(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 16:16

ik denk op grond van de Bijbel: het is inderdaad alleen voor de Zijnen (zie argumenten hierboven)

Maar wij hangen daar een heel zwaar gewicht aan, onjuist aangaan is veel erger dan onjuist niet aangaan, volgens mij en vele anderen in onze kerken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 17:10

Maar is het aan de kerkenraad om mensen te WEIGEREN?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 apr 2006 17:37

de kerkenraad is ingesteld om de gemeente te leiden.
Zou de kerkenraad mensen mogen toelaten die om duidelijke redenen niet aanmogen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 17:37

Kerkenraad mag jou niet weigeren op grond van je geloof, maar wel op kerkelijk recht. Bijv als je nog geen belijdenis hebt gedaan mag je neit aan het avondmaal is nij ons in de kerk de regel.

God alleen kan en mag oordelen over het geloof van iemand.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 17:37

ja, als wij grenzen stellen aan leeftijd, levenswandel etc dan mag de kerkenraad daarop weigeren. Op zich is dat het punt niet lijkt me. Wel of we deze regeltjes moeten maken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 17:42

ik vind niet aan levendswandel. Als je in de kerk belijdt dat iemand eerst belijdenis gedaan moet hebben, dan is dat de enige regel waarvan ik vind dat een kerkenraad iemand mag weigeren.

André

Berichtdoor André » 20 apr 2006 18:08

De kerkraad mag je er op aan spreken als je 'volhard' in een 'duidelijk' aantoonbare zonde en daar enige mate van continuïteit in bezigt.
Trouwens dit is de 'plicht' van iedere mede broeder/zuster om je daar op aan te spreken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 19:43

Ja maar dat moeten we idd doen, maar ik zie niet een speciale band hiermee naar het HA.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 21:47

Gerdien B. schreef:Kerkenraad mag jou niet weigeren op grond van je geloof, maar wel op kerkelijk recht. Bijv als je nog geen belijdenis hebt gedaan mag je neit aan het avondmaal is nij ons in de kerk de regel.

God alleen kan en mag oordelen over het geloof van iemand.

God mag en kan iid alleen oordelen, maar de ouderlingen die (bij ons) de wacht houden, mogen wel mensen weigeren tav het geloof denk ik. Maar dan meer op de vruchten. Als hun alleen verdorde vruchten zien, mogen ze die persoon wel weigeren denk ik. Zij zij degene die het kunnen weten, want gaan (bij ons) ook op huisbezoek. En ik heb geleerd dat huisbezoek eigenlijk betekent: zielsbezoek. Aan de hand daarvan mogen de ouderlingen dan wel mensen weigeren.
Ook niet alleen als je bv nog geen belijdenis hebt gedaan, maar ook als je in openbare zonde leeft en je (bij ons) dan onder cencuur staat.
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 22:16

Aan de hand van huisbezoek weten ze echt niet alles. In een uur tijd kunnen ze niet van een heel gezin er achter komen of ze wel goede vruchten dragen of niet. Daarbij huisbezoek niet bedoeld om te kijken of je wel geode vruchten voort brengt.

Ouderlingen mogen nooit en te nimmer over jouw geloofsleven oordelen.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 apr 2006 23:06

Optimatus schreef:De Heer at en dronk met zondaars, uitgestotenen en tollenaars, maar de kerk lijkt zondaars, uitgestotenen en tollenaars te weigeren. Is dat niet een misslag der kerk?

Bedoel je dit als antwoord op mijn vorige bericht?

Meer algemeen bedoeld, niet op Optimatus persoonlijk, maar wel min of meer een antwoord op zijn bericht:
Die zondaren hadden Hem wel nodig gekregen, en dat was wat ik in mijn bericht aangaf. Dat er een kennis moet zijn van die tweede Persoon. Daar vonden geen brasserijen plaats hoor. Aan die tafel is geen plaats voor zonden bedrijven. Dat waren zwarte zondaren zoals jij en ik die zichzelf hadden leren kennen in hun doodsstaat en ongerechtigheid. Ja, in ongerechtigheid geboren en ontvangen. Mijn zonden maken mij het voorwerp van Zijn toorn, reeds van het uur van mijn ontvangenis af. Ja, er achter moeten komen dat al mijn deugden niet anders zijn dan een vuil wegwerpelijk kleed, en dat zelfs mijn goede werken met zonden bevlekt zijn. En dat ik zelf degene ben die de grootste tegenwerker ben van mijn eigen zaligheid. Ik heb niet, ik kan niet ik wil niet, ik deug niet en ik weet niet. Dan blijft er een grote nul over, maar nieten en nullen, wil Hij met, in en door Christus Jezus vervullen. Is dat al eens een wonder geworden in het leven, dat Hij je nog niet verworpen heeft? Is het wel écht een wonder? Een wónder dat je aan die Heilige tafel mag aanzitten? Dat is heel groot hoor. Als dat nog nooit een wonder is geworden wordt het hoog tijd om je bekering eens na te zien. Sion wordt door recht verlost. Als je daar wat van in komt te leven heb je gauw genoeg van al die geloofsverhalen van geloofshelden waar het allemaal zo makkelijk gaat.

