Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2006 13:44

Aragorn schreef:Ik zou ook geen zin hebben om de oud gereformeerde God te zoeken, zo'n God hoef ik niet, sorry.

Ik probeer nu vooral trouw te zijn aan m'n eigen geweten en m'n eigen gevoel, dat is het referentiekader dat mij het meest nabij staat en waar ik het meest mee kan. Op het moment dat bepaalde godsbeelden daarmee strijdig zijn (zoals bijvoorbeeld de Allah van een aantal moslims die menen dat hij er genoegen aan beleeft als anderen uitgemoord worden voor hun overtuiging) pas ik ervoor.

De oud-gereformeerde God... hoe kom je er op! (Het klinkt me te denigrerend in de oren, alsof je zeggen wilt: "Puh, ik weet wel beter!".)
Ik geloof alleen maar in JHWH, zoals die zich in de Bijbel openbaart. En sowieso niet in de God van die kerk, en de God van die kerk.
Het mag waar wezen dat het godsbeeld van een bepaalde kerk altijd beperkter is dan wat de Bijbel ons openbaart. (Aragorns godsbeeld zeer stellig ook!) Ik richt me liever op zijn openbaring zoals die in de Heilige Schrift naar mij toekomt. Dat is nog altijd de meest betrouwbare en volledige bron. Dat zegt mij meer dan alle uitspraken van de mensen bij elkaar.
Hij is de God die, als Hij met zijn Geest in ons gaat werken, al onze eigen steunsels radicaal afbreekt en met de grond gelijk maakt. Dan maakt Hij ons straatarm in onszelf, om ons vervolgens rijk te maken in Christus alleen. Pas dan snappen we iets van het fenomeen 'genade'.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 08 apr 2006 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2006 13:59

Serenity schreef:dat God van ons houdt en dat zijn hart naar ons uitgaat zie ik grotendeels als hetzelfde als "er is een plekje in Gods hart dat alleen jij op kan vullen". Beeldspraak. God wil niet alleen maar alle mensen, hij wil JOU persoonlijk! Dat is dan plaatsje in zijn hart. Hij wil geen nummers, of naamlozen, of alleen maar een aantal mensen om de hemel vol te maken, YHWH houdt van iedereen persoonlijk, en Hij wil ons allemaal bij zich hebben. Elk afzonderlijk uniek mens heeft een plaatsje in YHWH's hart.

Natuurlijk hebben wij YHWH niets te bieden, behalve onszelf. Hij heeft ons in principe (inderdaad) niet nodig, en het is geen gratie van ons dat wij ons aan YHWH geven zodat zijn hart completer wordt. Dat dan weer niet natuurlijk, maar het is maar net hoe je die beeldspraak uitlegt.

Dat ik dat plekje op zou kunnen vullen, gaat er bij mij echt niet in, en klinkt mij als een vloek in de oren. Sorry!
Hoe ik Ezechiël 18:23 zou moeten combineren met zijn verwerping, weet ik niet. Hij is immers machtig genoeg om alle mensen te redden, en toch doet Hij dat niet. Dat probeer ik dan ook maar niet te beredeneren.

Ik geloof ook niet dat wij onszelf te bieden hebben aan JHWH. Alleen door Christus en door het geloof zijn wij aangenaam voor God. Als dat er niet bij gezegd wordt, landt het bij mij niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 apr 2006 14:32

je noemt gewoonweg zo'n tekst. God houdt van alle mensen, en wil dat er niet 1 verloren gaat. YHWH biedt vergeving aan iedereen, aan gelovigen en ongelovigen. We zijn allemaal gemaakt door Hem, allemaal zijn kinderen in feite. Dat verlossing alleen mogelijk is door Jezus Christus is natuurlijk uiterst belangrijk, want dat is de enige manier. Maar dan blijft nogsteeds het feit staan dat God ook jou persoonlijk bij zich wil hebben. En in beeldspraak zou je kunnen zeggen: God kent jou, Hij wil jou bij zich hebben, jij hebt een plaatjes in Gods gedachten, Hij denkt aan jou, in Gods hart is een plaats voor je vrij waar jij zo maar heen kan gaan. De plek is vrij, altijd, en geen ander kan die opvullen in jouw plaats. Maar dan moet je je wel bekeren. En het is een voorrecht om op die plek plaats te nemen. Het is echter, zoals je zelf al zegt, niet iets bijzonders van de mens dat hij dat plaatsje inneemt, het is eerder andersom.

