Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 07:58

die opmerking naar Aragorn toe mag wel even iets minder!

Jazeker, mensen zoeken naar God. Hoeveel mensen proberen de leegte die ze voelen niet op te vullen met een kracht, hogere macht. Ze weten niet wat het precies is maar weten dat er meer moet zijn. Ze zoeken naar wat het is.
of is dat geen zoeken naar God?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 08:03

PeterD schreef:
Aragorn schreef:Dat er niemand is die God zoekt is bijvoorbeeld pertinent onwaar als je een beetje om je heen kijkt in deze wereld.

Ik ben toch blij dat we jou nog hebben Aragorn. Anders hadden we deze zinvolle informatie niet gehad! Eindelijk, eindelijk wordt de Bijbel gezuiverd van de fouten die er in staan...

Graag gedaan. :)

Of... zijn het de dingen die we liever niet willen zien en horen?

Met dit soort opmerkingen worden zaken waar we liever niet over nadenken inderdaad vaak afgedaan. Straks raak je je bijbelse legitimering om je maar te verschuilen achter je niet-kunnen-zoeken nog kwijt, help!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2006 09:20

Misschien is het verstandig om in te brengen, dat zoeken in de Bijbel een heel diep woord is. Het gaat daarbij om het zoeken naar het diepste in de ander, in dit geval de Ander. Paulus verbindt het zoeken van God, met rechtvaardig zijn voor Hem (Rom. 3:10-11). Dat rechtvaardig zijn betekent dat je in een juiste relatie tot Hem staat, zonder schuld en zonder zonde. Het afwijken van wat God wil, komt dus neer op het niet zoeken van Hem, ook al zoeken we Hem in onze beleving wel.

De vraag is dus niet of de mens God zoekt, want dat doen de meeste mensen op de een of andere manier wel, maar of we God op zo'n manier zoeken (met onze daden, met onze gedachten, met ons spreken), zoals Hij dat wil. Op die vraag geeft de Bijbel een ontkennend antwoord (Ps. 14, Rom. 3).
Het is juist andersom: God zoekt ons.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 21 apr 2006 09:35

Lalage schreef:
babbeltje schreef:In Romeinen 4 lees ik het volgende

Er staat boven er is niemand rechtvaardig.

9) Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet (...) dat zij allen onder de zonde zijn
10) (...) Er is niemand rechtvaardig, ook niet één
11) Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt

Lees dit stukje maar eens.. daar staat heel duidelijk dat niemand God uit zich zelf zoekt, niemand die ook maar ja kan zeggen tegen God.. God is het die de mens opzoekt.

1. Dit moet je in z'n context zien.
2. Een psalm is een gedicht, dat is poezie en dat moet je niet te allen tijde letterlijk nemen. Ik denk dat het hier een hyperbool (overdrijving) is, die weergeeft hoe iemand zich voelt.

Kijk daar schort het dus aan.. de ene tekst moet je letterlijk nemen en de ander niet! NOu meisje ik kan je melden dat je heel de bijbel letterlijk moet nemen dus ook deze tekst!! En het is nog steeds geen psalm maar een heel normaal bijbelboek genaamd Romeinen!

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 21 apr 2006 09:39

Aragorn schreef:
babbeltje schreef:Ik vind het hier een beetje overkomen als van: Ik klop wel even en God doet me vast wel open! God mag wel blij zijn dat ik ja zeg..

Doet God op onze tijd open of doet God op Zijn tijd open?

Is het ons werk of is het een soeverein eenzijdig Godswerk?

Wij kunnen kloppen wat we willen maar als God niet in ons hart werkt gaan we morgen weer verder met ons leven.
Pas als God in ons hart gaat werken zullen we zien hoeveel onze zonde zijn en dat we niet voor zo'n goed en heilig God kunnen bestaan.. en daar wil God ons hebben, dat we hetzelf niet meer weten, hetzelf niet meer kunnen.

