Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 apr 2006 21:49

Serenity schreef:een tastbare aanwezigheid van een stel mensen die geloven in een minder tastbaar aanwezige godheid is niet echt hetzelfde als gooien met coordinaten van mensen.

Ja, maar mij heb je ook nooit horen zeggen dat een mens ertoe in staat is om het bestaan van God te bewijzen. Dat ligt gewoon duidelijk buiten het bereik van de mens.

Serenity schreef:En wat als je een alien moet uitleggen waar Kaapstad ligt? Dat wordt nog wat als de alien andere coordinaten gebruikt :)

Simpel: eerst bestuderen hoe het systeem in elkaar zit. Als je naar Engeland gaat kun je daar prima met de mensen communiceren door gewoon Engels met ze te praten. Dan neem je dus gewoon hun referentie over, en zijn er geen problemen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 10 apr 2006 21:53

Ik blijf het apart vinden dat het christelijke geloof voor zowat iedereen evident afgedaan heeft, dat het als onhoudbaar wordt gezien, terwijl men volstrekt kritiekloos achter de nieuwe religieuze mode van media aanloopt, zoals bijvoorbeeld Char. Wel een absurd contrast!)
Als het van de mens afhangt, blijft er van het christelijke geloof niet veel over. Dan gaat dat ten onder in heidendom. Door Gods ingrijpen blijft er echter een kerk, ware gelovigen, tot op de jongste dag.

hoera, hier kan ik me ook kapot om lachen. Mens schreeuwt het is onzin, en zit vervolgens naar Char op scherm te staren.

Echter, atheisten doen hun werk uitstekend. Er zijn filosofen (zowel jong als oud, bekend en onbekend) die vragen hebben gesteld, die vingers gelegd hebben bij bepaalde dingen in de bijbel, buiten de bijbel, en waar zeker de gemiddelde christen geen antwoord op weet (en dus in de hoek geschopt wordt, als verliezer).

Het christendom is gemakkelijk klein te krijgen, maar het geloof is net zo intolerant als de mensen die vervolgens weer naar Char zitten te kijken: eigenzinnig, en hun eigen wil en weg vervolgend.
En natuurlijk werkt YHWH in mensen zodat het werkelijk een waar levend geloof wordt, maar het is nogsteeds hardnekkig en onwillig als het gaat om filosofische kritiek waar weinig tot geen weerwoord op mogelijk is.

En daarom blijft het christelijk geloof bestaan, naast de religieuze drang in de mensheid. De waarheid naast de lachwekkende leugen.

Ja, maar mij heb je ook nooit horen zeggen dat een mens ertoe in staat is om het bestaan van God te bewijzen. Dat ligt gewoon duidelijk buiten het bereik van de mens.

hm dat valt nog te bezien... maar laat ik het maar houden bij het feit dat je het niet-bestaan van God ook niet kan bewijzen :)
what the soul hides, blood tells

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 apr 2006 22:11

Serenity schreef:Er zijn filosofen (zowel jong als oud, bekend en onbekend) die vragen hebben gesteld, die vingers gelegd hebben bij bepaalde dingen in de bijbel, buiten de bijbel, en waar zeker de gemiddelde christen geen antwoord op weet (en dus in de hoek geschopt wordt, als verliezer).

'Geen antwoord weten op' duidt slechts een subjectieve gesteldheid aan - ik weet het, ik doe nu even hetzelfde als Collateral - en zegt niks over de fenomenen die er achter schuil gaan. Want onze realiteit is te veelzijdig om alles te snappen.
Herman Philipse heeft dat ook door, en is op dat punt inderdaad niet dom. (Sinds mijn puberteit scheid ik feit en overtuiging al zorgvuldig.) Alleen zijn die atheïsten mij in hun stelligheid dat er geen God bestaat te stellig. Dat is hun geloof, wat ik niet met ze deel.

Serenity schreef:En daarom blijft het christelijk geloof bestaan, naast de religieuze drang in de mensheid.

Ja, maar dat christelijke geloof wat blijft bestaan vanuit menselijke kracht, wordt een corrupte en bedorven godsdienst, kan ik je verzekeren! Alleen door goddelijk ingrijpen kan het christelijk geloof herkenbaar en duidelijk belijnd blijven als in overeenstemming met het oorspronkelijke christelijke geloof. De gave en de bewaring van de Bijbel kan je bijvoorbeeld zien als zo'n goddelijke ingreep. De Bijbel is immers een uitstekend bewaard gebleven oud boek - veel beter dan bijvoorbeeld bepaalde griekse geschriften waarvan hele stukken verloren gegaan zijn - duidelijk genoeg overgeleverd om duidelijk te kunnen vaststellen wat die nou als boodschap heeft.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 22:15

Serenity schreef:En daarom blijft het christelijk geloof bestaan, naast de religieuze drang in de mensheid. De waarheid naast de lachwekkende leugen.

1001 waarheden naast de lachwekkende leugen bedoel je? :mrgreen:

Zou God er plezier in hebben om een klein volkje te paaien en de rest te verdoemen?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 22:26

Boekenlezer schreef:Herman Philipse heeft dat ook door, en is op dat punt inderdaad niet dom. (Sinds mijn puberteit scheid ik feit en overtuiging al zorgvuldig.)

Als hij christen was, zou hij dan net zo slim als jij zijn?

Alleen zijn die atheïsten mij in hun stelligheid dat er geen God bestaat te stellig. Dat is hun geloof, wat ik niet met ze deel.

Veel atheïsten geloven niet dat het niet-bestaan van God te bewijzen is, maar geloven niet in God omdat ze het niet wenselijk vinden om het bestaan van niet fysiek kenbare wezens te veronderstellen. Ik vind dat persoonlijk geloofwaardiger dan geloven in een God op basis van slechts de Bijbel, hoewel ik de opvatting niet deel.

De gave en de bewaring van de Bijbel kan je bijvoorbeeld zien als zo'n goddelijke ingreep. De Bijbel is immers een uitstekend bewaard gebleven oud boek - veel beter dan bijvoorbeeld bepaalde griekse geschriften waarvan hele stukken verloren gegaan zijn - duidelijk genoeg overgeleverd om duidelijk te kunnen vaststellen wat die nou als boodschap heeft.

Dat de Bijbel zo goed (overigens bij lange na niet foutloos) bewaard is gebleven is historisch gezien prima te verklaren. Ik zie er geen goddelijke ingreep in.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 10 apr 2006 22:52

@ Lalage
nou die foute berekening van de cirkel en nog meer eigenaardigheden die in de HS zouden staan?????

die link die ik plaatste geeft weer antwoorden op vragen vn mensen die denken dat bepaalde dingen niet zouden kloppen. Ik kende hem daarvoor eigenlijk alleen in het engels , maar er bestaat dus ook een nederlandse versie van.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 10 apr 2006 23:25

@ Yael
Tuurlijk moet je ervoor kiezen om wedergeboren te worden.
ik bedoel als de H Geest je heeft aangeraakt , maar je doet er verder niets mee, dan is het oordeel over jou . Je pleegt dan zonde tegen de HG.
Je wil je niet onderwerpen, Dat is de trots van de mens. Ze twijfelen aan Gods Woord en denken dat het in de loop van de eeuwen is veranderd, en dat de beloften niet meer uitkomen.Ze denken dat ook de Oosterse geloven hun waarheden hebben. En dat was nu ook precies waar YHWH in vroeger tijd Israel voor waarschuwde.
Als de zgn NAAM christenen die CLAIMEN op Israels Torah en Verbond zijn geeent, dmv hun "geboorterecht" kinderdoop en " belijdenis op hun 18 e, ook bepaalde oosterse denkbeelden als waarheden aannemen, dan halen ze wel het oordeel over zich , want Het Woord van YHWH houdt Eeuwig stand , het verandered NIET, totdat alles is geschied.....
Natuurlijk zullen de vijanden van YHWH er alles aan doen om Zijn Waarheid te proberen te verdoezelen , en aankomen met hele subtiele veranderingen , " omdat het anders allemaal uit de tijd zou zijn ", zulke veranderingen die door mensen die Niet geworteld zijn in Het Woord nauwelijks zullen worden opgemerkt. En zo wordt Het Lichaam Zwak en corrupt.!!!! en daar gaat het eigenlijk over in de openingsvraag.
Ik zou hier bepaalde linken kunnen plaatsen die mensen zouden wakker schudden en waarvan ze zouden schrikken. Ik denk als ik die hier zou plaatsen ze er door de moderators meteen weer af worden gehaald, er zijn zoveel groepen ondergronds bezig , waar mensen gewoon geen weet van hebben . Omdat ze te beschermd zijn opgegroeid. Mensen het is echt tijd om wakker te worden.!!!!

