deze engel had niet de macht om te scheppen. Samen schiepen God en deze aartsengel Michaël myriaden aan engelen, waar Michaël nog ver in positie boven stond (en staat). Daarna schiepen Jehovah God en de engel Michaël de aarde en de mens, naar hun beeld.
---------------------------------

Ik dacht net zelf ook te vragen om op een ander onderwerp over te stappen, omdat zowel ik als jij als anderen uitgebreid genoeg het standpunt uitgelegd hebben. :) Als er dus nog vragen zijn (zowel van mijn kant als aan jouw kant) moet je gewoon kijken wat ik in de vorige pagina's geschreven heb en je eigen conclusies trekken, anders is het een nodeloos herhalen van wat er al stond. :)
En anders stuur je maar een bericht :wink: .

Is het goed dat we het nu hier over hebben:
Loëlla schreef:Dat is waar. Het is niet zo dat ik een plaatsje in de hemel wil bemachtigen en me daarom zo inspan. Dat zou verloren moeite zijn, ik geloof namelijk niet dat de mensen na hun dood naar de hemel of de hel gaan :) (met uitzondering van de met Gods geest gezalfde personen die na hun dood met Jezus als koningen mogen regeren). Ik span me zo hard in omdat ik dan begrip krijg van bijbelse waarheden.
De échte motivatie die achter de prediking steekt, is namelijk dat wat eigenlijk alle navolgers van Christus Jezus zouden moeten doen:

* Matth 28:19, 20 "Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen."

Geen enkele christelijke organisatie dan Jehovah's Getuigen alleen doen dit werk zoals Jezus en zijn discipelen dat deden (Matth 10:7, 11-13; Hand 20:20, 21; Hand 5:42). Jehovah's Getuigen prediken de koninkrijkboodschap beslist tot alle natiën en talen, momenteel zijn ruim 6 miljoen Getuigen in 235 landen en 400 talen actief. Dat is beslist een indrukwekkende vervulling van de profetie die opgetekent staat in Matth 24:14 "Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.", vooral omdat Jezus voorzei dat we "voorwerpen van haat" zouden zijn (Lukas 21:17). Wanneer God vindt dat het goede nieuws in voldoende mate gepredikt is, zal het einde beslist komen (Matth 24:14).

Het is opmerkelijk wat op een conferentie van religieuze leiders in Spanje werd opgemerkt: "Misschien zijn de kerken uiterst nalatig in datgene waarmee de Getuigen zich nu juist het meest mee bezighouden - het huisbezoek, dat past in de apostolische methodologie van de primitieve kerk. Terwijl de kerken zich in veel gevallen beperken tot het bouwen van hun tempels en het prediken binnenin hun plaatsen van aanbidding, volgen de Getuigen de apostolische procedure door van huis tot huis te gaan en gebruik te maken van iedere gelegenheid om getuigenis te geven." (El Catolicismo, Bogotá (Colombia), 14 september 1975, blz 14)

Kies maar iets dat je interessant vind om over te discussiëren :wink: .

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 apr 2006 11:43

Openbaring En toen ik Hem zag viel ik als dood voor Zijn voeten neer. Maar Hij legde Zijn rechterhand op mij en sprak:Ik ben de eerste en de laatste. Ik ben dood geweest maar Ik leef weer.

Zie Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij. Ik ben de Alfa en omega de eerste en de laatste het begin en het einde.

Je begrijpt denk ik ook wel dat enkel God dit van zichzelf kan zeggen. Geen enkel geschapen wezen, engel, mens nog god met kleine letter kan zulks beweren.
Ook hier zien we meer dan duidelijk dat Hij in wezen God is. Hoe kunnen we anders verklaren dat Hij (Jezus) zichzelf Alfa en Omega kan benoemen?
Dat kan je enkel zeggen als je het ook bent.
Dat begin aller dingen en ook het sluitstukvan al wat bestaat.

Prijst God voor zulk een Heer die alles op zich nam op het kruishout.

Maar omdat het nu een “een op een” gesprek lijkt te worden en er op dit forum veel meer mensen hun mening moeten kunnen zeggen, wil ik even wat ruimte geven aan een ander die iets uit je lijstje pakken wil.
Als er niemand is sta ik weer te trappelen. :mrgreen:

Bedankt weer voor het verhelderende gesprek. :!:

p.s 1 kor 8 : voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

1 koll 1:want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Had Jezus geen macht om te scheppen? Wat gek in mijn bijbel wel :mrgreen: Hij schiep zelfs alles wat is zegt 1 koll :lol:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 13:01

peter77 schreef:Bedankt weer voor het verhelderende gesprek. :!:

Hetzelfde hier :wink: .