Zondag was ik in een kerk welke doet er niet toe.. maar wat een leegte ik daar aantrof, onvoorstelbaar!! Ze moesten het hebben van een paaskaars die onder de dienst werd gedoofd en door het kijken naar de gedoofde kaars herdachten ze het lijden van Jezus.. Jezus mocht toch wel blij zijn dat Hij van Zijn leden was verlost... Ik zat net te denken dat ik precies dezelfde leegte bij sommige die reageren in dit topic aantrof..

Over leegte gesproken.. ik vind de reacties van jou en dippie van een veel grotere leegte getuigen. Men wentelt zich in de slechtheid en onvolmaaktheid van de mens, maar ontkent vervolgens zondekennis te hebben en gebruikt dat dan als excuus om maar niks te doen met wat Jezus zegt zodat er uiteindelijk een ontzettend grote leegte van religieuze vormen en het naprevelen van enkele theologische dogma's van de koude grond overblijft.

Dat er niemand is die God zoekt is bijvoorbeeld pertinent onwaar als je een beetje om je heen kijkt in deze wereld.

Volgens mij jij het maar even heel goed overlezen!! Er wordt hier nergens gezegd dat je maar niks moet doen en op een stoeltje moet gaan zitten, absoluut.. dan heb je het helemaal verkeerd begrepen!!
En over de zondekennis heb je ook niet begrepen.. mijn advies lees nog eens rustig terug!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 21 apr 2006 09:51

Mijn advies aan babbeltje: even wat minder gefrustreerd :wink:

Elbert heeft al aangegeven hoe je het stuk in de Romeinen op moet vatten en je moet de Romeinenbrief ook zeker niet gedeeltelijk maar in zijn geheel doorlezen, Paulus schrijft namelijk geen onsamenhangende brief maar een goed opgebouwd betoog. Hier overigens nog een prachtige bijbelstudie over de Romeinenbrief, helaas zal bij sommige mensen alles wat evangelisch heet bij voorbaat al onbetrouwbaar zijn :?

In psalm 119:2 staat overigens 'Gelukkig wie zijn richtlijnen volgen, hem zoeken met heel hun hart.' Dit impliceert dat er mensen zijn die zoeken. Maar je moet dus altijd alles in zijn context lezen: soms zit een psalmschrijver diep in de put door alles wat hij heeft meegemaakt en schrijft hij een treurpsalm, soms is de psalmschrijver in een bui waarin hij vooral God wil prijzen en dan schrijft hij een lofpsalm. Je moet dus altijd kijken met wat voor intentie een psalm geschreven is, dat helpt om de inhoud te verstaan :wink:

Babbeltje, neem jij het Hooglied dan ook letterlijk? Het is mijns inziens toch duidelijk een allegorie.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2006 09:54

babbeltje schreef:Kijk daar schort het dus aan.. de ene tekst moet je letterlijk nemen en de ander niet! NOu meisje ik kan je melden dat je heel de bijbel letterlijk moet nemen dus ook deze tekst!! En het is nog steeds geen psalm maar een heel normaal bijbelboek genaamd Romeinen!

Als ik zoiets tegen jullie zou zeggen, zou je weer heel erg op je teentjes getrapt zijn, dus doe dan ook niet zo tegen mij. Maar op deze manier daag je me wel uit om te reageren, sorry, ik kan het niet laten.

Als eerste: moet je Mattheus 5:13 dan ook letterlijk nemen?
Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
Ik dacht het niet... dat heet beeldspraak en de bijbel staat er bol van.

