Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 23 apr 2006 18:09

marcel081276 schreef:
Divrei Shmuel schreef:
Teh Smiem schreef:is de sabbat nou eigenlijk gebonden door een bepaalde dag of een bepaalde houding? Ik bedoel, je kunt discusieren over welke dag het nou moet zijn, maar ga je daarmee niet voorbij aan een belangerijker onderdeel: je houding en bezigheden op die dag?

Het is goed om ten minste één dag apart te stellen voor God. Denk eens na, zou God er echt mee zitten welke dag het nou precies is? Kom op zeg, God is geen puber!! Hij verlangt liefde en aandacht van ons.
Eerlijk gezegd vond ik dit een puberale reactie. G-d zegende zelf die dag en zette die apart (Gen.2:2,3). Maar wij mensen doen liever wat goed is in eigen ogen dan ons te conformeren aan G-ds besluiten.
Sam

Er staat ook in Gods woord geschreven dat we elkaar niet moeten oordelen wat we wel en niet op de sabbat doen..

groeten marcel
Onduidelijk wat je hier mee bedoeld Marcel, het stuk boven wat je aanhaalt van mij laat toch duidelijk zien dat ik acht dat iemand uit de volken niet verplicht is t.o.v. de sjabbath? Ik vind het echter kwalijk als mensen menen beter dan G-d te weten welke dag Hij apart zette, voor Zich.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 apr 2006 20:58

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen (2:18) in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Ik denk dat dit het bijbelgedeelte is waar Marcel op doelt.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 25 apr 2006 04:49

yep! dank je, ik kon het niet zo snel vinden.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 29 apr 2006 09:30

Divrei Shmuel schreef:
marcel081276 schreef:
Divrei Shmuel schreef:
Teh Smiem schreef:is de sabbat nou eigenlijk gebonden door een bepaalde dag of een bepaalde houding? Ik bedoel, je kunt discusieren over welke dag het nou moet zijn, maar ga je daarmee niet voorbij aan een belangerijker onderdeel: je houding en bezigheden op die dag?

Het is goed om ten minste één dag apart te stellen voor God. Denk eens na, zou God er echt mee zitten welke dag het nou precies is? Kom op zeg, God is geen puber!! Hij verlangt liefde en aandacht van ons.
Eerlijk gezegd vond ik dit een puberale reactie. G-d zegende zelf die dag en zette die apart (Gen.2:2,3). Maar wij mensen doen liever wat goed is in eigen ogen dan ons te conformeren aan G-ds besluiten.
Sam

Er staat ook in Gods woord geschreven dat we elkaar niet moeten oordelen wat we wel en niet op de sabbat doen..

groeten marcel
Onduidelijk wat je hier mee bedoeld Marcel, het stuk boven wat je aanhaalt van mij laat toch duidelijk zien dat ik acht dat iemand uit de volken niet verplicht is t.o.v. de sjabbath? Ik vind het echter kwalijk als mensen menen beter dan G-d te weten welke dag Hij apart zette, voor Zich.

Sam

Whatever, ik ben nou eenmaal geboren in Nederland als kerkganger van de Chr. geref. kerk, en gewoon om de zondag apart te zetten van de andere dagen. Ik denk ook niet dat God zich er een rood hoofd aan ergert dat dit de zondag is ipv de zaterdag. God staat boven de tijd. Trouwens, is de geheiligde dag niet bedoeld om geestelijk voedsel tot ons te nemen? Verder zegt Paulus in een van zijn brieven dat de één dit doet en de ander dat, om God te loven. Is het dan de moeite waard om anderen na te trappen omdat ze de zondag apart houden voor God?
(maak dit aub niet weer zo goedkoop af met een "puberale reactie")
Greetz, Teh Smiem
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 29 apr 2006 19:01

We kunnen ons afvragen waarom christenen mpeten kiezen tussen zondag of sabbat. Het is inderdaad nogal verwarrend.

Ik denk echter dat er voor Christenen geen andere keuze is dan de Sabbat, de dag des Heren, te onderhouden. Het is immers de rustdag welke, volgens het 4e gebod, ,geheiligd én gezegend is. Let wel, het gebod is deel van Gods hemelse wet.
Deze wet is echter geen schriftuurlijke wet in de essentie van een noodzakelijkheid, maar een wetsregel naar de gewoonte, zoals Christus ons voorleert.

Gods wet is een Geestelijke wet, dat ook niet anders kan, want God de Vader zelf is Geest zoals Mozes ervoer op de berg Horeb ( deel van de Sinai).

Daar waar schriftuurlijke wetten nageleefd moeten worden, daar ontbreekt de essentie van het geestelijke doel, en in dit geval dus Gods Geest.
Des te meer wetten en regels, des te ingewikkeler wordt de naleving er van. Daarom heeft God de Vader slechts 10 regels voor de mens gegeven, waarmee hij of zij niet alleen -geestelijk- kan groeien in de Gerechtigheid, maar feitelijk ook niet kan struikelen.

