Geloofsopvoeding bij kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 mar 2006 11:20

PeterD schreef:
MissF schreef:Wat bij ons wel lastig was:
In mn geboorteplaats ging je, als je eraan toe was, 's ochtends naar de kerk mee. De een toen ie 2 was, de ander pas op zn 6e of 7e.'s Avonds kwamen er nooit kleine(re) kinderen, want dan werd het te laat.
Toen verhuisden we, en toen opeens was het vreemd om mijn zusje die toen 8 was, geen 2 keer mee te nemen, want ja, we hadden opeens 's middags kerk.
Dat vond ik in het begin echt zielig eigenlijk, zat ze daar twee keer in de kerk, ze snapte niks van die hele preek enzo...

Moesten jullie twee keer mee naar de kerk? (als je tenminste niet 's avonds kerk hebt?)
Ik kan me nog wel herinneren dat mijn broertje 11 was ofzo toen ie eens in de twee weken op zondagavond meemocht als hij wilde...

Best lastig aan een kerk waar 's middags kerk is. Er is wel oppas, maar daar stuur je je kind van 6 of 7 ook niet meer heen, en 2 x vind ik echt te veel voor een kind...

Omdat ons eigen kerkgebouw momenteel verbouwd wordt, gaan wij in het gebouw van een andere gemeente naar de kerk. Dat houdt dus in dat we nu in plaats van 's middags, 's avonds kerk hebben.
Allebei mijn kinderen (5 en 6 jaar) vonden er niets aan dat ze nu maar één keer mee mochten op een zondag naar de kerk. Vooral de oudste vond het niet leuk, dus wilde die een paar keer uit alle macht mee 's avonds naar de kerk.

Daarom dat ik het helemaal niet met je eens bent MissF. Een kind van 11 jaar kan m.i. al lang en breed 2x naar de kerk gaan. Ook al is het 's avonds kerk.
En wat er zielig aan is om kinderern 2x te laten gaan, snap ik al helemaal niet. Ook voor een kind kan daar een les opgedaan worden. Ook voor een kind kan de gehouden preek het middel worden tot bekering.
Daarom mijn mening: breng ze zo veel mogelijk onder de prediking vanuit de Bijbel, dusin de kerk. En bid of de Heere het wil zegenen.

Dan heb jij denk ik kinderen die een uizondering zijn :)
Mijn zusje en broertje laten zo duidelijk zien en merken dat ze echt gelovn, maar ik weet zeker dat dat vooral gebeurd is door de omgang met geloof bij ons thuis. Echt niet door de preken. Nee, ik vind het zielig ja, je kunt kinderen niet verplichten stil te zitten, 2 x anderhalf uur lang. Als je een beetje de ontwikkelingspsychologie volgt, is het duidelijk dat dit bijna onmogelijk is!
Ik denk dat kinderen juist een afkeer kunnen krijgen van de kerk als ze al zo jong 2 x mee moeten naar de kerk. En dat is totaal niet het doel van de kerk!
Wij zjn thuis heel veel met het geloof bezig, en omdat mijn vader 'in het beroep' zit zo ongeveer, doen we er thuis heel veel aan en mee, en daar heb ik veel en veel meer van geleerd dan in de kerk eigenlijk.....
Dus ik zou mijn kinderen niet verplichten op hun 6e twee keer mee te gaan. Vanaf hun negende ofzo misschien twee keer, in onze kerk, mits ze het zelf op eerdere leeftijd willen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 31 mar 2006 12:25

Dan heb jij denk ik kinderen die een uizondering zijn
Mijn zusje en broertje laten zo duidelijk zien en merken dat ze echt gelovn, maar ik weet zeker dat dat vooral gebeurd is door de omgang met geloof bij ons thuis. Echt niet door de preken. Nee, ik vind het zielig ja, je kunt kinderen niet verplichten stil te zitten, 2 x anderhalf uur lang. Als je een beetje de ontwikkelingspsychologie volgt, is het duidelijk dat dit bijna onmogelijk is!
Ik denk dat kinderen juist een afkeer kunnen krijgen van de kerk als ze al zo jong 2 x mee moeten naar de kerk. En dat is totaal niet het doel van de kerk!
Wij zjn thuis heel veel met het geloof bezig, en omdat mijn vader 'in het beroep' zit zo ongeveer, doen we er thuis heel veel aan en mee, en daar heb ik veel en veel meer van geleerd dan in de kerk eigenlijk.....
Dus ik zou mijn kinderen niet verplichten op hun 6e twee keer mee te gaan. Vanaf hun negende ofzo misschien twee keer, in onze kerk, mits ze het zelf op eerdere leeftijd willen...

