Gerdien B. schreef:Ik zal uitleggen waarom ik sceptisch sta tegenover het weerleggen vanuit de H.C.
We waren met een groep van 6 jongeren (waarvan 4 uit de gergem) op vakantie in de Oekraïne.
Zodra wij in discussie waren met de jongeren daar bleek dat we wel wisten hoe we dingen moesten verklaren aan de hand van de H.C. en niet aan de hand van de Bijbel! (dat liep dus spaak, want in de Oekraïne hebben ze de H.C. niet)
De andere 2 wisten dat stukken beter van onze groep.
Sinds dien ben ik er over na gaan denken en er op gaan letten, maar er wordt binnen onze kerk ontzettend vaak verwezen naar de H.C. ipv naar een Bijbeltekst.
Vandaar dat ik liever heb dat iets uit de Bijbel weerlegd wordt ipv uit de H.C.
tijdens de diensten vanuit de H.C. wordt er ook zeker een Bijbelgedeelte naast gelegd. Maar hoe komt het dan dat mensen beter vanuit de H.C. de leer kunnen verklaren ipv uit de Bijbel? Is het niet belangrijker om Gods Woord zelf te onderzoeken ipv de formulieren?
Zelf zie ik de formulieren meer als een hulp middel bij de Bijbel.
@boekenlezer: wat betekent het woord apprecieer? en wat is een confessionalist?
(simpel nederlands kan ik nog wel volgen, maar dit gaat boven mijn pet)
De Westminster Confessie is meer internationaal bekend. Misschien verwijst dat wat gemakkelijker in internationaal gezelschap. Ik heb er hier thuis een exemplaar van liggen, en wil hem eens doornemen. Maar het is er nog niet van gekomen.
Maar het heeft ook mijn voorkeur om in de eerste plaats toch vooral te weten hoe het in de Bijbel staat. Daarom heeft bijbelstudie mijn voorrang, en heb ik pas de laatste tijd dat ik me ook wel in dogmatiek en belijdenisgeschriften wil gaan verdiepen. Vooral dat doopformulier lijkt mij eens de moeite waard om studie van te maken.
ap·pre·cië·ren [-'sjeer(n)] <Lat (apprecieerde, heeft geapprecieerd)
1 waarderen, op prijs stellen; ←

2 op waarde schatten
Met een anticonfessionalist bedoelde ik iemand die het niet heeft op de belijdenisgeschriften. Iemand die zegt: "Niet de belijdenis, maar de Bijbel! Weg met de belijdenis!"
Confessie betekent namelijk: belijdenis.