Ik wil niet uitgebreid met Bijbelse verzen aan komen dragen, om juist wat ruimte te geven aan het "gezonde verstand". Gebed en ons geweten zijn uitstekende hulpmiddelen om God de Vader en Zijn geboden, geestelijke inhoud te geven, waardoor we Schriftgeleerdheid en onnodige wetmatigheid achter ons kunnen laten.

Aangaande de zondag vond ik een hele doeltreffende redernering van de Rooms Katholieke Kerk, om de zondag achter ons te laten en de Sabbath, als waarlijke Dag van de Heer; Christus te ervaren en daardoor te kunnen groeien in geloof.

Catholic Encyclopedia

Sunday

Sunday (Day of the Sun), as the name of the first day of the week, is derived from Egyptian astrology. The seven planets, known to us as Saturn, Jupiter, Mars, the Sun, Venus, Mercury, and the Moon, each had an hour of the day assigned to them...

Dus de Dag van de zon, welke voortvoeit uit de astrologiesche aanbidding van maan, sterren en hemel door de Egyptenaren is ineens een "christelijke" rustdag geworden.

God wijst er toch op dat we geen hemellichamen of andere afgoden mogen aanbidden. Wel de RK is hierin dus duidelijker dan zij die zeggen christenen te zijn.

Volgens de Rooms Katholieke kerk zijn er dan ook 2 soorten Christenen.
Zij die dus de RK kerk navolgen, in de indentiteit van de zondag zijn; volgens de RK kerk gebonden aan die indentiteit (blijkbaar) Want aangaande de omschrijving van de christenen zegt de Catholic Encyclopedia daarover:

Catholic Encyclopedia

Christianity

In the following article an account is given of Christianity as a religion, describing its origin, its relation to other religions, its essential nature and chief characteristics, but not dealing with its doctrines in detail nor its history as a visible organization. These and other aspects of this great subject will receive treatment under separate titles. Moreover, the Christianity of which we speak is that which we find realized in the Catholic Church alone; hence, we are not concerned here with those forms which are embodied in the various non-Catholic Christian sects, whether schismatical or heretical

Ik hoop dat vele oprechte en zoekende gelovigen in de naam van Christus nu hopelijk beginnen te begrijpen dat de Sabbat niet speciaal joods is op grond van de wet van Mozes of Schriftgeleerdheid is, maar voor alle mensen geldt, die hun hoop en verlangen op een volmaakte en gelukkige wereld hebben gevestigd, het Hemels Koninkrijk, dat Geestelijk is! Adam en Eva hielden dus al de Sabbat, naar de gewoonte van de hemelse wet, totdat Satan met een compromie kwam, gebaseerd op een halve waarheid en een halve leugen. En ook de 1e gemeente van het NT hielden de Sabbat, totdat zij zich door compromiën lieten beinvloeden de ook de Sabbat onde druk kwam te staan.

Zij die de zondag eerbiedigen zullen aan de indentiteit-gever van die dag worden herinnert als zij menen Christus na te volgen. Hen zal het zelfde -kunnen- overkomen als Datan de raadgever van Farao, die zei dat hij geen Hebreër was, toen de soldaten van Farao dat volk liet gaan. Maar omdat hij gedwongen gehuwd was met een Lievitische slavin, en er dus bloed aan de post van (notabene) zijn huis was aangebracht door Joshua, werd Datan aangezien als volgeling van een Hemelse God, als een Hebreër. En moest dus Noodgedwongen mee met het Hebreeuwse volk. Helaas heeft Satan daar handig gebruik van gemaakt toen het volk het Gouden Kalf begon te aanbidden.
Datan was de aangever die de opstand tegen God en Mozes bewerkstelligde.

Zo zal het ook gaan met hen die eer geven aan de Indentiteits-gever van de zondag! Constatijn was de eerste die door zijn gezag de zondag mixte met de christelijke waarde van de geboden.
Op de geldstukken van Constatijn stonden Christus én de Zon aan beide zijden van de munt, als teken van een compremie gericht geloof.

In Gods wet komen we geen twee rustdagen tegen! God de Vader is onveranderlijk, in Zijn geboden en wet, in zijn beloften en in de uitvoering van zijn oordeels uitspraken. Hij is een compromie-loze God en hemelse Vader; Iemand waar je wat aan hebt!

Wij zullen in de hemelse Ark die ene wet en de twee stenen tafelen, als waar getuigenis zien liggen als we verlost, de poorten van het Hemelse Jeruzalem zullen binnen gaan en door Christus persoonlijk het Heiligdom binnen gaan om de getuigenis van slechts één Evangelie te ervaren, door dat ene bewijs, dat door Satan zo bestreden is en geleid heeft tot een dood geloof in een reeds dode wereld (gesymboliseerd in het vale paard . (Openbaring 6:8 )

Ten aanzien van de Joden van het Oude Testament goldt dat zij, uiteindelijk, de geschreven wet -en dus ook de Sabbat- verkozen na te volgen. Zoals gezegd, een geschreven wet is a.h.w. een "nood-oplossing".
In het uiterste geval kwam God de hemelse vader met een geschreven wet, persoonlijk door Zijn wijsvinger opgetekend. Als bewijs van de Majesteittieuze intentie er van, om het Joodse volk nog steeds ten gunste te willen zijn om hen geestelijke inzicht te leren er van.

