Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 apr 2006 22:03

Funlover schreef:Gesprek met de kerkenraad viel idd reuze mee!

Ik kijk uit naar maandag...

haha, dat gevoel had ik ook!

ik was er ook niet echt zenuwachtig voor moet ik zeggen, want ik wist dat God met me mee het gesprek in ging.
Enne de ds enzo waren zelf ook heel relaxt. (we hebben wat afgelachen die middag) De ds zegt: alle 11 mannen die hier zitten hebben dit ook allemaal gehad, dus ze weten wat het is...dus maak je niet ongerust 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 15 apr 2006 15:31

Wat bij ons in de kerk (Ger.Gem.) heel sterk heerst, is de gedachte van: je gaat van de 'gewone' catechisatie af rond je 19e/20e en dan heb je dus een mooie leeftijd om belijdenis te doen. Nu wordt het wel steeds minder dat de jongeren direct de overstap maken naar de belijdeniscatechisatie, maar degenen met verkering die serieuze trouwplannen krijgen en in de kerk willen trouwen gaan er alsnog maar gauw even heen, want anders mogen ze óf niet in de kerk trouwen óf ze moeten trouwen op belofte (dat ze dus zsm belijdenis doen). (Voor de goede orde: het ligt natuurlijk anders als je van te voren al belijdenis wilde gaan doen en je a.s. meeneemt, dan komt het meer vanuit je geloof dan van uit het feit dat je belijdenis móet doen om te kunnen trouwen.)

En een aantal jaar geleden tijdens huisbezoek zei de ouderling tegen mijn zus: 'Waarom ga jij dit jaar ook niet naar de belijdeniscatechisatie? Dan kun je mooi meerijden met X.' Waarop wij haast van de bank afvielen van verbazing. Toen we opmerkten dat dát ons inziens weinig met geloof te maken had maar met een houding van 'dan heb je het maar vast binnen, wel zo makkelijk', kwam er wel een weinigje schaamrood op de kaken. En na een snel stukje lezen, een afraffelgebed van 'Heere zegen dit gezin amen' vertrokken ze. Vond ik erg jammer.

Al ideeën stuiten mij erg tegen de borst. Het heeft m.i. niet veel met geloof te maken. Ik vind het een te grote stap om maar effe te doen omdat je er nou de leeftijd voor hebt of weet ik veel wat voor reden. Áls ik belijdenis wil doen, moet dat vanuit mijn geloof komen en niets anders. En voor mezelf weet ik dat ik daar niet aan toe ben. Als ik ooit nog eens trouw wil ik (zoals ik er nu tegenaan kijk) graag kerkelijk trouwen, als ik er dan nog hetzelfde over denk, namelijk dat ik er nog niet aan toe ben, zou dat dus betekenen dat ik niet in de Ger. Gem. kan trouwen. Nu is die kerk absoluut niet de kerk waar ik me thuis voel (dus de kans is zeer klein dat ik daar trouw, over de kans dát ik trouw zwijg ik maar 8)) maar het feit dat trouwen niet kan vanwege die belijdenis, vind ik persoonlijk niets. Want in feite word je dan 'gedwongen' om het alsnog maar te doen, terwijl je er misschien nog helemaal niet aan toe bent. Of je moet een andere kerk kiezen natuurlijk.

Is het herkenbaar, die ideeën over leeftijd/trouwen en zo?
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2006 16:01

Debor@ schreef:En een aantal jaar geleden tijdens huisbezoek zei de ouderling tegen mijn zus: 'Waarom ga jij dit jaar ook niet naar de belijdeniscatechisatie? Dan kun je mooi meerijden met X.' Waarop wij haast van de bank afvielen van verbazing. Toen we opmerkten dat dát ons inziens weinig met geloof te maken had maar met een houding van 'dan heb je het maar vast binnen, wel zo makkelijk', kwam er wel een weinigje schaamrood op de kaken. En na een snel stukje lezen, een afraffelgebed van 'Heere zegen dit gezin amen' vertrokken ze. Vond ik erg jammer.

eerlijk gezegt moest ik best wel lachen toen ik dit las. Zie het dan ook helemaal al voor me.
en de eerste gedachte die in me op kwam was: typisch ger gem :oops:
niet zo heel netjes om zo te denken, maar het is toch echt zo.

