Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 28 apr 2006 12:11

elbert schreef:Om van mijn kant ook tot een afsluiting te komen (ik hoop morgen op vakantie te gaan, dus een goede gelegenheid om van mijn kant af te sluiten):

Vakantie! Heerlijk! Ik moet vanaf dinsdag weer naar de les :frown: . Alleszins een prettige vakantie gewenst!

elbert schreef:... ik geloof niet in 3 Goden, daarvoor is de uitspraak: "De Heere onze God, is een enig Heere" (Deut. 6:4) duidelijk. Er is dus maar 1 God, waarbij ik ook geloof dat de Vader God is, de Zoon God en de Heilige Geest God is. 1 God en 3 Personen. Dus niet 1+1+1=3, maar 1x1x1=1.

Dat bedoelde ik ook :mrgreen: , God de Vader (1), God de Zoon (2) en God de Heilige Geest (3). 3 Goden, 3 Personen, die samen 1 God zijn. Zo zie ik het goed hé?

elbert schreef:In elk geval bedankt voor de goede toon waarop de discussie gevoerd is. :)

Van jou hetzelfde! :)

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 28 apr 2006 12:31

Mijn aangehaalde woorden bedoelde ik een tikkeltje anders. Ik bedoelde hiermee dat ik zelf veel moeite gedaan heb om het te weten te komen. Mijn vragen die ik mezelf stelde, en die je innerlijk 'verontrusten', werden mettertijd beantwoord doordat ik er intensief een antwoord op zocht. In die zin bezit ik een gerust geweten, ik weet het antwoord en ik ben 'kalm' vanbinnen. Snap je? :)

peter77 schreef:terwijl de boodschap van de bijbel juist leert dat we uit genade om niet, niet door studie, kennis gerechtvaardigd worden. Ik bezit ook (evenals velen op dit forum) een volkomen gerust geweten, doch niet door mijn verworven kennis, doch omdat God het In Christus voor mij deed. Een belangrijk verschil. Want een geestelijk gehandicapte zou zonder deze kennis en studie op deze wijze nooit gered kunnen worden.

Daar heb je gelijk in. Ook jij hebt op de vragen die je jezelf stelde een antwoord gevonden. Dus bezit jij ook een gerust geweten. Mensen die het geestelijk zelf niet aankunnen om een antwoord te zoeken, zijn daarom niet 'verloren'. Dat zou onrechtvaardig zijn. Maar God is rechtvaardig, dus houdt hij daar rekening mee. Ik moet even denken aan Johannes 5:28-29 waar zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen (o.a. mensen die God op een of andere manier nooit hebben leren kennen) een opstanding krijgen.

peter77 schreef:Als Jezus een minder soort God was (wat ik begrijp uit de Jg leer) maar slechts een soort opgewaardeerd mens o.i.d of half God dan ...

Hier wou ik nog even op reageren: ik als Getuige van Jehovah bezie Jezus niet als Goddelijk. Hij is dus geen mindere God of een half-God. Hij is "een god", een machtig schepsel, voor mij Gods eerste schepsel, het "begin der schepping", maar in geen enkele zin gelijk aan God. Niet in leeftijd, macht, kennis of wijsheid. Dat wou ik je nog heel even duidelijk zeggen. :)

peter77 schreef:De misdadiger aan het kruis naast het Lam Gods bracht niets van dit al mee, doch werd om niets gerechtvaardigd.

Hierin heb je ook gelijk. Hij geloofde, en dat was genoeg. Ik denk dat Jezus wist dat wanneer die misdadiger niet gestorven zou zijn, zijn hartentoestand hem ertoe zou leiden zijn geloof uit te breiden, geloof overeenkomstig zijn daden.

Ik ga eten nu (tjonge het is al half 2). :yum:

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 apr 2006 12:37

De Here Jezus roep ons ook op om Zijn discipelen te zijn Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.Daarom noemen wij ons ook christenen.

1 Joh Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.

Maar wie de Godheid van Christus loochent (hoe lief je ook mag zijn) is geen christen.
Wie de Zoon niet heeft (echt kent) blijft zelfs in zijn of haar zonden.
Men kan de hemel niet verdienen. Niet door lief te zijn, kennis te verwerven of veel langs de deuren te lopen of andere vormen van evangelisatie te bedrijven.

Het is Gods Geest (Christus Geest zelf) die in ons woning maakt en het is die Geest die ons doet zeggen: Abba Vader (Pappa) * sorry Raido het moest even*.