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 apr 2006 13:36

Jehovah's Getuigen verwijzen naar ons geloof als "de waarheid." Het is bijvoorbeeld niet ongewoon om uitdrukkingen als "Hoe lang ben je in de waarheid?" "Hoe heb je de waarheid leren kennen?" of "Broeder Die-en-die heeft de waarheid verlaten" te horen. Feitelijk was het Jezus die de uitdrukking "in de waarheid" bedacht, toen hij in verwijzing naar de Duivel zei: "Hij stond niet vast in de waarheid." Het zou ontnuchterend moeten zijn dat de Duivel zelf ooit in de waarheid was - ja, eens een loyale zoon en aanbidder van Jehovah was.
Het moge duidelijk zijn dat het vinden van de waarheid en het enkel kennen van de waarheid geen garantie is om in de waarheid te blijven. Voor Christenen bestaat er altijd het potentiëel om tot struikelen te worden gebracht en hun geloof te verlaten. Zelfs de apostelen struikelden allen tijdelijk en verspreidden zich in de nacht van Jezus' arrestatie. Hele gemeenten struikelden, zoals wordt weerspiegeld in Paulus' vraag aan de Galaten, toen hij vroeg: "Gij liept goed. Wie heeft u verhinderd de waarheid te blijven gehoorzamen?"
Het struikelblok voor de Galaten was de verdelende kwestie omtrent besnijdenis. Maar, een struikelblok kan alles zijn wat ons aan ons geloof doet twijfelen of ons geloof negatief laat bezien of ons van de koers als Christenen af laat dwalen.
Vaak komen de struikelblokken van buiten de gemeente in de vorm van regelrechte vervolging of subtiele tegenstand uit de familie. In zijn illustratie van de zaaier en het zaad illustreerde Jezus hoe sommige personen in eerste instantie de waarheid met vreugde ontvangen en vervolgens "een tijdlang [blijven], en nadat er wegens het woord verdrukking of vervolging is ontstaan, [worden zij] terstond tot struikelen gebracht." Het is een feit dat er wereldwijd miljoenen mensen met Jehovah's Getuigen hebben gestudeerd en geloofd hebben dat het de waarheid was, waarbij zelfs velen Getuigen zijn geworden, maar door gebrek aan diepe kennis en waardering is gebleken dat ze niet in staat waren op te staan tegen onontkoombare bespotting en vervolging die over een ieder komt die een oprecht standpunt voor de waarheid in te nemen.
Helaas komen vele struikelblokken echter van binnenuit de gemeenten; in de vorm van niet liefdevol en onnadenkend onchristelijk gedrag van broeders. Degenen die over deze kwesties gestruikeld zijn, redeneren vaak als volgt: 'Als dit de manier is waarop mensen in de waarheid handelen, kan dit niet de waarheid zijn.' Zo'n redenatie neemt echter niet in aanmerking dat de Christelijke Griekse Geschriften Christenen waarschuwen om waakzaam te zijn voor het struikelen over andermans fouten. We moeten in dat opzicht dus realistisch zijn en erkennen dat er veel problemen zijn, zelfs in de waarheid, vooral wanneer we zoeken naar fouten van anderen.
Een nog arglistigere struikelbron is afkomstig van degenen die kennis hebben van de waarheid, maar die op listige wijze het geloof van anderen ondermijnen. In Romeinen 16:17, 18 raadde Paulus de broeders aan: "Nu vermaan ik u, broeders, hen in het oog te houden die, in strijd met de leer welke gij hebt geleerd, verdeeldheid veroorzaken en aanleiding tot struikelen geven, en mijdt hen. Want dat soort van mensen zijn geen slaven van onze Heer Christus, maar van hun eigen buik; en door vleiend gepraat en complimenteuze woorden verleiden zij de harten van de argelozen."
Nu, wanneer de 1ste Eeuwse gemeenten, die onder de rechtstreekse voogdij van de apostel Paulus stonden, kwetsbaar waren om over struikelblokken, die door nutteloze en vleiend pratende bedriegers waren neergelegd, te struikelen, hoeveel te meer hebben wij dan heden ten dage te maken met struikelblokken, zo ver verwijderd van de trouwe invloed van de apostelen en temeer daar zulke bedriegers van kwaad tot erger voort gaan, zoals Paulus beschreef in 2 Timotheüs?
Er bestaan heden ten dage veel van zulke mensen, maar Ray Franz is ongetwijfeld de meest prominente persoon die past in de beschrijving van een vleiende prater. Als voormalig lid van het Besturend Lichaam van het Wachttorengenootschap, spreekt Mr. Franz met de autoriteit die maar weinig anderen bezitten over de wijze waarop de organisatie van binnen werkt. Hij vleit Jehovah's Getuigen, alsof hij enige speciale kennis in het bijzonder aan hen geeft. Door zijn boeken is Franz waarschijnlijk verantwoordelijk voor de struikeling van duizenden argeloze Jehovah's Getuigen en geïnteresseerde Bijbelstudies.
