Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 27 apr 2006 09:17

@lalagé

Je moet gewoon "de gordel van God" gaan lezen dan begrijp je daarna iets meer van de verscheidnheid en invalshoeken op het kerkelijk erf.'
betekent overigens niet dat je het dan ook meteen goed keurt :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2006 09:18

Lalage schreef:
Raido schreef:Getuigenis-brieven... dat klinkt erg on-Gergemsch :) ofwel: ik heb niet het idee dat je dat in mijn/onze (Gerdien, ik) hoort te doen. Je doet dan ook geen belijdenis van je geloof maar van de kerkelijke dogma's :)

Wat heb je daar dan aan?
Je doet belijdenis en wordt zo volwaardig lid van de kerk.

Dat betekend dat je kunt trouwen in de kerk, je kinderen mag laten dopen, je aan het avondmaal mag deelnemen. Voor mannen nog: Kerkenraadvergaderingen bij mogen wonen, mogen stemmen voor een dominee of voor diakenen/ouderlingen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2006 09:20

Raido schreef:Dat betekend dat je kunt trouwen in de kerk, je kinderen mag laten dopen, je aan het avondmaal mag deelnemen. Voor mannen nog: Kerkenraadvergaderingen bij mogen wonen, mogen stemmen voor een dominee of voor diakenen/ouderlingen.

Ho even, mogen vrouwen niet stemmen en niet eens bij een vergadering zijn? Dat wist ik niet eens :oops:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2006 09:35

Klopt, de man is de vertegenwoordiging van het hele gezin via hem stemt de vrouw (wij hebben thuis altijd discussies welke dominee er beroepen moet worden, welke diakenen ouderling moeten worden, welke diakenen er gekozen moeten worden) en papa stemt dan altijd, ook voor mama (en eigelijk ook voor ons).

En persoonlijk vind ik het wel ongegrond ik geloof zelf dat de teksten anders bedoeld zijn, stem is niet stemrecht ofzo. Maar het in mijn kerk zo dus tja (en ik geloof ook wel in zo goed als alle reformatorische kerken).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2006 09:44

En als je nu een alleenstaande vrouw bent? Nouja dat is vast weer heel erg off topic.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2006 09:56

Lalage schreef:En als je nu een alleenstaande vrouw bent? Nouja dat is vast weer heel erg off topic.
Dan heb je dikke pech :)

André

Berichtdoor André » 27 apr 2006 10:58

Lalage schreef:En als je nu een alleenstaande vrouw bent? Nouja dat is vast weer heel erg off topic.
Een alleenstaande vrouw e/o weduwe mag wel belijdenis doen en het avondmaal vieren, dus dat klopt wel weer in de lijn van 'ontopic' enzo.
Dit mogen alleenstaande mannen overigens ook. :wink:

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 27 apr 2006 12:55

Raido schreef:
Lalage schreef:
Raido schreef:Getuigenis-brieven... dat klinkt erg on-Gergemsch :) ofwel: ik heb niet het idee dat je dat in mijn/onze (Gerdien, ik) hoort te doen. Je doet dan ook geen belijdenis van je geloof maar van de kerkelijke dogma's :)

Wat heb je daar dan aan?

Dat betekend dat je kunt trouwen in de kerk, je kinderen mag laten dopen, je aan het avondmaal mag deelnemen. Voor mannen nog: Kerkenraadvergaderingen bij mogen wonen, mogen stemmen voor een dominee of voor diakenen/ouderlingen.

om weer ontopic te gaan:

wordt er na de belijdenis ook gezegd dat je : toegelaten wordt tot de tafel des Heeren (zoals dat bij mij klonk, pfffffffff) ? volgens mij is daar meer voor nodig...
enne... trouwen kan toch ook als je niet-belijdend lid ben?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2006 12:59

tweetietwee schreef:
Raido schreef:
Lalage schreef:

Wat heb je daar dan aan?

om weer ontopic te gaan:

wordt er na de belijdenis ook gezegd dat je : toegelaten wordt tot de tafel des Heeren (zoals dat bij mij klonk, pfffffffff) ? volgens mij is daar meer voor nodig...
enne... trouwen kan toch ook als je niet-belijdend lid ben?

Nee...

Wat avondmaal betreft, als je belijdenis aflegt van je geloof (en niet van de kerkleer) en je doet dat oprecht, dan mag je daarna aan het avondmaal aangaan. Daar is niks meer voor nodig dan geloof in Hem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 27 apr 2006 15:11

Heb nog nooit gehoord dat je niet mag trouwen id kerk als je geen belijdenis hebt gedaan.
Ik gok dat mijn vriend ook eerder getrouwd is, dan dat hij belijdenis zal doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2006 15:16

Aikongirl: misschien kan je wel trouwen in de kerk, maar geen kinderen laten dopen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 apr 2006 15:24

als je bij ons trouwt en je hebt nog geen belijdenis gedaan, dan vragen ze wel of je dat zo snel mogelijk doet. Dit is ook ivm als je kinderen krijgt dan mag je ze pas laten dopen als je belijdenis hebt gedaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 27 apr 2006 15:28

Ja, voor het dopen van je kinderen moet je bij ons wel belijdenis hebben gedaan inderdaad.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 apr 2006 18:35

Gerdien B. schreef:als je bij ons trouwt en je hebt nog geen belijdenis gedaan, dan vragen ze wel of je dat zo snel mogelijk doet. Dit is ook ivm als je kinderen krijgt dan mag je ze pas laten dopen als je belijdenis hebt gedaan.

En ik maar denken dat belijdenis doen betekent dat je toegang tot het Avondmaal verlangt, zo heb ik op palmpasen tenminste het formulier horen voorlezen. Maar hier is de geloofsbelijdenis kennelijk de toegang tot de kinderdoop geworden. Is dat niet remonstrants, als de verzegeling van het verbond der genade -wat de doop toch is volgens het klassieke formulier- van onze belijdenis afhangt?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2006 01:06

Of is het remonstrants om te stellen dat je met het belijden van je geloof er nog lang niet bent, dat je wel verlangt om kind van God te zijn maar het nog lang niet bent, dat je er daarvoor eerst nog een hoop moet gebeuren en jezelf flink moet veranderen en dingen moet doen?

God zegt: Ik hou van je, ik wil je Vader zijn.
Jij zegt: Ik wil dat ook.

En dan moet er vervoglens nog een hele hoop gebeuren?

Dat is pas remonstrants, mensen voelen zich nog niet goed genoeg... en wat God vindt is niet zo belangrijk. Zijn liefdevolle, kiezende werk wordt dan ernstig tekort gedaan.

Het probleem bij wat je beschrijft is niet dat de belijdenis je toegang zou verschaffen tot de kinderdoop, maar in de gedachte dat er blijkbaar meer nodig zou zijn en belijdenis nog geen toegang zou mogen verschaffen tot de sacramenten. Dit moet niet alleen voor de doop gelden maar ook voor het avondmaal... en officieel is dat wel zo maar in de praktijk vaak heel anders. Dat is inconsequent, niet omdat de doop dan wel mag maar in praktijk aangaan aan het avondmaal niet de bedoeling is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”