Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 19 apr 2006 19:28

Wat rafaell zegt is wel waar. Het is geen voorwaarde om naar de geboden van God te leven.

Het einde of de vervulling van de wet is Christus. Hij heeft alle geboden volkomen gehouden. De vloek op zich genomen. De tien geboden staan in de Heidelbergse Catechismis in het stuk van de dankbaarheid. Wanneer je God lief hebt gekregen boven alles, wil je Hem ook dienen. Dat probeer je door de wet zo goed mogelijk te houden, ook al mislukt het van alle kant... Maar het is geen voorwaarde. Je wilt God geen pijn doen, daarom probeer je niet te zondigen.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 19:36

André schreef:
Poesje schreef:
Aragorn schreef:
Poesje schreef:
Aragorn schreef:Dat klinkt mij bijzonder roomsch in de oren..

Uhh.. :D Hoezo dat?

Omdat je kennelijk zelf nog van alles zou moeten doen om je zaligheid te bewerkstelligen.

Volgens jou dus een typisch roomse uitspraak.. Afijn, ik denk er idd zo over! Ik kan/ mag er niet vanuit gaan dat God me zomaar als Zijn kind aanneemt, als ik daar zelf niets voor doe! Ik moet/ we moeten dat zelf doen, maar..daarmee wil ik niet zeggen dat we het kunnen verdienen!
Ik weet niet of het je aanspreekt, wij leerde dat geloven is je hand ophouden. (in ontvangst nemen)
Ik geloof trouwens als je dit geloof aanneemt je 'automatisch' een kind van God bent. (wat niet wil zeggen dat je God de rug toe kunt keren op enig moment)

Zo is het mij ook wel eens gezegd, maar dat klinkt voor mij als 'het vragen om een snoepje en daar alleen je hand maar voor op hoeven te houden'! Bij het aannemen van het geloof 'automatisch' een kind van God worden? Als het op die manier gaat, dan ga ik me afvragen of ik het dan ook al ben.. Ik bedoel: dat gaat er bij mij niet in...
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 19:47

Ik bedoel: dat gaat er bij mij niet in...
Jammer, ik kan het je niet anders vertellen wat ik geloof.
Het betekent overigens niet dat je dat snoepje naast je neer moet leggen, je kunt er veel mee, Matt. 28: 19 om maar wat te noemen.....

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 19:51

André schreef:
Het betekent overigens niet dat je dat snoepje naast je neer moet leggen, je kunt er veel mee, Matt. 28: 19 om maar wat te noemen.....

Dat begrijp ik..maar mijn vraag daarop is dan: wat is dan 'echt geloven'? Ik geloof ook, maar..ik kan niet zeggen dat ik Gods kind ben!

Herman Finkers

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 19:52

Poesje schreef:
André schreef:

Dat begrijp ik..maar mijn vraag daarop is dan: wat is dan 'echt geloven'? Ik geloof ook, maar..ik kan niet zeggen dat ik Gods kind ben!

Met die vraag zit ik dus ook...

Poesje...Ik zou je de boekjes "Jongeren en de bekering" en "Jongeren en het gebed" erg aanraden. Deze boekjes zijn denk ik nog wel t bestellen bij de JBGG. Daar staan veel antwoorden op jouw en mijn vragen....
Afbeelding

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 19:58

Dippie schreef:Poesje...Ik zou je de boekjes "Jongeren en de bekering" en "Jongeren en het gebed" erg aanraden. Deze boekjes zijn denk ik nog wel t bestellen bij de JBGG. Daar staan veel antwoorden op jouw en mijn vragen....

Dank je voor je tip! :)
Ik ga op zoek naar die boekjes.. En hoop dat ik dan antwoorden op m'n vragen krijg/heb, en dat het me meer duidelijkheid zal geven!

Herman Finkers

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 20:01

Poesje schreef:
Dippie schreef:Poesje...Ik zou je de boekjes "Jongeren en de bekering" en "Jongeren en het gebed" erg aanraden. Deze boekjes zijn denk ik nog wel t bestellen bij de JBGG. Daar staan veel antwoorden op jouw en mijn vragen....

