Moderator: Moderafo's
God is niet alleen LiefdeLalage schreef:Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...
Raido schreef:God is niet alleen LiefdeLalage schreef:Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...
God is Oorlog (staat in een van de boeken van Mozes). Maar ik ontken niet dat God Liefde is, maar Hij is zoveeeel meer.Lalage schreef:Raido schreef:God is niet alleen LiefdeLalage schreef:Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...
God IS liefde. Staat in Johannes.
Lalage schreef:Raido schreef:God is niet alleen LiefdeLalage schreef:Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...
God IS liefde. Staat in Johannes.
Optimatus schreef:De inhoud van de Reformatie, die in de zestiende eeuw zo broodnodig was, wordt steeds meer verslonden door een traditie die, geheel in Rooms-Katholieke stijl, dominant wordt ten opzichte de Schrift. Terwijl men pleegt uit diezelfde Schrift te willen leren. Het streven Sola Scriptura is buitengewoon nobel, maar het uiterlijk vertoon lijkt nogal eens de boventoon te voeren en de eis zich te conformeren lijkt voor velen - als ik het goed bekijk - de geestelijke adem zeer zwaar te hinderen.
Cathy schreef:Optimatus schreef:De inhoud van de Reformatie, die in de zestiende eeuw zo broodnodig was, wordt steeds meer verslonden door een traditie die, geheel in Rooms-Katholieke stijl, dominant wordt ten opzichte de Schrift. Terwijl men pleegt uit diezelfde Schrift te willen leren. Het streven Sola Scriptura is buitengewoon nobel, maar het uiterlijk vertoon lijkt nogal eens de boventoon te voeren en de eis zich te conformeren lijkt voor velen - als ik het goed bekijk - de geestelijke adem zeer zwaar te hinderen.
Dit is mij uit het hart gegrepen. En ik denk dat dit exact het probleem raakt.
'We' ontlenen onze identiteit niet meer aan de Schrift maar aan de traditie.
En dat is heel fout. En degenen die dat bewust of onbewust aanvoelen stappen de kerk uit.
Om weer even terug te komen op het verval
Boekenlezer schreef:We moeten in de eerste plaats naar de Bijbel luisteren. Maar we kunnen er niet omheen dat we te maken hebben met de traditie van onze kerk. Wie onder het mom van 'Sola scriptura' daar zijn middelvinger naar opsteekt maakt brokken. Dus kritisch bezig zijn vanuit de Bijbel is goed, maar moet wel met wijsheid en tact gebeuren.
Zie over de traditie en haar plaats ook de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. J. van Genderen en dr. W.H. Velema op blz. 109 en 110.
Valt het jullie ook op dat er nog nooit zo'n groot verval is geweest in de kerken dan vandaag de dag? Onder het mom van "weg met de tradities" heeft men alles wat nog enigszins tegen het geweten spreekt weg gedaan en hiervoor in de plaats een ingebeelde Jezus voor terug gezet.
Hoezo tien geboden? Psalmen? Heidelbergse Catechismus?Acceptatie van homofilie, Islam, wereldgelijkvormigheid..... Lauwe preken met zeer veel zingen, waarin respect centraal staat, niet wetende dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
Optimatus schreef:Prachtige volzin. Maar als iemand een uur lang op deze wijze tegen mij staat te spreken, haak ik toch echt af omdat ik die concentratie niet op kan brengen. Iets eenvoudiger zou zijn:
Lalage schreef:Ik sluit me trouwens aan bij Aragorn die zegt dat hij geen god wil volgen die wreed is. Ik ben blij dat de God van de bijbel een God van liefde is en dat Hij van elk van ons persoonlijk houdt. Veel mensen kennen de uitspraak wel dat er in elk mensenhart een gat is dat alleen opgevuld kan worden door God. Maar wist je dat er in Gods hart ook een gat is dat alleen opgevuld kan worden door jou? Dit sprak me heel erg aan en ik ga het onthouden...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten