Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 18:42

Het is helemaal geen voorwaarde om naar de geboden te leven. Je kunt beter bidden dat je dat niet kunt en dat je ook niet oprecht kan bidden en of Hij in je leven wil komen om je te leiden.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 18:43

rafaell schreef:Wat je moet doen om behouden te worden? Niet je aan alle geboden houden want uit de wet zul je niet meer rechtvaardig worden, je kunt je er niet aan houden. Het enige wat je kunt doen is in Jezus geloven en op Hem vertrouwen! En dat is dan ook wat je moet doen! In hoeverre je de wet wel of niet houdt is in dat opzicht dan ook niet relevant, het veranderd namelijk niets aan wat je wel moet doen!

ow?? Hoe verklaar jij Matt 19 dan? Dat zijn Gods eigen woorden hoor! En dan durf jij te zeggen dat hij geen gelijk heeft???
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 18:51

lees goed wat die persoon vraagt in vers 16: 'Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?'

De persoon vraagt dus wat hij voor goede werken, goeds, moet doen om behouden te worden. Dat antwoord is eenvoudig: de wet houden! Alleen als we door ons eigen goeds behouden willen worden is het dus noodzakelijk dat we de wet volkomen houden. Maar aangezien wij dat niet kunnen worden wij dus niet door goede werken, de wet houden, behouden maar uit enkel genade. Daardoor is het niet relevant in welke mate je de wet gehouden hebt, de genade is overvloedig. Of je nu 10 of 10000 zonden gedaan hebt, ze worden je allemaal vergeven.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 18:51

Aragorn schreef:Dat klinkt mij bijzonder roomsch in de oren..

Uhh.. :D Hoezo dat?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 18:59

Gerdien B. schreef:
mw schreef:je doet hele gewaagde uitspraken over het gebed...

bid en het zal u gegeven worden! ;)
Maar uw wil geschiedde, trouwens, God hoort ieder gebed en verhoord wsl ook ieder gebed, maar dan wel op de manier en tijd die wij niet kennen, als je daar je vertrouwen opstelt ben je m.i. een dankbaar christen.

Btw mènnnnn, rijdt ik ff apeldoorn heen en terug 5 pagina's bijlezen over 1 onderwerp ;/

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2006 19:03

André schreef:
Gerdien B. schreef:

Maar uw wil geschiedde, trouwens, God hoort ieder gebed en verhoord wsl ook ieder gebed, maar dan wel op de manier en tijd die wij niet kennen, als je daar je vertrouwen opstelt ben je m.i. een dankbaar christen.

:lol: idd

@ gerdien... dat is zeker zo. maar ons word niet alles gegeven waar we om vragen :wink: dan word het wat anders gegeven :P
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 19:05

Gerdien B. schreef:

Ook staat er: "Ik heb tot het zaad van Jakob niet gezegd: Zoekt mij tevergeefs". (Jes 45:19)

Deze woorden van de Heere moeten we voluit ernstig nemen.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 19:08

@ Dippie, bedankt voor je toelichting, ik moet altijd even wennen aan de zins opbouw enzo, maar ik zal nog eens een keer proberen of ik hier iets zinnigs over kan zeggen ;/
Trouwens ff voor de goede orde, ik denk niet dat ik het beter weet ofzo, maar ik lees dingen die niet passen in wat ik hierover geleerd heb.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2006 19:10

Poesje schreef:

Omdat je kennelijk zelf nog van alles zou moeten doen om je zaligheid te bewerkstelligen.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 19:15

Aragorn schreef:
Poesje schreef:

Omdat je kennelijk zelf nog van alles zou moeten doen om je zaligheid te bewerkstelligen.

Volgens jou dus een typisch roomse uitspraak.. Afijn, ik denk er idd zo over! Ik kan/ mag er niet vanuit gaan dat God me zomaar als Zijn kind aanneemt, als ik daar zelf niets voor doe! Ik moet/ we moeten dat zelf doen, maar..daarmee wil ik niet zeggen dat we het kunnen verdienen!
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 19:15

Als je niet echt in de kracht van het gebed gelooft, kan dan je gebed wel verhoord worden?