Echter, ook hier had Satan wel een tegenstrijdige oplossing voor; een compromie, namelijk de waarheid met de falende leuegen mixen.

Als God Geestelijk is, zoals Mozes ervoer, dan dienen wij ook ons aan te leren, in Christus én de Heilige Geest van God persoonlijk, de regels van het Koninkrijk ons nu al eigen te maken, in het hoofd, voorbereid op de nieuze wereld, waakzaam en vetrouwend op de goede afloop.

We kunnen niet alles weten en bevatten, maar dat vraagt God de Hemelse Vader ook niet van ons. Slechts door Hem geleidt echter, zijn wij in staat om de grondwet van ons nieuwe huis te ervaren en te groeien tot de heerlijkheid. Ookl al gaan we door diepe dalen en ervaren we dan ook groete tegenstand, want zonder dat laatste zullen we niet groeien, maar schijngeloof zal dan, later, een compromie te zijn geweest als ons voorgehouden zal worden dat we onnodig, de wet en het indentiteits teken van de wereld hebben nagevolgd en we dus bij de wetgever van deze wereld behoren en niet tot het Hemels Koninrijk;

Openbaring 14:8

.......omdat zij uit de wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

Wijn staat voor doctrine, evangelie! Hier gaat het dus om een vals evangelie waarbij de hoererij symbool staat voor de aanbidding-en relatie van en met een vreemde god.
Laatst gewijzigd door biblebook op 30 apr 2006 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 30 apr 2006 10:13

Teh Smiem,

Het was inderdaad niet z aardig van mij om zo te reageren. Ik vindt wel nog steeds dat gelovigen te vaak een beeld over G-d heenplakken of hoe Hij zou zijn, niet dat ik beweer dat perfect te weten. Maar ik weet uit de Schrift datHij onveranderlijk Dezelfde is. Wanneer Hij dan de Sjabbath, lang voor de wet van Mosjeh, apart zet en die zegend (Gen.2:2); waarom moet deze dan zonodig gewijzigd worden? De wijziging wordt ons niet in het N.T. aangereikt en is dus een "exclusiefe openbaring" van later tijd.
Overigens is die Sjabbath aan Israel geboden en aan niemand anders! Hiermee zeg ik niet dat het niet goed zou zijn voor gelovigen uit de volken om deze(of een andere) dag te houden. Echter:
1 zondag is geen sjabbath
2 sjabbath is niet aan de volken geboden
Dat men vanuit optioneel en verbondenheid met G-d [en gezondheid] sjabbath gaat houden daar Hij Zelf immers ook op de 7e dag der schepping rustte is voor de gojiem een vrijwillige (verstandige) zaak! maar nog niet verplicht.
Claimen dat men de Sjabbath als christen zou moeten houden, of de tien woorden, heeft te maken met de Israelvervangingstheologie. Nogmaals; ik zeg niet dat het verboden zou zijn interesse te tonen voor de wet van Mosjeh, maar het is niet tot behoud, noch tot verplichting bedoeld voor de volken; lees maar eens aandachtig Handelingen 15 en 21 door! daar staan de besluiten ter verheldering in, en dat was niet alleen mensen werk, er wordt in Handelingen 15 ook duidelijk benoemd dat de Heilige Geest in het besluit is betrokken.
Nogmaals excuus,

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 30 apr 2006 18:05

Iemand schreef:

"Overigens is die Sjabbath aan Israel geboden en aan niemand anders.."

Het gaat hier dan wel om het Geestelijke Israël, immers Gods Koninkrijk is niet van deze aarde maar wél toegangkelijk voor een ieder die de Jezus Christus erkent. Aangezien de Sabbat een wetsregel is van een Hemelse grondwet, zijn dus alle mensen gerechtigd om de Sabbat te erkennen als een teken tussen God en hen.
Het volk Israël als Nationale Staat of aards volk kan dus nooit exclusief zich de Sabbat toegeigenen.De 10 geboden zijn voor alle mensen beschikbaar om te groeien in Gods Gerechtigheid. Het 4e gebod is gezegend en geheiligd voor alle mensen toergankelijk! Gods volk komt voort uit alle taal, stam volk en natie.

De geboden zijn dus een kwestie van het Levende Schriftwoord en niet de dode letter, die tot niets leidt!

