Paulus mag mij uitleggen waarom de natuur leert dat lang haar bij mannen een oneer is? Het groeit gewoon aan, puur natuurlijk. En vaak genoeg werd een prachtige bos lang haar als een eer gezien. Waarom bij een vrouw wel en bij de man niet? Waarom is het bij de vrouw WEL een eer?
Leert de natuur ons niet dat het een oneer is? Nee, dat leert de natuur mij niet.
Het was de GEWOONTE niet. En om geen discussie/ruzie/kerkscheuring om zoiets eenvoudigs te laten veroorzaken, geeft Paulus de tip om geen lang haar te hebben als man zijnde.
Net zoals er ergens geschreven wordt dat vrouwen geen kort haar mogen hebben, of een hoofddeksel op moeten hebben. Hoeren hadden in die tijd kort haar, tegenwoordig lang haar. Hoeveel vrouwen hebben er nu kort haar? En een hoofddeksel tijdens het bidden? Vrouwen hebben nu een hoedje op tijdens de kerkdienst. Echter, je kan mij niet wijsmaken dat vrouwen thuis bij het bidden ook hetzelfde hoedje op doen.
Het is een cultureel, tijdgebonden verschijnsel.
wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
deze formulering zegt het al, zij hebben die gewoonten niet, en slaat dat niet op haardracht? Welke gewoonten? Wat niet?
maar goed, die discussie is al zo vaak gevoerd, dat het zinloos is om het weer helemaal op te rakelen. Koppige traditie is daar te eigenwijs voor.