wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 12:21

Gerdien B. schreef:Daarbij spreek ik vele jongeren uit de gergem.
en over het algemeen hoor ik dat ze tegen de zelfde dingen aan lopen. De 1 na de ander denkt er over om uit de ger gem te stappen of gaat al.
Van mijn leeftijd genoten zijn er verschillende al over gegaan naar de hervormde kerk.

Optimatus schreef:Ik merk bij andere GerGemmers ook wel enige negativiteit over hun eigen kerkgemeenschap. De geringe groei zal wel komen door het werpen van kinderen.

Ik ben eerlijk gezegd toch wel eens nieuwsgierig waar die negativiteit precies in zit, waarop zich dat richt.
Ik zal niet gaan beweren dat er niks aan te merken zou zijn op hoe er in de Gereformeerde Gemeenten gepreekt wordt. Maar als men ontevreden is, omdat men het in de Gereformeerde Gemeenten niet toestaat om opwekkingsliederen te zingen onder begeleiding van een ruige band en daar ondertussen een wave bij te maken (lekker met de armen de lucht in \:D/ =D> ), dan krijgt men mij niet mee in die kritiek, want daar ben ik net zo min voor. En als men ontevreden is omdat er geen lichtvoetig christendom wordt toegestaan ::)) , waarbij het besef van zondaar-zijn voor een heilig God irrelevant wordt geacht, en waarbij het alleen maar gaat over Gods liefde, dan krijgt men mij ook beslist niet mee, want vr./antw. 2 van de HC hebben we niet voor niks in onze belijdenis staan. Dat is toch niet zo maar wat uit de lucht gegrepen onzin!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 12:37

Optimatus schreef:@ Boekenlezer
Met mijn opmerking heb ik willen aangeven dat ik de Reformatie niet als het eindstation van de zoektocht naar het ware Christendom beschouw. Het zou van een enorme misplaatste arrogantie getuigen om alleen deze ene stroming binnen de Kerk als de enig ware te beschouwen - Rome doet dit ook middels ondermeer de doctrine van de pauselijke onfeilbaarheid, maar ik krijg de indruk dat diverse andere kerkgenootschappen hier op hun manier (al dan niet) vrolijk aan meedoen.

De vergelijking met koning Jerobeam I doet niet terzake. Deze stelde een totaal andere eredienst in voor andere goden en liet God eenvoudigweg staan.

O nee hoor, Jerobeam wilde met die gouden kalveren echt geen andere goden dienen. Hij wilde gewoon de dienst aan JHWH voortzetten, maar dan wel op een manier die voor hem politiek gunstig was. Een beetje aangepast dus.
Ik denk dat dat voorbeeld van Jerobeam wel degelijk opgaat. De roomse eredienst en praktijken met zijn eigenwilligheid is toch net zo iets?

De Reformatie was een beweging die eerst helemaal geen nieuwe kerk wilde stichten, maar die de bestaande kerk wilde reformeren. Maar ze werden tegengewerkt en niet getolereerd in de kerk. Ze werden er gewoon uitgezet. God dienen op een zo zuiver mogelijke manier was gewoon taboe in de roomse kerk! In zo'n geval vergooi je toch je rechten om nog kerk te mogen heten?
Zijn de kerken van de Reformatie altijd trouw gebleven aan de Reformatie? O nee! Wat is er daarin veel scheefgroei geweest (en is er nog)! Vrijzinnigheid, bijbelkritiek, en weet ik wat allemaal niet meer. Beschamend gewoon. Wat dat betreft zijn alle van de Reformatie afstammende kerken echt niet allemaal gereformeerd te noemen. Het is helaas niet anders, maar in de kerk van Christus is een overweldigende hoeveelheid kaf te vinden. Is ook geen wonder met ongeschikte hoorders voor het evangelie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 12:58

Marnix schreef:Het probleem is dat je nu wijst naar anderen... want om Jerobeams godsdienst met de gereformeerde te vergelijken lijkt me wat cru. Het probleem is alleen dat we dit wel vaak toepassen op andere kerkstromingen, maar niet op de de onze.