Dank je voor je tip! :)
Ik ga op zoek naar die boekjes.. En hoop dat ik dan antwoorden op m'n vragen krijg/heb, en dat het me meer duidelijkheid zal geven!

Oke, mooi!!!

Je heb er trouwens nog meer van. Ik heb ook nog "Jongeren en de wedergeboorte" en volgens mij had je ook nog iets over het H.A. en de doop, maar dat weet ik niet meer zeker...
Veel sterkte iig met al je geloofsvragen....Ik voel met je mee en begrijp je...
ik zal proberen voor je te bidden....
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 20:14

Dippie schreef:"Allen die hun heil verwachten van de naleving van de wet, zijn het voorwerp van vervloeking. Want de Schrift zegt: Een vloek zal rusten op iedereen die zich niet werkelijk houdt aan alles wat in de wet staat" (Galaten 3:10 GNB)

Juist! Dat bevestigd Mattheus 19 nog eens, als je je heil verwacht van het houden van de wet dan ben je vervloekt! Je kunt die wet namelijk helemaal niet houden maar zult er wel naar geoordeeld worden, daarom ben je dus vervloekt. Maar dit geldt alleen als je je heil verwacht van de naleving der wet, oftewel van je goede werken en je naleven van de wet. Dit is hetzelfde als het 'goeds' dat de persoon die bij Jezus kwam in Matth 19 wou doen. Verwacht je echter je heil alleen van het offer van Christus dan zul je niet naar die wet geoordeeld worden maar je zult behouden zijn door Jezus offer want Hij heeft jouw straf op zich genomen en voor jouw geleden en gestorven omdat je in Hem gelooft.

Kortom: deze tekst bestrijdt niet wat ik net beweerde maar bevestigd het nog eens!

De boekjes die ik trouwens heb gelezen van de JBGG vond ik waardeloos, maar de gelezen titels ken ik niet :wink: Ik ben dan btw ook een groot criticiser van de gergem en haar jeugdbond. Ik ben in de gergem opgegroeid en daar werd ik depressief de kerk uitgepreekt door de manier waarop de uitverkiezing werd gebracht en het maar blijven stilstaan bij het stuk der ellende, op een gegeven moment werd zo ongeveer alleen dat nog gepredikt en dat is dan wel bijbels maar je laat ook een ontzettend stuk van de bijbel systematisch links liggen. Je rukt het als het ware uit het verband waardoor de leer alsnog onbijbels wordt. Nu ik tot geloof heb mogen komen vind ik het zo jammer dat ik jaren van mijn leven allerhande aardse zaken nagestreefd heb terwijl ik, als het Evangelie mij eerder was gebracht zoals het is, menselijk gesproken al veel meer jaren met Hem had kunnen leven.

Ik zal trouwens voor jullie, Poesje en Dippie, bidden, sterker nog ik heb het al gedaan.

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 19 apr 2006 20:22

Wie kan dit nu verklaren:

Romeinen 3:24,25
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn Genade, door de verlossing die in Christus Jezus is: Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die tevoren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods.

1 Johannes 3:9
Een iegelijk die uit God geboren is, die doet de zonde niet; want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen want hij is uit God geboren.

1 Johannes 5:18
Wij weten dat een iegelijk die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en die boze vat hem niet.

Misschien ook goed om dit eens te lezen:
Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3:3
Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, ena ls kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.

Om aan het Heilig Avondmaal te gaan moeten je zonden toch vergeven zijn? Als ik het formulier erbij pak van het Heilig Avondmaal dan lees ik dit:
Ten eerste bedenke een eigelijk bij zichzelven zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelven mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonden zo groot is, dat Hij die aan Zijn lieven Zoon Jezus Christus met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.
Ten andere onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij ook deze gewisse belofte Gods gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn (...)

