De Bijbel altijd letterlijk nemen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

De Bijbel altijd letterlijk nemen?

Berichtdoor elbert » 21 apr 2006 13:13

babbeltje schreef:
Lalage schreef:
babbeltje schreef:In Romeinen 4 lees ik het volgende

Er staat boven er is niemand rechtvaardig.

9) Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet (...) dat zij allen onder de zonde zijn
10) (...) Er is niemand rechtvaardig, ook niet één
11) Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt

Lees dit stukje maar eens.. daar staat heel duidelijk dat niemand God uit zich zelf zoekt, niemand die ook maar ja kan zeggen tegen God.. God is het die de mens opzoekt.

1. Dit moet je in z'n context zien.
2. Een psalm is een gedicht, dat is poezie en dat moet je niet te allen tijde letterlijk nemen. Ik denk dat het hier een hyperbool (overdrijving) is, die weergeeft hoe iemand zich voelt.

Kijk daar schort het dus aan.. de ene tekst moet je letterlijk nemen en de ander niet! NOu meisje ik kan je melden dat je heel de bijbel letterlijk moet nemen dus ook deze tekst!! En het is nog steeds geen psalm maar een heel normaal bijbelboek genaamd Romeinen!

Lalage schreef:Als ik zoiets tegen jullie zou zeggen, zou je weer heel erg op je teentjes getrapt zijn, dus doe dan ook niet zo tegen mij. Maar op deze manier daag je me wel uit om te reageren, sorry, ik kan het niet laten.

Als eerste: moet je Mattheus 5:13 dan ook letterlijk nemen?
Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
Ik dacht het niet... dat heet beeldspraak en de bijbel staat er bol van.

Maar laten we dan nog eens naar die tekst in Romeinen kijken... Hmz, volgens mij heb jij niet goed geciteerd, ik lees heel wat anders in Romeinen 4. Ah gevonden, Romeinen 3:
9 Wat betekent dit alles? Zijn we als Joden nu bevoordeeld? Niet in alle opzichten, want ik heb immers al heel duidelijk gemaakt dat allen, zowel de Joden als de andere volken, in de macht van de zonde zijn. 10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf,
hun tong is bedrieglijk,
achter hun lippen schuilt het gif van een adder,
14 hun mond is vol vervloeking en venijn.
15 Ze haasten zich om bloed te vergieten,
16 brengen ellende en vernietiging.
17 De weg van de vrede kennen ze niet,
18 angst voor God kennen ze niet.’
19 Wij weten dat de wet in alles wat hij zegt alleen tot degenen spreekt die aan de wet zijn onderworpen. Maar uiteindelijk wordt ieder mens het zwijgen opgelegd en staat de hele wereld schuldig voor God. 20 Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.

De tekst die jij noemde is een citaat. Eens kijken waar het vandaan komt... Dan komen we uit bij Psalm 143:2...
ga niet in het gericht met uw knecht, want niemand die leeft, is voor U rechtvaardig.
en Prediker 7:20...
Want niemand op aarde is zo rechtvaardig, dat hij goed doet zonder te zondigen.
Psalmen en Prediker bestaan beide uit poezie, dat is in het Hebreeuws ook heel duidelijk te zien aan de vorm en dat moet je dus ook interpreteren als poezie. Het stuk uit Romeinen moet je helemaal lezen en zoals eerder gezegd is het heel goed om dan ook de hele Romeinenbrief te lezen. Het klopt dus dat niemand uit zichzelf God zou gaan zoeken, maar doordat God juist naar ons toe is gekomen is er toch verzoening met Hem mogelijk. Dus laten we dit hoofdstuk samen even uitlezen:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

Nu wordt duidelijk waarom Paulus het stuk ervoor schreef. We hebben Jezus allemaal even hard nodig. Iedereen die gelooft wordt vrijgesproken, zonder uitzondering. Dat is wat ik geloof. Wat geloof jij?

Leuk onderwerp voor een topic: hoe moet je de Bijbel lezen? Is dat altijd letterlijk, of presenteert de Bijbel zich soms op een andere manier en moet je hem daarom anders lezen.

