Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 14:02

elbert schreef:
Smurffie schreef:
Klopt, hier zijn we het eens. Wink Een mooie bijbelpassage hierover vind ik 1 Korinthe 12, bijvoorbeeld vers 5: "En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;" of vers 14: "Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden." Dat laatste wordt vaak vergeten, denk ik; men claimt het enige ware 'lichaamsdeel' te zijn, maar vergeet dat de andere lichaamsdelen niet minder zijn maar alleen anders. Mensen zijn geneigd zichzelf als het middelpunt van het universum te zien en zich af te scheiden van de rest - exclusiviteit - omdat hen dat het gevoel geeft dat ze méér zijn. Maar je bent pas (met) meer als je ziet dat alles en iedereen Een is. Tenminste, dat is een besef dat ik steeds realistischer begin te vinden. Smile

=D>

Tjonge, misschien moet ik toch de Bijbel eens gaan lezen :)

Het gaat in dit Bijbelgedeelte uiteraard niet over verscheidenheid in leer (meestal de oorzaak van kerkscheuringen), maar in gaven: wijsheid, kennis, geloof, gezondmakingen, werkingen der krachten, profetie, onderscheidingen der geesten, talen, uitlegging van talen enz.
Daarnaast is het ook nog eens zo, dat die gaven alleen aan leden van de christelijke gemeente (het Lichaam van Christus) gegeven wordt en niet zomaar aan iedereen.

:-s

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 14:03

Daarover verschillen wij inderdaad van interpretatie, Elbert. :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 apr 2006 14:13

Collateral schreef:Daarover verschillen wij inderdaad van interpretatie, Elbert. :)

Inderdaad, waarbij ik op wil merken dat de waarde van de interpretatie mede wordt bepaald door hoe je een bijbelgedeelte in de context leest.

In dit geval schreef Paulus niet aan de ongelovige marktkooplui van Korinthe, maar aan de Gemeente Gods, die te Korinthe was.

1 Kor. 1:2: Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere;

Maar, voor de goede orde: de kerkelijke verdeeldheid binnen de gereformeerde gezindte is ook volgens mij een beschamende zaak.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 14:19

Inderdaad, waarbij ik op wil merken dat de waarde van de interpretatie mede wordt bepaald door hoe je een bijbelgedeelte in de context leest.

En daar wordt ik wel zó misselijk van hé :x
Kan niemand wat aan doen hoor Elbert, dus voel je niet aangesproken :)
Maar zo blijf je wel in kringetjes ronddwalen :shock:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 14:19

elbert schreef:
Collateral schreef:Daarover verschillen wij inderdaad van interpretatie, Elbert. :)

In dit geval schreef Paulus niet aan de ongelovige marktkooplui van Korinthe, maar aan de Gemeente Gods, die te Korinthe was.

Wellicht, hoewel de mate waarin je bepaalde dingen letterlijk of symbolisch neemt en (vooral!) de context die je hanteert ook weer interpretatie- en 'smaak'-gebonden zijn. (Inderdaad, zo draai je in kringetjes rond. ;) )

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 14:21

(Btw Coll, een onderschrift naar mijn hart, daar hou ik het voorlopig maar bij ook, zoals ik al eerder aangaf)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2006 14:22

Collateral schreef:
Marnix schreef:Heej ;)

Hoi! :P

Uiteindelijk gaat het om navolging van Jezus Christus... Hij deed de wil van God en riep ons op om het zelfde te doen. Toets dus allerlei regels niet aan interpretaties van de Bijbel... want dan kan je alle kanten op, ieder legt het weer anders uit. Ik zou zeggen, toets het aan het leven en spreken en doen van Jezus en je weet wat God van jou vraagt.

Maar... ook dat is interpretatiegebonden. Van Jezus hebben we slechts woorden (zowel uit de canon als van daarbuiten, over de authenticiteit van beiden kun je ook discussiëren), en woorden worden altijd op een bepaalde manier geïnterpreteerd. Maar als je Jezus' woorden te allen tijde interpreteert met het woord 'liefde' (en daarbij niets anders) in je achterhoofd kom je denk ik altijd goed uit. En of God mensen iets vraagt? Ik denk eerder dat Hij ons iets biedt. ;)

Misschien kan dat ook helpen om door die kille interpretatie die je hebt meegekregen, en waardoor je denken ongetwijfeld is beinvloed, heen te prikken en in te zien hoe mooi het evangelie is. Gelukkig heb je ontdekt hoe mooi de Bijbel is :) Ik hoop dat je er ook de antwoorden in mag vinden op de vragen die je zoekt. Daarvoor hoef je niet je te verdiepen in de duizenden verschillende interpretaties die er zijn, maar mag je beginnen bij Jezus, en je verdiepen in Zijn leven.

Ik heb er zeker wel antwoorden in gevonden ja - hoewel ik wat betreft mijn 'spirituele vooruitgang' meer geleerd denk te hebben van andere, hedendaagsere boeken. Bij de Bijbel moet je toch door een paar millennia heen prikken. :)

Als de kerken zich daar volledig door hadden laten leiden in plaats van door tradities, dogmatiek etc. was er volgens mij niet zo enorm veel verdeeldheid geweest in kerkelijk Nederland... Met je kritiek op die kerkelijke verdeeldheid kan ik het alleen maar met je eens zijn.... Waarom? Ik kan een heel onderbouwd verhaal gaan schrijven maar ik laat het hierbij: Uit de Bijbel leer is Jezus kennen en door Hem leer ik de Vader kennen en daaruit weet ik dat als Jezus nu in Nederland zou zijn, Hij hier ook kritiek op zou hebben. Iedere toevoeging aan dit antwoord is volgens mij even niet nodig.