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 20:24

Waarom vinden jullie het geloof? En vind ik het niet?
Ik heb geen kritiek op mijn kerk. Bij mij en bij mn vriend, waar ik nu ook regelmatig ga, komt alles aan de orde. Alles moet gepredikt worden. Wet en evangelie, zonde en verlossing, enz.. En zo hoor ik het ook in mijn "kerken".
Soms, eigenlijk meestal, begrijp ik niet waarom er zoveel mensen kritiek hebben op de gergem. Is het omdat jullie denken dat het daar zo moeilijk gaat? Tuurlijk heb ik soms ook wat aan te merken op mijn kerk, of op de kerk van mn vriend, maar waar is er een kerk die dat niet heeft? Nergens...Alleen de Ware Kerk.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 20:30

Wij lopen al een tijdje met de vraag over het geloof van evangelische jongeren (en ouderen). In onze kringen wordt de bekering heel anders gezien als in de evangelische gemeenten. Wij mogen als mensen niet oordelen over de ware bekering van een ander, maar we vragen ons wel af of de evangelischen wel een waar geloof kunnen hebben op de manier waarop ze dat uitdragen (bijv. eo-jongerendagen). Wij komen ook met zulke jongeren in aanraking. Hoe kun je daar het beste mee omgaan? Want soms kunnen wij wel leren van hun bijbelkennis en de schaamteloosheid waarmee ze hun geloof durven uitdragen. Maar het is wel moeilijk dat er vaak maar één kant belicht wordt. We hopen dat u ons hier verder in kunt helpen.

Hartelijke groetjes, twee meisjes van 15 en 16 jaar.

Geloof en bekering zoals jullie hier aanduiden, komen vaak zo blij over. Het is vooral niet ingewikkeld maar heel eenvoudig: je moet en mag geloven. Want we worden er toch toe opgeroepen? Toch is het terecht dat jullie het niet zomaar vertrouwen. De Heere Jezus zegt immers Zelf dat er bij de oordeelsdag velen zullen zijn die zullen menen in te gaan, maar die niet kunnen ingaan. Zij zullen wel zeggen dat ze zelfs in Jezus’ Naam hebben geprofeteerd en duivelen uitgeworpen, maar Hij zal zeggen: Ik heb u nooit gekend. (Mattheus 7: 13-23 en Lukas 13: 22-30). Het is dus heel belangrijk dat we echt het goede geloof hebben. Maar stellen we bij ons de ellendekennis niet teveel op de voorgrond? Als je kijkt naar Zacheüs…. In de geschiedenis van Zacheüs (Lukas 19: 1-10) gaat het vooral over wat de Heere Jezus doet en spreekt. Hij houdt stil bij de boom waarin Zacheüs zit. Dat is een wonder dat de Heere stil houdt bij een mens? De Heere roept Zacheüs. En Hij weerlegt de boze omstanders en zegt ook waartoe Hijzelf gekomen is. En wat doet Zacheüs? Hij gehoorzaamt de Heere en zegt hoe hij nu tegenover zijn zonden staat. Let erop: Zacheüs getuigt niet van zijn geloof, maar spreekt over zijn breken met de zonde. Verder lees je niets over wat Zacheüs doet en voelt. Het gaat hier niet over wat Zacheüs van binnen ervaart, maar over wat de Heere doet. Over het eenzijdige Godswerk in de bekering van een mens.

Overgeslagen
Dat is een belangrijk punt: erop letten waar het over gaat in een bepaald bijbelgedeelte. In Markus 1:15 staat de oproep tot bekering en geloof. Wij worden verantwoordelijk gesteld. Maar dat betekent niet dat je dus ook kunt geloven. Dat is helaas wel vaak een beetje de redenering: je wordt opgeroepen tot geloven, dus moet je het ook doen. Maar dat er wonder van God nodig is (Johannes 3: 1-8) in ons leven wordt overgeslagen. In de gelijkenis van de verloren zoon (Lukas 15: 11) kun je lezen wat een mens innerlijk ervaart als hij tot bekering komt. Daarop valt het accent. Dat is weer anders dan in de gelijkenissen over verloren schaap en verloren penning. In die gelijkenissen ligt de nadruk weer helemaal op wat de Heere doet: het verlorene Zelf opzoeken. Maar in de gelijkenis van de verloren ligt de nadruk op wat er in het hart en leven gebeurt als we tot bekering komen. Pak het gedeelte er maar bij. Eerst is die jongen hoogmoedig en opstandig. Hij wil weg bij vader en zelf zijn leven regelen. Hij krijgt zijn zin en geniet van het leven. Met zijn vrienden. Dat is een beeld van ons allemaal. Wij hebben het eigenlijk best naar ons zin in de wereld en missen vader (de Heere) niet echt. Dat kan ook zo zijn als we kerkelijk goed meeleven. Zelfs als we veel met de Bijbel omgaan en van Jezus getuigen. Hoe is dat bij zogenaamd evangelisch gelovigen? Is er zoals bij Zacheüs de breuk met de zonde en het gehoorzamen aan de Heere? En dat in alle dingen die het Woord ons leert? Of is er soms een spreken over geloof zonder de droefheid over de zonde en het afscheid nemen van de wereld? Gij kunt geen twee heren dienen, zegt de Heere Jezus. En de boom wordt aan de vrucht gekend.

