Bijbels dagboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 16 mar 2006 20:06

Ik heb het eens tegen mijn moeder gezegd dat ik een dagboekje had waarvan ik de uitleg totaal niet snapt en raar vond. Toen gaf ze mij een dagboek kalender van 2006. Elke dag van de maand een stukje en achterop staan er verhalen van spurgeon en andere. Ik heb er nu ook standaard een bijbel bij en ik moet zeggen het bevalt met zeer goed en ik probeer het in een vast ritme te krijgen dat aardig lukt. Maar ik zal er toch mijn handen voor moeten vouwen wil ik dat ik het werkelijk ga snappen en vasthouden. Zonder Hem kan en gaat het niet bij mij

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 mar 2006 18:25

Ik lees Leidraad van de IBB. Per kwartaal krijg je dan een boekje thuisgestuurd met iedere dag een stuk uit de bijbel en uitleg erbij.
Als het goed is ga je in 4 jaar het nieuwe testament door en in 8 jaar het oude. Het bevalt mij prima. Niet te soft. Ik had er eerst de jeugd-versie van, maar dan wist ik als ik aan het lezen was in de bijbel al wat ze in het boekje gingen zeggen.
Maar dit gaat prima.
De IBB geeft trouwens ook Speciali-tijd uit zag ik, dus ik weet niet hoe dat je bevalt?
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2006 09:58

Jo'tje schreef:Ik lees Leidraad van de IBB. Per kwartaal krijg je dan een boekje thuisgestuurd met iedere dag een stuk uit de bijbel en uitleg erbij.
Als het goed is ga je in 4 jaar het nieuwe testament door en in 8 jaar het oude. Het bevalt mij prima. Niet te soft. Ik had er eerst de jeugd-versie van, maar dan wist ik als ik aan het lezen was in de bijbel al wat ze in het boekje gingen zeggen.
Maar dit gaat prima.
De IBB geeft trouwens ook Speciali-tijd uit zag ik, dus ik weet niet hoe dat je bevalt?

Wij lezen idd Speciali-tijd en is echt een aanrader!! Ik vind het handig dat het allemaal in 1 boekje staat, het Bijbelgedeelte erbij.
En de stukjes erbij, vind ik altijd heel treffend. Het verschil af en toe per schrijver, maar ik vind ze eigenlijk elke dag mooi en treffend.
Mijn vriend vind sommigen echt midner, maargoed :)

Wel een aanrader dus!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jopidopi
Mineur
Mineur

Re: Bijbels dagboek

Berichtdoor jopidopi » 27 mar 2006 12:29

MissF schreef:Soms vind ik het best lastig om regelmatig uit de bijbel te lezen. Daarom gebruik ik al jaren met korte tussenpozen dagboekjes, maar ik heb er nog steeds niet een gevonden die me echt kon boeien, en waar ik echt uit bleef lezen, iedere avond.

Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Alvast bedankt!

hoi miss F!!!

Ik had nu echt hetzelfde probleem als jij!!! Dagboeken voor de jeugd vond ik vaak te eenvoudig...... ben nu eenmaal 22 en dan spreekt je dat niet altijd meer aan.... maar sommige dagboeken voor volwassenen...nah dat was ook niks!!! En trouwens....... Elke dag een stukje..... Soms wil ik alleen uit de Bijbel lezen..... soms lees ik erg lang en soms kort.. Een dagboek werkt dus niet echt bij mij!!!
Ik ben naar de evangelische boekenhandel gegaan en heb wat rond gesnuffeld. Moeilijk zeg om een boek te kopen wat je aanspreekt, maar ik heb iets:

De laatste brief: 2 Timotheus aan jonge christenen uitgelegd door ds. R. van Kooten.