Het is daarom dat de JG niet tot christenen gerekend worden omdat ze de Zoon voor wie Hij werkelijk is loochenen.
De Vader en Ik zijn een. (Niet in eendracht zoals de JG bijbel het vertaald heeft. Maar werkelijk een. De Here Jezus is geen geschapen wezen, doch is er altijd al geweest. Hij is geen opgewaardeerd mens of een opgepoetste engel of halfgod. Hij is de grote IK ben! De wortel Davids. Het begin aller dingen, Almachtig God (Jesaja) de opstanding en het leven, de alpha en omega.
Hij is die Hij is.

Zo ook van deze kant hartelijk dank voor het gesprek het is me weer volkomen duidelijk geworden dat alhoewel ik een getuige van Jehova ben, nooit een Jehova’s getuige zal worden.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 28 apr 2006 14:33

peter77 schreef:1 Joh Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.

Maar wie de Godheid van Christus loochent (hoe lief je ook mag zijn) is geen christen.

Loochenen wil volgens de Van Dale zeggen: "het bestaan ontkennen van". Ik ontken inderdaad de Goddelijkheid van Jezus, maar dat wil niet zeggen dat ik zijn hele bestaan ontken.
Mensen die zich christenen noemen, noemen zich zo omdat ze "navolgers van Christus" zijn, niet omdat Christus God zou zijn. Ook ik ben een navolger van Christus.

peter77 schreef:De Here Jezus roep ons ook op om Zijn discipelen te zijn Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.Daarom noemen wij ons ook christenen.

Jij bent ook een christen, en toch doe je niet wat Jezus, jouw en mijn Onderwijzer, gebiedt?

peter77 schreef:Wie de Zoon niet heeft (echt kent) blijft zelfs in zijn of haar zonden.

Ik zou de bal ook gewoon kunnen terugkaatsen, en diezelfde woorden op jouw van toepassing brengen. Maar dat doe ik niet, want dat zou geen uiting van zachtaardigheid zijn (Romeinen 12:17-19). Ik zie je woorden eerder als een liefdevolle raad naar mij toe. Dat is vriendelijk :) .

peter77 schreef:Men kan de hemel niet verdienen. Niet door lief te zijn, kennis te verwerven of veel langs de deuren te lopen of andere vormen van evangelisatie te bedrijven.

Dat is waar. Het is niet zo dat ik een plaatsje in de hemel wil bemachtigen en me daarom zo inspan. Dat zou verloren moeite zijn, ik geloof namelijk niet dat de mensen na hun dood naar de hemel of de hel gaan :) (met uitzondering van de met Gods geest gezalfde personen die na hun dood met Jezus als koningen mogen regeren). Ik span me zo hard in omdat ik dan begrip krijg van bijbelse waarheden.
De échte motivatie die achter de prediking steekt, is namelijk dat wat eigenlijk alle navolgers van Christus Jezus zouden moeten doen:

* Matth 28:19, 20 "Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen."
Geen enkele christelijke organisatie dan Jehovah's Getuigen alleen doen dit werk zoals Jezus en zijn discipelen dat deden (Matth 10:7, 11-13; Hand 20:20, 21; Hand 5:42). Jehovah's Getuigen prediken de koninkrijkboodschap beslist tot alle natiën en talen, momenteel zijn ruim 6 miljoen Getuigen in 235 landen en 400 talen actief. Dat is beslist een indrukwekkende vervulling van de profetie die opgetekent staat in Matth 24:14 "Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.", vooral omdat Jezus voorzei dat we "voorwerpen van haat" zouden zijn (Lukas 21:17). Wanneer God vindt dat het goede nieuws in voldoende mate gepredikt is, zal het einde beslist komen (Matth 24:14).

Het is opmerkelijk wat op een conferentie van religieuze leiders in Spanje werd opgemerkt: "Misschien zijn de kerken uiterst nalatig in datgene waarmee de Getuigen zich nu juist het meest mee bezighouden - het huisbezoek, dat past in de apostolische methodologie van de primitieve kerk. Terwijl de kerken zich in veel gevallen beperken tot het bouwen van hun tempels en het prediken binnenin hun plaatsen van aanbidding, volgen de Getuigen de apostolische procedure door van huis tot huis te gaan en gebruik te maken van iedere gelegenheid om getuigenis te geven." (El Catolicismo, Bogotá (Colombia), 14 september 1975, blz 14)

peter77 schreef:... dat alhoewel ik een getuige van Jehova[h] ben, nooit een Jehova[h]’s [G]etuige zal worden.

* sorry kon het niet laten * :puh:

Nu moet ik gaan, ik heb straks vergadering (zoals jullie een kerkdienst).