Graag jullie reakties.
Laatst gewijzigd door elbert op 21 apr 2006 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 apr 2006 13:20

niet altijd letterlijk

Hooglied en Openbaringen om maar als voorbeeld te noemen...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2006 13:30

Ik zou daarnaast willen noemen de manier waarop de schrijvers van het nieuwe testament het OT aanhalen. Dat gebeurt soms op een heel vrije manier. Bijv. Mattheus haalt in hoofdstuk 2 de tekst uit Hosea aan: "uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen". De tekst in Hosea duidt op het volk Israel, terwijl Mattheus het op Jezus betrekt.

De Bijbel is blijkbaar z'n eigen uitlegger. Dat lijkt me de beste regel voor de Bijbeluitleg. Geen geforceerd literalisme en ook geen geforceerde vergeestelijking van teksten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 apr 2006 14:44

elbert schreef:Ik zou daarnaast willen noemen de manier waarop de schrijvers van het nieuwe testament het OT aanhalen. Dat gebeurt soms op een heel vrije manier. Bijv. Mattheus haalt in hoofdstuk 2 de tekst uit Hosea aan: "uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen". De tekst in Hosea duidt op het volk Israel, terwijl Mattheus het op Jezus betrekt.

De Bijbel is blijkbaar z'n eigen uitlegger. Dat lijkt me de beste regel voor de Bijbeluitleg. Geen geforceerd literalisme en ook geen geforceerde vergeestelijking van teksten.

Ik weet niet of dat zo vrij is, in dit geval. Zou het ook kunnen zijn dat er sprake is van één en dezelfde tertium comparationis waarnaar de teksten refereren?
Israël werd uitgeleid uit Egypte, en het kreeg duidelijke verbondsbepalingen. Maar door de zonden en onbekeerdheid van Israël verspeelden ze die redding, en haalden ze de ballingschap over zich heen. (Niet dat wij daarin anders zouden zijn, trouwens!) Uiteindelijk kon de èchte verlossing slechts door Jezus Christus bewerkstelligd worden.
Ik zie er een heilshistorisch perspectief in. Het menselijke falen door de zonde, gaf het historische bewijs voor de noodzakelijkheid van de komst van Jezus Christus.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2006 15:03

Het mooie van die beeldspraak is dat het van alle tijden is: je kunt het telkens weer toepassen, zoals in het voorbeeld dat elbert hierboven noemt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2006 15:07

Ehm, "vrij" is in dit geval een betrekkelijk woord inderdaad. Ik bedoel er eerder mee te zeggen dat iemand die strikt letterlijk de bijbelteksten uit wil leggen, met zo'n tekst wel in de moeilijkheden moet komen.

Een ander voorbeeld, vergelijk Amos 9:11-12 eens met Hand. 15:15-17:
Amos 9:11 Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;
12 Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de HEERE, Die dit doet.

Hand. 15:15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:
16 Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten.
17 Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.

Jakobus gebruikt deze tekst op een manier die iemand die een bijbeltekst strikt letterlijk uit wil leggen, op z'n minst vreemd doet overkomen. Daarbij citeert Jakobus niet alleen vrij; hij gebruikt het ook nog eens om aan te duiden dat de heidenen toegebracht worden tot het koninkrijk van God (vers 17), zonder dat dit de nationale implicaties heeft waar Amos op lijkt te duiden.

De heilshistorische lijn is inderdaad dan iets wat je bij het lezen van de Bijbel in het achterhoofd moet houden.