Deze dominee ken ik niet, maar het sprak me wel aan. Ik heb wat stukjes gelezen..... Erg duidelijk!! Tot nu toe ben ik blij met deze aanwinst!!! Ik lees nu gewoon tot hoever ik wil....... Soms een klein stukje.......soms erg lang....... erg handig!!! Nee, een dagboek is niks voor mij!
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 12 apr 2006 22:57

Ik lees dit jaar een dagboekversie van 'De redelijke godsdienst' van Wilhelmus a Brakel. Het zijn stukjes uit 'De redelijke godsdienst' en dan voor jongeren wat eenvoudiger gemaakt.
Eerlijk gezegd ben ik er een beetje in gestrand en lees nu 'Tegen de stroom in' van ds. Kater (De serie Jongerenperspectief is inderdaad erg goed!).
A Brakel zegt allemaal wel ware dingen, maar het spreekt me op de één of andere manier niet zo aan. Eerlijk gezegd vond ik toch niet zo op jongeren gericht. Soms dacht ik echt: wat is dat nou voor raar taalgebruik?
Ze zeggen altijd dat je oudvaders moet lezen en okee, zoals ik al zei, ze zullen best geen onzin hebben geschreven, maar ik kan er tot nu toe niet echt weg van zijn.

Maar een dagboek bij de bijbel vind ik over het algemeen erg fijn! Het helpt me om lering te halen uit wat ik uit de bijbel lees, zeg maar.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 20 apr 2006 21:43

ik heb niet alle pagina's door gelezen, dus weet niet of ze al genoemd zijn.

- Nooit alleen van Adrian Plass
- Goede moed (diverse auteurs)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

cornelis
Kapitein
Kapitein

Bijbels dagboek.

Berichtdoor cornelis » 21 apr 2006 14:52

Hallo.
Ik heb een probleem.
Jaren lang nam ik s,morgens het Bijbelrooster van de EO,dat stond in Visie,maar nu we dat blad niet meer hebben,mis ik het Bijbelrooster.
Volg nu wel elke dag het rooster uit het boekje elke dag met God.
Vorig jaar lagen er in de kerk exemplaren van Leiddraad,waar ook het rooster van de EO uit komt.
Dit vond ik heel goed,maar nu ik mij erop wil abboneren,las ik achter in het nummer van oktober,dat er nog veel vrouwelijke auteurs aan mee werken,en daar ik weet,dat er in Gods woord ook staat,dat de vrouw niet mag leren.
En juist is dit rooster zo leerzaam en verwijst steeds weer naar Gods eigen woord.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken?
En wie mij over de streep kan trekken?
Ik wacht af,met vr gr Cornelis

MissF
Generaal
Generaal

Re: Bijbels dagboek.

Berichtdoor MissF » 21 apr 2006 22:30

cornelis schreef:Hallo.
Ik heb een probleem.
Jaren lang nam ik s,morgens het Bijbelrooster van de EO,dat stond in Visie,maar nu we dat blad niet meer hebben,mis ik het Bijbelrooster.
Vorig jaar lagen er in de kerk exemplaren van Leiddraad,waar ook het rooster van de EO uit komt.
Dit vond ik heel goed,maar nu ik mij erop wil abboneren,las ik achter in het nummer van oktober,dat er nog veel vrouwelijke auteurs aan mee werken,en daar ik weet,dat er in Gods woord ook staat,dat de vrouw niet mag leren.
En juist is dit rooster zo leerzaam en verwijst steeds weer naar Gods eigen woord.

Mwah, wat lijkt jou zelf belangrijker? Dat je iets van God leert, of dat je iets van een vrouw leert?

Ik ben een tijdje basisschool juf geweest, en zondagsschooljuf, en ik heb toch heel veel aan de kids mogen leren hoor :)
Ik kan me niet voorstellen dat er geen vrouwelijke zondagsschooljuffen zijn, en geen vrouwelijkegodsdienst docenten ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 23 apr 2006 23:36

Op dit moment lezen we uit Stukjes een boekje uit 1979.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 apr 2006 23:57

Het zal vast al wel ergens genoemd zijn, of wellicht niet. Ik lees altijd uit "een handvol koren" van de GZB, daar schrijven alle zendingswerkers in enzo. Komt elk jaar een nieuwe van uit dús handig. Én het heeft door de zendingswerkers een ietwat breder verband, ook prettig.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 apr 2006 08:46

Ik lees ' licht en leven'

Het is voor mij een goed hulpmiddel..nu heb ik iig voor de avond structuur wbt bijbellezen....