Ellendekennis
Hoe ging het verder met die verloren zoon? Zijn geld raakt op; zijn vrienden verdwijnen en hij komt in de armoe en ellende terecht. Hij zit wel in de ellende (vers 14-16), maar toch heeft hij nog niet de echte ellendekennis. Hij is nog niet tot zichzelf gekomen. Hij denkt nog niet echt aan zijn vader; hij heeft nog geen berouw en schuldbesef. Dat komt in vers 17. Dan wordt alles anders. Dan wordt hij zondaar in zijn eigen ogen, juist tegenover zijn goede vader. Dan gaat hij echt over zonde en schuld nadenken. Hij gaat ook belijden dat hij het helemaal niet meer waard is dat zijn vader nog goed voor hem is. Toch gaat hij terug want hij wil naar zijn vader toe en hem eerlijk gaan vertellen hoe slecht hij wel is. Dit gedeelte – trouwens heel de gelijkenis – kun je geestelijk toepassen. Zo gaat het in de echte bekering. Niet vluchtig en oppervlakkig. Maar hartelijk en innerlijk. Als de Heilige Geest in ons hart gaat werken de hartelijke droefheid over de zonde naar God, dan ga je David begrijpen, zoals hij spreekt in de psalmen 6, 38 of 51. Dan ga je worstelen met je zonden voor Gods Aangezicht. En met smeking en geween terugkeren naar de Heere. Lees ook maar Jeremia 31:1-3, 8, 9 en18-20. De verloren zoon ging niet vertellen: Nu zijn mijn zonden vergeven en ben ik een kind van God. Ik denk dat hij heel bescheiden en beschaamd, en ook diep verwonderd en verootmoedigd geweest zal zijn. Wel lezen we van geweldige dingen die de vader deed.

Wonder van ontferming
We moeten bekeringen maar toetsen aan het geheel van de Bijbel. En dan is deze gelijkenis heel belangrijk als het gaat over de manier van de bekering. Het geldt iedereen dat we onszelf nauwkeurig moeten onderzoeken want we zullen allemaal eens voor de Rechterstoel gesteld worden. En dan hebben we het ware geloof en de oprechte bekering nodig. Dan moeten we door een wonder van de Heilige Geest deel hebben aan de Heere Jezus. Sommigen getuigen heel makkelijk en spreken schaamteloos van hun geloof. Maar het is terecht jullie vraag of dat het ware geloof is. Armen worden door de Heere met goederen vervuld, maar rijken ledig weggezonden. Het is nodig dat we onze geestelijke armoe echt leren kennen. Opdat we de Heere Jezus echt nodig zullen krijgen. Dan wordt het ook echt een wonder dat de Heere naar zo een omziet. Tenslotte: jullie weten zelf ook wel dat het niet genoeg is als je weet wat het niet is. We hebben persoonlijk de Heere nodig. Laat dat je uitdrijven tot de Heere. Door Woord en Geest, door vermaningen, onderwijzingen, beloften wil Hij het geloof werken. Wees biddend met deze dingen bezig. Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden. Blijft maar weg bij de wereld. Want degene die echt de Heere zoeken, zullen met de wereld en het werelds vermaak niet mee kunnen doen. Want hun hart en liefde gaan uit naar de Heere en Zijn heiligheid. Vraagt maar naar Hem en Zijne sterkte. De Heere werkt nog. In de stilte gebeurt dat vaak. Op de knieën wordt dat geleerd. Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht. Hij zoekt het verlorene.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 20:31