Franz lijkt eigenhandig een geheel genre van ontsnap-de-wachttoren-sekte websites en boeken doen laten opschieten, gemaakt en geschreven door ex-Jehovah's Getuigen en evangelische anti-Wachttorengenootschap groepen. De Spreuk lijkt hun mentaliteit te beschrijven, wanneer die zegt: "De slaap is hun ontroofd als zij niet iemand doen struikelen." Het is echter niet zo dat Franz zelf de bron van de struikelblokken is. Voor het grootste gedeelte hebben deze personen enkel de dwaasheid van het Wachttorengenootschap zelf benadrukt, wetende dat de gemiddelde Jehovah's Getuige of studerende persoon eenvoudig niet de diepte van wijsheid en geloof bezit om zulke dingen te weerleggen.
Jezus erkende dat zulke struikelblokken onvermijdelijk zijn, maar hij waarschuwde ook voor de verschrikkelijke gevolgen voor degenen door middel van wie ze komen, door in Lukas 17:1 te zeggen: "Toen zei hij tot zijn discipelen: "Het is onvermijdelijk dat er oorzaken tot struikelen komen. Maar wee degene door wiens toedoen ze komen! Het zou voordeliger voor hem zijn dat hem een molensteen aan de hals werd gehangen en hij in de zee werd geworpen, dan dat hij een van deze kleinen tot struikelen brengt.""
Ondanks dat er een onbetwistbare berg aan ruïnerende beschuldigingen tegen ons geloof op het Internet bestaat, zijn de meeste Jehovah's Getuigen gelukkig onwetend aangaande de vele struikelblokken waaraan ruchtbaarheid wordt gegeven door degenen die reeds uit de waarheid gestruikeld zijn. De wanhopige, lawaaierige en luidruchtige methoden die ex-Jehovah's Getuigen bij de poorten van onze congressen gebruiken, wordt door de meeste broeders bijvoorbeeld als weinig meer bezien dan carnavalachtige rariteiten.
Uit de schrift wordt echter duidelijk dat Jehovah's Getuigen uiteindelijk rechtstreeks geconfronteerd zullen worden met potentiële dodelijke struikelblokken welke het Wachttorengenootschap voor ons allen heeft neergelegd.
Door in het kort enkele profetieën te beschouwen, zullen we wat inzicht verkrijgen in datgene wat Jehovah's Getuigen in de nabije toekomst mogen verwachten.
Beschouw de profetie van Maleachi eens: Ondanks dat de oorspronkelijke context te maken had met de herstelde priesterschap, is de profetie in werkelijkheid relevant voor de toekomstige koningen en priesters van Christus' koninkrijk in de tijd dat Christus aankomt om zijn oordeel te voltrekken. Dat wordt duidelijk uit het gehele 3de en 4de hoofdstuk waarin Christus aan ons wordt voorgesteld als de komende boodschapper van Jehovah's verbond, die Gods huis als voorbode van de finale op orde maakt.
Maleachi 3:5 verwijst specifiek naar Christus' oordeel. Er staat: "Ik wil tot ulieden naderen voor het oordeel." Het moge duidelijk zijn dat zo'n oordeel niet in de 1ste Eeuw heeft plaatsgevonden, noch in enige tijd nadien. Dat Christus' oordeel Gods volk ontdoet van alle verdorven invloeden, zoals de profetie duidelijk maakt, is het bewijs dat het oordeel over Gods huis nog in de toekomst ligt.
Het 2de hoofdstuk van Maleachi, de verzen 5-7, spreken ook over Christus als een Godvrezende hogepriester en boodschapper van het nieuwe verbond, door over hem te zeggen: "Wat mijn verbond betreft, het bleek met hem te zijn, een van leven en van vrede, en ik bleef ze hem geven, mèt vrees. En hij ging voort mij te vrezen; ja, wegens mijn naam werd hijzelf met verschrikking geslagen. De wet der waarheid, díe bleek in zijn mond te zijn, en er werd geen onrechtvaardigheid op zijn lippen gevonden. In vrede en in oprechtheid wandelde hij met mij, en velen waren het die hij van dwaling terugbracht. Want het zijn de lippen van een priester die kennis dienen te bewaren, en de wet dient men uit zijn mond te zoeken; want hij is de boodschapper van Jehovah der legerscharen."
Daar Christus de boodschapper van een nieuw verbond is en een priester "naar de wijze van Melchizédek," en niet naar de wijze van overerving zoals in de Levitische priesterschap, is het duidelijk dat de priesters die Jehovah in de volgende acht verzen aan de kaak stelt, in werkelijkheid de gezalfde priesters van de getrouwe slaaf zijn en niet de feitelijke zonen van Levi. Vers acht luidt: "Maar gijlieden - gij zijt afgeweken van de weg. Gij hebt velen doen struikelen in de wet. Gij hebt het verbond van Levi te gronde gericht", heeft Jehovah der legerscharen gezegd. "En ook ik, van mijn kant, zal u stellig voor heel het volk verachtelijk en gering maken, net zoals gij mijn wegen niet hebt onderhouden, doch partijdigheid hebt betoond inzake de wet."