Debor@ schreef:Als ik ooit nog eens trouw wil ik (zoals ik er nu tegenaan kijk) graag kerkelijk trouwen, als ik er dan nog hetzelfde over denk, namelijk dat ik er nog niet aan toe ben, zou dat dus betekenen dat ik niet in de Ger. Gem. kan trouwen. Nu is die kerk absoluut niet de kerk waar ik me thuis voel (dus de kans is zeer klein dat ik daar trouw, over de kans dát ik trouw zwijg ik maar 8)) maar het feit dat trouwen niet kan vanwege die belijdenis, vind ik persoonlijk niets. Want in feite word je dan 'gedwongen' om het alsnog maar te doen, terwijl je er misschien nog helemaal niet aan toe bent. Of je moet een andere kerk kiezen natuurlijk.

Is het herkenbaar, die ideeën over leeftijd/trouwen en zo?

Dit allemaal is zo herkenbaar!!!!

Ik vraag me ook af waarom je perse eerst belijdenis moet doen (of beloven het z.s.m. te gaan doen) voor dat je kan trouwen.
Ik heb al belijdenis gedaan. Achteraf gezien, had ik het liever nu gedaan i.p.v. toen.
Op het moment dat ik belijdenis deed, deed ik het ook meer omdat het zo nou eenmaal gaat in de kerk en ik wilde God ook beloven dat ik de kerk niet zou verlaten (niet die specifieke kerk, maar in het algemeen ;) )
toch doe je belijdenis van je GELOOF! Als je niet zeker mag weten dat je een kind van God bent, dan snap ik dat je geen belijdenis doet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2006 16:08

Je hoeft toch alleen maar belijdenis te doen als je kinderen wilt dopen in de gergem, en niet als je gaat trouwen?

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 15 apr 2006 16:11

Gerdien, niet om je te kwetsen, maar dat is juist waarom ik er op tegen ben, het feit dat je het doet 'omdat het zo hoort', 'omdat het zo gaat'. Het gaat idd om geloof, maar het lijkt wel of dat er bij velen van ons in de kerk helemaal niet toe doet. Ik heb verder geen contact meer met de jongeren uit onze kerk, maar ik zou wel eens willen weten of ze er nooit spijt van hebben gehad. Spijt omdat het niet uit het geloof voortkwam.

En ja, dat 'typisch Ger.Gem' heb ik meer gehoord van mensen toen ik het vertelde :wink:

@ Ara: ik heb geen flauw idee hoe dat zit bij andere Ger.Gem.kerken, maar bij onze kerk moet het wel, óf voor het huwelijk óf zsm na het huwelijk.
Laatst gewijzigd door Debor@ op 15 apr 2006 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2006 16:12

Zolang je geen belijdenis hebt gedaan val je onder de verantwoordelijkheid van je ouders. Zodra je trouwt start je een eigen leven en ga je ook je eigen verantwoordelijkheid helemaal dragen. Dus daarom gaan ze er ook van uit dat je dan belijdenis hebt gedaan of z.s.m. gaat doen.

Als je je kind wilt laten dopen, dan moet je belijdenis hebben gedaan!

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 15 apr 2006 16:17

Gerdien B. schreef:Zolang je geen belijdenis hebt gedaan val je onder de verantwoordelijkheid van je ouders. Zodra je trouwt start je een eigen leven en ga je ook je eigen verantwoordelijkheid helemaal dragen. Dus daarom gaan ze er ook van uit dat je dan belijdenis hebt gedaan of z.s.m. gaat doen.