Dippie schreef:Waarom vinden jullie het geloof? En vind ik het niet?
Ik heb geen kritiek op mijn kerk. Bij mij en bij mn vriend, waar ik nu ook regelmatig ga, komt alles aan de orde. Alles moet gepredikt worden. Wet en evangelie, zonde en verlossing, enz.. En zo hoor ik het ook in mijn "kerken".
Soms, eigenlijk meestal, begrijp ik niet waarom er zoveel mensen kritiek hebben op de gergem. Is het omdat jullie denken dat het daar zo moeilijk gaat? Tuurlijk heb ik soms ook wat aan te merken op mijn kerk, of op de kerk van mn vriend, maar waar is er een kerk die dat niet heeft? Nergens...Alleen de Ware Kerk.

Waarom ik kritiek heb op die kerk? Het gaat daar mijns inziens inderdaad te moeilijk, het geloof wordt er mijns inziens onbewust toch voorwaardelijk gemaakt. Het wordt er te moeilijk gemaakt omdat men met de wet centraal stelt waar het aanbod der genade centraal zou moeten staan. We leven onder het nieuwe verbond, niet meer onder het oude. Ik heb er jaren gekerkt dus het is niet omdat ik het denk maar omdat ik het ervaar. Er werd in mijn gemeente meer over dogmatiek gepreekt dan over Jezus. De ellende en koning Traditie stonden er centraal, maar daar wordt in andere topics al voldoende over gezegd :wink:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 20:35

rafaell schreef:Ik zal trouwens voor jullie, Poesje en Dippie, bidden, sterker nog ik heb het al gedaan.

Lief dat je dat doet/hebt gedaan....waardeer ik erg van je... en ik hoop dat het mag helpen...

Ik wou dat ik zelf kon bidden....echt bidden...
Ik heb een keer met een vriend gebeden...dat was zo mooi! Maar zo kan ik het niet, het lukt me niet. Ik dwaal met mn gedachten af, raffel mn gebed af en weet gewoon niet hoe ik goed moet bidden.

Sorry....offtopic, maar tmoest er ff uit...
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 20:37

rafaell schreef:
Dippie schreef:Waarom vinden jullie het geloof? En vind ik het niet?

Waarom ik kritiek heb op die kerk? Het gaat daar mijns inziens inderdaad te moeilijk, het geloof wordt er mijns inziens onbewust toch voorwaardelijk gemaakt. Het wordt er te moeilijk gemaakt omdat men met de wet centraal stelt waar het aanbod der genade centraal zou moeten staan. We leven onder het nieuwe verbond, niet meer onder het oude. Ik heb er jaren gekerkt dus het is niet omdat ik het denk maar omdat ik het ervaar. Er werd in mijn gemeente meer over dogmatiek gepreekt dan over Jezus. De ellende en koning Traditie stonden er centraal, maar daar wordt in andere topics al voldoende over gezegd :wink:

Mag ik je vragen in welke kerk jij het wel gevonden hebt?
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 20:52

Ah ja ik kerk meestal evangelisch (www.vegelburg.nl) maar ik kerk ook regelmatig in de Chr Ger Kerk (Oenenburgkerk Nunspeet http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=275). Ik heb het ook niet in een kerk gevonden maar in Gods Woord en in het offer van Jezus. De kerk is niet iets waar je het in moet vinden, de kerk is slechts een middel om mensen op de verlorenheid in jezelf en de redding in Jezus te wijzen.

Nu ben ik overigens even te moe om op het lange stuk dat je vlak hierboven poste te reageren. Als ik ergens op reageer wil ik het niet half doen maar volledig :wink: Daarom ga ik daar, iig vanavond, even niet op in. Misschien morgen als iemand anders het dan nog niet gedaan heeft.

Als je over het geloof wilt praten mag je altijd om mijn MSN vragen hoor :wink:

ps. ik las even snel en toen dacht ik dat er stond 'ik rafaell mn gebed dan af' :mrgreen:

Terug naar “Archief”