"Wie tot God komt, moet geloven dat Hij is en een Beloner dergenen, die Hem zoeken" (Hebr 11:6).
Om te bidden is er geloof nodig. Als er meer in het geloof gebeden werd, we zouden meer wonderen Gods zien. Maar hoe is het nu als je het geloof mist? Mog anders, kan God het gebed van een onbekeerde, een ongelovige verhoren? Moet je dan eerst wachten tot je het geloof mag leren kennen, voordat het zin heeft om te bidden? Dat zou niemand mogen zeggen. Allereerst ligt de grond van de verhoring, niet in ons bidden en ook niet in ons geloven, maar alleen in Christus. Vervolgens eist de Heere dat we bidden, als Hij zegt dat we moeten bidden zonder ophouden. De Heere heeft recht op ons gebed. En daarbij lees ik ook van het gebed van een onbekeerde, dat werd verhoord. Toen Elia het oordeel Gods aanzegde over Achab en zijn huis, vernederde Achab zich. Dat was uitwendig, zonder waar geloof. Maar dan zegt de Heere tot Elia: "Daarom dewijl hij zich vernedert voor mijn Aangezicht, zo zal ik dat kwaad in zijn dagen niet brenegn; in de dagen zijns zoons zal ik dat kwaad over zijn huis brengen" (1 Koningen 21:29). Als je het geloof mist, vlucht ermee tot de Heere, zeg het Hem eerlijk en vraag om geloof. Dat is de weg die we moeten gaan.

Misschien ook voor Poesje wat troost in deze woorden...Voor mij in ieder geval wel...
Laatst gewijzigd door Dippie op 19 apr 2006 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 19:20

rafaell schreef:Het is helemaal geen voorwaarde om naar de geboden te leven. Je kunt beter bidden dat je dat niet kunt en dat je ook niet oprecht kan bidden en of Hij in je leven wil komen om je te leiden.

Hoe verklaar jij deze tekst dan?

"Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen" (Galaten 3:10 SV)

"Allen die hun heil verwachten van de naleving van de wet, zijn het voorwerp van vervloeking. Want de Schrift zegt: Een vloek zal rusten op iedereen die zich niet werkelijk houdt aan alles wat in de wet staat" (Galaten 3:10 GNB)
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 19:25

Poesje schreef:
Aragorn schreef:
Poesje schreef:

Volgens jou dus een typisch roomse uitspraak.. Afijn, ik denk er idd zo over! Ik kan/ mag er niet vanuit gaan dat God me zomaar als Zijn kind aanneemt, als ik daar zelf niets voor doe! Ik moet/ we moeten dat zelf doen, maar..daarmee wil ik niet zeggen dat we het kunnen verdienen!

Helemaal mee eens!
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 19:27

Poesje schreef:
Aragorn schreef:
Poesje schreef:

Ik weet niet of het je aanspreekt, wij leerde dat geloven is je hand ophouden. (in ontvangst nemen)
Ik geloof trouwens als je dit geloof aanneemt je 'automatisch' een kind van God bent. (wat niet wil zeggen dat je God de rug toe kunt keren op enig moment)

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 19 apr 2006 19:28

Dippie schreef:Om nog heel even op Debora terug te komen, hoe kan je beloven bij de doop om je kinderen godzalig op te voeden en hun de leer van de kerk waar je lid van bent, toe te brengen, terwijl je dat zelf niet kan?
En waarom zou je je huwelijk kerkelijk willen bevestigen, als je zelf de leer van je kerk niet aan kan nemen en voor de waarheid houdt? Waarom wil je dan kerkelijk bevestigd worden?

Maar ik zeg toch nergens dat ik het geloof niet aanneem en/of voor de waarheid hou? Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat je het geloof eerst moet BELIJDEN (wat m.i. uit je hart moet komen) dmv belijdenis om bv. te kunnen trouwen, om maar even bij dat voorbeeld te blijven. Ik vind de stap 'belijdenis' doen persoonlijk veel te groot om zomaar te doen om te kunnen trouwen. Maar dat wil dus niet zeggen dat ik niet geloof.

En waarom dan een kerkelijke bevestiging, wel, om Gods zegen. Het staat mij alleen tegen dat je die alleen kunt vragen als je eerst belijdenis hebt gedaan. Zeker ook omdat daarom veel jongeren bij ons in de kerk alléén daarom belijdenis doen. En wat ik net al zei, ik vind die stap te groot om zomaar 'effe' te doen om er vanaf te zijn.

Dippie schreef:Ik denk dat ze bedoeld dat ik zei: dat als je gebed niet verhoord wordt, ik denk dat je dan niet oprecht heb gebeden.

Ik ben het met mw eens als die zegt: ik ben het hier niet mee eens omdat God elk gebed hoort, maar niet VERhoord. En ik denk niet dat het ligt aan je oprechtheid van het gebed, maar aan of het Gods wil is waarom je bid.

Het gaat idd om Gods wil. Want zou het zo zijn dat je alles maar krijgt als je oprecht bidt? In dat geval ga ik toch eens oprecht mijn verlanglijstje bidden. Als ik het maar oprecht genoeg doe. Lekker makkelijk. Ik weet niet veel van God af, maar volgens heeft Hij zijn eigen wil, ook met gebeden of Hij ze wil verhoren of niet. En als Hij je gebed - hoe oprecht ook - niet verhoord, zal Hij daarvoor Zijn reden wel hebben. Gods wegen zijn immers ondoorgrondelijk.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Terug naar “Archief”