Die eredienst van Jerobeam vond ik een mooie vergelijking met de roomse eredienst met zijn heiligenverering en eigenzinnige godsdienst. Het is de compromisgeest die is gaan heersen, die wel allerlei heidense invloeden in de kerk wilde toestaan. Dat is de dood voor de ware dienst aan God.

Marnix schreef:Stel dat die profeet bij ons in de kerk komt. Zou hij dan zeggen: Ja joh, jullie doen het ook goed ook... de leer is in ieder geval prima en dat je eigen tradities zo belangrijk vindt en zelfs mensen veroordeeld die zich daar niet aan houden, dat jullie in levensstijl vaak heel onchristelijk zijn, dat is jullie manier, maakt allemaal niet uit? Je hebt het over mooie praat die er van de buitenkant mooi uitziet... opnieuw wil ik zeggen: Kijk niet alleen naar anderen, maar ook naar eigen kerkverband. Hoe vaak lijken daar de woorden en daden niet mooi en vroom maar kom je als je meer gaat kijken de meest onchristelijke praktijken tegen? Het verhaal van Gerdien is daar een heel duidelijk voorbeeld van en helaas ken ik veel te veel van dat soort verhalen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat van ons te zeggen zou zijn: 'Ja joh, jullie doen het ook goed.' Wat is eigenlijk goed? Heb je daarover wel eens nagedacht, wat dat betekent voor een volmaakt heilig God? Dan kunnen we toch niet anders concluderen, dat het nog een groot wonder is, dat God nog een volk op aarde wil hebben, waarmee Hij bemoeienissen wil maken. Als het aan ons moet liggen, zou het niet lang duren, of we zouden door zijn toorn verteerd worden. Laten we maar in dat besef over die dingen nadenken. Want ik vrees dat dat besef veel te veel ontbreekt. Ik hoor dat zo bar weinig doorklinken in de berichten die ik lees. Maar een dergelijk bevindelijk besef is levensnoodzakelijk! Wie beeft in dat besef, die zal pas iets zinnigs over genade kunnen zeggen. Zonder dat wordt het gepraat over genade een holle en lege klank. Dan krijgen we een oppervlakkig christendom, waarin mensen zichzelf bedriegen.
Over dat geval van Gerdien B. voel ik mij niet bekwaam om een oordeel uit te spreken, dus dat doe ik dan ook liever niet. Het gevaar is dan immers groot dat je eenzijdig gaat oordelen, want we lezen hier alleen haar kant van het verhaal.
Dat men in de Gereformeerde Gemeenten nog de wacht wil betrekken om niet te vervallen in een oppervlakkige godsdienst, kan ik alleen maar waarderen. Of dat dan altijd methodisch perfect gaat, is een andere zaak. Je zal mij niet horen zeggen dat ze dat altijd goed doen. Maar ik kan je vertellen dat ik daar persoonlijk ook best mee worstel: hoe voorkom je onterechte hoogdrempeligheid, hoe voorkom je dat je mensen ten onrechte de put in praat, maar hoe voorkom je tegelijkertijd dat we afzakken in een oppervlakkige godsdienst waarin je kerken vol 'bekeerde' mensen krijgt die geen half besef hebben van Gods heiligheid en eigen zondigheid en verlorenheid in zichzelf, en die wel recht menen te hebben op Gods genade? (Wie weet hoe veel misstappen ik ook hier op dit forum daar wel in gemaakt zal hebben!) Echt, dat is zo'n simpele vraag nog niet! Je krijgt dan aan beide kanten met vele tere zaken te maken, waarbij het nog niet lijkt mee te vallen om aan al die zaken recht te doen. En daarom ben ik maar liever erg voorzichtig met oordelen.

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 05 apr 2006 13:16

froske schreef:eigenlijk zouden we juist EEN kerk moeten zijn en niet 50 :wink:

d:)b d:)b jah indd, waarom is er toch zo'n verschil tussen de kerken? Iedere kerk maakt zijn eigen regeltjes... :roll:
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2006 14:11

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Het probleem is dat je nu wijst naar anderen... want om Jerobeams godsdienst met de gereformeerde te vergelijken lijkt me wat cru. Het probleem is alleen dat we dit wel vaak toepassen op andere kerkstromingen, maar niet op de de onze.

