Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 apr 2006 21:20

Annemieke86 schreef:even tussendoor hoor, maar ik hoor meer en meer om mij heen dat de jeugd nu meer dan ooit betrokken is bij de Kerk. Of wijk ik dan tever van dit topic af?
Ik zit in een kerk met totaal gok ik zo'n 6500 leden, we hebben een JV van 56 man.

Ik zou dat dus bijna durven te betwijfelen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Verval in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 08:20

Othello schreef:
Cathy schreef:
Marnix schreef:Het vastgeroest zitten in tradities..... dat is pas verval... want daardoor raakt uit beeld waar het werkelijk om gaat. Kijk maar wat er voor conflicten, ruzies, vooroordelen etc. over elkaar zijn, kijk eens hoe mensen elkaar veroordelen als ze niet in die tradities meegaan, hoe liefdeloos naar elkaar omdat ze zoveel van hun eigen tradities houden, hoeveel brieven een kerkenraad krijgt als er een keer iets anders wordt gedaan en ga zo maar door.

Ik denk dat je gelijk hebt.
Even generaliserend is mijn conclusie: mensen halen hun identiteit uit de tradities i.p.v. uit het Woord.
En dan kun je niet anders dan in verval raken.

Ik ben geneigd om te vermoeden dat juist dit hetgeen is dat de bevindelijk-gereformeerden bedreigt. En dat is een dreiging van binnenuit, helaas.

Wellicht dat ook de interne verdeeldheid een bedreiging van binnenuit is. Als je HHK, GerGem, GerGeminNed (al dan niet bv) en OudGerGem nou eens naast elkaar zou leggen en dan de mate van verschillen en de mate van overeenkomsten zou bekijken, zou menig ouderling in isoritmische jubelzang moeten exclameren dat de verschillen in veel opzichten toch minimaal zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 apr 2006 08:24

HHK, GG en OGG helemaal mee eens, maar GGiN en GG, dat is iets wat nooit meer goed komt. :?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 apr 2006 08:26

Optimatus schreef:
Othello schreef:
Cathy schreef:
Marnix schreef:Het vastgeroest zitten in tradities..... dat is pas verval... want daardoor raakt uit beeld waar het werkelijk om gaat. Kijk maar wat er voor conflicten, ruzies, vooroordelen etc. over elkaar zijn, kijk eens hoe mensen elkaar veroordelen als ze niet in die tradities meegaan, hoe liefdeloos naar elkaar omdat ze zoveel van hun eigen tradities houden, hoeveel brieven een kerkenraad krijgt als er een keer iets anders wordt gedaan en ga zo maar door.

Ik denk dat je gelijk hebt.
Even generaliserend is mijn conclusie: mensen halen hun identiteit uit de tradities i.p.v. uit het Woord.

Ik ben geneigd om te vermoeden dat juist dit hetgeen is dat de bevindelijk-gereformeerden bedreigt. En dat is een dreiging van binnenuit, helaas.

Wellicht dat ook de interne verdeeldheid een bedreiging van binnenuit is. Als je HHK, GerGem, GerGeminNed (al dan niet bv) en OudGerGem nou eens naast elkaar zou leggen en dan de mate van verschillen en de mate van overeenkomsten zou bekijken, zou menig ouderling in isoritmische jubelzang moeten exclameren dat de verschillen in veel opzichten toch minimaal zijn.

Dat denk ik ook. Vaak werden die scheuringen ten diepste veroorzaakt door wat wij juristen dan noemen 'onverenigbaarheid van karakters', bepaalde voormannen/dominees die niet met elkaar door één deur konden, de verschillen werden opgeblazen en uiteindelijk volgde een afsplitsing. En dat ging dan bepaald niet om hoofdzaken van het geloof... Door zich teveel te focussen op dingen als een al dan niet bestaand 'algemeen welmenend aanbond van genade', verliest men de hoofdzaak, het geloof in Jezus Christus, uit het oog en dat leidt tot verval in de kerk. Triest, maar waar. En helaas betrap ik mezelf er nog te vaak op dat ook ik me teveel met dergelijke bijzaken bezig houdt...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2006 11:46

Annemieke86 schreef:even tussendoor hoor, maar ik hoor meer en meer om mij heen dat de jeugd nu meer dan ooit betrokken is bij de Kerk. Of wijk ik dan tever van dit topic af?

Betrokken waarbij?! Is de jeugd dan zo actief in eigen kerk, doen ze mee in commissies, denken ze mee op allerlei vlakken etc?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 apr 2006 10:47

Othello schreef:
Cathy schreef:.....Even generaliserend is mijn conclusie: mensen halen hun identiteit uit de tradities i.p.v. uit het Woord.