Als ik naar mezelf kijk....... Ik mocht thuis blijven.... maar ik wilde niet!! Ik wilde mee naar de kerk!!! En of ik iets gehoord heb.... nou, ik kan me niks herinneren, maar wel de sfeer. Het samen zijn, zingen enz.
Ik zie het nu bij mijn schoonzus. Haar kinderen willen ook graag mee!! Ze vinden het fijn!! En stilzitten... tja....... daar hebik nu zelfs nog moeite mee haha...... maar het lukt ze best hoor en ach wiebelen, dat geeft toch niet??? zolang ze zelf mee willen ,gewoon mee laten gaan!!! M'n nichtje van 4 wil ook mee (1x) en dat gaat prima!! en dat is een wiebelkont hoor!! Tja en als ze niet mee willen, dan zou ik het bij 1 keer laten. Maar idd.... ze krijgen er niks van al moeten ze wat langer stil zitten :mrgreen: al is dat voor sommige wel een ramp... en tja...... dan begrijp ik wel dat je ze een keer thuis laat.
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 14 apr 2006 17:25

Ik heb als kind nooit echt opgelet, want de dominee praatte voor volwassen publiek.. misschien soms voor de kinderen (en dat verschilt per dominee) maar over het algemeen sprak het me niet aan...
De preek is helemaal niet ontworpen voor kleine kinderen, want dan zou het niveau lager moeten liggen...
Desalniettemin is het niet per se verkeerd om ze mee te nemen, hoewel kindernevendienst volgens mij niet zo'n verkeerd concept is..
Het verschilt ook wel per kind. Mijn neefje kan helemaal niet stil zitten, en verzint allerlei dingen om maar zo min mogelijk naar de kerk te hoeven, de vrijmoedigheid van zijn vader heeft meer effect, naar ik meen..

Ard35
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ard35 » 14 apr 2006 18:08

bij beide kinderen zijn we vanaf het eerste moment begonnen met bidden voor het slapen gaan.
bij het eten op het moment dat ze "echt"gaan eten.
Tussen de middag leest mijn vrouw voor uit de kinderbijbel (ik doe het als ik thuis ben) en 's avonds lezen we de gewone bijbel na het eten.

Afhankelijk van de stemming en de haast die we hebben zingen we ook nog na het eten.

De oudste is 3 en 1/2 en die leest 's avonds uit een soort dagboek voor het slapen gaan

Wat de kerk betreft mag hij mee als tie wilt en zo niet dan hoeft het niet maar hij wil nu (nog wel) gelukkig vaak mee
De jongste (16 maanden) gaat naar de creche
Since I met Him I can see

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 17 apr 2006 21:09

MissF schreef:Nee, ik vind het zielig ja, je kunt kinderen niet verplichten stil te zitten, 2 x anderhalf uur lang. Als je een beetje de ontwikkelingspsychologie volgt, is het duidelijk dat dit bijna onmogelijk is!

'Zielig'? Ik hoor wel vaker zulk soort geluiden. Je wordt dan medelijdend aangekeken: 'Je mag toch zelf weten of je naar de kerk gaat of niet? Daar hebben je ouders toch niets mee te maken? En dan moet je mee...... elke zondag twee keer......pfff.........'
Mensen begrijpen dan niet dat het logisch is dat je als ouders het geloof aan je kinderen door wilt geven, maar dat is even een andere discussie.
Het ging er nu even om op welke manier.

Ik geloof dat ik op m'n 2e al mee naar de kerk ging (zal het eens navragen :) ).
Bijna onmogelijk? Bij mij is het al die jaren prima mogelijk geweest.
Het ene kind is het andere kind natuurlijk niet, ik was nu eenmaal zo braaf 8) .
Het is ook in eerste instantie niet de bedoeling dat je wat van de preek opsteekt als je zo jong bent, maar dat je went aan het naar de kerk gaan. Je weet dan niet anders meer en als je ouder wordt, ga je luisteren.
Ik geloof niet dat ik er 'toen ik klein was' :D echt wat van opgestoken heb. Ik begreep echt niet waar het over ging.
Ach, wat was ik zielig. 'k Heb er nog een trauma aan overgehouden......