Die eredienst van Jerobeam vond ik een mooie vergelijking met de roomse eredienst met zijn heiligenverering en eigenzinnige godsdienst. Het is de compromisgeest die is gaan heersen, die wel allerlei heidense invloeden in de kerk wilde toestaan. Dat is de dood voor de ware dienst aan God.

Marnix schreef:Stel dat die profeet bij ons in de kerk komt. Zou hij dan zeggen: Ja joh, jullie doen het ook goed ook... de leer is in ieder geval prima en dat je eigen tradities zo belangrijk vindt en zelfs mensen veroordeeld die zich daar niet aan houden, dat jullie in levensstijl vaak heel onchristelijk zijn, dat is jullie manier, maakt allemaal niet uit? Je hebt het over mooie praat die er van de buitenkant mooi uitziet... opnieuw wil ik zeggen: Kijk niet alleen naar anderen, maar ook naar eigen kerkverband. Hoe vaak lijken daar de woorden en daden niet mooi en vroom maar kom je als je meer gaat kijken de meest onchristelijke praktijken tegen? Het verhaal van Gerdien is daar een heel duidelijk voorbeeld van en helaas ken ik veel te veel van dat soort verhalen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat van ons te zeggen zou zijn: 'Ja joh, jullie doen het ook goed.' Wat is eigenlijk goed? Heb je daarover wel eens nagedacht, wat dat betekent voor een volmaakt heilig God? Dan kunnen we toch niet anders concluderen, dat het nog een groot wonder is, dat God nog een volk op aarde wil hebben, waarmee Hij bemoeienissen wil maken. Als het aan ons moet liggen, zou het niet lang duren, of we zouden door zijn toorn verteerd worden. Laten we maar in dat besef over die dingen nadenken. Want ik vrees dat dat besef veel te veel ontbreekt. Ik hoor dat zo bar weinig doorklinken in de berichten die ik lees. Maar een dergelijk bevindelijk besef is levensnoodzakelijk! Wie beeft in dat besef, die zal pas iets zinnigs over genade kunnen zeggen. Zonder dat wordt het gepraat over genade een holle en lege klank. Dan krijgen we een oppervlakkig christendom, waarin mensen zichzelf bedriegen.
Over dat geval van Gerdien B. voel ik mij niet bekwaam om een oordeel uit te spreken, dus dat doe ik dan ook liever niet. Het gevaar is dan immers groot dat je eenzijdig gaat oordelen, want we lezen hier alleen haar kant van het verhaal.
Dat men in de Gereformeerde Gemeenten nog de wacht wil betrekken om niet te vervallen in een oppervlakkige godsdienst, kan ik alleen maar waarderen. Of dat dan altijd methodisch perfect gaat, is een andere zaak. Je zal mij niet horen zeggen dat ze dat altijd goed doen. Maar ik kan je vertellen dat ik daar persoonlijk ook best mee worstel: hoe voorkom je onterechte hoogdrempeligheid, hoe voorkom je dat je mensen ten onrechte de put in praat, maar hoe voorkom je tegelijkertijd dat we afzakken in een oppervlakkige godsdienst waarin je kerken vol 'bekeerde' mensen krijgt die geen half besef hebben van Gods heiligheid en eigen zondigheid en verlorenheid in zichzelf, en die wel recht menen te hebben op Gods genade? (Wie weet hoe veel misstappen ik ook hier op dit forum daar wel in gemaakt zal hebben!) Echt, dat is zo'n simpele vraag nog niet! Je krijgt dan aan beide kanten met vele tere zaken te maken, waarbij het nog niet lijkt mee te vallen om aan al die zaken recht te doen. En daarom ben ik maar liever erg voorzichtig met oordelen.

Boekenlezer, wat je hier zegt is waar, maar mag nooit als relativering worden gebruikt. Paulus pak bijvoorbeeld bij Korinthe en Galaten problemen gewoon aan. Hij zegt niet: In Gods ogen zal het nooit echt goed worden... Hij zegt: Jullie doen dingen verkeerd, jullie moeten er naar streven om het goed te doen. Hetzelfde geldt voor de brieven van Jezus aan de zeven gemeenten. Kortom, het antwoord dat je geeft is eigenlijk geen antwoord. Wat zou die profeet zeggen als hij de kerk in komt lopen? Wat zou Paulus zeggen als Hij ons een brief zou sturen, of wat zou Jezus in een brief aan ons kerkgenootschap zetten? Serieus nadenken over hoe heilig God is en hoezeer wij tekort schieten in het dienen van Hem zou ons juist over allerlei misstanden aan het nadenken moeten zetten. Het kille, het liefdeloze, het veroordelen van elkaar, de angst en onzekerheid, het wetticisme, het vastgeroest zitten in tradities, ja zo dat we mensen veroordelen en hen geloof niet serieus nemen omdat ze niet in die tradities meegaan. Ik ben er van overtuigd dat het dan wel een behoorlijke donderpreek wordt. Niet omdat we zondig zijn en dus dingen fout doen... maar omdat we de Bijbel die we lezen en kunnen begrijpen, vaak zo naast ons neerleggen, dat we rustig dingen doen waar Jezus ons voor waarschuwt in de bijbel en we in gaan tegen wat Hij van ons vraagt. (Niet veroordelen, niet mensen slaaf maken van eigen wetten en zo zijn er nog een hoop andere dingen te noemen)

Kennis van Gods heiligheid, je eigen ellende en zondige staat hebben, het is zeker belangrijk... maar het zou ook moeten leiden tot het serieus nemen van Gods geboden, opdrachten... het zou ons er toe moeten brengen steeds meer te willen worden als Jezus, te leven als Hem... en dus het voorbeeld dat Hij stelt navolgen. En dat gebeurt zo weinig... in leer wel... maar in leven vaak niet.

Je hoeft niet over Gerdien's situatie te oordelen.... maar ik durf wel dit te stellen: Jezus zou hier heel anders mee omgaan. En als Hij ons grote voorbeeld is zou er in de kerk ook anders mee omgegaan worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 14:46

Boekenlezer schreef:Ik ben eerlijk gezegd toch wel eens nieuwsgierig waar die negativiteit precies in zit, waarop zich dat richt.
Ik zal niet gaan beweren dat er niks aan te merken zou zijn op hoe er in de Gereformeerde Gemeenten gepreekt wordt. Maar als men ontevreden is, omdat men het in de Gereformeerde Gemeenten niet toestaat om opwekkingsliederen te zingen onder begeleiding van een ruige band en daar ondertussen een wave bij te maken (lekker met de armen de lucht in \:D/ =D> ), dan krijgt men mij niet mee in die kritiek, want daar ben ik net zo min voor. En als men ontevreden is omdat er geen lichtvoetig christendom wordt toegestaan ::)) , waarbij het besef van zondaar-zijn voor een heilig God irrelevant wordt geacht, en waarbij het alleen maar gaat over Gods liefde, dan krijgt men mij ook beslist niet mee, want vr./antw. 2 van de HC hebben we niet voor niks in onze belijdenis staan. Dat is toch niet zo maar wat uit de lucht gegrepen onzin!

*zucht*

lees jij alle postings wel?

volgens mij heb ik al duidelijk aangegeven waar ik tegen aan loop binnen de gergem.
o.a. tegen het feit dat er vaak geredeneert wordt vanuit de HC ipv uit de Bijbel. Iets wat jij hier nu ook weer doet.
De Bijbel is Gods Woord en niet de H.C.!! Probeer nu is vanuit de Bijbel je punt te onderbouwen, maar daar hebben vele ger.gemmers moeite mee. Dat komt omdat er heel veel nadruk op de 3 formulieren wordt gelegt. De helft van de preken gaan over deze formilieren. Elke zondagavvond wordt er gepreekt vanuit de dordtse leerregels of H.C. bij ons in de gemeente.