Maar laten we dan nog eens naar die tekst in Romeinen kijken... Hmz, volgens mij heb jij niet goed geciteerd, ik lees heel wat anders in Romeinen 4. Ah gevonden, Romeinen 3:
9 Wat betekent dit alles? Zijn we als Joden nu bevoordeeld? Niet in alle opzichten, want ik heb immers al heel duidelijk gemaakt dat allen, zowel de Joden als de andere volken, in de macht van de zonde zijn. 10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf,
hun tong is bedrieglijk,
achter hun lippen schuilt het gif van een adder,
14 hun mond is vol vervloeking en venijn.
15 Ze haasten zich om bloed te vergieten,
16 brengen ellende en vernietiging.
17 De weg van de vrede kennen ze niet,
18 angst voor God kennen ze niet.’
19 Wij weten dat de wet in alles wat hij zegt alleen tot degenen spreekt die aan de wet zijn onderworpen. Maar uiteindelijk wordt ieder mens het zwijgen opgelegd en staat de hele wereld schuldig voor God. 20 Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.

De tekst die jij noemde is een citaat. Eens kijken waar het vandaan komt... Dan komen we uit bij Psalm 143:2...
ga niet in het gericht met uw knecht, want niemand die leeft, is voor U rechtvaardig.
en Prediker 7:20...
Want niemand op aarde is zo rechtvaardig, dat hij goed doet zonder te zondigen.
Psalmen en Prediker bestaan beide uit poezie, dat is in het Hebreeuws ook heel duidelijk te zien aan de vorm en dat moet je dus ook interpreteren als poezie. Het stuk uit Romeinen moet je helemaal lezen en zoals eerder gezegd is het heel goed om dan ook de hele Romeinenbrief te lezen. Het klopt dus dat niemand uit zichzelf God zou gaan zoeken, maar doordat God juist naar ons toe is gekomen is er toch verzoening met Hem mogelijk. Dus laten we dit hoofdstuk samen even uitlezen:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

Nu wordt duidelijk waarom Paulus het stuk ervoor schreef. We hebben Jezus allemaal even hard nodig. Iedereen die gelooft wordt vrijgesproken, zonder uitzondering. Dat is wat ik geloof. Wat geloof jij?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2006 10:11

Aragorn schreef:Dat er niemand is die God zoekt is bijvoorbeeld pertinent onwaar als je een beetje om je heen kijkt in deze wereld.

Volgens mij werkt de Heilige Geest in je als je God gaat zoeken.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 21 apr 2006 10:39

Tante Pollewop schreef:

Dan zoek je dus nog God :wink: Er is mi. trouwens een verschil tussen god zoeken, wat vrij veel mensen doen, en God zoeken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 10:41

Tante Pollewop schreef:

dat zie niet als je aan het zoeken bent, maar achteraf als je bij God mag komen en terug kijtk langs heel je levensweg.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 11:41

elbert schreef:Misschien is het verstandig om in te brengen, dat zoeken in de Bijbel een heel diep woord is. Het gaat daarbij om het zoeken naar het diepste in de ander, in dit geval de Ander. Paulus verbindt het zoeken van God, met rechtvaardig zijn voor Hem (Rom. 3:10-11). Dat rechtvaardig zijn betekent dat je in een juiste relatie tot Hem staat, zonder schuld en zonder zonde. Het afwijken van wat God wil, komt dus neer op het niet zoeken van Hem, ook al zoeken we Hem in onze beleving wel.

De vraag is dus niet of de mens God zoekt, want dat doen de meeste mensen op de een of andere manier wel, maar of we God op zo'n manier zoeken (met onze daden, met onze gedachten, met ons spreken), zoals Hij dat wil. Op die vraag geeft de Bijbel een ontkennend antwoord (Ps. 14, Rom. 3).
Het is juist andersom: God zoekt ons.

Interessant. :) Toch zijn er ook mensen die rechtvaardig zijn voor God en die God dus kennelijk ook op de manier zoals jij het hier beschrijft 'zoeken'. Staat dat van een Henoch bijvoorbeeld niet letterlijk in de bijbel?