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 apr 2006 21:29

Charlotte schreef:
MissF schreef:Nee, ik vind het zielig ja, je kunt kinderen niet verplichten stil te zitten, 2 x anderhalf uur lang. Als je een beetje de ontwikkelingspsychologie volgt, is het duidelijk dat dit bijna onmogelijk is!

'Zielig'? Ik hoor wel vaker zulk soort geluiden. Je wordt dan medelijdend aangekeken: 'Je mag toch zelf weten of je naar de kerk gaat of niet? Daar hebben je ouders toch niets mee te maken? En dan moet je mee...... elke zondag twee keer......pfff.........'
Mensen begrijpen dan niet dat het logisch is dat je als ouders het geloof aan je kinderen door wilt geven, maar dat is even een andere discussie.

Ik vind het ook goed als ouders kinderen 2 x meenemen naar een kerk, juist wel!
Maar ik vind dat als jouw kind van 4 nog niet toe is aan zo''n lange zit, dat je het dan lekker thuis moet laten of op de creche. Ik weet nog dat wij thuis sowieso elke dag uit de kinderbijbel voorgelezen werden, waarna een gesprek op het bijbelgedeelte volgde. En elke zondag deden we met het hele gezin een soort bijbelstudie, waarin we allemaal, hoe oud we ook waren, betrokken werden.
En oja, er zijn kinderen van 2 die mee willen naar de kerk. Zo was ik ook. Ik ging krijsen bij de creche, toen zei mijn moeder:' Nou, je mag kiezen. Of niet zo krijsen hier, of mee naar de kerk en wel stil zitten.'
Ik koos voor het laatste en heb altijd netjes stil gezeten ;)

Maar je moet niet uit het oog verliezen dat een kind een bepaalde ontwikkeling meemaakt, een kind dat in groep 1 zit, heeft een kringbijeenkomst van een half uurtje ofzo, dan is de spanningsboog weg.
Dus waarom opeens in de kerk wel zo lang stil zitten als het kind niet WIL.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 17 apr 2006 21:33

Nou, haha, wat mijn wil was, daar werd nooit naar geluisterd! :D
Gewoon aanpakken die kinderen! :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2006 23:12

Charlotte schreef:

Ik geloof dat ik op m'n 2e al mee naar de kerk ging (zal het eens navragen :) ).
Bijna onmogelijk? Bij mij is het al die jaren prima mogelijk geweest.
Het ene kind is het andere kind natuurlijk niet, ik was nu eenmaal zo braaf 8) .
Het is ook in eerste instantie niet de bedoeling dat je wat van de preek opsteekt als je zo jong bent, maar dat je went aan het naar de kerk gaan. Je weet dan niet anders meer en als je ouder wordt, ga je luisteren.
Ik geloof niet dat ik er 'toen ik klein was' :D echt wat van opgestoken heb. Ik begreep echt niet waar het over ging.
Ach, wat was ik zielig. 'k Heb er nog een trauma aan overgehouden......

Het is niet zielig dat kinderen mee naar de kerk moeten.... Het evangelie klinkt er... mooi he. Het is alleen zo zielig dat volwassenen totaal geen rekening houden met kinderen... dat die kinderen er zitten en er niks van opsteken... zowel wat er gezongen als gelezen en gepreekt wordt is onbegrijpelijk... omdat de volwassenen zo graag vasthouden aan hun eigen tradities en dat voor zichzelf zo belangrijk vinden. Helaas eist dat ook zijn tol onder de jongeren die wel een trauma aan de kerk hebben overgehouden... en dat zijn er nogal wat.

Gek he, dat kinderen dan met tegenzin naar de kerk gaan en het als een moeten zien? Dat kan ook heel anders... als we wat minder egoistisch bezig waren, wat meer gericht op elkaar in plaats van onszelf, volwassen kleuters.

Nou, haha, wat mijn wil was, daar werd nooit naar geluisterd!
Gewoon aanpakken die kinderen!

Precies... Wat kinderen willen is niet belangrijk... Dwing ze gewoon, laat ze met tegenzin naar de kerk gaan, dan zijn ze als ze het huis uitgaan de kerk vaak zat en stappen ze er uit... Als kinderen serieus worden genomen (en dat vinden volwassenen moeilijk zeg) en ze willen niet... okeej, dan kan ik me er in vinden. Maar als kinderen niet naar een dienst willen waar ze 1,5 uur moeten zitten en er niks van begrijpen... en waar men als je een kinderlied dat ze op school geleerd hebben zou zingen de kerkraad met boze brieven zou bombarderen... dan kan ik me heel goed voorstellen dat ze niet willen...