Waar ik verder tegen aanloop is:
- dat mensen de zaligheid ophangen aan tradities ipv aan Gods beloftes
- dat je nooit genoeg ellende kennis gehad kan hebben om ooit is bekeerd te worden
- dat je maar moet wachten tot je is bekeerd wordt en dat je nooit is opgeroepen wordt om God te gaan volgen in alle opzichten. En niet alleen maar bidden.
- dat ze denken dat hun manier van geloven de enige ware is, terwijl iemand die voor opwekking, in handen wil klappen of nog striktere regels na leeft ook een kind van God kan wezen. Ze zeggen dat ze dat wel weten , maar in hun daden en houding laten de mensen heel wat anders zien.

ps. maak de quotes niet te lang want dat wordt onoverzichtelijk ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 14:58

Boekenlezer schreef:hoe voorkom je onterechte hoogdrempeligheid, hoe voorkom je dat je mensen ten onrechte de put in praat, maar hoe voorkom je tegelijkertijd dat we afzakken in een oppervlakkige godsdienst waarin je kerken vol 'bekeerde' mensen krijgt die geen half besef hebben van Gods heiligheid en eigen zondigheid en verlorenheid in zichzelf, en die wel recht menen te hebben op Gods genade? (Wie weet hoe veel misstappen ik ook hier op dit forum daar wel in gemaakt zal hebben!) Echt, dat is zo'n simpele vraag nog niet! Je krijgt dan aan beide kanten met vele tere zaken te maken, waarbij het nog niet lijkt mee te vallen om aan al die zaken recht te doen. En daarom ben ik maar liever erg voorzichtig met oordelen.

die 2 zinnen vind ik niet met elkaar over 1 komen.
je wil voorzichtig zijn in je oordelen maar eigenlijk heb je in de zin er boven al een oordeel uitgesproken ;)

ik vind zo jammer dat er zo over mede christenen gesproken wordt.

Ik raad je is aan naar de jongerenavonden in Twello of Doorn te komen.
Sinds ik daar heen ga is mijn blik heel wat anders geworden op deze christenen. Zoals jij het benoemt, zo worden ze binnen de refokerken bestempelt, maar ik vraag me wel is af in hoeverre mensen wel is zelf echt in gesprek zijn gegaan met deze mede christenen
Maar op de jongerenavonden komen jongeren van oud ger gem tot het meest licht evangelische (om het zo maar is te noemen). Daar gaat iedereen met respect met elkaar om. 'k Heb daar nog nooit ruzies meegemaakt als tussen bepaalde kerken wel het geval is. (dat met 800 jongeren in een aula ;) )
Toen ben ik in contact gekomen met de evangelische jongeren. Als je het over de kern van de zaak gaat hebben, dan verschelen ze niets van ons. Daarbij kunnen wij als refo's nog van ze leren hoe je het christen zijn dagelijks in de praktijk kan brengen

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 apr 2006 15:41

Gerdien B. schreef:volgens mij heb ik al duidelijk aangegeven waar ik tegen aan loop binnen de gergem.
o.a. tegen het feit dat er vaak geredeneert wordt vanuit de HC ipv uit de Bijbel. Iets wat jij hier nu ook weer doet.
De Bijbel is Gods Woord en niet de H.C.!! Probeer nu is vanuit de Bijbel je punt te onderbouwen, maar daar hebben vele ger.gemmers moeite mee. Dat komt omdat er heel veel nadruk op de 3 formulieren wordt gelegt. De helft van de preken gaan over deze formilieren. Elke zondagavvond wordt er gepreekt vanuit de dordtse leerregels of H.C. bij ons in de gemeente

Vandaar dat in onze gemeente (Herv. GB) gewoonlijk bij de behandeling van de H.C. een bijbelgedeelte wordt gelezen en vandaaruit de vraag van de H.C. wordt behandeld. Het enige doel van de catechismus is om de Bijbel na te spreken, dat blijkt ook uit de vele verwijzingen naar de Bijbel die er in staan. Iets anders is het als de belijdenisgeschriften boven de Bijbel worden gesteld; dan ben je fout bezig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 15:58

Bij ons wordt het ook naast een Schriftgedeelte gelegt.
Maar ik merk dat mensen vaak alleen vanuit de H.C. het geloof weten te weerleggen ipv uit de Bijbel. Dan is er denk ik toch iets flink mis gegaan.
Waar precies... geen idee!

