wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 18:48

Gerdien B. schreef:Ik zal uitleggen waarom ik sceptisch sta tegenover het weerleggen vanuit de H.C.

We waren met een groep van 6 jongeren (waarvan 4 uit de gergem) op vakantie in de Oekraïne.
Zodra wij in discussie waren met de jongeren daar bleek dat we wel wisten hoe we dingen moesten verklaren aan de hand van de H.C. en niet aan de hand van de Bijbel! (dat liep dus spaak, want in de Oekraïne hebben ze de H.C. niet)
De andere 2 wisten dat stukken beter van onze groep.
Sinds dien ben ik er over na gaan denken en er op gaan letten, maar er wordt binnen onze kerk ontzettend vaak verwezen naar de H.C. ipv naar een Bijbeltekst.
Vandaar dat ik liever heb dat iets uit de Bijbel weerlegd wordt ipv uit de H.C.

tijdens de diensten vanuit de H.C. wordt er ook zeker een Bijbelgedeelte naast gelegd. Maar hoe komt het dan dat mensen beter vanuit de H.C. de leer kunnen verklaren ipv uit de Bijbel? Is het niet belangrijker om Gods Woord zelf te onderzoeken ipv de formulieren?
Zelf zie ik de formulieren meer als een hulp middel bij de Bijbel.

@boekenlezer: wat betekent het woord apprecieer? en wat is een confessionalist?
(simpel nederlands kan ik nog wel volgen, maar dit gaat boven mijn pet ;) )

De Westminster Confessie is meer internationaal bekend. Misschien verwijst dat wat gemakkelijker in internationaal gezelschap. Ik heb er hier thuis een exemplaar van liggen, en wil hem eens doornemen. Maar het is er nog niet van gekomen.
Maar het heeft ook mijn voorkeur om in de eerste plaats toch vooral te weten hoe het in de Bijbel staat. Daarom heeft bijbelstudie mijn voorrang, en heb ik pas de laatste tijd dat ik me ook wel in dogmatiek en belijdenisgeschriften wil gaan verdiepen. Vooral dat doopformulier lijkt mij eens de moeite waard om studie van te maken.

ap·pre·cië·ren [-'sjeer(n)] <Lat (apprecieerde, heeft geapprecieerd)

1 waarderen, op prijs stellen; ← :!:
2 op waarde schatten

Met een anticonfessionalist bedoelde ik iemand die het niet heeft op de belijdenisgeschriften. Iemand die zegt: "Niet de belijdenis, maar de Bijbel! Weg met de belijdenis!"
Confessie betekent namelijk: belijdenis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2006 19:14

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Het probleem is dat je nu wijst naar anderen... want om Jerobeams godsdienst met de gereformeerde te vergelijken lijkt me wat cru. Het probleem is alleen dat we dit wel vaak toepassen op andere kerkstromingen, maar niet op de de onze.

Die eredienst van Jerobeam vond ik een mooie vergelijking met de roomse eredienst met zijn heiligenverering en eigenzinnige godsdienst. Het is de compromisgeest die is gaan heersen, die wel allerlei heidense invloeden in de kerk wilde toestaan. Dat is de dood voor de ware dienst aan God.

