Collateral schreef:Ja, dat was even schrikken he.
Nah, die 4 waren de GGIN-ouderlingetjes van onze kerk

Die daaronder was ik stiekempjes.
*kijkt hoofdschuddend naar het grote zwarte dogmatische boek van Ds. Kersten*
Moderator: Moderafo's
Serenity schreef:klopt Carl, Jezus is het LEVEN.
En dat distantieert ons van YHWH, want WIJ zijn dood
Collateral schreef:Serenity schreef:klopt Carl, Jezus is het LEVEN.
En dat distantieert ons van YHWH, want WIJ zijn dood
Misschien klopt dat in een bepaalde zin als je jezelf afgescheiden voelt van God... Maar voor zover ik Carl ken voelt hij zich niet afgescheiden.
Het is niet God die zich afscheidt van de mens; waarom zou Hij? Heeft of had Hij van ons iets nodig wat wij hem niet (hebben ge)geven?
M.i. is het de mens die zich afscheidt van God of (weer) naar God toe gaat, al naar gelang zijn beeld van God of het leven in het algemeen.
"Dogma’s zijn als lantaarnpalen
die je de weg laten vinden
in het duister,
maar alleen dronkelappen
klampen er zich aan vast."
(Karl Rahner, theoloog)
Carl schreef:Nooit die ervaring gehad van in een trein op een station zitten met een andere trein naast je. Jouw trein beweegt, dendert steeds sneller het station uit.....TOTDAT de andere trein naastje PLOTSELING uit beeld floept, en blijkt dat niet jouw trein, maar die andere trein was gaan rijden.....
Dat noemen ze nou een illusie.
Serenity schreef:dan zat je in een bijzondere trein, want ik voel altijd wanneer de motor aanstaat en wanneer ik beweeg. Het visuele is zeker wel een sterke factor, maar niet de enige.
Collateral schreef:Yael schreef:De uitverkiezing uitpluizen en er een dogma van maken had nooit mogen gebeuren. Wie zijn wij om Gods besluiten na te gaan rekenen?
Natuurlijk heeft dat wèl moeten gebeuren. Er moest duidelijkheid komen; een gedegen standpunt tegen o.a. de duivelse remonstrantse ketterijen!
Collateral schreef:De uitverkiezingsleer verlamt, maar hij past goed binnen de reformatorische manier van denken... Aan de andere kant zou je kunnen zeggen: je leeft je uitverkiezing of verwerping, en je bent dus zelf verantwoordelijk voor je acties. Het is, denk ik, een paradox die beleefd moet worden.
Alleen is het reformatorische gegeven dat velen geroepen zijn en slechts weinigen uitverkoren natuurlijk niet echt hoopgevend. Ik ben dan ook blij dat ik niet reformatorisch ben.
Alleen is het reformatorische gegeven dat velen geroepen zijn en slechts weinigen uitverkoren natuurlijk niet echt hoopgevend. Ik ben dan ook blij dat ik niet reformatorisch ben.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten