seks buiten het huwelijk niet verboden volgens de bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Technico

Berichtdoor Technico » 13 apr 2006 14:48

@ Aragorn:

We hebben van onze projoodse-olijven-en-andere-hoogdravende-symboliek-uitlegger wel een mooie reden gehoord om te trouwen:

Het is een prachtige instelling die man en vrouw verbind zoals bedoeld in Gen. 2:24 gecombineerd met de symbolische verwijzing naar de dag dat Christus zijn Bruid zal komen halen.

De maatschappelijke functie is mijns inziens inderdaad van veel minder belang.

Assus2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Assus2 » 16 apr 2006 20:11

En wat seks betreft (daar ging het toch over...?): het lijkt me niet bijbels om wel seks te hebben, maar daarna weer ieder zijns weegs te gaan omdat je niet samen woont/geen intensieve omgang met elkaar hebben zoals man en vrouw die hebben; bijbels is om elkaar eerst trouw te beloven waar ouders, getuigen etc je aan kunnen houden en waar medegelovigen in de vorm van de gemeente waarin God je geplaatst heeft (!) ook getuige van zijn. En wat al eerder gezegd werd: we zien dat God in andere tijden ook andere middelen -kerkelijk huwelijk, inzegening van een dienaar van God, dat is anders dan het elkaar even beloven!- geeft voor een stel dat wil trouwen. En waarom -als we voor 95% zeker weten dat we bij elkaar blijven- dat risico nemen, terwijl we niet 100% zeker weten dat het goed is...? Waarom dan niet even wachten? Het is ook nog eens een goede manier om geduld te oefenen (wat later van pas kan komen in je huwelijk!) en daarmee naar elkaar laten zien wat je voor elkaar overhebt.
Ik weet wel dat het moeilijk is, maar toch... de strijd waard. En met schaamrood op de kaken vanwege de hand in eigen boezem zeg ik: waarom zeuren we toch eeuwig erover door en proberen we al filosoferend de mazen van de wet te vinden en onze driften 'wettig' te maken ipv te gaan voor zekerheid en niet de grenzen opzoeken, of er zelfs overheen gaan terwijl we ons geweten sussen?!
Er zijn genoeg stellen die het kunnen, je moet denk ik elkaar gewoon niet lichamelijk 'opfokken' en het lichamelijke niet teveel benadrukken, situaties waarin het moeilijker is vermijden en om Gods hulp vragen.
Zo :wink: .

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2006 20:19

Assus2 schreef: En waarom -als we voor 95% zeker weten dat we bij elkaar blijven- dat risico nemen, terwijl we niet 100% zeker weten dat het goed is...? Waarom dan niet even wachten?

Als je 't voor 95% zeker weet kan je best gaan trouwen. Dan moet je zelfs nog een paar maanden wachten (grrr moeilijk), want het kost tijd om de boel voor te bereiden. Als je denkt voor 100% zeker te weten dat je bij elkaar blijft, ben je ontzettend naief. Je moet gewoon een beetje eigenwijs zijn om te gaan trouwen en vooral een heel groot vertrouwen in God hebben. Want Hij helpt je om die belofte waar te maken.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 17 apr 2006 05:48

Kheb geen zin om heel het topic door te lezen. Maar het verbaast me steeds weer enigszins dat we altijd iets zoeken om te schoppen of iets wel te mogen. Er staat duidelijk in de bijbel. Al in genesis: En de man zal zijn huis verlaten en zijn vrouw aankleven! En dan pas zullen zij tot één vlees zijn.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 apr 2006 08:29

Er staat alleen niet dat je eerst jarenlang moet kleven, noch dat er eerst officiëel gekleefd dient te worden. :P

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 17 apr 2006 08:35

Inderdaad.

"Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn." is volgens mij geen overduidelijk bewijs.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 apr 2006 08:37

* Hamert af. *

De senaat gaat in beraad.