Marnix schreef:Stel dat die profeet bij ons in de kerk komt. Zou hij dan zeggen: Ja joh, jullie doen het ook goed ook... de leer is in ieder geval prima en dat je eigen tradities zo belangrijk vindt en zelfs mensen veroordeeld die zich daar niet aan houden, dat jullie in levensstijl vaak heel onchristelijk zijn, dat is jullie manier, maakt allemaal niet uit? Je hebt het over mooie praat die er van de buitenkant mooi uitziet... opnieuw wil ik zeggen: Kijk niet alleen naar anderen, maar ook naar eigen kerkverband. Hoe vaak lijken daar de woorden en daden niet mooi en vroom maar kom je als je meer gaat kijken de meest onchristelijke praktijken tegen? Het verhaal van Gerdien is daar een heel duidelijk voorbeeld van en helaas ken ik veel te veel van dat soort verhalen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat van ons te zeggen zou zijn: 'Ja joh, jullie doen het ook goed.' Wat is eigenlijk goed? Heb je daarover wel eens nagedacht, wat dat betekent voor een volmaakt heilig God? Dan kunnen we toch niet anders concluderen, dat het nog een groot wonder is, dat God nog een volk op aarde wil hebben, waarmee Hij bemoeienissen wil maken. Als het aan ons moet liggen, zou het niet lang duren, of we zouden door zijn toorn verteerd worden. Laten we maar in dat besef over die dingen nadenken. Want ik vrees dat dat besef veel te veel ontbreekt. Ik hoor dat zo bar weinig doorklinken in de berichten die ik lees. Maar een dergelijk bevindelijk besef is levensnoodzakelijk! Wie beeft in dat besef, die zal pas iets zinnigs over genade kunnen zeggen. Zonder dat wordt het gepraat over genade een holle en lege klank. Dan krijgen we een oppervlakkig christendom, waarin mensen zichzelf bedriegen.
Over dat geval van Gerdien B. voel ik mij niet bekwaam om een oordeel uit te spreken, dus dat doe ik dan ook liever niet. Het gevaar is dan immers groot dat je eenzijdig gaat oordelen, want we lezen hier alleen haar kant van het verhaal.
Dat men in de Gereformeerde Gemeenten nog de wacht wil betrekken om niet te vervallen in een oppervlakkige godsdienst, kan ik alleen maar waarderen. Of dat dan altijd methodisch perfect gaat, is een andere zaak. Je zal mij niet horen zeggen dat ze dat altijd goed doen. Maar ik kan je vertellen dat ik daar persoonlijk ook best mee worstel: hoe voorkom je onterechte hoogdrempeligheid, hoe voorkom je dat je mensen ten onrechte de put in praat, maar hoe voorkom je tegelijkertijd dat we afzakken in een oppervlakkige godsdienst waarin je kerken vol 'bekeerde' mensen krijgt die geen half besef hebben van Gods heiligheid en eigen zondigheid en verlorenheid in zichzelf, en die wel recht menen te hebben op Gods genade? (Wie weet hoe veel misstappen ik ook hier op dit forum daar wel in gemaakt zal hebben!) Echt, dat is zo'n simpele vraag nog niet! Je krijgt dan aan beide kanten met vele tere zaken te maken, waarbij het nog niet lijkt mee te vallen om aan al die zaken recht te doen. En daarom ben ik maar liever erg voorzichtig met oordelen.

Boekenlezer, wat je hier zegt is waar, maar mag nooit als relativering worden gebruikt. Paulus pak bijvoorbeeld bij Korinthe en Galaten problemen gewoon aan. Hij zegt niet: In Gods ogen zal het nooit echt goed worden... Hij zegt: Jullie doen dingen verkeerd, jullie moeten er naar streven om het goed te doen. Hetzelfde geldt voor de brieven van Jezus aan de zeven gemeenten. Kortom, het antwoord dat je geeft is eigenlijk geen antwoord. Wat zou die profeet zeggen als hij de kerk in komt lopen? Wat zou Paulus zeggen als Hij ons een brief zou sturen, of wat zou Jezus in een brief aan ons kerkgenootschap zetten? Serieus nadenken over hoe heilig God is en hoezeer wij tekort schieten in het dienen van Hem zou ons juist over allerlei misstanden aan het nadenken moeten zetten. Het kille, het liefdeloze, het veroordelen van elkaar, de angst en onzekerheid, het wetticisme, het vastgeroest zitten in tradities, ja zo dat we mensen veroordelen en hen geloof niet serieus nemen omdat ze niet in die tradities meegaan. Ik ben er van overtuigd dat het dan wel een behoorlijke donderpreek wordt. Niet omdat we zondig zijn en dus dingen fout doen... maar omdat we de Bijbel die we lezen en kunnen begrijpen, vaak zo naast ons neerleggen, dat we rustig dingen doen waar Jezus ons voor waarschuwt in de bijbel en we in gaan tegen wat Hij van ons vraagt. (Niet veroordelen, niet mensen slaaf maken van eigen wetten en zo zijn er nog een hoop andere dingen te noemen)

Maar die relativering als excuus voor het in stand houden van misstanden wil ik ook niet. Het beste is om zowel leer als leven zo zuiver mogelijk naar de Bijbel te richten.
En dan valt er in alle kerken veel te doen! Al wordt dat dan natuurlijk gelijk weer ingewikkeld door de enorme diversiteit aan inzicht.

Soms word ik eerlijk gezegd wel eens gek van hoe men er in de kerken op los kan knoeien. (Bijvoorbeeld, hoe men in de linkerflank van de ger. gezindte zijn vertrouwen stelt op rare stunts en gekheid om de boodschap over te brengen.) Dan denk ik wel eens: "Laat ik maar niet op hen letten, en laat ik mij maar met mijn eigen Bijbel bezig houden."

Marnix schreef:maar het zou ook moeten leiden tot het serieus nemen van Gods geboden, opdrachten... het zou ons er toe moeten brengen steeds meer te willen worden als Jezus, te leven als Hem... en dus het voorbeeld dat Hij stelt navolgen. En dat gebeurt zo weinig... in leer wel... maar in leven vaak niet.

En dat zit mij dus ook stevig dwars! Die moeite verwoordde ik bijvoorbeeld in deze bijdrage. Een leer die geen consequenties voor het leven zou hebben... hoe is zoiets denkbaar!

Marnix schreef:Je hoeft niet over Gerdien's situatie te oordelen.... maar ik durf wel dit te stellen: Jezus zou hier heel anders mee omgaan.