Ze wijn Geestelijk omdat God Geestelijk is. Ze gelden vooral voor het Hemels Koninkrijk en niet speciaal voor een aards Rijk; tenzij in het Geestelijke voorbeeld van Christus en de Hemelse Vader, de God van Christus / Messias en ons.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 09 mei 2006 11:38

Enkele wetenswaardigheden over de Sabbat en het Joodse volk:

Eénheid in het lichaam van Christus

1. Alle kinderen van God de Vader zijn leden van één gezin met één Geest
Johannes 17:20-23

2. Daardoor kunnen we dan ook alleen maar verenigd zijn door één Geest
Efeziërs 4:1-6

3. Alleen die mensen, ongeacht hun afkomst of degene die zij voordien waren, na de bekering van hun hart (Geestelijk dus) worden deel van één Lichaam, dat van Christus.
Romeinen 12:4,5 en 1 Korinthiërs 12;12-14

4. In Christus valt alle onderscheid weg en worden we één geestelijk volk en erfgenamen van Gods beloften aan Abnraham.
Galaten 3:27-29

5 Niet iedereen die Here Here roept zal het Koninkrijk beerven. Openbaring 12 geeft aan dat niet iedereen die zegt de Here te hebben aangenomen, tot het Overblijfsel zal behoren.
Openbaring 12:13-17

6.Het Overblijfsel is -Geestelijk- trouw aan Gods geboden. Hiermee erkennen zij dat Gods Koninkrijk Hemels is en niet aards -meer- kan zijn.
Openbaring 12:17 en 14:12

Het Overblijfsel heeft in alle tijden het getuigenis van Christus ( de geest der profetie) en de profetische gave. Dat was bij de afsluiting van de OT periode zo, en zal het ook zijn bij de laatste wederkomst van de Heiland. Openbaring 12:17 en 19:10

Het oordeel van alle mensen zal dan ook plaats vinden, voordat Christus uit de hemel zal nederdalen. Dit voorkomt een eigenmachtige gerechtigheid en sluit een eigenmachtige beoordeling van mensen of volkeren uit. Daniël 7:9-15

God gaf derhalve de Sabbat aan alle mensen niet aan de Joden (als tijdelijk theocratisch volk) alleen. De Sabbat is derhalve geen wettische wetsregel in de zin van een dode-letter, maar een Geestelijk aspect van de relatie tussen de mens en Christus, in de lijn van alle geboden. Daardoor wordt de Bijbel een levend schriftwoord en geen dode-letterboek. vandaar dat de Tempel, Christus is door de Geest van Zijn Vader, zoals die dus dan ook is voor hen die door de doop en handopleeging een Geestelijke relatie hebben met Christus.

Alle voorgaande verlossingen/ bekeringen, welke ook voor Christus tijd plaats vonden, zullen dus uiteindelijk, door Geestelijke verandering van het hart, zijn ontstaan.

God voorzag en voorspelde dat de Sabbat in het bijzonder door zijn vijanden en die van Christus, zou worden ontkend, veranderd en aangevallen alsook geleerd als een bijzondere dag voor een enkel volk alleen. Dat is onjuist, de Sabbat het 4e gebod is de spil van de geboden, die God reeds in het Hemels Koninkrijk toepast. Zij saat buiten elke aards gezag en is dus een rustdag, die alelen, gezegend en geheiligd kan worden door een Hemels Gezag. Het is als het ware de enige vrije dag welke wordt geschonken door een Hemels en geen aards gezag.

Jesaja 56:6,7 en Marcus 2:27

Jezus Christus is het juiste voorbeeld van het onderhouden van de Sabbat Lucas 4:16

De Sab at gedenktg onze Geestelijke rust en groei in Christus, niet in een aards wezen; noch een toekomst die zich beperkt tot de aarde.
Hebreeën 4:1-11

Derhalve is dus de gehele wet, het 4e gebod inclusief niet alleen de basis van het OT en NT, maar ook van het oordeel.

Hiermee wordt de exclusiviteit van het Joodse volk uit de OT periode uitgesloten. Deuteronomium 28:1-14 en Hebreeën 8:8-10
Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12

Dat dus alleen Christus centraal dient te staan en de enige is die aantoont dat we niet diire werken (Schriftgeleerdheid) gered kunnen worden vinden we in:

Johannes 15:10

Alleen in Christus of de Heilige Geest kunnen we dus weten wat gehoorzaamheid van de wet inhoudt. Johannes 15:10
Onze -geestelijke- gehoorzaamheid aan Christus is een getuigenis aan de wereld. 2 Korin thiërs 3:2,3

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mei 2006 12:16

Ik mag vast wel wat vragen, ben jij hier niet eerder geweest? Onder vele incarnaties als Schriftgeleerde? Je manier van posten doet mij denken aan die personen/carnaties.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 mei 2006 12:25

biblebook schreef:God gaf derhalve de Sabbat aan alle mensen niet aan de Joden (als tijdelijk theocratisch volk) alleen. De Sabbat is derhalve geen wettische wetsregel in de zin van een dode-letter, maar een Geestelijk aspect van de relatie tussen de mens en Christus, in de lijn van alle geboden.

Als dat zo is, waarom dan zo letterlijk het begin- en eindtijdstip van de Sabbat interpreteren?
Want we (als zijnde niet-joden) zijn niet letterlijk uit Egypte getrokken (Deut. 5:15), maar wel geestelijk (nl. uit het diensthuis van de zonde).
Dan is het ook niet erg om het tijdstip van de Sabbat geestelijk te interpreteren (bijv. door 's zondags te rusten).

** voorziet nu alweer een herhaling van zetten **
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 09 mei 2006 18:22

Beste Elbert,

U schreef:

Want we (als zijnde niet-joden) zijn niet letterlijk uit Egypte getrokken (Deut. 5:15), maar wel geestelijk (nl. uit het diensthuis van de zonde).

