Aragorn schreef:Ik zou ook geen zin hebben om de oud gereformeerde God te zoeken, zo'n God hoef ik niet, sorry.
Ik probeer nu vooral trouw te zijn aan m'n eigen geweten en m'n eigen gevoel, dat is het referentiekader dat mij het meest nabij staat en waar ik het meest mee kan. Op het moment dat bepaalde godsbeelden daarmee strijdig zijn (zoals bijvoorbeeld de Allah van een aantal moslims die menen dat hij er genoegen aan beleeft als anderen uitgemoord worden voor hun overtuiging) pas ik ervoor.
De oud-gereformeerde God... hoe kom je er op! (Het klinkt me te denigrerend in de oren, alsof je zeggen wilt: "Puh, ik weet wel beter!".)
Ik geloof alleen maar in JHWH, zoals die zich in de Bijbel openbaart. En sowieso niet in de God van die kerk, en de God van die kerk.
Het mag waar wezen dat het godsbeeld van een bepaalde kerk altijd beperkter is dan wat de Bijbel ons openbaart. (Aragorns godsbeeld zeer stellig ook!) Ik richt me liever op zijn openbaring zoals die in de Heilige Schrift naar mij toekomt. Dat is nog altijd de meest betrouwbare en volledige bron. Dat zegt mij meer dan alle uitspraken van de mensen bij elkaar.
Hij is de God die, als Hij met zijn Geest in ons gaat werken, al onze eigen steunsels radicaal afbreekt en met de grond gelijk maakt. Dan maakt Hij ons straatarm in onszelf, om ons vervolgens rijk te maken in Christus alleen. Pas dan snappen we iets van het fenomeen 'genade'.