Collateral schreef:Marnix schreef:Nog losser?
Ik geloof dat de Bijbel inhoudelijk gewoon waar is... maar als er iemand is die zeker niet ontkent dat dingen in de context van cultuur geschreven zijn, de Bijbel soms ook zich aanpast aan de waarheden van die tijd (ik heb onlangs het voorbeeld van de platte aarde al genoemd) en menselijk bevattingsvermogen, dan ben ik dat wel

Daarnaast staan er ook gewoon fouten in.... afwijkende getallen over een zelfde verhaal in Koningen/Kronieken of zo... nou ja, google ff en je kan het vinden...
De bijbel is niet foutloos... want hij is door mensen gemaakt... en mensen maken fouten... zelfs geinspireerde mensen

Maar dan hebben we het over de letter (je weet wel, de letter die dood maakt). De Geest maakt levend en Hij sprak in mensen en spreekt door de Bijbel die Hij zelf geinspireerd heeft... en daarom zie ik de Bijbel als onfeilbaar. Niet omdat er geen "typefouten en cultuurgebonden dingen" instaan, maar omdat als je niet kijkt naar letters, maar naar het geheel, Gods Woord, dit er onfeilbaar in staat...
Ok.

Maar wat is dan geïnspireerd en wat niet? Wat komt van God en wat uit de menselijke, beperkte geest van de schrijver? Als ik mijn waarheid over God destilleer uit de Bijbel hou ik ook een schitterende verzameling teksten over, maar dan valt er ook een hele hoop af.

Kortweg: alle teksten die uitgaan van (of zich door mij laten interpreteren volgens) Gods onvoorwaardelijke liefde mogen blijven, de rest zie ik niet als geïnspireerd...
Misschien een beetje kort door de bocht... kan je voorbeelden noemen van teksten die niet op Gods liefde geinspireerd zijn? En dan kijken of die teksten bijvoorbeeld op ons ook van toepassing zijn en of de komst van Hem, in wie Gods onvoorwaarderlijke liefde het meest zichtbaar werd, daar wat aan verandert?
Als je opnieuw naar letters kijkt en niet naar het geheel, kan ik me iets bij je manier van denken voorstellen. Voorbeeld: Wat doen we met allerlei oudtestamentische wetten, als het bijvoorbeeld gaat om offers? Schrappen we die omdat die in strijd zijn met Gods onvoorwaardelijke liefde? Juist niet, ze wijzen op Zijn onvoorwaardelijke liefde, Jezus vervulde de wet, waardoor de offerdienst heeft afgedaan. Om dat te zien is het juist belangrijk dat we die teksten houden... en correct toepassen en uitleggen. Omdat die dingen niet hebben afgedaan waren ze nog wel geinspireerd.
En daarnaast, is het de bedoeling dat we op basis van onze menselijke interpretatie teksten gaan schrappen? Raken we dan niet ver van huis, en willen we dan niet wijzer zijn dan God? Hoevaak begrijpen we dingen maar ten dele of vatten we ze verkeerd op vanwege ons beperkte vermogen om die teksten goed te kunnen interpreteren? En dat is toch óók geen reden om ze overboord te zetten?
Volgens mij is het gevaarlijk als we op zo'n manier selectief met de Bijbel omgaan. De Bijbel praktisch maken, kijken wat we kunnen leren uit het verleden maar tegelijk ook kijken wat nu, voor ons van toepassing is en wat we ermee kunnen lijkt me een stuk beter. En daarvoor hoeven we niks uit de Bijbel te schrappen.
Niet alles in de Bijbel is nog relevant voor ons in de zin dat het direct toepasbaar is voor ons leven, maar dat neemt niet weg dat we er niet van kunnen leren, sterker nog, alles in de Bijbel wijst op Jezus, van de eerste zin tot de laatste, dus zou ik zeggen: Laten we die Bijbel dan ook zo houden als hij is... als we dingen gaan schrappen bereik je maar 1 ding: Dat Christus er minder centraal in komt te staan... ook al verander je aan het hele NT niks.