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: Bijbels dagboek.

Berichtdoor Jo'tje » 27 apr 2006 13:35

cornelis schreef:Hallo.
Ik heb een probleem.

Beste Cornelis,

Niet die vrouw leert jou, God leert jou.
Je hebt het tijden als positief ervaren schrijf je. Zou het dan anders zijn nu je weet dat er vrouwen aan meewerken? En waarom mag een vrouw jou niets uit Gods woord leren? Ik hoop dat je je open zal stellen en gewoon door zult lezen zoals je het bijbelrooster uit de Visie ook met plezier hebt gelezen. Laat je niet belemmeren door regeltjes die (m.i.) niet relevant zijn. (want, een vrouw die iets over de bijbel schrijft is nog geen predikant!)
pobody's nerfect

cornelis
Kapitein
Kapitein

Bijbels dagboek

Berichtdoor cornelis » 27 apr 2006 20:32

Hallo.
De dames,die reageerde op mijn probleem wil ik hartelijk danken.
Want zodra het tweede kwartaal gaat starten zet ik het abonnement in.
Wat jullie beide aandroegen heb mij tot nadenken gestemd.
Weet je waar ik ook tegenop bots,namelijk tijdverspilling,want de tijd is immers van God.
En zoals ik vanmiddag op een bandje hoorde,gisteren komt nooit meer terug.
Zo heb ik enige jaren het boekje Bibliant van Jan de Koning.
Ook het vervolg hierop heb ik.
Zo streef ik er om elke avond tien vragen uit dit boekje te maken.
Elke Bibliant vraag bestaat uit vier onderwerpen.
1.Oude Testament,2.Nieuwe Testament,3 Bijbelse Natuur en cultuur,4 Kerkgeschiedenis.
Want vroeger zat ik veel achter de tv,en bijna elke avond had ik wroeging tegenoever Mijn Schepper.
En dat noemde ik heilige onrust ,het dreef mij uit tot God.
En er is best genoeg aanwezig om een avond met God te vullen.
Ik heb nog een een hele Bijbelstudie en ook nog geweldige boeken over de Chr Vaderlandse en Kerkgeschiedenis.
En nog een cd,rom Bijbeltrainer van AJOSFT,en een cdrom Multi Medema Bijbel.
Zo dit was het weer met vr gr Cornelis

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 aug 2006 13:28

Ik heb een erg mooi bijbels dagboek gekocht: 'verborgene die bij ons zijt', onder redactie van W. Dekker.
Geen boek dat pretendeert het gelezen bijbelgedeelte uit te leggen, maar een persoonlijke overweging van de schrijver bij de teksten. Door theologen uit allerlei denominaties.
En wat ik erg belangrijk vond: elke dag een flink stuk lezen. In veel dagboeken lees je maar twee verzen op een dag ofzo, hierin niet.

http://www.boekencentrum.nl/shopdetails ... 8469832071
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

viola
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor viola » 18 aug 2006 14:07

Cicero schreef:Ik houd niet zo van dagboekjes. Ik neem bijna altijd een goed leesbaar commentaar. Dan weet je tenminste echt wat er staat.

Ik lees inderdaad ook meer in commentaren dan in een dagboekje. De verklaring van Matthew Henry bijv. gebruik ik vaak tijdens mijn stille tijd. Alleen s'avonds lees ik wel een dagboekje, omdat ik dan meestal niet al te helder meer ben. Toch lees ik daarna vaak nog een stuk uit een ander bijbelboek. Het nadeel van dagboekjes vind ik dat er vaak hoofdstukken, teksten of bijbelboeken behandeld worden die al redelijk bekend zijn voor mij. Bepaalde bijbelboeken blijven dan dicht terwijl God zich in de héle Bijbel aan ons bekend wil maken.

Terug naar “Archief”