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 apr 2006 14:48

Je schreef: Loochenen wil volgens de Van Dale zeggen: "het bestaan ontkennen van". Ik ontken inderdaad de Goddelijkheid van Jezus, maar dat wil niet zeggen dat ik zijn hele bestaan ontken.
Mensen die zich christenen noemen, noemen zich zo omdat ze "navolgers van Christus" zijn, niet omdat Christus God zou zijn. Ook ik ben een navolger van Christus.

Ik zou een van de beklagenswaardige mensen op aarde zijn als ik iemand zou volgen die God niet echt is maar zoals jij al schreef:Hij is "een god", een machtig schepsel"Dus een geformeerd wezen die zich volgens jou god (wat dat dan mag wezen? noemt.
Je kan jezelf dan wel een navolger van Christus noemen, maar degene die ik navolg (Gods Zoon) die heeft gezegd: wie Mij heeft gezien, die heeft de Vader gezien is "een" met de Vader.De zoon waar jij over praat, ken ik niet. De god (zoals je schrijft met kleine letter). Ik weet niet van een "god" (met kleine letter) die zich ook Jezus noemt.

Wellicht is hij (bewust met kleine letter) een heel ander dan ik volg.
Want de Zoon die ik mag kennen is uit de Vader en "een" (niet in eendacht zoals de JG vertaling graag wil) met de Vader en de Geest.

Het zal een ander zijn die jij bedoelt dan. Jammer dat je iemand volgt die God niet echt is. Waarom genoegen nemen met een kleine god?(afgod)

Ik wil je niet kwetsen en het ligt ook zeker niet in mijn bedoeling iemand opzettelijk pijn te doen. Zeker een (naar mijn gevoelen) lieve jonge dame als jij. Doch als iemand aan de Godheid van Jezus af wil doen en Hem tracht te degraderen tot een god (met kleine letter) wat dat dan ook betekenen mag. Dan kan ik niet anders dan de conclusie trekken dat ik die jezus (met kleine letter) of god met kleine letter niet ken en zelfs niet wens te kennen.
:mrgreen:

Mijn Jezus (met hoofdletter) is Gods volkomen Zoon en zegt van zichzelf: IK Ben de weg de Waarheid en Het Leven.
Dat kan enkel God van zichzelf zeggen begrijp je wel?
Er is geen enkel schepsel dat de verpersoonlijking van de waarheid is (zelfs geen godje). Enkel God zelf kan die tittel dragen!
Er is geen enkel schepsel dat zich "de Weg" kan noemen. Enkel God zelf.
Er is ook geen enkel geformeerd schepsel dat zich "Het Leven" kan noemen, dan enkel God de Vader/Zoon/Geest JHWH.

Ik ken de Zoon enkel als Gods volkomen Zoon.
Die waar jij het over hebt ken ik niet
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 apr 2006 15:38

Sterker eigelijk nog. Ook de Vader lijkt een geheel andere te zijn.
Eentje die zich Jehovah noemt (Het stukje ‘Jehova’ in de naam is gebaseerd op een onjuiste vertaling uit het Hebreeuws. De onuitspreekbare naam van God, bestaan de uit de letter: JHWH, wordt het Hebreeuws uitgesproken als Adonai: Heer. Dit is niet hetzelfde woord, maar de naam van God is (vanuit het Hebreeuws) zo heilig dat je hem niet kan en mag uitspreken en dus zeg je in plaats daarvan Adonai. Dit is voor iedereen die Hebreeuws leest bekend.
Nu is het zo dat het Hebreeuws oorspronkelijk alleen uit medeklinkers bestaan. Uit deze medeklinker, samen met je kennis van de Schrift, moest je dat opmaken hoe je een woord moest uitspreken. De Masoreten hebben later klinkertekens in de Schrift toegevoegd, om het lezen gemakkelijk te maken.
Omdat de naam van God (JHWH) altijd als Adonia werd uitgesproken hebben ze de klinker tekens van het woord Adonai onder de letters JHWH geplaatst.
Wanneer je JHWH ziet staan, zeg je automatisch Adonai.
Jehova’s Getuigen lezen echter de klinkers van het woord Adonai in de naam van God (JHWH) en vormen zo het woord: Jehova. Dit is een niets betekenend woord en toont ook geen ontzag voor de naam van God.
Mijn God en Vader stuurde Zijn Zoon naar deze aarde (geen god (je) waar jij het over hebt. Hij gaf het mooiste wat Hij had en een deel van Hemzelf was (is). Jezus lag al Zijn Godheid in de hemel af en werd voor het lijden des kruis voor een korte tijd zelfs beneden de engelen geplaatst. Maar Hij nam al Zijn rechtmatige Godheid weder op Zich na de Hemelvaart en nam opnieuw plaats naast de Vader op de troon, waar Hij altijd gezeten was.
Ik kan dus niet anders concluderen dat de jezus (god) waar jij het over hebt en de Jehovah een andere vader en zoon zijn, dan die wij christenen kennen. Snap je wel?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 apr 2006 15:48

Christus heeft van zichzelf bijna nooit gezegd dat Hij ‘Gods Zoon’ was.
Wel heeft hij heelveel gezegd dat Hij ‘de Zoon des mensen’ was die komen zou.