Nee Yael ondanks dat je het hebt geprobeerd , snap ik nog geen bal van die verbondenleer van de kerken, en de groepjes die daar van af zijn gesplitst.

Ik geloof alleen de Bijbelse Verbonden .

Ik geloof !!! en hoef me verder niet druk te maken over al die poespas daaromheen. Daarom denk ik dat ik wat mijn geloof betreft ook veel sterker sta dan de meeste mensen hier. Velen zijn hier nog zoekende.
Ik raad ze echter aan om al die dogmas achter zich te laten en echt te gaan geloven ! Te Kiezen Voor Yeshua !!!
Het is echt zooo simpel..... een kind kan het begrijpen . daarom voelen kinderen zich ook het veiligst bij God. Wij kunnen ons nog steeds kinderen noemen. Want geloof me Yeshua was geen Peter Pan of Kerstman figuur.
Hij staat echt boven Tijd en Materie!!!
Ook mogen we ons gelukkig prijzen dat Hij YHWH voor 100 % rechtvaardig is en ook Zijn Belofte nakomt. dat laten de Torah en de profeten ons door Yeshua zien !!!!
In de Islam hebben ze dan ook een heel andere stijl van religie !

Bij Yeshua is het GELOOF alleen en Hij is onze Bondsgenoot. Wij mogen dan voor altijd BIJ HEM HOREN !!!!

LET US REJOICE FOR THE TOMB IS EMPTY !
YESHUA OUR PESACH HAS BEEN SLAIN AND HE LIVES
AND REIGNS FOREVER!!!!!!!!!!!!!!
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 apr 2006 07:36

1 Koningen 7
23 Verder maakte hij [7:23] 2 Kron 4:2. Jer 52:20.de gegotene zee; van tien ellen was zij van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 11 apr 2006 07:59

Collateral schreef:Zou God er plezier in hebben om een klein volkje te paaien en de rest te verdoemen?

nee, maar een wereldwijde redding moet toch ergens begonnen worden. En YHWH mag dan Israel's god genoemd worden, en Hij houdt ook van het volkje, maar het volkje is tamelijk weerbarstig geweest in het verleden, en is dat vandaag de dag nogsteeds. Israel is geen heilig volkje. Maar van Israel uit wordt de hele wereld gered.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 11 apr 2006 08:04

En Gods weg met Israël? In bevindelijk-gereformeerde kringen is die weg de absolute allegorie voor het leven van al Zijn kinderen. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men zo nu en dan flink uit de bocht vliegt...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 11 apr 2006 08:17

dat ligt dan niet aan de weg, maar aan degenen die over de weg gaan.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 apr 2006 08:48

Boekenlezer schreef:Dat woord 'subjectief' klinkt mij een beetje in de oren van: onzinnig, ongeldig.
Het klinkt mij in de oren als dat postmoderne gepraat van: ieder zo zijn waarheid, maar wat de waarheid nou echt is, dat weten we niet. Daar kunnen we alleen maar over theoretiseren. (Waarbij ik dan geneigd ben om te zeggen: 'goed, zullen we dan maar weer gewoon aan ons werk gaan?') . . . . . Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels bij dat gerelativeer van 'dat is allemaal subjectief'. Alsof de waarheid helemaal niet te tasten zou zijn. Alsof er niet zoiets zou bestaan als eenduidigheid. . . .

Zou het kunnen zijn dat dit topic heel veel te maken heeft met postmodernisme / vloeibare moderniteit? Zou het ook kunnen dat de kerk een eenzijdig beeld heeft van postmodernisme --> zo van: postmodernisme is relativisme in extreem doorgeschoten vorm. ?