YHWH kan iedereen redden, want Hij is liefde. Maar waarom wil je niet beredeneren waarom Hij dat NIET doet? Ik vind het namelijk overduidelijk: God is ook rechtvaardig! Wij mensen zijn gruwelijk fout geweest. God kan zeggen "zand erover", maar zo werkt het eenvoudigweg niet. De prijs MOET betaald worden (daarom kwam Jezus, om als mens de prijs voor de mens te betalen...). Alles heeft een prijs, en ja God kan het, maar doet het niet omdat het niet zo werkt.
En dat is Satan's troef: de mens is gevallen en moet gestraft worden. Hij wrijft zich in de handen, allemaal zielen die verloren zijn!

Maar God is naast dat onverbiddelijke, eerlijke, rechtvaardige, ook nog eens liefde. En in die liefde heeft YHWH op een geraffineerde manier, gigantisch geniaal, besloten om Jezus voor ons te laten sterven. YHWH zelf zal zijn volk bevrijden (Psalm 130:8). En zo werd de prijs betaald. Nu kan YHWH inderdaad gewoonweg vergeven, nu is het rechtvaardig.

Het plekje is betaald, maar je moet je eerst bekeren, en gehoorzaam terugkomen bij God, op het matje. Dan krijg je vergeving en omarmt YHWH je en sluit Hij je aan zijn hart.

En Satan heeft dat niet zien aankomen waarschijnlijk, en misschien begrijpt hij het nogsteeds niet, hoe God in zijn liefde de rechtvaardigheid niet omzeilde.
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2006 15:23

Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Ik zou ook geen zin hebben om de oud gereformeerde God te zoeken, zo'n God hoef ik niet, sorry.

Ik probeer nu vooral trouw te zijn aan m'n eigen geweten en m'n eigen gevoel, dat is het referentiekader dat mij het meest nabij staat en waar ik het meest mee kan. Op het moment dat bepaalde godsbeelden daarmee strijdig zijn (zoals bijvoorbeeld de Allah van een aantal moslims die menen dat hij er genoegen aan beleeft als anderen uitgemoord worden voor hun overtuiging) pas ik ervoor.

De oud-gereformeerde God... hoe kom je er op! (Het klinkt me te denigrerend in de oren, alsof je zeggen wilt: "Puh, ik weet wel beter!".)
Ik geloof alleen maar in JHWH, zoals die zich in de Bijbel openbaart. En sowieso niet in de God van die kerk, en de God van die kerk.

Dat is makkelijk gezegd, maar godsbeelden verschillen per persoon, per denominatie en per religie (anders kun je netzogoed zeggen dat je gewoon God dient, net als de moslims, alleen hebben zij een andere kijk op hoe Hij zou zijn). Ook het jouwe is persoonlijk gekleurd en beïnvloed door je omgeving, opvoeding, etc. en het is nogal pretentieus om te zeggen dat het jouwe zuiver volgens de bijbel zou zijn en niet beperkt. Enfin, sommige godsbeelden spreken mij uiteraard meer aan en lijken mij waarschijnlijker dan andere en er zjin goden/godsbeelden die ik niet zou willen dienen, ook al zouden ze echt zijn.

Ik richt me liever op zijn openbaring zoals die in de Heilige Schrift naar mij toekomt. Dat is nog altijd de meest betrouwbare en volledige bron. Dat zegt mij meer dan alle uitspraken van de mensen bij elkaar.