Openbaring 18

3 Want van den wijn des toorns harer hoererij hebben alle volken gedronken, en de koningen der aarde hebben met haar hoererij bedreven, en de kooplieden der aarde zijn rijk geworden van hare grote weelde.
4 En ik hoorde ene andere stem van den hemel, die zeide: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen deel hebt aan hare zonden, en opdat gij niet iets ontvangt van hare plagen;5 want hare zonden reiken tot aan den hemel, en God gedenkt aan hare ongerechtigheden.

Kijk Elbert, Openbaring 18 is duidelijk. De essentie van haar boodschap inzake de eis en laatste oproep om God de Vader alle eer te geven, vinden we in Openbaring 14 in de 3 engelenboodschap. In Openbaring 18 spreekt God van de wereld als een Groot Babylon. Een economisch religieuze staat. (Katholiek + Rome= de 1e gemeente van het NT dat zich laat bezoedelen door de heidense aanbidding van afgoderij)

Let wel Daniël verwijst naar het Beeld van Nebukadnessar, Daniël en Openbaring behoren bij elkaar. Het gaat bij het Geestelijk Israël niet om een aardse aanbidding in de zin van een dode-letterknechterij zoals dat bij de Joden het geval was. Immers de profetie was daadwerkelijk in hun midden, en nog wilden zij het Geestelijke niet begrijpen. Nochtans zei Mozes dat God Geest was.

Als het Joodse volk van het OT, de essentie van de wet geestelijk hadden begrepen, en Christus toen Hij in hun midden was - de profetie tonende- dan hadden zij ook moeten begrijpen dat zij net zo'n Tempel hadden moeten /kunnen zijn als Christus door de Heilige Geest.

Zij bleven echter naast de vleespotten, ook de cultuur van Egypte navolgen, waarbij Aaron notabene het Gouden Kalf smeedde.
Terwijl ze juist van de Egyptenaren -bijna- waren verlost, behalve de oproerkraaier Datan!

Daniël wijst naar de 2300 dagen en morgens, de essentie van een Beeld, de wereld die verdeeld is door machthebbers en door diverse metalen ook omschreven worden, evenals hun tijden van afval en bestaan.
Babylon, de Stadstaat is het hoofd zal, uiteindelijk in die verre toekomst (onze tijd dus) de gestalte aannemen van een wereldomvattend Rijk. Nebukadnessar droomde dus feitelijk de feiten over zijn eigen Stadstaat, dat in de toekomst een veel grotere vorm zou aannemen.

Daniël waarschuwt hem de Almachtige God aan te nemen, zoals dus ook wij Hem dienen aan te nemen in Geest, en derhalve daardoor uit kunnen gaan, geestelijk, dat inhoudt dat we onderscheidelijk het valse Evangelie, de 3 onreine Geesten en dus het verval van het Evangelie ( de 4 paarden uit Openbaring 6) ten opzichte van het zuivere en juiste evenwichtige Evangelie dat God de Vader door Christus en de HG aan ons toont.

Bijzonder aan deze bewering maar ook boodschap is dat uiteindelijk niemand zal kunnen ontkennen dat God de Vader de enige God is die het waard is om alle eer te ontvangen. Zelfs zij die menen dat er een wereldse verlossing zal plaats vinden, op grond van afgeschafte wetgeving ( het OT) in een aards Jeruzalem dat reeds door de Persoon die zich Christus waant (de Paus) is bedoezeld met een zelfgerechtigde troons eis, toen hij in 2001 Israël bezocht en zo op die manier het Joodse volk heeft misleid.
Toen in 1798 de Joden Napoleon dankten voor het uitschakelen van de invloed van de Paus, waren zij in een verrukte stemming. Nu, nog geen 250 jaar later aanbidden zij de Farao van het Grote Babylon en hebben zij het aardse Heiligdom voor de zoveelste keert uitgeleverd en bezoedeld met het Beest, waarvan Openbaring 12 t/18 ons leert dat alle koningen der aarde het achterna zullen gaan.

Wie als deze wapenfeiten in het licht van Christus plaatst, kan toch niet anders opmerken dat alleen een Heilige Geest ons nog tot een nuchter inzicht kan bregen, om ons een ander mens aan te trekken dat in Geest accordeerd mat dat wat van boven is en niet van beneden.

Johannes 3
1 En er was een mens uit de Farizeën, genaamd Nikodemus, een overste der Joden.
2 Die kwam tot Jezus bij nacht, en zeide tot hem: Rabbi, wij weten, dat gij zijt een leeraar van God gekomen; want niemand kan de tekenen doen, die gij doet, zo God niet met hem is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Tenzij iemand op nieuw geboren worde, kan hij het rijk Gods niet zien.
4 Nikodemus zeide tot hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij ook wederom in den moederschoot ingaan en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij in het rijk Gods niet komen.
6 Wat uit vlees geboren wordt, dat is vlees, en wat uit den Geest geboren wordt, dat is geest.7 Verwonder u niet, dat ik u gezegd heb: Gij moet op nieuw geboren worden.
8 De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn suizen wel, maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heengaat. Alzo is ieder, die uit den Geest geboren is.
9 Nikodemus antwoordde en zeide tot hem: Hoe kan dit geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een meester in Israël, en weet dit niet?11 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Wij spreken hetgeen wij weten, en getuigen wat wij gezien hebben, en gij neemt onze getuigenis niet aan.
12 Gelooft gij niet, als ik u aardse dingen zeg, hoe zult gij geloven, indien ik u hemelse dingen zou zeggen?

