Collateral schreef:Marnix schreef:Heej
Hoi!

Uiteindelijk gaat het om navolging van Jezus Christus... Hij deed de wil van God en riep ons op om het zelfde te doen. Toets dus allerlei regels niet aan interpretaties van de Bijbel... want dan kan je alle kanten op, ieder legt het weer anders uit. Ik zou zeggen, toets het aan het leven en spreken en doen van Jezus en je weet wat God van jou vraagt.
Maar... ook dat is interpretatiegebonden. Van Jezus hebben we slechts woorden (zowel uit de canon als van daarbuiten, over de authenticiteit van beiden kun je ook discussiëren), en woorden worden altijd op een bepaalde manier geïnterpreteerd. Maar als je Jezus' woorden te allen tijde interpreteert met het woord 'liefde' (en daarbij niets anders) in je achterhoofd kom je denk ik altijd goed uit. En of God mensen iets vraagt? Ik denk eerder dat Hij ons iets biedt.

Misschien kan dat ook helpen om door die kille interpretatie die je hebt meegekregen, en waardoor je denken ongetwijfeld is beinvloed, heen te prikken en in te zien hoe mooi het evangelie is. Gelukkig heb je ontdekt hoe mooi de Bijbel is

Ik hoop dat je er ook de antwoorden in mag vinden op de vragen die je zoekt. Daarvoor hoef je niet je te verdiepen in de duizenden verschillende interpretaties die er zijn, maar mag je beginnen bij Jezus, en je verdiepen in Zijn leven.
Ik heb er zeker wel antwoorden in gevonden ja - hoewel ik wat betreft mijn 'spirituele vooruitgang' meer geleerd denk te hebben van andere, hedendaagsere boeken. Bij de Bijbel moet je toch door een paar millennia heen prikken.

Als de kerken zich daar volledig door hadden laten leiden in plaats van door tradities, dogmatiek etc. was er volgens mij niet zo enorm veel verdeeldheid geweest in kerkelijk Nederland... Met je kritiek op die kerkelijke verdeeldheid kan ik het alleen maar met je eens zijn.... Waarom? Ik kan een heel onderbouwd verhaal gaan schrijven maar ik laat het hierbij: Uit de Bijbel leer is Jezus kennen en door Hem leer ik de Vader kennen en daaruit weet ik dat als Jezus nu in Nederland zou zijn, Hij hier ook kritiek op zou hebben. Iedere toevoeging aan dit antwoord is volgens mij even niet nodig.
Klopt, hier zijn we het eens.

Een mooie bijbelpassage hierover vind ik 1 Korinthe 12, bijvoorbeeld vers 5:
"En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;" of vers 14:
"Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden." Dat laatste wordt vaak vergeten, denk ik; men claimt het enige ware 'lichaamsdeel' te zijn, maar vergeet dat de andere lichaamsdelen niet minder zijn maar alleen anders. Mensen zijn geneigd zichzelf als het middelpunt van het universum te zien en zich af te scheiden van de rest - exclusiviteit - omdat hen dat het gevoel geeft dat ze méér zijn. Maar je bent pas (met) meer als je ziet dat alles en iedereen Een is. Tenminste, dat is een besef dat ik steeds realistischer begin te vinden.

- Hij biedt je inderdaad wat aan.... Maar naar Zijn wil leven wordt juist dan actueel, niet als moeten maar als mogen... En dat wordt ook zichtbaar in Christus... er zijn genoeg oogetuigeverslagen daarvan om een hoop als waarheid te kunnen zien toch? Anders kan je de hele bijbel en dus het hele reddende evangelie wel in twijfel trekken en dat lijkt me niet echt de bedoeling
- Hm, kan ik me iets bij voorstellen, maar ik sta er vaak versteld van hoe actueel alles wat er over Jezus in de bijbel staat is.... of hoe toepasbaar op de actualiteit.
- Zoek en je zal vinden, steeds meer ontdekken... ik merk zelf ook steeds meer hoe actueel die woorden van Jezus ook zijn

Alles wat bindt, mensen onderling en mensen en God één maakt komt van God.. alles wat verdeeldheid en tweedracht tot gevolg heeft komt van mensen en voort uit de zonde.