Ezechiël bevat een soortgelijke profetische veroordeling, wanneer we in Ezechiël 36:15 lezen: "'En ik zal maken dat er geen verder schandelijk gepraat door de natiën over u wordt gehoord, en smaad teweeggebracht door de volken zult gij niet meer dragen, en uw natiën zult gij niet meer tot struikelen brengen', is de uitspraak van de Soevereine Heer Jehovah."
De context van Ezechiëls profetie is het geestelijke herstel van Jehovah's volk, wat als directe voorbode van de laatste aanval van Gog van Magog komt. Daar dit zo is, moeten de "natiën," die door het geestelijk Israël tot struikelen worden gebracht, de vele zogenoemde andere schapen van de natiën zijn. Dat is in harmonie met Jezus' eigen voorspelling die voorzegt dat er "velen tot struikelen worden gebracht en elkaar [zullen] verraden en elkaar [zullen] haten."
Het is spijtig dat zovelen Jehovah's Getuigen reeds gestruikeld zijn door de gebeurtenissen in hun plaatselijke gemeenten en als gevolg van inconsistenties in de leringen van het Wachttorengenootschap. De grootste geloofstesten moeten echter nog komen. Dan komt omdat we tegenover de onverwachte implosie van de Wachttoren organisatie zélf staan.
Veel van onze beschuldigers, waarvan ook de Duivel ongetwijfeld deel uitmaakt, hebben de beschuldiging geuit dat Jehovah's Getuigen enkel gehersenspoelde sektarische volgelingen van het Wachttorengenootschap zijn. De ineenstorting en vernedering van het Wachttorengenootschap zal resulteren in een geloofsbeproeving die anders onmogelijk zou zijn. Ondanks dat velen, naast hun verbondenheid met het Wachttorengenootschap, kennelijk geen oprecht geloof als Christus bezitten - hebben velen dat wél. Daarom laat Jehovah zulke zware beproevingen toe.
In de waarheid zijn betekent geloof hebben, niet in mensen of welke zogenoemde zichtbare organisatie maar ook, maar in God en zijn Woord. In het licht van het feit dat Jehovah zijn stem van tevoren heeft gericht op het oordeel, waarbij hij zijn eigen leidende mannen beschuldigt van het doen struikelen van velen, waarom zou iemand van ons, die bekend is met deze diepgaande waarheid, dan nog langer toestaan dat de dwaasheid van het Wachttorengenootschap ons doet struikelen?
Onszelf afscheiden en alleen verder gaan is echter niet de oplossing. De apostel Johannes schrijft ons en zegt dat het preventief tegen struikelen liefde voor onze broeders is. 1 Johannes 2:10, 11 luidt: "Wie zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en er is in zijn geval geen aanleiding tot struikelen. Maar wie zijn broeder haat, is in de duisternis en wandelt in de duisternis, en hij weet niet waarheen hij gaat, want de duisternis heeft zijn ogen verblind."
In plaats van toe te staan dat struikelblokken van het Wachttorengenootschap ons geloof in God verwoesten, zouden we de gelegenheid om ons geloof onder beproeving te kunnen bewijzen, moeten waarderen. En in plaats van toe te staan dat knagende gevoelens van verraad en wrok ons vervreemden van onze voormalige familie en vrienden, zal liefde voor onze broeders ons in staat stellen een bron van kracht en aanmoediging voor hen te zijn gedurende de komende tijd waarin er heel wat struikelblokken zullen zijn.
Jehovah heeft er behagen in struikelen toe te laten, net zoals hij toestond dat Job en de apostelen beproefd werden, omdat hij weet dat we het potentiëel bezitten het te overwinnen. Hij weet dat liefde nimmer faalt.
Terwijl de Duivel ons wil laten geloven dat het Wachttorengenootschap ons misleid heeft de wildernis in, hebben wij de mogelijkheid om te bewijzen dat hij een leugenaar is. Wanneer we aannemen wat het Wachttorengenootschap ons gegeven heeft - kennis van de waarheid - en we hebben onze eigen persoonlijke relatie met God en Christus ontwikkeld, zijn we in de positie om op zeer speciale wijze als Jehovah's Getuigen te dienen. Wanneer we door ons geloof de ineenstorting van het Wachttorengenootschap overleven, zullen we aan alle toeschouwers tonen dat Jehovah onze God is. En is dat niet de reden waarom we ons opgedragen hebben?
Tot slot zijn de besluitende woorden van Judas zeer toepasselijk: "Aan degene nu die u voor struikelen kan behoeden en u onbesmet, met grote vreugde, voor zijn heerlijkheid kan doen staan, aan de enige God, onze Redder door bemiddeling van Jezus Christus, onze Heer, zij heerlijkheid, majesteit, macht en autoriteit in alle voorbijgegane eeuwigheid en nu en tot in alle eeuwigheid. Amen."

