Mijn keuze om gereformeerd te zijn, is in de eerste plaats bepaald door het simpele feit dat ik in een gereformeerd gezin geboren ben. De keuze om gereformeerd te blijven, is ietwat bewuster gemaakt. Ze is goeddeels bepaald door mijn stellige overtuiging dat de kern van het evangelie zoals ze in bevindelijk-gereformeerde kerken wordt geleerd, de zuivere verkondiging van het Woord is.
Boekenlezer bracht dat treffend
onder woorden, uit mijn hart gegrepen. Ook wat hij verderop schreef, is een afspiegeling van mijn eigen gedachten:
Boekenlezer schreef:In 'gereformeerd' gaat het er toch om dat wij weten wie wij zijn voor God. Dat wij als dode en machteloze zondaren, schuldig staan, ja, midden in de eeuwige dood liggen, tegenover een volstrekt volmaakte en heilige God die te rein van ogen is om het kwaad te kunnen accepteren. Dat we dat niet maar zeggen, omdat we iemand napraten die het ons voor zei, maar dat we daar weet van hebben bij persoonlijke ondervinding. Dat we God leerden toestemmen in het ons schuldig stellen, ja, tot de eeuwige dood veroordelen. Maar dat we ook de genade in Jezus Christus mochten ontdekken. Dat onuitsprekelijke wonder, dat God ondanks ons, tòch wilde omzien naar zondaren, en daar zijn Zoon voor liet sterven! En dat er dan toch eeuwig leven is voor dode zondaren! Dat we zo iets kennen van die onuitsprekelijke vreugde, waarvan 1 Petrus 1:8 spreekt.
Verder kan ik me ook goed vinden in hetgeen
Elbert eerder schreef.
Toch weten degenen die mijn bijdragen in het open forum hebben gelezen, dat ik worstel met bepaalde zaken zoals die zich juist in de bevindelijk-gereformeerde hoek manifesteren. Mijn stellige indruk dat het aanbod van genade steeds meer wordt verengd, de (te) grote nadruk op 'de gangen van Gods volk', waardoor de persoon van Christus dreigt onder te sneeuwen, de merkbare verrechtsing ook in sociaal-maatschappelijk opzicht. De krampachtige pogingen tradities in ere te houden, waarbij niet zelden de kern van de zaak uit het oog wordt verloren. Dat zijn zaken waar ik het moeilijk mee heb.
Desalnietemin ben ik nog steeds de overtuiging toegedaan dat de gereformeerde leer in haar zuivere vorm het meest Bijbels is.