Daar zit op zich wat in natuurlijk. Maar dan zie ik het toch liever dat je 'gewoon' lid kunt zijn (dus geen dooplid meer) zonder perse belijdenis te hoeven doen (zoals bijvoorbeeld bij de Hersteld Hervormde gemeente die mijn broer en schoonzus bezoeken. Daar mag je als 'gewoon lid' toch trouwen en een kind laten dopen. Dit omdat zij belijdenis zien als iets wat voortkomt uit je geloof en ook al laat je 10 kinderen dopen, dan nog hoef je er niet zeker van te zijn dat je mag weten dat je Gods kind bent. Zoiets vertelde zijn dominee een keer toen ik het vroeg).

André

Berichtdoor André » 15 apr 2006 16:25

Debor@ schreef:Is het herkenbaar, die ideeën over leeftijd/trouwen en zo?
Die volgorde klopt misschien wel, alleen zou ik de reden waarom anders willen brengen.
Volgens mij is het belangrijker om eerst je leven met God 'in te richten'
en dat hoeft idd niet zo rond je 18de
Wel denk ik, als je kiest voor een leven als kind van God dat je eerst die keuze maakt voordat je keuzes maakt vwb trouwen ofzo.
Maar misschien is dit een TE confessionele gedachte?

André

Berichtdoor André » 15 apr 2006 16:33

Gerdien B. schreef:Zolang je geen belijdenis hebt gedaan val je onder de verantwoordelijkheid van je ouders. Zodra je trouwt start je een eigen leven en ga je ook je eigen verantwoordelijkheid helemaal dragen. Dus daarom gaan ze er ook van uit dat je dan belijdenis hebt gedaan of z.s.m. gaat doen.
Hier onbreekt het me of aan kennis of aan inlevingsvermogen, denk ik.
Onder welke verantwoordelijkheid val je b.v. als je 20 bent op jezelf woont en dooplid bent?
Zodra je op jezelf gaat wonen start je m.i. ook een 'eigen leven'.
Dus ik zie niet zo het verband trouwen/onder de verantwoordelijkheid van je ouders vandaan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2006 16:40

Dit is het geen wat vanuit de ger gem als rede wordt angevoerd. Dat zegt dus niet dat het ook mijn mening is (even voor alle duidelijkheid ;) )

Ik denk ook niet dat jou verantwoordelijkheid groter wordt en van je ouders kleiner zodra je belijdenis doet. Je neemt vanzelf tijdens het opgroeien de verantwoordelijkheid al steeds meer over van je ouders.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 apr 2006 18:06

Vanavond heb ik een belijdenisdienst in de gereformeerde kerk, van half tien tot en met twaalf uur 's avonds!! :shock:

Wel cool, in iets meer dan een week 3 belijdenisdiensten, en hele verschillende.
In de PKN hervormd conff, in een gereformeerde kerk, en maandag in een strenge pkn herv gb gemeente.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 apr 2006 18:59

*walgt van het idee: je hebt er de leeftijd voor*

bij ons speelt ook wel een beetje dat idee. Vorig jaar met preekbespreking zat er de vraag tussen: in onze gemeente zijn er veel jongeren van 24/25 die nog geen belijdenis hebben gedaan. Wat vind jij hiervan en hoe moeten wij hiermee omgaan?

Mijn tegenvraag was toen: waarom word die leeftijd genoemd, het is niet afhankelijk van leeftijd toch?

De ouderling heeft me toen het wel uitgelegd waarom die leeftijd genoemd werd.
Rond de 22 jaar (ongeveer) maken de jongeren vaak hun keuzes voor hun leven. Ook op gebied van het geloof. Vandaar dat ze zich toch wel wat zorgen maakten over die bedoelde groep. Maar het is gelukkig niet zoals Debora beschrijft.
Ik kan mij nog wel herinneren (kwas een jaar of 8): we hadden huisbezoek en er werd aan mijn broer gevraagd: en over belijdenis doen, denk je daar al over? Mn broer: jazker...maar het is zo moeilijk... En daar gingen ze gelukkig serieus op in.