@Lalage: dit is niet noodzakelijkerwijs of altijd beeldspraak, wel een toepassen van bijbelse profetieen in de actuele situatie.
Laatst gewijzigd door elbert op 21 apr 2006 15:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2006 15:09

Euh ja dat bedoel ik ook elbert ;) Zoals Openbaringen, daar staan teksten in die je volgens mij op meer dan een moment in de wereldgeschiedenis kunt toepassen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 apr 2006 15:40

Niet altijd letterlijk maar wel in de context :wink:
- Home is in my head -

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 apr 2006 17:58

froske schreef:Niet altijd letterlijk maar wel in de context :wink:

Inderdaad.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 20:42

elbert schreef:Ehm, "vrij" is in dit geval een betrekkelijk woord inderdaad. Ik bedoel er eerder mee te zeggen dat iemand die strikt letterlijk de bijbelteksten uit wil leggen, met zo'n tekst wel in de moeilijkheden moet komen.

Een ander voorbeeld, vergelijk Amos 9:11-12 eens met Hand. 15:15-17:
Amos 9:11 Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;
12 Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de HEERE, Die dit doet.

Hand. 15:15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:
16 Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten.
17 Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.

Jakobus gebruikt deze tekst op een manier die iemand die een bijbeltekst strikt letterlijk uit wil leggen, op z'n minst vreemd doet overkomen. Daarbij citeert Jakobus niet alleen vrij; hij gebruikt het ook nog eens om aan te duiden dat de heidenen toegebracht worden tot het koninkrijk van God (vers 17), zonder dat dit de nationale implicaties heeft waar Amos op lijkt te duiden.

De heilshistorische lijn is inderdaad dan iets wat je bij het lezen van de Bijbel in het achterhoofd moet houden.

@Lalage: dit is niet noodzakelijkerwijs of altijd beeldspraak, wel een toepassen van bijbelse profetieen in de actuele situatie.

Lees jij es goed in je Bijbeltje...
Bij mij staat erbij dat de Handelingen geschreven zijn door Lukas...
:wink:
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 20:44

Ehsm....om op het topic terug te komen....

Mijn vestand zegt eigenlijk:
Of heel de Bijbel letterlijk, Of heel de Bijbel niet letterlijk.
Niet de teksten die jij vind dat jij ze toe kan passen op jezelf, letterlijk nemen en de teksten waar je van afschrikt, of iets dergelijks, niet letterlijk nemen.
Afbeelding

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 21:17

zo'n discussie lijkt me over één gedeelte nogwel haalbaar (bijv. moet je genesis 1 letterlijk lezen of is het beeldspraak oid?), maar over heel de Bijbel... Gelukkig heeft God ook beeldspraak gebruikt om ons dingen duidelijk te maken, zie bovenstaande voorbeelden.

dus niet: of alles letterlijk of alles niet

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 21:21

tweetietwee schreef:zo'n discussie lijkt me over één gedeelte nogwel haalbaar (bijv. moet je genesis 1 letterlijk lezen of is het beeldspraak oid?), maar over heel de Bijbel... Gelukkig heeft God ook beeldspraak gebruikt om ons dingen duidelijk te maken, zie bovenstaande voorbeelden.

dus niet: of alles letterlijk of alles niet

Heeft God ons de Bijbel ook gegeven om ons het moeilijk te maken? Dat we ons zelf steeds maar weer af moeten vragen of Hij dat nu letterlijk bedoeld of figuurlijk? Ik denk het niet...Zijn Woord is duidelijk...En we moeten dat niet gaan 'aanpassen' aan/in ons eigen straatje.
Dat wat er staat, staat er....
Er staat in van Zijn Liefde, Zijn rechtvaardigheid, Zijn barmhartigheid, enz......Alles staat er in.
Afbeelding

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 21:25

okee, ik heb hier nog een tekst (voor mn gevoel nogal onbegonnen werk, maar okee): de eerste die ik in een andere topic las:

hun keel is een geopend graf... (romeinen)

wat denk je? echt een geopend graf? of zou daar iets anders mee bedoeld worden? context: met hun mond vloeken zij, er is niemand die goed doet etc..

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 21:27

Ja, daar heb je gelijk in, maar ik kom er hier achter dat teksten van Zijn Liefde allemaal letterlijk worden genomen en teksten over onze zonden allemaal in de context gelezen moeten worden. Dat past niet denk ik...
Afbeelding

Terug naar “Archief”