Wellicht, de Heilige Geest/God is natuurlijk constant bezig zich hier op aarde te manifesteren. Wat er precies aan de hand is als mensen God zoeken maakt echter niet zoveel uit voor het feit of het wel of niet zo is.

babbelte schreef:Volgens mij jij het maar even heel goed overlezen!! Er wordt hier nergens gezegd dat je maar niks moet doen en op een stoeltje moet gaan zitten, absoluut.. dan heb je het helemaal verkeerd begrepen!!
En over de zondekennis heb je ook niet begrepen.. mijn advies lees nog eens rustig terug!

Nee, je moet inderdaad wel wat doen, namelijk 'in de regen lopen zodat je misschien nog eens nat wordt', is het niet? Oftewel, naar de kerk gaan, belijdenis doen van de waarheid van een leer die je ten diepste zelf niet gelooft en de rest van het hele vormencircus meedraaien en hopen dat het nog eens iets wordt. Zelf kun je niet zoeken en oprecht kloppen, dus wat blijft er anders over? Als dit niet is waar het in de praktijk op neerkomt hoor ik graag van je hoe het wel zit, maar dit is wat ik om me heen zie en ook uit jouw woorden proef.

Het spijt me als ik misschien wat hard overkom, maar dit soort zielloos 'christendom' maakt mij bepaald niet enthousiast over het geloof.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2006 11:43

Man man man.... wat een reacties :shock: Ik moest gewoon 8 pagina's door worstelen om hier uit te komen. Wat ik zie, is wat ik zelf ervaard en gevoeld heb.

Dippie, jij leest de Bijbel vanuit een gereformeerde blik, en het is heel moeilijk om daar los van te komen. Wat ik vermoed bij jou, is dat jij, net als ik verwacht dat een bekering iets heel aparts is met allerlei mystieke ervaringen (bevinding in onze kerken). Ik heb mij doodgestaard en gewacht, ik voelde mij te slecht om tot God gebracht te mogen worden. Ik had weet ik wat allemaal uitgevreten en wist dat ik daar God elke dag mee vermoorde.

Maar wat doe je er mee, daar gaat het om. Ga je dan depressief zijn en alleen het eerste stuk van psalm 13 lezen? of lees je ook de laatste paar verzen? Lees hem maar eens. Niemand kan zomaar tot God komen, dat weet jij, ik en alle refowebbers. Jezus zegt zelf dat gezonde mensen de Dokter niet nodig hebben. Jij bent doodsbang om zonder reden tot God te gaan c.q. gebracht te worden.

Terwijl ik duidelijk proef dat je God zo intens nodig hebt.. hoe weet jij dat? Hoe voel je dat? Doordat je naar de kerk gaat, waar de Geest altijd aanwezig is en altijd tot jou komt en waar JIJ de verantwoordelijkheid hebt. God vraag in heel zijn Bijbel nergens dat je moet afwachten maar Hij roept het van elke pagina dat je Hem moet zoeken, en Hem zult vinden, je gezicht naar Hem op moet heffen.

En ik denk dat de ervaring van elke refowebber en christen is dat als jij weet dat Jezus ook voor jou stierf, dat je ziet dat niet jij naar Jezus ging. Ookal dacht je dat 'ik voor Jezus koos' of 'dat ik tot Jezus ging', het is God s Geest die jou dan heeft gebracht, zonder dat jij lopen kon, zonder dat jij iets aanpakken kon nam Hij jou hand vast en bracht jou over de rug van Jezus tot God de Vader...

Vertrouw op God, dat doe je nu niet, God haat jou niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 11:51

amen!

mooi omschreven Raido

André

Berichtdoor André » 21 apr 2006 11:52

@ Babbeltje, ik heb je een concrete vraag gesteld niet om je te kwetsen, maar om je aan het denken te zetten.
Wel vind ik het jammer dat er geen reactie is.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2006 11:53

Ik hoor weinig mensen over bidden. Bidden is m.i. zeer belangrijk!

Terug naar “Archief”