:mrgreen:

Ard35
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ard35 » 17 apr 2006 08:48

Als eerste denk ik dat iedereen zelf moet weten waar de grens ligt.
Maar goed het huwelijk is denk ik wel toegekend en heeft geen waarde in de zin van dat je moet dneken dat daarmee alles goed geregeld is.
Simson was getrouwd en hield het daarna met een ander.
David had meer vrouwen dan ik vingers op een hand en aan het eind van zijn leven wordt er bij hem in bed een jonge maagd gegeven omdat hij het zo koud had.
Wat te denken van Jakob die naast twee vrouwen ook allerlei dienstmaagden bekende en kinderen mee kreeg.

Wat centraal staat is de vraag wat het klassieke huwelijksformulier verwoordt: het eerste van het huwelijk is dat ze elkaar bijstaan in alle dingen die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren. Zie daar de norm en basis voor een relatie. Je moet je dus afvragen of je door je partner dichter bij God komt (of misschien wel verder bij Hem vandaan)
Met die norm is het dus niet meer dan logisch dat je voor God en Zijn gemeente een zegen wil vragen over een maatschappelijk ingestelde vraag.

En als de eerste reden van je relatie goed is, dan kan je ook samen in gebed vragen waar voor jullie de grens ligt.
Since I met Him I can see

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2006 12:39

JialiKelly schreef:Inderdaad.

"Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn." is volgens mij geen overduidelijk bewijs.

Die bijbeltekst gaat toch over schouders/rug insmeren?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 apr 2006 14:42

Marnix schreef:

Bullshit! 8)

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 17 apr 2006 18:59

Marnix schreef:

Precies. Wie smeert moet trouwen :mrgreen:

We gaan wel een klein beetje offtopic schat :)
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2006 21:53

Assus2 schreef:En wat seks betreft (daar ging het toch over...?): het lijkt me niet bijbels om wel seks te hebben, maar daarna weer ieder zijns weegs te gaan omdat je niet samen woont/geen intensieve omgang met elkaar hebben zoals man en vrouw die hebben;

Wat dat betreft, het niet samenwonen hoeft niet te betekenen dat je geen intensieve omgang met elkaar hebt natuurlijk. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik wel seks maar geen intensieve omgang met iemand zou hebben, ook daar seks sowieso natuurlijk al een intensieve manier van omgang is.

bijbels is om elkaar eerst trouw te beloven waar ouders, getuigen etc je aan kunnen houden en waar medegelovigen in de vorm van de gemeente waarin God je geplaatst heeft (!) ook getuige van zijn. En wat al eerder gezegd werd: we zien dat God in andere tijden ook andere middelen -kerkelijk huwelijk, inzegening van een dienaar van God, dat is anders dan het elkaar even beloven!- geeft voor een stel dat wil trouwen. En waarom -als we voor 95% zeker weten dat we bij elkaar blijven- dat risico nemen, terwijl we niet 100% zeker weten dat het goed is...?

Het maakt mij ook helemaal niet uit als je wel wacht tot je getrouwd bent, maar wat ik vooral duidelijk wil(de) maken is dat dat wat 'bijbels' genoemd wordt niet zo eenduidig als men het wil doen voorkomen (zie mijn posteen paar pagina's terug waar ik dat uiteenzet - zelf zit ik dan ergens tussen optie 2 en 3 in).

Waarom dan niet even wachten? Het is ook nog eens een goede manier om geduld te oefenen (wat later van pas kan komen in je huwelijk!) en daarmee naar elkaar laten zien wat je voor elkaar overhebt.

Waarom niet? Dat heb ik ook al uitgelegd: omdat je anders in een landurige intensieve relatie geestelijk en lichamelijk niet meer gelijk opgaat. Het voelt nogal vreemd om elkaar geestelijk helemaal te kennen en je helemaal vertrouwd te voelen terwijl je dan lichamelijk opeens niet dat zou mogen uiten en er 'verboden gebieden' bestaan.

Er zijn genoeg stellen die het kunnen, je moet denk ik elkaar gewoon niet lichamelijk 'opfokken' en het lichamelijke niet teveel benadrukken, situaties waarin het moeilijker is vermijden en om Gods hulp vragen.
Zo :wink: .

Je hoeft het niet te benadrukken, maar je moet het ook niet onderdrukken.

Terug naar “Archief”