Overigens vind ik het onzin dat je eerst belijdenis moet doen om in de kerk te mogen trouwen!
Kinderen dopen als je belijdenis gedaan hebt kan ik inkomen en sta ik ook volkomen achter.

@ Femke...lijkt me leuk om dat mee te mogen maken! Zie je duidelijk verschillen lijkt mij.

http://www.yord.nl/article/293414
stond vandaag in de magneet.... (alleen de dienst is niet maandag maar morgen :lol: )
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2006 19:25

Hm... aan de ene kant kan ik begrijpen dat mensen de keuze om wel of geen belijdenis te doen moeilijk vinden. Aan de andere kant, denk je er dan wel genoeg over na? Wat is er dan nog zo moeilijk aan? Ben je voor of tegen God... wil je graag met Hem verder gaan in het leven of niet? Ja? Doe belijdenis. Nee? Doe geen belijdenis.

Het probleem zit hem denk ik in 2 zaken, waardoor het onnodig moeilijk gemaakt wordt:

1. Het feit dat je niet alleen belijdenis van je geloof af legt, naast geloofsbelijdenis doe je ook kerkbelijdenis. Gevolg: Je moet nogal veel van de kerkleer weten want je moet ook met die hele kerkleer instemmen. Doe je dat niet, dan doen mensen geen belijdenis, omdat je je daarmee eigenlijk gelijk aan een kerkverband bindt. Logisch. Je kan dat loskoppelen door er geloofsbelijdenis van de maken waarin Christus centraal staat, in plaats van een kerkbelijdenis waarin kerk en leer centraal staan.

2. Sommige mensen doen geen belijdenis omdat ze zich er niet goed genoeg voor vinden. Nu kan dat logisch zijn, want als je alles doet wat God verboden heeft, waarom zou je dan belijdenis gaan doen. Dan kom je weer bij vraag 1, voor of tegen. Maar er zijn ook mensen die graag verder willen gaan met God, maar toch geen belijdenis doen, want ze hebben een ander verwachtingspatroon van zichzelf: Eerst moet je wel wat normaler gaan leven, anders kan je echt niet normaal belijdenis doen. Ook daar speelt de kerk een rol in. Wanneer mensen je voor halve heiden uitmaken vanwege je haar, klederdracht, tv kijken, bioscoop/kroegbezoek etc, kortom, het feit dat je dingen doet die anderen slechtvinden, kan je daardoor ook vanzelf een minderwaardigheidscomplex op geloofsgebied krijgen. Ik heb wel eens gehoord van mensen die tegen anderen zeiden: Als je echt een kind van God bent draag je geen broeken meer en wil je niet meer een cafeetje binnenstappen. Op die manier kan je ook belijdenisangst kweken.... Het belangrijkste is jongeren er op te wijzen dat ze die kracht juist bij Christus mogen zoeken. Je doet geen belijdenis om aan te geven dat het met jou geloofsleven en levenstijl heel goed zit, om aan te geven dat je geen zonde doet.... maar juist omdat je zondig bent en voor Jezus kiest omdat Hij de enige is die je daarvan kan verlossen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 apr 2006 19:29

om een reactie op punt 1 te geven.
wij hebben, het hele cathechesatie seizoen, het over de leer gehad. De ds legde alles uit, vanuit de bijbel, enz enz. (was erg opbouwend).
Dus dat hoeft het punt niet te zijn.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 15 apr 2006 20:48

Tverschilt per kerk en wat dan ook wanneer je belijdenis doet.

Ik zit ook in de ger.gem maar bij ons doe je het als het je persoonlijke keuze is. Zo willen de broeders van de kerkenraad het ook bij ons... :wink:

Maar Debora je hebt overal jongeren die idd zo denken, en dat zou je altijd blijven houden. Wel vaag van die ouderling omdat aan je zus te vragen, maar weet dat het niet in elke ger.gem zo gaat.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Terug naar “Archief”