Deze tekst is overgenomen van www.e-watchman.be
Laatst gewijzigd door Jantjes op 29 apr 2006 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 apr 2006 13:47

We zijn gewend om bronvermelding bij gekopiëerde stukken te plaatsen. Even zoeken levert op dat de bovenstaande lap tekst van www.e-watchman.be komt. Exacter: hij komt hier vandaan.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 apr 2006 14:28

Het kwam mij ook al erg bekend voor. Ik begin nu te snappen wat Prediker wil zeggen met: het lezen (van veel boeken (tekst) is op een gegeven moment onuitsprekelijk vermoeiend

Thanks Peter D

Je broer Peter (van) 77 :mrgreen:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 16:20

Bedankt Jantjes voor de bijdrage, hoewel ik niet begrijp wat je ons hiermee wil aantonen. :)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 apr 2006 16:32

Dan heb je denk ik nog niet op de site van www.e-watchman.be gekeken Loëlla ?

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 29 apr 2006 16:37

Jantjes schreef:Dan heb je denk ik nog niet op de site van www.e-watchman.be gekeken Loëlla ?

Jawel. Maar nog steeds weet ik niet wat je met je bijdrage wil aantonen :) , daar we het over dit gingen hebben:

Loëlla schreef:...
Is het goed dat we het nu hier over hebben:
Loëlla schreef:Dat is waar. Het is niet zo dat ik een plaatsje in de hemel wil bemachtigen en me daarom zo inspan. Dat zou verloren moeite zijn, ik geloof namelijk niet dat de mensen na hun dood naar de hemel of de hel gaan :) (met uitzondering van de met Gods geest gezalfde personen die na hun dood met Jezus als koningen mogen regeren). Ik span me zo hard in omdat ik dan begrip krijg van bijbelse waarheden.
De échte motivatie die achter de prediking steekt, is namelijk dat wat eigenlijk alle navolgers van Christus Jezus zouden moeten doen:

* Matth 28:19, 20 "Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen."

Geen enkele christelijke organisatie dan Jehovah's Getuigen alleen doen dit werk zoals Jezus en zijn discipelen dat deden (Matth 10:7, 11-13; Hand 20:20, 21; Hand 5:42). Jehovah's Getuigen prediken de koninkrijkboodschap beslist tot alle natiën en talen, momenteel zijn ruim 6 miljoen Getuigen in 235 landen en 400 talen actief. Dat is beslist een indrukwekkende vervulling van de profetie die opgetekent staat in Matth 24:14 "Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.", vooral omdat Jezus voorzei dat we "voorwerpen van haat" zouden zijn (Lukas 21:17). Wanneer God vindt dat het goede nieuws in voldoende mate gepredikt is, zal het einde beslist komen (Matth 24:14).

Het is opmerkelijk wat op een conferentie van religieuze leiders in Spanje werd opgemerkt: "Misschien zijn de kerken uiterst nalatig in datgene waarmee de Getuigen zich nu juist het meest mee bezighouden - het huisbezoek, dat past in de apostolische methodologie van de primitieve kerk. Terwijl de kerken zich in veel gevallen beperken tot het bouwen van hun tempels en het prediken binnenin hun plaatsen van aanbidding, volgen de Getuigen de apostolische procedure door van huis tot huis te gaan en gebruik te maken van iedere gelegenheid om getuigenis te geven." (El Catolicismo, Bogotá (Colombia), 14 september 1975, blz 14)

Kies maar iets dat je interessant vind om over te discussiëren :wink: .

Terug naar “Archief”