Waarom vinden we het blijkbaar totaal niet belangrijk dat kinderen wat opsteken van de eredienst of eventueel via bijv. tijdens de preek een "kinderbijbelklas" voor de kinderen in een andere ruimte hebben meer van de blijde boodschap leren?!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 apr 2006 10:13

Idd, ik was 2 of 3 jaar en natuurlijk snapte ik er niets van, zulke moeilijke taal, verder kon ik de psalmen ook niet...Ik ging alle mensen stuk voor stuk bekijken en snoeppapiertjes vouwen. En als ik het echt zat was en het niet meer uit kon houden ging ik hard zuchten want dan kreeg ik weer een pepermuntje of dropje van paps. 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2006 11:01

Hum dat komt wel wat herkenbaar voor, het schijnt echter dat ik 1x mee ben geweest toen ik 2 of 3 was gewoon netjes 's Middags (dan waren er niet zoveel mensen) ik heb toen in een half uur tijd alle kussens in de bank verzameld, mijn moeders hoedje van haar hoofd geslagen en pepermuntjes gegeten. Daarna viel ik in slaap totdat we weer thuis waren. En toen ben ik met 3 jaar weer meegeweest 8) Maar dat zijn leuke anekdotes.

Wat ik wel weet is dat papa of mama altijd een gebedje met mij deed en dat ik dat later zelf ook ging doen (toen ik 8 was wilde ik geen, sluit mijn beide oogjes meer zeggen; ik was groot en had ogen; geen oogjes). Ook hadden wij een kinderbijbel met mooie platen; dat was erg goed voor mij omdat ik niet altijd goed luisterde maar getekende dingen makkelijk op pak en verweef mijn kinderwereld.

Op school ook veel geleerd denk ik, grote Bijbelkennis op gedaan ook door spelletjes als Kwistet. Over dingen als de leer van de kerk; dat heb ik vooral op cathechesatie geleerd (en op refoweb/credible).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2006 11:24

Hehe... ik denk altijd maar: Ze moeten voor volwassenen Pepermunt met cafeine op de markt brengen.... en voor kleine kinderen pepermunt met slaapmiddel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 apr 2006 11:27

Marnix schreef:Het is alleen zo zielig dat volwassenen totaal geen rekening houden met kinderen... dat die kinderen er zitten en er niks van opsteken... zowel wat er gezongen als gelezen en gepreekt wordt is onbegrijpelijk... omdat de volwassenen zo graag vasthouden aan hun eigen tradities en dat voor zichzelf zo belangrijk vinden. Helaas eist dat ook zijn tol onder de jongeren die wel een trauma aan de kerk hebben overgehouden... en dat zijn er nogal wat.

Je suggereert hier denk ik dat in kerken waar meer aandacht in de eredienst voor kinderen is, er meer kinderen bij de kerk betrokken blijven. Ik vraag me af of dat inderdaad zo is. Mijn ervaringen wijzen in ieder geval niet eenduidig in die richting.
Overigens, de leegloop van de kerken los je niet op dat het allemaal wat eenvoudiger te maken, was het maar waar.
Verkleutering van de eredienst -om het eens badinerend te zeggen- is volgens mij dan ook geen oplossing. Veel belangrijker lijkt het me te zijn met welke intentie ouders hun kinderen voorgaan. Waar ouders werkelijk leven uit het geloof, zijn kinderen prima in staat om door de vormen heen te kijken.
Dat probleem lijkt me urgenter dan het zingen van een kinderliedje in de eredienst. Want trauma's worden niet door onbegrijpelijke teksten en liederen veroorzaakt, maar door een leeg evangelie. En dat gevaar ligt overal op de loer, niet alleen bij traditionele kerken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2006 12:15

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Het is alleen zo zielig dat volwassenen totaal geen rekening houden met kinderen... dat die kinderen er zitten en er niks van opsteken... zowel wat er gezongen als gelezen en gepreekt wordt is onbegrijpelijk... omdat de volwassenen zo graag vasthouden aan hun eigen tradities en dat voor zichzelf zo belangrijk vinden. Helaas eist dat ook zijn tol onder de jongeren die wel een trauma aan de kerk hebben overgehouden... en dat zijn er nogal wat.

Je suggereert hier denk ik dat in kerken waar meer aandacht in de eredienst voor kinderen is, er meer kinderen bij de kerk betrokken blijven. Ik vraag me af of dat inderdaad zo is. Mijn ervaringen wijzen in ieder geval niet eenduidig in die richting.

