In het loslaten van 'tradities' die niet op de bijbel zijn gebaseerd zie ik geen probleem. Maar kun je mij zo'n 'traditie' noemen?
1. Zwarte pakken ambtsdragers.
2. Niet mogen hebben van een baard/snor bij ambtsdragers.
3. Niet-ritmisch zingen.
4. Verbod op het dopen van je kind bij lidmaatschap sportvereniging/hebben van TV/dragen van een broek door de vrouw.
kan je een voorbeeld noemen van zo'n sektarisch tafereel?
Dit schreef ik laatst in een ander topic op Refoweb:
1. Niet meer niet-ritmisch voorspel gespeeld worden.
2. Moet het orgelspel voor aanvang over 1 psalm gaan.
3. Mag er geen registrant meer helpen bij het orgelspelen.
4. Mag het NMK geen buitenlandse liedereen meer zingen in onze kerk.
5. Wordt het verboden door de kerkenraad dat een lid zijn kind lat dopen omdat hij penningmeester van de skeelervereniging is.
6. (...)
Uiteraard. Daarom sprak ik ook van 'de meeste dingen'. Ik heb bijvoorbeeld toch nog iets kippenvel gevoel bij gitaren in de kerk, mijn geweten heeft dan iets van: kan dat nou eigelijk wel? Zou ik opgegroeid zijn in een Vrije Evangelie Gemeente dan zou ik dat helemaal niet hebben.ooit wel eens van een dicht geschroeid geweten gehoord? Dan is het alleen maar genade wanneer men iedere zondag op je zonden wordt gewezen.
Liever leven met de wetenschap dat ik nog bekeerd kan worden, dan sterven met een gestolen Jezus. Overigens is de onwil om 'enige hand en spandiensten ter zaligheid te verrichten' niet alleen een bevindelijk gereformeerd probleem, maar ook in de niet bevindelijke kringen een voorkomend verschijnsel. En is een fout verschijnsel!
Liever Jezus belofte door het geloof aan te nemen, dan hem door verkeerde verwachtingen eeuwig af te stoten. Waar ik op doelde met 'enige hand en spandiensten ter zaligheid te verrichten' is de vloek van het dogma van de predestinatie: Sören Kierkegaard heeft daar eens dit overgezegt: 'Predestinatie is het dogma van de stilzittende vroomheid' vooral binnen de bevindelijk gereformeerde cultuur/kerk is dat een schrijnend probleem. Ik zit nu 19 jaar in een bevindelijk gereformeerde gemeente en weet heel goed wat een bekering niet is (daar wordt je wel mee ingewreven) maar niet wat het nou wel is (geld ook voor wat andere kerken allemaal verkeerd leerd; maar wat mijn kerk zelf leerd; is ook vaak duyster).
Vraag je echter, een willekeurig kind Gods (JV-leider, Godsdienstleraar, Ambtsdrager) dan is het antwoord: zoek er maar veel naar, vraag er maar veel om, dat zijn geen dingen om over te praten of dan gaat er een poort in het dal van Achor voor je open (vast; voor het selecte gezeldschapje zal dit fantastische taal zijn) maar ik; als jongere begrijp het niet en heb geen antwoord gekregen.
Onze kerken slibben dicht met de vloek van de dogma's en de (ongefundeerde) tradities, een hartinfarct; misschien dodelijk zie ik gebeuren binnen 20/30 jaar.