Waarom zie je dit als bedreiging? Want eigenlijk bevestig je daarmee m'n conclusie.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 21 apr 2006 16:19

Mensen het gaat om een persoonlijk geloof !!!!! en niet om een bepaalde kerkrichting of gezindte!!! het gaat om de versprijding van de Belofte van het Heil voor heel de schepping voor mensen die het horen willen en die een commitment willen maken !

Yael !!!! Heej hallo jij schreef de laatste keer:
Hier in Nederland gaat een preek vooral over hoe je tot geloof komt en hoe dat gaat. In jouw gemeente is dat anders.
Dus zeg maar bij 2 verbonders is de nodiging om tot Jezus te komen smaller. Omdat hun geloven dat het genadeverbond en de vrederaad 1 verbond is, wat dus met de uitverkorenen (die mensen die dus [gaan] geloven) is gesloten. Hoe strikter ze dit nemen, hoe onmogelijker het wordt. Vandaar dus dat ook weer weinig mensen aan het HA gaan, en er weinig mensen bekeerd lijken te zijn. Oftewel visie op de kerkelijke verbonden is zeker bepalend.

IK zei :
Quote:
Ik krijg er echt" hoofdpijn van."
is dat wel bijbels te onderbouwen ?
Jij zei :

Hier nog 1.Mr. Green"

In hun ogen wel. Maar ze vergeten gemakkelijk dat al de Bijbelse verbonden [Abraham verbond, Sinai verbond, Priester verbond, David verbond en het Nieuwe Verbond] met Israel gesloten zijn. Behalve dan het Noachitisch verbond en als het een verbond is, het verbond met Adam.

>>>>>> mijn antwoord nu:
Inderdad probeer ik het te begrijpen !!! Mijn excuses als ik wat traag van begrip ben op dit gebied.
dus twee verbonders geloven dat je je wedergeboorte moet gaan zitten afwachten...... en hopen dat je goed genoeg mag wezen om uitgekozen te worden....]
Wat een allervreemdste manier van denken.....
en wat is de drie verbonden leer dan.....?????
en hoe zou je mij manier van geloven dan kunnen kategorieseren ?
we worden toch allemaal geroepen door het Woord van God ?
nu is het jouw keuze wat doe ik daarmee.
een mooie gedachte die ik tegen kwam :
http://www.homewithgod.com/Cards/father ... tter.shtml
waarom kunnen de meeste mensen het hele plaatje niet meer zien ? omdat het ontbreekt aan kennis geworteld in het woord van God.
door de replacement theologie is er een boel misgegaan....test alles aan het Woord aan de Tenach aan de beloften.....!!!!!
Wat is de vervulling van de Wet en de Profeten. Wie heeft dit vervuld en waarom ..... Welke belofte welke Wet ?

een hele goede Internationale bijbelschool waar de Belofte van a tot z wordt onderwezen ! In Hongarije Toalmas
60 studenten uit 15 landen ! een oogopener. Voor mensen die geinteresseerd zijn en iets met hun leven willen doen :
http://www.eletszava.org/en/bi.php

dit is de bedoeling van Yeshua en niet de zgn kerkdogmatiek !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2006 12:46

Cathy schreef:
Othello schreef:
Cathy schreef:.....Even generaliserend is mijn conclusie: mensen halen hun identiteit uit de tradities i.p.v. uit het Woord.

Waarom zie je dit als bedreiging? Want eigenlijk bevestig je daarmee m'n conclusie.

Volgens mij bedoelt hij dat dat wat jij concludeert door hem ook als bedreiging gezien wordt... dat hij het bedreigend vindt dat mensen hun identiteit uit tradities halen en niet uit het woord. Volgens mij bedoelt hij niet dat hij het bedreigend vindt dat jij deze conclusie trekt ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 apr 2006 21:34

salty schreef:Yael !!!! Heej hallo
>>>>>> mijn antwoord nu:
Inderdad probeer ik het te begrijpen !!! Mijn excuses als ik wat traag van begrip ben op dit gebied.

Ha :wink: , ow dat valt reuze mee hoor. Dat waardeer ik dat je er voor interesseert.

dus twee verbonders geloven dat je je wedergeboorte moet gaan zitten afwachten...... en hopen dat je goed genoeg mag wezen om uitgekozen te worden....]
Wat een allervreemdste manier van denken.....

Daar komt het ongeveer op neer. Als je in de archiefen van refoweb duikt kom je daar voorbeelden van tegen. Ik zal een paar linkjes geven misschien dat het je helpt in het beter begrijpen van bepaalde gedachtegangen. Die mogen ws vreemd aandoen, maar ze komen wel voor.