Ik geloof ook wel dat Hij ‘Gods Zoon’ is, maar dan meer in de geestelijke betrekking. Het spreken over zoonschap betekend eigelijk navolger, zoals zoon des duivels of zoon van Abraham enz. (spreekwijze) je gelijkt dan op de persoon (zoon) die je navolgt of op gelijkt.
Ik geloof dat hij veelmeer de ‘Zoon des mensen’ is, omdat wij dat ook allemaal moeten worden door wedergeboorten. Dan krijgen wij deels (nooit volmaakt) ons doel waarvoor wij geschapen zijn terug.
Discussiëren over drie-eenheid heeft zins de leer hiervan heten hoofden en koude harten opgeleverd.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 28 apr 2006 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2006 15:54

Als Jezus zegt:
Maar Ik heb een getuigenis meerder, dan die van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft, om die te volbrengen, dezelve werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat Mij de Vader gezonden heeft.
En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. Gij hebt noch Zijn stem ooit gehoord, noch Zijn gedaante gezien.
En Zijn woord hebt gij niet in u blijvende; want gij gelooft Dien niet, Dien Hij gezonden heeft.
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
(Johannes 5)

Zie je dit ook alleen maar als geestelijke Vader Zoon relatie?
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 28 apr 2006 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 apr 2006 16:03

Jezus zegt: (Joh 5:25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.
Joh 6:27 Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen u geven zal; want op Hem heeft God, de Vader, zijn zegel gedrukt.
Joh 3:17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
Hoe bedoel je dat nou precies van dat Jezus het zelf nooit heeft gezegd dan?
:mrgreen:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 apr 2006 16:24

Gerdien B
Dat zegt God zelf van Hem. Christus zegt dit niet van zichzelf zoals ik meedeelde.

Peter77
Ik heb ook niet gezegd dat hij het nooit gezegd heeft, maar bijna nooit (zie posting). De twee teksten die jij aanhaalt zegt Christus toch ook niet dat Hij de Zoon van Gods is, Hij was het wel en jij verstaat dat zo, maar daar moet je achter komen door geloof, zoals jij er ook achter gekomen bent, waarschijnlijk door ondervinding of beleving.
Haal eens een tekst aan waar Christus zelf zegt: ja, Ik ben de Zoon van God.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 apr 2006 16:53

Je schreef:"maar bijna nooit (zie posting). :?: :?: :?:

Jezus zegt: Jezus antwoorde en zeide tot hen: Ik zeg u de Zoon kan niets doen van zichzelve of Hij moet het de Vader zien doen. Want wat deze doet doet de Zoon evenzo. Want de Vader heeft de Zoon lief.Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.
Want de Vader oordeelt niemand maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen u geven zal; want op Hem heeft God, de Vader, zijn zegel gedrukt. :!: :!:

In mijn bijbel zegt Hij het wel. Dat is gek :!: Genoeg.

Wie ogen heeft om te zien die ziet.
Succes ermede.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 apr 2006 17:43

Nogmaals en al jou bewijzen ten spijt maar nog steeds zegt Christus niet: ja. ik ben de Zoon van God. ook niet in jou Bijbel dus.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 28 apr 2006 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2006 17:47

Waarom wil je exact in de Bijbel lezen dat Jezus zegt: ja, ik ben de Zoon van God????

lees jij Johannes 5 maar is, maar JEZUS spreekt deze woorden uit en niet God de Vader.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 apr 2006 17:54

Gerdien B.
Omdat Hij de geestelijk Zoon van God is, net eender als bij Zijn geboorte (door de geest ontvangen). Dan wordt de drie-eenheid een stuk duidelijker.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 apr 2006 18:05

Ik heb een spreekwoord voor je: Geen mens is zo doof als hij die niet "wil" horen.
Jammer maar het moet niet :lol:
Maar even zonder dollen, wat dacht jij dan dat Jezus bedoelde met uitspraken als bijvoorbeeld het reeds aangehaalde: Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Wie bedoelt Hij volgens jou dan met deze woorden?
Laatst gewijzigd door peter77 op 28 apr 2006 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”