Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2006 15:04

PeterD schreef:
Aragorn schreef:
PeterD schreef:Toen mijn vrouw voor de eerste keer zwanger was, kon ze het niet geloven dat het echt zo was, ondanks twee zwangerschapstesten. Pas toen de echo aantoonde dat er echt iets was met een kloppend hart, kon ze het geloven.
En wat te denken van Lukas 24:41? Eerst wilden de discipelen een teken, zekerheid dus, alvorens ze het geloofden.

Volgens mij stond Jezus niet zo te springen bij die houding, of wel?

Dat is een andere zaak. Het gaat er nu om of het voor kan komen dat mensen het niet toe durven te eigenen.

Dat is wel relevant. Jezus stuurt zijn discipelen als oor- en ooggetuigen de wereld in. Daarom liet Hij hen die bewijzen zien. Vervolgens zegt Hij: Zalig wie niet zien en toch geloven. En dat geldt ons die het evangelie te horen krijgen. Jezus bewees dat Hij stierf en weer opstond. Dat dat een groot wonder is klopt... maar Hij geeft ons ook de redenen genoeg om het te geloven en met blijdschap aan te nemen. Het is werkelijk gebeurd. Zalig zijn we als we dat geloven. En de Bijbel geeft nergens een vergelijkbare houding aan, waarin mensen worden opgeroepen vooral af te wachten, te wachten op bewijs en zekerheid. Zekerheid krijg je door het te geloven... en dan dus niet alleen maar de feiten, maar dat het ook voor jou is. Eerst geloven... en dan zekerheid... en niet andersom. Dat is wat de Bijbel leert. Als mensen dan geloven maar het zich niet durven toeeigenen twijfelen ze dus aan het evangelie, want ze durven het niet persoonlijk toe te passen. En nog triester is wanneer mensen er op worden aangesproken dat ze na het doen van belijdenis aan het avondmaal willen aangaan... iets wat in sommige kerken helaas ook gebruikelijk is. Daarom gaan velen maar niet aan en wachten op nog wat anders, vraag me niet wat. Maar belijdenis afleggen doe je niet van de leer... Je beantwoord je doop waarin God al voor je koos en je beloofde je al zijn heil en genade en liefde te willen geven. Wat voor teken hebben we dan nog meer nodig om dat te geloven? Volgens mij niks... maar het is de cultuur, de tradities nav de nadere reformatie waarbij genade werd versmald, die de mensen heeft verblind, waardoor je onzeker zijn geworden en twijfelen of die genade ook wel voor hen weggelegd is.

Dat is volstrekt niet de lijn van het evangelie waarmee de discipelen (die zagen en geloofden) de wereld introkken.
Laatst gewijzigd door Marnix op 24 apr 2006 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 apr 2006 15:07

Ik vraag me af of geloven in Christus niet veel makkelijker geweest zou zijn, als we in Zijn tijd geleeft hadden..Dan bedoel ik dus die 33 jaar dat Hij op aarde was. (Voordat ik weer opmerkingen krijg over het feit dat we nog steeds in Zijn tijd leven) :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 15:09

Smurffie schreef:Ik vraag me af of geloven in Christus niet veel makkelijker geweest zou zijn, als we in Zijn tijd geleeft hadden..Dan bedoel ik dus die 33 jaar dat Hij op aarde was. (Voordat ik weer opmerkingen krijg over het feit dat we nog steeds in Zijn tijd leven) :)
Nee.. ik zou nooit een of andere timmerman uit Nazareth geloven die zegt dat Hij de Zoon van God was.. alleen het idee al dat Hij dat durft te zeggen :|

Kruis Hem!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 24 apr 2006 15:10

Smurffie schreef:Ik vraag me af of geloven in Christus niet veel makkelijker geweest zou zijn, als we in Zijn tijd geleeft hadden..Dan bedoel ik dus die 33 jaar dat Hij op aarde was. (Voordat ik weer opmerkingen krijg over het feit dat we nog steeds in Zijn tijd leven) :)

Nee dat was niet. :) Er komt opeens een man die tussen de dieren geboren is en die beweerd dat Hij de Zoon van God is. Zo zie je bij Thomas hoe moeilijk het was om te geloven, zolang met Jezus op getrokken en toch weer die twijfel.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 apr 2006 15:15

marina87 schreef:

Nee dat was niet. :) Er komt opeens een man die tussen de dieren geboren is en die beweerd dat Hij de Zoon van God is. Zo zie je bij Thomas hoe moeilijk het was om te geloven, zolang met Jezus op getrokken en toch weer die twijfel.