Johannes 7

7 De wereld kan u niet haten; maar mij haat zij, want ik getuig van haar, dat hare werken boos zijn.

Hoe kunnen we dan aannemen dat een aards Jeruzalem zou uitsteken boven datgene wat Christus -notabene- over de wereld zegt. In het licht dat Jezus openbaart over de Schriftgeleetdheid die Nicodemus aan de mensen voorhoudt, mag blijken dat Jezus het in beide gevallen er over heeft dat de mensen en Schriftgleerden het ontbreekt aan het Geestelijk inzicht én aspect van het Evangelie en Zijn Rijk.

Johannes 19

1 Toen nam Pilatus Jezus en geeselde hem.
2 En de krijgsknechten vlochten ene kroon van doornen, en zetten die op zijn hoofd, en deden hem een purperen kleed aan,
3 en zeiden: Wees gegroet, koning der Joden! en zij gaven hem kinnebakslagen.
4 Toen ging Pilatus wederom naar buiten, en zeide tot hen: Zie, ik breng hem tot u uit, opdat gij erkent, dat ik geen schuld in hem vind.
5 Alzo kwam Jezus buiten, en droeg een doornenkroon en een purperen kleed; en [Pilatus] zeide tot hen: Zie, de mens!
6 Toen de Hogepriesters en dienaars hem zagen, schreeuwden zij, zeggende: Kruis hem! kruis hem! Pilatus zeide tot hen: Neemt gij hem en kruisigt hem, want ik vind geen schuld in hem.
7 De Joden antwoordden hem: Wij hebben ene wet, en naar die wet moet hij sterven, want hij heeft zichzelven tot Gods Zoon gemaakt.
8 Toen Pilatus dat woord hoorde, vreesde hij nog meer,
9 en ging wederom binnen in het rechthuis, en zeide tot Jezus: Vanwaar zijt gij? Maar Jezus gaf hem geen antwoord.
10 Toen zeide Pilatus tot hem: Spreekt gij tot mij niet? Weet gij niet, dat ik macht heb u te kruisigen en macht heb u los te laten?
11 Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht over mij hebben, indien zij u niet van boven gegeven was; daarom, die mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde.12 Van toen af zocht Pilatus hem los te laten; maar de Joden schreeuwden zeggende: Laat gij dezen los, dan zijt gij des keizers vriend niet; want wie zichzelven koning maakt, die is tegen den keizer.
13 Toen Pilatus dat woord hoorde, bracht hij Jezus buiten, en zette zich op den rechterstoel, ter plaatse, die genaamd is Steenplaveisel, in het Hebreeuws: Gabbatha.
14 En het was de dag der voorbereiding van Pasen, omtrent de zesde ure; en hij zeide tot de Joden: Zie, uw koning!
15 Maar zij schreeuwden: Weg met dezen! Kruis hem! Pilatus zeide tot hen: Zal ik uwen koning kruisigen? De Hogepriesters antwoordden: Wij hebben geen koning dan den keizer.
16 Toen gaf hij hem aan hen over, opdat hij gekruisigd zou worden. En zij namen Jezus en leidden hem weg.
17 En hij droeg zijn kruis, en ging uit naar de plaats, die genaamd is Hoofdschedelplaats, in het Hebreeuws genaamd Golgotha.
18 Aldaar kruisigden zij hem, en met hem twee anderen, aan elke zijde één, en Jezus in het midden.
19 Ook schreef Pilatus een opschrift, en zette dat boven aan het kruis; en er was geschreven: Jezus van Nazaret, de koning der Joden.
20 Dit opschrift lazen vele Joden, want de plaats, waar Jezus gekruisigd werd, was nabij de stad; en het was geschreven in de Hebreeuwse, de Griekse en de Latijnse taal.
21 Toen zeiden de Hogepriesters der Joden tot Pilatus: Schrijf niet: De koning der Joden (het Geestelijke Israël dus); maar dat hij gezegd heeft: Ik ben de koning der Joden. (de Schriftgeleerden wilden hier dus Jezus de schuld geven van het feit dat Hij hen niet naar het beloofde land heeft kunnen voeren nogal wiedus als het een Geestelijke zaak van erkenning is)
22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven. ( ..zoals ook de Farao van Egypte uitte)
23 De krijgsknechten dan, toen zij Jezus gekruisigd hadden, namen zijne klederen, en maakten vier delen, voor elken krijgsknecht een deel, alsook den rok. De rok nu was zonder naad, van boven af geheel geweven.
24 En zij zeiden onder elkander: Laat ons dien niet in stukken snijden, maar daarom loten, wiens hij zijn zal; --opdat de Schrift vervuld werd, die zegt: "Zij hebben mijne klederen onder zich gedeeld, en hebben over mijn gewaad het lot geworpen". Dit deden dan de krijgsknechten.
25 En bij het kruis van Jezus stonden zijne moeder, en zijn moeders zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria Magdalena.
26 Toen nu Jezus zijne moeder zag, en den jonger, dien hij liefhad, daarbij staande, zeide hij tot zijne moeder: Vrouw, zie, uw zoon!
27 Daarna zeide hij tot den jonger: Zie, uwe moeder! En van die ure af nam de jonger haar tot zich.
28 Hierna, dewijl Jezus wist, dat alles alreeds volbracht was, opdat de Schrift vervuld werd, zeide hij: Mij dorst.
29 En er stond daar een vat vol edik; en zij staken ene spons vol edik op een hysop, en hielden ze hem aan den mond.
30 Toen nu Jezus den edik genomen had, zeide hij: Het is volbracht! en hij neigde het hoofd en gaf den geest.
31 De Joden dan, dewijl het de dag der voorbereiding was, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven gedurende den sabbat, --want de dag dezes sabbats was groot-- (De Sabbat is dus hier een wettische dode-letter wetsregel zoals alle geboden door de Joden werden gehouden. ook hier een bewijs dat de Joden het Geestelijke aspect van Christus'dienstwerk niet begrepen en alleen op zichzelf wilden toepassen i.p.v aan de volkeren in het Geestelijke aspect van Christus'voorbeeld te tonen, in de toenmalige wereld.)verzochten Pilatus, dat hunne benen gebroken en zij afgenomen zouden worden.
32 Toen kwamen de krijgsknechten en braken de benen van den eersten en van den anderen, die met hem gekruisigd waren;
33 doch toen zij tot Jezus kwamen en zagen, dat hij alreeds gestorven was, braken zij hem de benen niet,
34 maar een der krijgsknechten doorstak zijne zijde met ene speer, en terstond kwam er bloed en water uit.
35 En die het gezien heeft, heeft het getuigd, en zijne getuigenis is waarachtig, en hij weet, dat hij de waarheid zegt, opdat ook gij gelooft.
36 Want dit is geschied, opdat de Schrift vervuld werd: "Gij zult hem geen been in stukken breken".
37 En wederom zegt ene andere Schrift: "Zij zullen zien in wien zij gestoken hebben".
38 Daarna verzocht Jozef van Arimathéa--die een jonger van Jezus was, doch heimelijk, uit vrees voor de Joden, --Pilatus, dat hij het lichaam van Jezus mocht afnemen; en Pilatus stond het toe. Hij kwam dan en nam het lichaam van Jezus af.
39 Ook kwam daar Nikodemus, die voorheen des nachts tot Jezus gekomen was, en bracht mirre en aloë onder elkander, omtrent honderd pond.
40 Toen namen zij het lichaam van Jezus en bonden het in linnen doeken met specerijen, gelijk de Joden plegen te begraven.
41 En er was aan de plaats, waar hij gekruisigd werd, een hof, en in den hof een nieuw graf, waarin nog nooit iemand gelegd was.
42 Aldaar legden zij Jezus, om den dag der voorbereiding der Joden, dewijl het graf nabij was.

