Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2006 12:29

Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2006 13:42

Lalage schreef:Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...
God is niet alleen Liefde :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2006 13:54

Raido schreef:
Lalage schreef:Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...

God IS liefde. Staat in Johannes.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2006 14:04

Lalage schreef:
Raido schreef:

God is Oorlog (staat in een van de boeken van Mozes). Maar ik ontken niet dat God Liefde is, maar Hij is zoveeeel meer.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2006 15:36

Wat is meer dan liefde dan? Is de liefde niet alles en houdt zij niet alles in? Misschien heb je dan wel een beperkte opvatting van wat liefde is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2006 16:20

Lalage schreef:
Raido schreef:

God IS een wreker. Staat in Nahum (1:2, en drie keer zelfs!).
God IS een verterend vuur. Staat in Hebreeën (12:29).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 apr 2006 16:26

God is barmhartig.
God is rechtvaardig.
God is lankmoedig.
God is onveranderlijk.
God is zoveel.

Mededeelbare eigenschappen, onmededeelbare eigenschappen..het kan niet op.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 apr 2006 16:52

Optimatus schreef:De inhoud van de Reformatie, die in de zestiende eeuw zo broodnodig was, wordt steeds meer verslonden door een traditie die, geheel in Rooms-Katholieke stijl, dominant wordt ten opzichte de Schrift. Terwijl men pleegt uit diezelfde Schrift te willen leren. Het streven Sola Scriptura is buitengewoon nobel, maar het uiterlijk vertoon lijkt nogal eens de boventoon te voeren en de eis zich te conformeren lijkt voor velen - als ik het goed bekijk - de geestelijke adem zeer zwaar te hinderen.

Dit is mij uit het hart gegrepen. En ik denk dat dit exact het probleem raakt.
'We' ontlenen onze identiteit niet meer aan de Schrift maar aan de traditie.
En dat is heel fout. En degenen die dat bewust of onbewust aanvoelen stappen de kerk uit.
Om weer even terug te komen op het verval :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 apr 2006 17:02

IN de ogg hebben we al een tijdje geen dominee meer nu. Eerst hadden we ds. Gerritsen, voor sommigen onder ons wel bekend, denk ik. Hoe vaak hij ook preekte over uiterlijke dingen, standaard dingen (Rond deze tijd van het jaar ging hij waarschuwen voor kledingdracht bijv.), tóch had ik diep respect voor die man. Hij had iets, wat veel mensen moeten missen; Het eeuwige leven. Je kunt zeggen; ''Hoe weet je dat?'' Het was gewoon tastbaar, ongelooflijk. Ik zou het leven wat hij leidt nooit op kunnen brengen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2006 17:07

Cathy schreef:
Optimatus schreef:De inhoud van de Reformatie, die in de zestiende eeuw zo broodnodig was, wordt steeds meer verslonden door een traditie die, geheel in Rooms-Katholieke stijl, dominant wordt ten opzichte de Schrift. Terwijl men pleegt uit diezelfde Schrift te willen leren. Het streven Sola Scriptura is buitengewoon nobel, maar het uiterlijk vertoon lijkt nogal eens de boventoon te voeren en de eis zich te conformeren lijkt voor velen - als ik het goed bekijk - de geestelijke adem zeer zwaar te hinderen.

Dit is mij uit het hart gegrepen. En ik denk dat dit exact het probleem raakt.
'We' ontlenen onze identiteit niet meer aan de Schrift maar aan de traditie.
En dat is heel fout. En degenen die dat bewust of onbewust aanvoelen stappen de kerk uit.
Om weer even terug te komen op het verval :wink:

We moeten in de eerste plaats naar de Bijbel luisteren. Maar we kunnen er niet omheen dat we te maken hebben met de traditie van onze kerk. Wie onder het mom van 'Sola scriptura' daar zijn middelvinger naar opsteekt maakt brokken. Dus kritisch bezig zijn vanuit de Bijbel is goed, maar moet wel met wijsheid en tact gebeuren.

Zie over de traditie en haar plaats ook de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. J. van Genderen en dr. W.H. Velema op blz. 109 en 110.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 apr 2006 18:56

Boekenlezer schreef:We moeten in de eerste plaats naar de Bijbel luisteren. Maar we kunnen er niet omheen dat we te maken hebben met de traditie van onze kerk. Wie onder het mom van 'Sola scriptura' daar zijn middelvinger naar opsteekt maakt brokken. Dus kritisch bezig zijn vanuit de Bijbel is goed, maar moet wel met wijsheid en tact gebeuren.

Zie over de traditie en haar plaats ook de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. J. van Genderen en dr. W.H. Velema op blz. 109 en 110.

Ben ik het mee eens, maar je schiet met die middelvinger meteen door.
De afgelopen week is mij duidelijk geworden (in onze gemeente) dat we het ' Sola Scriptura' het belangrijkst vinden, maar een ieder die zich niet wil conformeren met de traditie kan maar beter een andere kerk zoeken. Dan blijkt imo in de praktijk de traditie toch belangrijker te zijn dan het Woord.
Helaas ken ik dat boek niet. De waardevolle schrijvers wel :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 07 apr 2006 20:53

Zal me er ook eens mee gaan bemoeien
Valt het jullie ook op dat er nog nooit zo'n groot verval is geweest in de kerken dan vandaag de dag? Onder het mom van "weg met de tradities" heeft men alles wat nog enigszins tegen het geweten spreekt weg gedaan en hiervoor in de plaats een ingebeelde Jezus voor terug gezet.