Ik weet niet welke kerk zulke zielen weert, maar dat is niet best. Wel moeten zij geweerd worden waarvan de levenswandel niet overeenstemt met Gods Woord.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 apr 2006 04:20

Een meditatie:

"En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt.”

Wordt de rechtvaardige met zo veel moeite en nauwelijks zalig? Dan moet dit strekken tot een ernstige waarschuwing voor al die zorgeloze mensen van deze eeuw. Zij beelden zich zo licht de zaligheid in en menen dat het gemakkelijk is om in de hemel te komen. Zij bekommeren zich er niet over of ze wel in de staat van genade zijn, of Christus in hen is en of ze niet enigszins verwerpelijk zijn.

Deze mensen zijn vergenoegd met een burgerlijk leven, met een eerlijke en goede naam onder medemensen. Ze zijn ijverig in hun huishouden en vergaderen schatten voor hun kinderen. Dan menen ze dat het al heel wat met hen is. Zij danken God daarvoor gelijk die farizeeër. Ze vinden zichzelf een oprecht christen en tonen het hierin dat zij soms, als het hun uitkomt, aan het avondmaal gaan. Zij lezen elke dag een hoofdstuk uit Gods Woord en zingen een psalm.

Deze dingen, o, mens, zijn goed, maar het is niet genoeg om zalig te worden. Petrus zegt dat het is een nauwelijks zalig worden. O, mens, u bent verdwaald en de god van deze eeuw verblindt uw zinnen. Terwijl hij u de hemel belooft, voert hij u stilletjes naar de hel. Ontwaak, ontwaak, geruste te Sion, laat u niet langer zo bedriegen.

David Knibbe, predikant te Leiden (”De hand Gods uitgestrekt in het oordeel”, 1699)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 07:53

Wordt de rechtvaardige met zo veel moeite en nauwelijks zalig? Dan moet dit strekken tot een ernstige waarschuwing voor al die zorgeloze mensen van deze eeuw. Zij beelden zich zo licht de zaligheid in en menen dat het gemakkelijk is om in de hemel te komen. Zij bekommeren zich er niet over of ze wel in de staat van genade zijn, of Christus in hen is en of ze niet enigszins verwerpelijk zijn.

ik vind dit nogal wat om te zeggen. Hoezo oordelen over anderen!!
Waarom zijn mensen altijd zo druk om te oordelen of anderen wel bekeerd zijn, of anderen wel de waarheid spreken, maar onder tussen zijn ze daar zo druk mee bezig dat ze zelf geen tijd meer hebben om zelf naar God toe te geen, naar God te zoeken.

Ik weet niet welke kerk zulke zielen weert, maar dat is niet best. Wel moeten zij geweerd worden waarvan de levenswandel niet overeenstemt met Gods Woord.

Maar dit kan je heel breed trekken.
Er zullen velen in mijn kerk zijn die mijn levenswandel niet Bijbels vinden. Terwijl ik daar anders tegen aan kijk. Dus in hoeverre moet je uiterlijke dingen dan laten afwegen om iemand te weren?

Ik denk dat je alleen iemand mag weren als hij of zij in een bepalde zonde leeft. Als je bijv. weet dat die persoon steelt, overspel pleegt of zoiets.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 12:12

Gerdien B. schreef:Ik denk dat je alleen iemand mag weren als hij of zij in een bepalde zonde leeft. Als je bijv. weet dat die persoon steelt, overspel pleegt of zoiets.

o ja? Lees (ik geloof, maar op werk geen bijbel in jas) Romeinen 2 of 3.

Daarschrijft Paulus over de waarde die wij hechten aan bepaalde zonden, terwijl andere er niet toe doen (volgens ons dan....)

Waarom vinden wij
-overspel
- stelen
- etc etc
erger dan:
- God niet met ons hele hart dienen
- roddelen
- materialisme

Zou God dat ook vinden? Geeft Hij daar aanleiding/aanwijzingen toe om dat te denken?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 12:24

daar gaat het nu niet om! het gaat om de openbare en verborgen zonden.
Zodra wij weten dat iemand zondigt, dan hebben wij de plicht om er iets van te zeggen. maar enit alle zonden worden in het openbaar gedaan, gezien. Ik heb net 2 exrteme voorbeelden genoemd om het volgende duidelijk te maken:

Mensen mogen je niet weigeren van het avond maal omdat jij je geloof anders uit dan zij. Dan heb ik het over muziek, kleding, uitgaan e.d. (en nee.. niet een discussie over deze punten gaan beginnen maar bij het onderwerp blijven)
Ze mogen je alleen weren zodra het tegen Gods geboden in gaat en je weet dat van die persoon. Als een ouderling weet dat iemand overspel heeft gepleegt en deze persoon wil aan het Heilig Avondmaal. Dan lijkt mij dat deze persoon geweigert word.

Terug naar “Archief”