Ze leren er meer van en merken dat ze serieus genomen worden... en dat speelt wel degelijk een hele belangrijke ontwikkeling in de visieontwikkeling op kerk en ook op geloof. Als je ze op jonge leeftijd totaal niet serieus neemt draagt dat regelmatig bij aan een negatief beeld... Als mensen daar op afknappen doe je als kerk toch wat fout. Zelfde geldt overigens ook voor gasten maar dat valt buiten het topic.

Overigens, de leegloop van de kerken los je niet op dat het allemaal wat eenvoudiger te maken, was het maar waar.
Verkleutering van de eredienst -om het eens badinerend te zeggen- is volgens mij dan ook geen oplossing. Veel belangrijker lijkt het me te zijn met welke intentie ouders hun kinderen voorgaan. Waar ouders werkelijk leven uit het geloof, zijn kinderen prima in staat om door de vormen heen te kijken.

Je haalt twee dingen gigantisch door elkaar, namelijk boodschap en vormen. De boodschap hoef je echt niet eenvoudiger te maken dan hij is.... en inderdaad, vaak zal dat voor kinderen ook nog veel te moeilijk zijn. Maar je kan wel normale nederlandse taal gebruiken die voor kinderen en volwassenen te begrijpen zijn, een bijbelvertaling waarvan de kinderen de woorden in ieder geval nog kennen en van de grammatica ook nog wat kunnen maken, en een psalmberijming die kinderen nog een beetje snappen. Daarnaast kan je ook kinderen wat meer betrekken bij de preek, de kerkdienst, het zingen etc. Daardoor wordt "de boel niet makkelijker" en vindt er geen verkleutering van eredienst plaats.

Waarom moeten ouders leren hun kinderen door vormen heen te laten kijken... als die vormen een blokkade vormen voor die kinderen.... waarom dan per se krampachtig aan die vormen vasthouden? En daarnaast zullen we ook in levensstijl wat naar die kinderen uit moeten stralen... Je kan zo'n kind wel vertellen dat God van hem houdt... maar als je hem vervolgens naar Gods huis meeneemt en het gaat er allemaal zo dat het kind er geen bal van snapt, kan zo'n kind daar wel aan gaan twijfelen. Gek he... er wordt totaal geen rekening met hem gehouden... wat nou liefde?!

Dat probleem lijkt me urgenter dan het zingen van een kinderliedje in de eredienst. Want trauma's worden niet door onbegrijpelijke teksten en liederen veroorzaakt, maar door een leeg evangelie. En dat gevaar ligt overal op de loer, niet alleen bij traditionele kerken.

Trauma's worden door beiden veroorzaakt. Het gaat er om of de boodschap overkomt. Evangelie zonder inhoud zorgt voor trauma's want de boodschap wordty niet gebracht en komt dus niet over. En als het evangelie wel gepreekt wordt maar op zo'n manier dat kinderen er geen snars van begrijpen komt de boodschap net zo goed niet over.

Als je geen rekening met kinderen houdt en doet alsof ze er niet bijhoren, is het niet zo vreemd dat ze op een gegeven moment er zelf ook niet meer bij willen horen. Ik ken genoeg mensen die vroeger naar de kerk gingen maar er een ontzettende hekel aan hebben gekregen omdat mensen zo vastgeroest zijn in vormen dat ze niet eens op een normale manier meer het evangelie kunnen brengen... Omdat ze naar de kerk moesten terwijl ze er niet eens wat van begrepen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 apr 2006 12:30

Ah ja dat trauma heb ik ook jaren gehad! Helaas keren de meeste jongeren met zo'n trauma niet meer terug, ik ken vele voorbeelden. Koning Traditie eist zijn slachtoffers...

André

Berichtdoor André » 18 apr 2006 12:47

Marnix schreef:Omdat ze naar de kerk moesten terwijl ze er niet eens wat van begrepen.
Precies, ik heb eens ergens gelezen dat kinderen tijdens hun basisschool tijd redelijk 'gevormd' kunnen worden, als je ze dan b.v. het 'lied van de week' laat zingen in de gemeente en niet alleen op school ben je al redelijk goed bezig denk ik.
En ook thema's die ze ook op school behandelen in de preek laat terug komen.
Ik hoor dan geluiden om me heen van kinderen dat ze mee willen naar de kerk, want we gaan vanmiddag dat e/o dat doen.....
Trouwens Jezus zelf zegt: Laat de kinderen tot Mij komen!

Terug naar “Archief”