Wat zou er gebeuren als de kerk het postmodernisme accepteerd, omhelst, meedenkt en daarmee vormgeeft? Wat leren we van de kritiek op doorgeschoten modernisme? Doogeschoten rationaliteit, doorgeschoten verlichtingsdenken? Doorgeschoten dogma's die louter te beredeneren zijn maar geen connectie meer hebben met het leven van alledag? Juist postmodenrisme is niet alleen beredeneren, het is ook doen, kiezen, proces, interactie, vragen stellen, voelen, kijken naast denken. . .

Peace, Scape

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Verval in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2006 09:49

broeloe schreef:Valt het jullie ook op dat er nog nooit zo'n groot verval is geweest in de kerken dan vandaag de dag? Onder het mom van "weg met de tradities" heeft men alles wat nog enigszins tegen het geweten spreekt weg gedaan en hiervoor in de plaats een ingebeelde Jezus voor terug gezet.

Hoezo tien geboden? Psalmen? Heidelbergse Catechismus?
Acceptatie van homofilie, Islam, wereldgelijkvormigheid.....
Lauwe preken met zeer veel zingen, waarin respect centraal staat, niet wetende dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

En onder het mom van: 'geloven zit niet aan de buitenkant maar in je hart' alles recht praten. Mijn bijbel leert anders: uit het hart komen voort.....

Is het loslaten van de psalmberijming uit 1773 verval?
Is het dichten van nieuwe liederen, gezangen en een nieuwe psalmberijming verval?
Is het kritisch tegen het licht houden van de Heidelbergse Cathegismus (waar ik me overigens nooit aan verbonden heb) verval?
Is meer zingen verval?
Is een preek van minder dan een uur verval?

Ik vind het eerlijk gezegd getuigen van ongekende hooghartigheid door de eigen traditie - want daar hebben we het over - zo absoluut te maken. Alsof de Reformatie het eindpunt van het christendom zou zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 apr 2006 10:31

Serenity schreef:
Collateral schreef:Zou God er plezier in hebben om een klein volkje te paaien en de rest te verdoemen?

nee, maar een wereldwijde redding moet toch ergens begonnen worden. En YHWH mag dan Israel's god genoemd worden, en Hij houdt ook van het volkje, maar het volkje is tamelijk weerbarstig geweest in het verleden, en is dat vandaag de dag nogsteeds. Israel is geen heilig volkje. Maar van Israel uit wordt de hele wereld gered.

Het komt op mij wel een beetje krom over om tbv de redding van de hele wereld niet alleem exclusief met een klein volkje te beginnen, maar dat ook nog eens opdracht te geven andere volkjes uit te roeien.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 apr 2006 11:44

Serenity schreef:

nee, maar een wereldwijde redding moet toch ergens begonnen worden.

Waarom op één plek tegelijk? En waarom ligt die 'redding' al millennia lang in de verre toekomst? Of is de wereld al gered?

En YHWH mag dan Israel's god genoemd worden, en Hij houdt ook van het volkje, maar het volkje is tamelijk weerbarstig geweest in het verleden, en is dat vandaag de dag nogsteeds. Israel is geen heilig volkje.

Nee, Israël heeft zich een heel ondankbaar en hooghartig volkje getoond. Halleluja roepen als ze iets van God nodig hadden en 'bekijk het maar' als ze dachten dat ze het zelf wel konden, met als climax de kruisiging van Jezus. Natuurlijk is God heel geduldig, maar waarom alleen (of vooral) jegens Israël?

Ik begrijp wel dat het aantrekkelijk is om te geloven dat God een plan heeft met Israël (uiteindelijk een heel bijzonder volk) en met jou in het bijzonder. Echter, de evolutie van Gods werkwijze met de wereld is wat mij betreft veel beter historisch te verklaren. Helemaal als je denkt in termen van macht.

Aragorn schreef:Het komt op mij wel een beetje krom over om tbv de redding van de hele wereld niet alleem exclusief met een klein volkje te beginnen, maar dat ook nog eens opdracht te geven andere volkjes uit te roeien.

Op mij ook. Eerst zelf slachten en daarna zelf afgeslacht worden. Het doet me een weinigje denken aan de volgende uitspraken van Jezus: 'Een kwade boom brengt voort kwade vruchten,' en 'Vele eersten zullen de laatsten zijn.'

Terug naar “Archief”