Hier leren we toch duidelijk dat de Sabbat zowel een wettische kant heeft welke de Joden zich hebben toegeeigend, terwijl Christus duidelijk leert dat de Sabbat voor alle mensen is.

Nicodemus laat duidelijk blijken dat hij het Geestelijke aspect van Jezus Dienstwerk de enige maatstaf van het Geloof kan zijn. Nicodemus verloor weliswaar alle menselijke aandacht, eer en , door de afgunst van zijn Joodse collega's en Schriftgeleerden alle functies en werd, net zoals Christus een paria. Hij had het wereldse aanzien verloren maar overwon door het Geestelijk inzicht en de aanname van een Evangelie dat een Geestelijke aangelegenheid is, in de aanschijn van een Hemels Rijk en niet van een aardse rijk, dat door de ongehoorzaamheid aan en de menselijke interepettaie van de wet en de geboden, niet in Christus en de Heilige Geest,maar op grond van aardse zondige Priesters en een eigengerechtigheid alsook door egoistische motieven de verlossing alleen voor zichzelf op te eisen. Christus misbruiken voor eigen -menselijke- doelen zal altijd fout aflopen. Christus zal zich niet laten manipuleren.

Wat je hier dus schreef:

.....is dus van exact dezelfde orde als datgene wat de Joden hadden moeten begrijpen toen God de Vader hen uit Egypte verloste.
Als wij dus ook niet begrijpen dat we -geestelijk- moeten veranderen en ons lichaam een Tempel moet worden -Geestelijk- , dan zullen ook wij de kans lopen, een gouden kalf te smeden, dat dezelfde gevolgen voor ons zal hebben, als dat voor de toenmalige groep Joden ook had.
Als wij bereid zijn andere klederen aan te trekken en Geestelijk dus een Tempel kunnen zijn, in plaats van een stenen omhulsel zoals de Joden dachten, dan kunnen wij pas tot het een Geestelijk Israël groeien.