Klopt, hier zijn we het eens. ;) Een mooie bijbelpassage hierover vind ik 1 Korinthe 12, bijvoorbeeld vers 5: "En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;" of vers 14: "Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden." Dat laatste wordt vaak vergeten, denk ik; men claimt het enige ware 'lichaamsdeel' te zijn, maar vergeet dat de andere lichaamsdelen niet minder zijn maar alleen anders. Mensen zijn geneigd zichzelf als het middelpunt van het universum te zien en zich af te scheiden van de rest - exclusiviteit - omdat hen dat het gevoel geeft dat ze méér zijn. Maar je bent pas (met) meer als je ziet dat alles en iedereen Een is. Tenminste, dat is een besef dat ik steeds realistischer begin te vinden. :)

- Hij biedt je inderdaad wat aan.... Maar naar Zijn wil leven wordt juist dan actueel, niet als moeten maar als mogen... En dat wordt ook zichtbaar in Christus... er zijn genoeg oogetuigeverslagen daarvan om een hoop als waarheid te kunnen zien toch? Anders kan je de hele bijbel en dus het hele reddende evangelie wel in twijfel trekken en dat lijkt me niet echt de bedoeling ;)

- Hm, kan ik me iets bij voorstellen, maar ik sta er vaak versteld van hoe actueel alles wat er over Jezus in de bijbel staat is.... of hoe toepasbaar op de actualiteit.

- Zoek en je zal vinden, steeds meer ontdekken... ik merk zelf ook steeds meer hoe actueel die woorden van Jezus ook zijn ;) Alles wat bindt, mensen onderling en mensen en God één maakt komt van God.. alles wat verdeeldheid en tweedracht tot gevolg heeft komt van mensen en voort uit de zonde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 14:33

Marnix schreef:- Hij biedt je inderdaad wat aan.... Maar naar Zijn wil leven wordt juist dan actueel, niet als moeten maar als mogen... En dat wordt ook zichtbaar in Christus... er zijn genoeg oogetuigeverslagen daarvan om een hoop als waarheid te kunnen zien toch? Anders kan je de hele bijbel en dus het hele reddende evangelie wel in twijfel trekken en dat lijkt me niet echt de bedoeling ;)

De Bijbel bevat veel meer 'van horen zeggen'-verslagen dan ooggetuigenverslagen, dat is juist waarom ik er weinig zekerheid bij heb...

- Hm, kan ik me iets bij voorstellen, maar ik sta er vaak versteld van hoe actueel alles wat er over Jezus in de bijbel staat is.... of hoe toepasbaar op de actualiteit.

Juist de dingen die op de actualiteit van toepassing zijn (dat is iets wat ik zelf kan beoordelen) acht ik inderdaad hoog. :)

- Zoek en je zal vinden, steeds meer ontdekken... ik merk zelf ook steeds meer hoe actueel die woorden van Jezus ook zijn ;) Alles wat bindt, mensen onderling en mensen en God één maakt komt van God.. alles wat verdeeldheid en tweedracht tot gevolg heeft komt van mensen en voort uit de zonde.

Amen! ;)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 14:40

De Bijbel bevat veel meer 'van horen zeggen'-verslagen dan ooggetuigenverslagen, dat is juist waarom ik er weinig zekerheid bij heb...

In mijn beleving is de Bijbel geïnspireerd door de HG, maar goed, wellicht is dat ook maar een term om mensen ervan te verzekeren dat de bijbel onfeilbaar is..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 14:41

Smurffie schreef:

In mijn beleving is de Bijbel geïnspireerd door de HG, maar goed, wellicht is dat ook maar een term om mensen ervan te verzekeren dat de bijbel onfeilbaar is..

'Van horen zeggen'-verhalen zouden natuurlijk ook nog geïnspireerd kunnen zijn. Maar geïnspireerd? Ten dele, denk ik. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 14:43

Tja, en welke gedeelten zouden dan wel, of juist niet geïnspireerd zijn?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 14:52

Laat ik Marnix quoten. :)

Marnix schreef:Alles wat bindt, mensen onderling en mensen en God één maakt komt van God.. alles wat verdeeldheid en tweedracht tot gevolg heeft komt van mensen en voort uit de zonde.

Concreet: in de boeken Exodus en Jozua (en andere) lees je bijvoorbeeld over bloedige massamoorden op heidense volkeren als ware dat de wil van God. Dat kan niet geïnspireerd zijn, denk ik.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 apr 2006 14:57

En dan valt dit gedeelte natuurlijk ook af: :roll:

Matth. 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.

Maareh, ik geloof toch maar liever in de hele Bijbel.
Laatst gewijzigd door elbert op 10 apr 2006 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 14:58

Collateral schreef:Laat ik Marnix quoten. :)

Marnix schreef:Alles wat bindt, mensen onderling en mensen en God één maakt komt van God.. alles wat verdeeldheid en tweedracht tot gevolg heeft komt van mensen en voort uit de zonde.

Concreet: in de boeken Exodus en Jozua (en andere) lees je bijvoorbeeld over bloedige massamoorden op heidense volkeren als ware dat de wil van God. Dat kan niet geïnspireerd zijn, denk ik.

Maar misschien ook wel..opdat ook dergelijke gebeurtenissen naar waarheid beschreven werden :)

(Toe, doe je ouders een plezier en ga de auto wassen ofzo :P )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 apr 2006 15:01

Goed, dit topic begon dus over verval in de kerk, en uiteindelijk gaat het over het schrappen van bepaalde bijbelgedeelten omdat het niet geinspireerd zou zijn.
Waar zou het verval nou zitten :?:

Terug naar “Archief”