PeterD schreef:MissF schreef:Wat bij ons wel lastig was:
In mn geboorteplaats ging je, als je eraan toe was, 's ochtends naar de kerk mee. De een toen ie 2 was, de ander pas op zn 6e of 7e.'s Avonds kwamen er nooit kleine(re) kinderen, want dan werd het te laat.
Toen verhuisden we, en toen opeens was het vreemd om mijn zusje die toen 8 was, geen 2 keer mee te nemen, want ja, we hadden opeens 's middags kerk.
Dat vond ik in het begin echt zielig eigenlijk, zat ze daar twee keer in de kerk, ze snapte niks van die hele preek enzo...
Moesten jullie twee keer mee naar de kerk? (als je tenminste niet 's avonds kerk hebt?)
Ik kan me nog wel herinneren dat mijn broertje 11 was ofzo toen ie eens in de twee weken op zondagavond meemocht als hij wilde...
Best lastig aan een kerk waar 's middags kerk is. Er is wel oppas, maar daar stuur je je kind van 6 of 7 ook niet meer heen, en 2 x vind ik echt te veel voor een kind...
Omdat ons eigen kerkgebouw momenteel verbouwd wordt, gaan wij in het gebouw van een andere gemeente naar de kerk. Dat houdt dus in dat we nu in plaats van 's middags, 's avonds kerk hebben.
Allebei mijn kinderen (5 en 6 jaar) vonden er niets aan dat ze nu maar één keer mee mochten op een zondag naar de kerk. Vooral de oudste vond het niet leuk, dus wilde die een paar keer uit alle macht mee 's avonds naar de kerk.
Daarom dat ik het helemaal niet met je eens bent MissF. Een kind van 11 jaar kan m.i. al lang en breed 2x naar de kerk gaan. Ook al is het 's avonds kerk.
En wat er zielig aan is om kinderern 2x te laten gaan, snap ik al helemaal niet. Ook voor een kind kan daar een les opgedaan worden. Ook voor een kind kan de gehouden preek het middel worden tot bekering.
Daarom mijn mening: breng ze zo veel mogelijk onder de prediking vanuit de Bijbel, dusin de kerk. En bid of de Heere het wil zegenen.
Dan heb jij denk ik kinderen die een uizondering zijn

Mijn zusje en broertje laten zo duidelijk zien en merken dat ze echt gelovn, maar ik weet zeker dat dat vooral gebeurd is door de omgang met geloof bij ons thuis. Echt niet door de preken. Nee, ik vind het zielig ja, je kunt kinderen niet verplichten stil te zitten, 2 x anderhalf uur lang. Als je een beetje de ontwikkelingspsychologie volgt, is het duidelijk dat dit bijna onmogelijk is!
Ik denk dat kinderen juist een afkeer kunnen krijgen van de kerk als ze al zo jong 2 x mee moeten naar de kerk. En dat is totaal niet het doel van de kerk!
Wij zjn thuis heel veel met het geloof bezig, en omdat mijn vader 'in het beroep' zit zo ongeveer, doen we er thuis heel veel aan en mee, en daar heb ik veel en veel meer van geleerd dan in de kerk eigenlijk.....
Dus ik zou mijn kinderen niet verplichten op hun 6e twee keer mee te gaan. Vanaf hun negende ofzo misschien twee keer, in onze kerk, mits ze het zelf op eerdere leeftijd willen...