1.klik (Jas reactie)
2.klik (het weermannetje zn reacties.)

en wat is de drie verbonden leer dan.....?????

och mensen... haha.
Die zijn breder in het aanbieden van Jezus, het uitnodigen Hem aan te nemen als je Verlosser. Omdat hun scheiding maken tussen het genadeverbond en het verbond der verlossing. Hun geloven nl. dat het Woord van God tot iedereen komt, maar dat het verbond der verlossing alleen met de uitverkorenen is gesloten. Met de mensen dus die al van te voren zijn uitgekozen door God dat ze in Hem gaan geloven. Daar is ook weer punt van discussie over wanneer God die keuze gemaakt heeft, zeg maar voor de zondeval of erna.
Ik wil best geloven in het verbond der verlossing, maar als het nergens in de Bijbel staat, moet ik dan aannemen dat, dat verbond er dan ook echt is? Er zijn zoveel aanmerkingen op de verbonden van de kerk, het is echt heel moeilijk om uit bepaalde gedachtegangen te breken, die niet met de Bijbelse kloppen.
Ja ik geloof toch wel dat je op zekere hoogte geindoctrineerd wordt in de kerk. Niet bewust of met opzet als je me begrijpt... *dit is glad ijs nl.*

en hoe zou je mij manier van geloven dan kunnen kategorieseren ?

Je zou je niet thuisvoelen in een reformatorische kerk. Al weet ik dat we in de hoofdlijnen wel hetzelfde denken als het om Jezus gaat.

dit is de bedoeling van Yeshua en niet de zgn kerkdogmatiek !

toch heb je overal wel dogmatiek, denk ik. Hun niet uitgezonderd. Het is geen probleem als het maar met de Bijbel overeen komt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2006 22:06

Raido schreef:
Ik zit in een kerk met totaal gok ik zo'n 6500 leden, we hebben een JV van 56 man.

Ik zou dat dus bijna durven te betwijfelen.

Bij ons in de kerk wordt de jeugd er wel steeds meer bij betrokken.
Maar denk dat het meer uit de jeugd zelf komt dan dat anderen ze daarbij helpen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2006 22:09

Marnix schreef:
Cathy schreef:
Othello schreef:

Volgens mij bedoelt hij dat dat wat jij concludeert door hem ook als bedreiging gezien wordt... dat hij het bedreigend vindt dat mensen hun identiteit uit tradities halen en niet uit het woord. Volgens mij bedoelt hij niet dat hij het bedreigend vindt dat jij deze conclusie trekt ;)

Dat is ook mijn grootste angst binnen de kerk.
Mensen hangen te veel aan tradities, zelfgemaakte regeltjes en hangen daar hun zaligheid uit eindelijk aan op.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 apr 2006 14:21

Tjah die mensen hebben Kolossensen 2 vers 16 tot en met 23 denk ik niet echt goed gelezen :wink:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 apr 2006 21:06

Ik merk weinig van dat vermeende geval. Afgelopen zondag woonde ik een jeugddienst in de plaatselijke PKN bij, het thema luidde 'je bent een rund als je met de duivel stunt' en de kerk was afgeladen met jongeren! Ik heb genoten! Een goede, scherpe prediking! Heerlijk met een bomvolle kerk God groot maken met psalmen, gezangen en opwekking, uiteraard onder begeleiding van een goede band met drums en gitaren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2006 22:57

Raido schreef:HHK, GG en OGG helemaal mee eens, maar GGiN en GG, dat is iets wat nooit meer goed komt. :?

Ik heb anders het idee dat er gergems zijn die aardig in de buurt van de GGiN komen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 apr 2006 09:10

Bij ons in de gemeente worden gelukkig de jongeren wel overal bij betrokken. We zitten in commissies, leiden de clubs van de jongere kinderen, vormen een eigen banje, vormen een eigen koor voor tijdens de sing-in.
We hebben geloof ik 100-150 leden in de kerk, en daarvan zitten er 15 op de +12 club 15 op de +15 club, en 20 of 25 opp de +20 club...

Dat is wel super aan een kleine gemeente, je bent op elkaar aangewezen. Ook vallen in onze gemeente vaak de leeftijdsgrenzen een beetje weg. Iedereen doet alles met elkaar. Zondagsschoolleiding heeft leeftijden van 16 (de hulpjes) tot 45 ofzo. De clubs ook.

Ik vind het heerlijk, een kleine gemeente waarin de jongeren alle aandacht krijgen
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”