Hm, misschien idd een vreemde gedachtenkronkel. Nu hebben we de Bijbel waarin alle (wonderlijke) gebeurtenissen opgetekend staan, terwijl dat in de tijd van Jezus nog niet was natuurlijk..
We schijnen de Bijbel makkelijker te geloven dan Jezus zelf.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 apr 2006 15:16

En de Bijbel geeft nergens een vergelijkbare houding aan, waarin mensen worden opgeroepen vooral af te wachten, te wachten op bewijs en zekerheid. Zekerheid krijg je door het te geloven... en dan dus niet alleen maar de feiten, maar dat het ook voor jou is. Eerst geloven... en dan zekerheid... en niet andersom.

Waar je vandaan haalt dat ik beweer om vooral maar rustig af te wachten is me een volslagen raadsel. Pertus is er duidelijk over in zijn oproep om de verkiezing toch vooral vast te maken. Wat er dus op duidt dat het toen ook al gebeurde dat mensen het niet konden aannemen dat het heil ook voor het was. En dat terwijl die mensen misschien al lang door God bekeerd waren, maar het zelf niet durfden te geloven doordat ze te nag zijn om zichzelf te bedriegen.

Ik zou willen dat er meer mensen wat banger zijn om zich te bedriegen...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 apr 2006 16:03

Nee dat was het niet. De massa geloofde het namelijk ook niet toen Jezus nog op aarde was. Je ziet het idd bij Thomas. Jezus spreekt dan ook de woorden: 'Zalig wie niet zien en toch geloven'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 16:48

Ik niet, dan maak je van God een Leugenaar..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 apr 2006 19:17

Dat denk ik soms ook, als je ziet hoe Paulus zo enthousiast over Jezus vertelt, ondanks dat hij zo vervolgd wordt. Maar aan de andere kant was het dus best rottig toen om christen te zijn, want Paulus moest ook vaak vluchten voor z'n leven.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 24 apr 2006 19:37

Lalage schreef:

Dat denk ik soms ook, als je ziet hoe Paulus zo enthousiast over Jezus vertelt, ondanks dat hij zo vervolgd wordt. Maar aan de andere kant was het dus best rottig toen om christen te zijn, want Paulus moest ook vaak vluchten voor z'n leven.

tsja, ik denk van niet.
1. We zien dat kinderen van God er eerst ook nog erg aan twijfelden (denk an Petrus).
2. Bedenk wat het voor hen was: ze hadden de profeten, maar legden ze die allemaal wel juist uit?
3. Vergelijk met onze situatie en de wederkomst: herkennen wij precies de tekenen van de eindtijd of beweren de kerken allerlei verschillende dingen op grond van wat ons geopenbaard is? (openbaringen).
Ik denk dat wij net zo hard van Hem waren vandaan gelopen dan velen in die tijd.

tweetie

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 apr 2006 20:12

Raido schreef:
Ik niet, dan maak je van God een Leugenaar..

Uitleg...?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 24 apr 2006 21:02

SORRY??? nog banger? er zijn als zoveel twijfelende christenen. :roll:
In onze kerk gaan er 6 van de 650 aan het Avondmaal...
En het is een belediging voor God als Hij jou bekeerd, en jij je halve of hele leven je afvraagd of je je bedriegd en of God het nou wel ECHT gedaan heeft. Is dat geloof??

Lees dan de Brief van Jakobus nog maar eens goed door..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 apr 2006 21:06

marina87 schreef:SORRY??? nog banger? er zijn als zoveel twijfelende christenen. :roll:
En het is een belediging voor God als Hij jou bekeerd, en jij je halve of hele leven je afvraagd of je je bedriegd en of God het nou wel ECHT gedaan heeft. Is dat geloof??

Als je er niet zeker van bent, dan ben je dus niet bekeerd lijkt mij :)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 24 apr 2006 21:10

Smurffie schreef:
marina87 schreef:SORRY??? nog banger? er zijn als zoveel twijfelende christenen. :roll:

Daar ben ik het niet met je eens. Ik ben er zelf zeker van, maar toch ben ik er ook weleens onzeker over, maar dat ligt niet aan de Here God maar aan mezelf.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 apr 2006 21:12

marina87 schreef:
Smurffie schreef:

Daar ben ik het niet met je eens. Ik ben er zelf zeker van, maar toch ben ik er ook weleens onzeker over, maar dat ligt niet aan de Here God maar aan mezelf.

Op basis van het vetgedrukte; Iedere bekeerling heeft zo zijn of haar twijfelachtige momenten..maar je halve of hele leven is wel erg veel :wink:

Terug naar “Archief”