Geen idee, ben nog maar vier jaar geleden tot geloof gekomen, zonder een christelijke achtergrond te hebben. Ik heb dus weinig vergelijkingsmateriaal.

Hoezo tien geboden? Psalmen? Heidelbergse Catechismus?Acceptatie van homofilie, Islam, wereldgelijkvormigheid..... Lauwe preken met zeer veel zingen, waarin respect centraal staat, niet wetende dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Het verband tussen al die zaken ontgaat me enigszins, maar dat zal wel aan mij liggen. De vraag is eerder; wat ga je eraan doen? Heb je hier zelf ook nog een verantwoordelijkheid in?
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 08 apr 2006 00:15

Optimatus schreef:Prachtige volzin. Maar als iemand een uur lang op deze wijze tegen mij staat te spreken, haak ik toch echt af omdat ik die concentratie niet op kan brengen. Iets eenvoudiger zou zijn:

Haha, dit is dus wel iets waar ik me mateloos aan kan ergeren. Ikzelf ben colleges gewend aan de Hogeschool met allemaal leraren die stuk voor stuk geweldige pleidooien kunnen houden.
Wanneer ik dan en dominee het volgende hoor zeggen over de onschuld van Jezus: "zo onschuldig ... (2 sec.).....zo onschuldig ... (2 sec.).....zo onschuldig ... (2 sec.).....zo onschuldig ... (2 sec.)....."
Dan begint het bloed sneller door mijnen aderen te stromen, AAAAAHHH man schiet toch op! maar goed het is er dan ook maar 1 waar ik dit bij heb.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2006 13:32

Hmm nee, als ik dat lees is mijn eerste reactie zeker niet dat het mij wel aanspreekt. Het roept eerder vragen bij mij op, dan dat ik mij er door gesticht door zou voelen.
Dat er een gat is in Gods hart, wat ik zou kunnen opvullen... Daar geloof ik dus helemaal niks van.
Wat ik wel geloof op grond van de Bijbel, is dat Gods hart naar de mensen uitgaat. De bekende tekst van Johannes 3:16 maakt dat duidelijk. Maar ook Hosea 1, 2 en 3 maakt dat duidelijk. Maar dat ik zo aangenaam voor God in mijzelf zou zijn dat ik, door mijzelf aan Hem te geven, zijn mensenliefde kan bevredigen, dat is wel zo ongeveer het laatste wat ik ooit nog in mijn hoofd zou durven halen. Ik ben niet anders dan een ellendige zondaar, die alleen maar verloren kan gaan. Want ik heb Gods heiligheid geschonden en besmeurd, waardoor er een onmogelijk grote kloof geslagen is tussen mij en God. Een kloof die ik met geen mogelijkheid ooit zou kunnen overbruggen. Ik heb niet anders gedaan, dan de verzengende hitte van Gods toorn over mij heen te halen.
Dat God dan tòch de gemeenschap met zulke zondaren nog opzoekt, is een onuitsprekelijk wonder van genade! Het was van ons uit gezien volstrekt ondenkbaar. Maar het onmogelijke is mogelijk bij God! Christus is er tussen gekomen. En daarom wilde God mij nog naar zich toe trekken, hoewel er niets in mij was wat er aan dacht om de gemeenschap met God te herstellen. Dat was van mij uit gezien onmogelijk, ja, zelfs onwenselijk! Maar God is mij te sterk geworden, en heeft mij overreed door zijn Geest. Dat concludeer ik, als ik terugkijk op mijn leven.

Die uitspraak spreekt mij daarom absoluut niet aan. Het is mij veel te humanistisch en te remonstrants.
Met God in gemeenschap komen kan niet door een daad van onze kant. Dat kan alleen als God zich ontfermt over een onwillige en dode zondaar.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 apr 2006 13:41

dat God van ons houdt en dat zijn hart naar ons uitgaat zie ik grotendeels als hetzelfde als "er is een plekje in Gods hart dat alleen jij op kan vullen". Beeldspraak. God wil niet alleen maar alle mensen, hij wil JOU persoonlijk! Dat is dan plaatsje in zijn hart. Hij wil geen nummers, of naamlozen, of alleen maar een aantal mensen om de hemel vol te maken, YHWH houdt van iedereen persoonlijk, en Hij wil ons allemaal bij zich hebben. Elk afzonderlijk uniek mens heeft een plaatsje in YHWH's hart.

Natuurlijk hebben wij YHWH niets te bieden, behalve onszelf. Hij heeft ons in principe (inderdaad) niet nodig, en het is geen gratie van ons dat wij ons aan YHWH geven zodat zijn hart completer wordt. Dat dan weer niet natuurlijk, maar het is maar net hoe je die beeldspraak uitlegt.
what the soul hides, blood tells

Terug naar “Archief”