Ja, de bijbel is natuurlijk geen boek met uitspraken van mensen over God.. :roll:

Overigens vind ik het idee dat in Gods hart een mensvormig gat zit vrij plausibel als je ervanuit gaat dat God met alles een bedoeling heeft en de mensheid niet zomaar als leuke bijkomstigheid geschapen heeft.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 apr 2006 15:27

Overigens vind ik het idee dat in Gods hart een mensvormig gat zit vrij plausibel als je ervanuit gaat dat God met alles een bedoeling heeft en de mensheid niet zomaar als leuke bijkomstigheid geschapen heeft.

mee eens.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 apr 2006 16:40

Boekenlezer schreef:Hoe ik Ezechiël 18:23 zou moeten combineren met zijn verwerping, weet ik niet. Hij is immers machtig genoeg om alle mensen te redden, en toch doet Hij dat niet. Dat probeer ik dan ook maar niet te beredeneren.

Ik geloof ook niet dat wij onszelf te bieden hebben aan JHWH. Alleen door Christus en door het geloof zijn wij aangenaam voor God. Als dat er niet bij gezegd wordt, landt het bij mij niet.

De oplossing: geloof dat Hij dat wel doet. Dan vallen er een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats, is mijn ervaring ;)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 apr 2006 16:45

lol, maar of het de waarheid is betwijfel ik.
Ja, indirect doet YHWH dat inderdaad, door Jezus Christus, maar dan is het maar net welke invulling je geeft aan "YHWH redt de mensheid".
Hij heeft de weg vrijgemaakt, een manier bedacht voor de mens om toch gered te worden.

Maar de uiteindelijke keus ligt nogsteeds als een zware verantwoordelijkheid voor de eigen ziel bij de mens zelf!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 apr 2006 17:48

Lalage schreef:
Boekenlezer schreef:Hoe ik Ezechiël 18:23 zou moeten combineren met zijn verwerping, weet ik niet. Hij is immers machtig genoeg om alle mensen te redden, en toch doet Hij dat niet. Dat probeer ik dan ook maar niet te beredeneren.

De oplossing: geloof dat Hij dat wel doet. Dan vallen er een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats, is mijn ervaring ;)

Dat geldt niet voor iedereen. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 apr 2006 18:07

Voor wie niet?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 apr 2006 18:10

Collateral schreef:Voor wie niet?

Voor mij, onder andere.
Ik kan op basis van wat ik in de bijbel lees niet in de alverzoeningstheorie geloven.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 apr 2006 18:10

Voor de mensen die niet uitverkoren zijn, vermoed ik..*grmbl, weer terug bij af* 8)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 apr 2006 21:42

Lalage schreef:De oplossing: geloof dat Hij dat wel doet. Dan vallen er een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats, is mijn ervaring ;)

Wullimpie schreef:

Voor mij, onder andere.
Ik kan op basis van wat ik in de bijbel lees niet in de alverzoeningstheorie geloven.

Tsja... de puzzelstukjes gaan pas vallen als je (het) gelooft. Dus Lalages stelling gaat ook voor jou op. ;)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 apr 2006 22:16

Collateral schreef:
Lalage schreef:De oplossing: geloof dat Hij dat wel doet. Dan vallen er een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats, is mijn ervaring ;)

Wullimpie schreef:

Voor mij, onder andere.

Tsja... de puzzelstukjes gaan pas vallen als je (het) gelooft. Dus Lalages stelling gaat ook voor jou op. ;)

Laat ik het dan zo zeggen, op basis van wat ik lees in de bijbel is het voor mij onmogelijk de alverzoeningsleer voor waar te houden. :wink:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 apr 2006 22:28

Begrepen. :P

Blijf lezen, zou ik zeggen. Niet dat dat je per definitie naar het aanhangen van alverzoening leidt, maar lezen kan nooit kwaad. :)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 apr 2006 22:39

Collateral schreef:Blijf lezen, zou ik zeggen. Niet dat dat je per definitie naar het aanhangen van alverzoening leidt, maar lezen kan nooit kwaad. :)

Ah we zijn het eens 8) Als je tenminste op lezen in de Bijbel doelt :P

p.s. goede zondag en gefeliciteerd met het kampioenschap dat zowel BZF als PSV morgen gaat behalen :wink:

Terug naar “Archief”