De Joden leefden met het zicht op een beloofd land. Natuurlijk, voor de toenmalige zereld zouden zijn een volmaakt voorbeeld kunnen zijn geweest indien zij God de Vader hadden begrepen in de essentie van het Heiligdom in de geestelijke aspecten er van. De Heilige Geest zou hun Tempel zijn geweest.
Als zij Mozes hadden willen begrijpen toen hij 2x met de stenen tafelen van de berg Horeb kwam, hadden zij Geestelijk moeten zoeken naar de betekenis van die Stenen tafelen. Het was al erg genoeg -dus- dat God notabene Zijn wet moets opschrijven, terwijl die in hun hart (verstand) had moeten zitten.

God kan nu eenmaal niet werken met dienstknechten die Zijn raadgevingen in de wind slaan. God de Vader wil dienstknechten zoals Daniël, dienstknechten die Geestelijk met Zijn regering in verbinding staan. Die daardoor hulp kunnen ontvangen en daardoor dan dientengevlge ook zullen lijden en vervolgd worden. Immers hun Rijk is een ander Rijk dat nooit kan accorderen met het Grote Babylon..

Mensen die staan voor het Evangelie dat wijst naar dat Hemelse aspect van een zuiver Geestelijk Israël en een zuiver Hemels Jeruzalem. God de Vader zal geen compromieën sluiten.

De verheerlijking moet nog komen, dat wel. We kunnen nog groeien in Geloof en in het voorbeeld van een Geestelijk welzijn voor alle mensen.
We kunnen nog groeien zo, dat we niet meer terug willen en stanvastig zijn als een Rots. Dat is wat Christus' wil en Hij hoopt dat wij er ook voor zullen kiezen. Niet op vage geweldadige strijd waarmee wij menen ons doel te moeten bereiken, maar door Zijn Geest.

Openbaring 14

6 En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, [color=brown]die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,
7 en zeide met ene grote stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.
8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,
10 die zal ook van den wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd ingeschonken is in den kelk zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel Vóór de heilige Engelen en Vóór het Lam.
11 En de rook van hunne pijniging gaat op in eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag noch nacht, die het dier aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams aanneemt.
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.13 En ik hoorde ene stem van den hemel tot mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden, die in den Heer sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hunnen arbeid; want hunne werken volgen hen.[/color]

Staat er nu in deze laatste en indringende oproep aan alle gelovigen in Christus, dat er iemand eerst noch wordt bevoordeeld?

De Joden van het OT hebben hun tijd gehad. Christus is degene geweest die het NT vorm heeft gegeven. Hij heeft ook een einde gemaakt aan de bevoorrechte positie van de Joden. Hierboven staat het klip en klaar!

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.13 En ik hoorde ene stem van den hemel tot mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden, die in den Heer sterven, van nu aan. [color=blue]

Over Overblijfselen gesproken!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 mei 2006 21:01

elbert schreef:
biblebook schreef:God gaf derhalve de Sabbat aan alle mensen niet aan de Joden (als tijdelijk theocratisch volk) alleen. De Sabbat is derhalve geen wettische wetsregel in de zin van een dode-letter, maar een Geestelijk aspect van de relatie tussen de mens en Christus, in de lijn van alle geboden.

Als dat zo is, waarom dan zo letterlijk het begin- en eindtijdstip van de Sabbat interpreteren?
Dan is het ook niet erg om het tijdstip van de Sabbat geestelijk te interpreteren (bijv. door 's zondags te rusten).

Of op een maandag, of een willekeurige andere dag. Of elke week op een andere dag, zo ligt het voor mij iig.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mei 2006 08:31

rafaell schreef:
elbert schreef:

Of op een maandag, of een willekeurige andere dag. Of elke week op een andere dag, zo ligt het voor mij iig.

Het gevaar van een willekeurige dag is, is dat de rustdag dan een individuele aangelegenheid wordt. Dat is het nu ook weer niet, zeker als je bedenkt dat dit gebod aan het volk Israel gegeven is en de christelijke kerk dit ook op zich van toepassing weet. Het rustdaggebod is een collectieve aangelegenheid. Daarom is het goed om als christelijke gemeente op 1 en dezelfde dag te rusten en om naar Gods Woord te horen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 11 mei 2006 10:07

elbert schreef:
rafaell schreef:
elbert schreef:

Het gevaar van een willekeurige dag is, is dat de rustdag dan een individuele aangelegenheid wordt. Dat is het nu ook weer niet, zeker als je bedenkt dat dit gebod aan het volk Israel gegeven is en de christelijke kerk dit ook op zich van toepassing weet. Het rustdaggebod is een collectieve aangelegenheid. Daarom is het goed om als christelijke gemeente op 1 en dezelfde dag te rusten en om naar Gods Woord te horen.

Maar pretendeer dan niet dat expliciet de zondag geheiligd zou zijn. Waarom heeft een Romeins keizer besloten dat ik dat nu op zondag moet doen? Ik laat me dan ook niks voorschrijven voor de zondag, volgens mij is dat ook de lijn van Paulus.

Terug naar “Archief”