Dat vermoeden is bij mij ook niet afwezig.

Het probleem is alleen: Waarom willen ze dat niet zien? Als je dit tegen de kerkraad zegt, wat zeggen ze dan? Ja je hebt gelijk, we zijn er niet bijbels mee omgegaan? En waarom doen kerken vaak net alsof er bij hen wel veel te doen is maar veranderen ze ondertussen niks. En lijken er bij andere kerken altijd meer dingen mis te zijn dan in eigen kerk? Kaart er iemand iets aan wat volgens hem niet bijbels is, dan heb je grote kans dat de kerk het er niet mee eens is... Denk bijv. aan hoe er met de kritiek van Van der Zwaag is omgegaan...

Ik ben blij dat je dingen die ik noem herken... De vraag is alleen: Herkennen de leiders van ze kerk ook wel? Waarom gebeurt er dan zo weinig met de problemen die hier genoemd worden?!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 19:31

ik denk dat de kerkenraden wel door beginnen te krijgen dat de jongeren anders in eht geloof staan dan de ouderen. Je krijgt dat ze moeten gaan schipperen tussen deze 2 doelgroepen. Logisch dat ze geen van beide groepen voor het hoofd willen stoten.

Ik zal het al heel wat vinden als ze zouden toegeven, dat ze teveel waarde aan uiterlijkheden, tradities e.d. hechten. Dan zouden we al een heel eind opschieten.
En durven te zeggen dat iets een traditie is zonder dat er op een manier toch naar een Bijbelstekst wordt gezocht wat het eventueel zou kunnen verklaren dat het zo zou moeten gaan.

Eigenlijk zou ik heel veel digen graag Bijbels gegrond willen zien, maar daar zal ik denk ik nog lang op moeten wachten :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 apr 2006 19:57

Ik ben bijna belijdend lid van de hnhk. De reden hiervoor is omdat ik denk dat het woord van God hier recht gepredikt wordt. Het is voor mij de enige vaderlandse kerk, en sinds de scheuring met de pkn voel ik me er meer thuis dan ooit.
Bovendien hebben we een hele fijne dominee die alles duidelijk en bijbels, en bovendien ook nog is begrijpelijk uit kan leggen. Ik ben gedoopt in de ggin, maar kom daar al in geen jaar of 12 meer. Ik voelde me er totaal niet thuis, en ze trekken de muren daar wel zo hoog op. Ga je weg daar, of ben je van een andere kerk dan ben je in hun ogen al verloren.
Ik heb het ervaren als een koude, kille gemeenschap.
Ervaar nu dat het ook heel anders kan. En de leer is hetzelfde op enkele meningsverschillen na.

Ik voel me hier gewoon thuis dus. Zowel bij de leer als bij de kerk.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 05 apr 2006 21:33

Ik ben/voel mij niet gereformeerd, ik ben christen :D

Ik ben dooplid in de Ger Gem maar heb er dit jaar nog geen kerkdienst bezocht. Ik ga meestal naar de Chr. Ger. Kerk, ik heb er het gevoel dat het Woord recht gepredikt wordt. Ook kom ik wel eens in een evangelische gemeente maar ik heb soms het idee dat de boodschap een beetje ondersneeuwd doordat men het met een zo'n populair mogelijk praatje wil maken. Welke kerk ik lid ga worden weet ik niet, ik ga de komende tijd een bijbelstudie doen en eens in wat kerken kijken en daarna maak ik biddend een keuze.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2006 21:47

Tja, ik plaats mijzelf tussen reformatie en catholica in; het sacrale, toegewijde van de catholica (niet van de romana overigens, die is niet toegewijd) en de wat beredenerende benadering van delen van de reformatie spreken mij enorm aan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 22:03

Markie schreef:Ik ben bijna belijdend lid van de hnhk. De reden hiervoor is omdat ik denk dat het woord van God hier recht gepredikt wordt. Het is voor mij de enige vaderlandse kerk, en sinds de scheuring met de pkn voel ik me er meer thuis dan ooit.
Bovendien hebben we een hele fijne dominee die alles duidelijk en bijbels, en bovendien ook nog is begrijpelijk uit kan leggen. Ik ben gedoopt in de ggin, maar kom daar al in geen jaar of 12 meer. Ik voelde me er totaal niet thuis, en ze trekken de muren daar wel zo hoog op. Ga je weg daar, of ben je van een andere kerk dan ben je in hun ogen al verloren.
Ik heb het ervaren als een koude, kille gemeenschap.
Ervaar nu dat het ook heel anders kan. En de leer is hetzelfde op enkele meningsverschillen na.

Ik voel me hier gewoon thuis dus. Zowel bij de leer als bij de kerk.

Zo te lezen is het goed gekomen met je.
Dat GGiN-accent van jou herinner ik mij wel van een hele tijd geleden, ja. Dat riep toen wel wat vragen bij mij op (die ik toen ook aan je gesteld heb).
De HNHK, daar kom ik ook wel, en dat kerkverband spreekt mij ook best wel aan. Afgelopen zondagochtend ben ik er nog geweest. De prediking daar komt wel evenwichtig op mij over. Gewoon goed gereformeerd.
En ja, het roept de vraag op waar die andere gereformeerde kerkverbanden nog voor nodig zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 22:08

Boekenlezer schreef:En ja, het roept de vraag op waar die andere gereformeerde kerkverbanden nog voor nodig zijn.

dat vragen de andere gereformeerde kerkverbanden zich ook af :mrgreen: :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 22:33

En toch...ben ik het grotendeels met Boekenlezer eens....
Ik weet dat ik met deze opmerking mensen tegen de borst stuit maar ik noem het toch even.....

Ik heb best wat mensen mee gemaakt die van God bekeerd zijn, wat ik moeilijk vind is vroeger liepen die mensen in het donker; droegen geen broek; konden geen tv kijken, leven afhankelijk van God enzo enzo...Hoe komt het dat dat zo veranderd is dan? Want wat GerdienB zegt over jongeren avond in Doorn...daar heb ik zoiets nog nooit gezien
(dit is geen oordeel maar een vraag)
Ook lees ik nog wel eens wat van maccheyn, Spurgeon enzo enzo....Die schrijven en belijden zo totaaal anders..

Wat ik me dan afvraag....is God zo veranderd????
Werkt God op een andere manier?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 22:42

als jij opgroeit in de meest strenge orthodoxe gereformeerde kerk, daarom zegt dat nog niet dat je het daar mee eens bent.

Ik heb een idee dat jij iemand als voorbeeld in je hoofd hebt die ik ook ken ;)

Diegene komt uit de oud gergem. Gedroeg zich vroeger naar de regels van thuis. Later is deze persoon (laten we X. noemen) de wereld in getrokken. Weer later heeft God X. uit de wereld getrokken en weer onder Zijn woord gebracht. Toen zag X. in dat het niet zo donker, beknellend, ernstig, en somber is om God te volgen. Terwijl X. dat idee altijd had opgedaan vroeger. Maar het is juist het tegen over gestelde.

ben wel benieuwd wat jij nog nooit gezien hebt in Doorn :roll:

God veranderd nooit.
Ik geloof dat geen enkeel bekering op dezelfde wijze gaat. God werkt op ontelbaar verschillende manieren.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 22:50

Wij praten langs elkaar heen :wink: !

Ik doelde niet op die persoon...ik bedoel het in het algemeen (de oudjes zouden zeggen; het oude volk) :mrgreen: !

Ik bedoel...Om even ouderwetse termen te gebruiken; het oude volk....Als ik lees hoe die leefden voor God zowel uiterlijk als innerlijk ( wat je veel lezen kunt in de levensbeschrijvingen) dan denk ik...vroeger leefde men veeeel dichter en intenser bij God( is niet te bewijzen maar ik noem op wat ik hoor)...Tegenwoordig kun je zo goed als alles blijven doen en daarmee vroeg ik me dus af....

Wat maakt dat dat veranderd???

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:07

Ja ik deel je mening dat sommige mensen denken dat je er op los kunt leven zodra je bekeerd bent, want je zonden zijn toch al vergeven zeggen ze dan.
Daar kan ik mij ook totaal niet in vinden!
Vindt het ook erg pijnlijk als mensen dat zeggen.

Dat vroeger dichter bij God geleefd wordt weet ik nog zo net niet.
Dat het geloof anders geuit wordt, zou dat ook niet met tijd en cultuur te maken hebben?
Geen idee waarom het nu anders is. Maar ik heb nog geen Bijbelse reden kunnen vinden waardoor ik moet zeggen: op de manier van vroeger is beter dan de manier waarop mensen het nu doen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:09

Maar waarom kan een bekeerd iemand nu wel naar de bios, wel tv, wel broeken, wel naar ruige gospel muziek, wel ..enzo enzo.....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:13

misschien omdat de christenen nu minder waarde hechten aan tradities ipv vroeger.

We hebben pas nog een rijtje van 30 geboden gemaakt die nergens in de Bijbel terug te vinden zijn. Hier hielden de mensen zich vroeger wel aan en de ouderen in onze gemeentes nu nog.
Daarom zijn het wel 30 zelf verzonnen regels die gewoon ergens vandaan geplukt zijn en niets toe voegen aan het wel of niet wedergeboren zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:15

Ben ik niet helemaal met je eens...Het zijn traditiess in onze ogen...maar degenen die ik voor ogen heb konden niet anders....Wisten dat God het afkeurde.....

Terug naar “Archief”