Lijkt mij iig dat je meer nadruk op de Bijbel legt dan op de H.C. in alles!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 apr 2006 16:32

Gerdien B. schreef:Bij ons wordt het ook naast een Schriftgedeelte gelegt.
Maar ik merk dat mensen vaak alleen vanuit de H.C. het geloof weten te weerleggen ipv uit de Bijbel. Dan is er denk ik toch iets flink mis gegaan.
Waar precies... geen idee!

Lijkt mij iig dat je meer nadruk op de Bijbel legt dan op de H.C. in alles!

Dit kan inderdaad een probleem zijn. Al moet je dingen in perspectief zien. De Bijbel gaat niet in de eerste plaats over de leer, al is er wel een leer uit af te leiden (of terug te leiden), terwijl de Catechismus meer over de leer gaat. De Catechismus is dus een meer systematische verhandeling over veel zaken. Sommige zaken uit de leer zijn niet zomaar uit een tekst af te leiden en hebben meer doordenking nodig. De Catechismus is dan in veel opzichten zelfs een betere verwijsbron dan de Bijbel, omdat je hier alles bij elkaar hebt staan, als het goed is de HC stukje voor stukje wel terug te voeren op de Bijbel. Ik ben in die zin wel huiverig voor het afwijzen van dogmatiek en bijvoorbeeld de catechismus omdat dit gemakkelijk voort kan komen uit het vragen om te simpele antwoorden op moeilijke vragen.

Aan de andere kant wijs ik ook boekenlezers standpunt af, hoewel ik de tegenreactie begrijp. Dit standpunt lijkt me te intelectueel, alles gaat om de leer en het goede begrip hiervan. Als dit de bedoeling was geweest had de Bijbel wel een andere vorm gehad, denk ik. Juist het leven uit liefde tot God en de naaste is de kern van de Bijbel. Een systematische leer is een hulpmiddel hiervoor, maar het mag nooit de liefde vervangen. Een dwalende kerk is erg en loopt het gevaar te sterven, maar een kerk zonder liefde is al dood.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 17:24

Gerdien B. schreef:volgens mij heb ik al duidelijk aangegeven waar ik tegen aan loop binnen de gergem.
o.a. tegen het feit dat er vaak geredeneerd wordt vanuit de HC ipv uit de Bijbel. Iets wat jij hier nu ook weer doet.
De Bijbel is Gods Woord en niet de H.C.!! Probeer nu is vanuit de Bijbel je punt te onderbouwen, maar daar hebben vele ger.gemmers moeite mee. Dat komt omdat er heel veel nadruk op de 3 formulieren wordt gelegd. De helft van de preken gaan over deze formulieren. Elke zondagavvond wordt er gepreekt vanuit de dordtse leerregels of H.C. bij ons in de gemeente.

De Bijbel Gods Woord, en niet de H.C. Maar de H.C. is wel een belijdenis, die gebaseerd is op de Bijbel, die (een deel van) de bijbelse leer samenvat. Dan moet dat ook gebruikt mogen worden als bron voor conclusies. Je maakt mij niet wijs, dat wanneer je de Bijbel gebruikt, dat op een dag de H.C (of de D.L., of de N.G.B) glashard blijkt te liegen. Dan zou het niet afgeleid zijn uit de Bijbel.
Wat er in die belijdenis staat, moeten we maar rustig laten staan, en laten we niet schromen dat te gebruiken. Dat moet kunnen in een kerk van gereformeerde signatuur. Of wou je een anti-confessionalist worden, zoals evangelischen veelal zijn (omdat ze niks willen weten van bepaalde leerstukken, zoals uitverkiezing, of kinderdoop)?
De vraag is niet òf je gebruik mag maken van de belijdenis. De vraag is of dat op een juiste manier gedaan wordt. Wat bedoelden de opstellers er precies mee te zeggen? Recht doen aan hun bedoelingen, en ze niet laten buikspreken. Wie de DL misbruikt voor een passiviteitsleer, zal vroeg of laat moeten ontdekken dat hij de DL tegenspreekt, want de opstellers van de DL hadden toch duidelijk wat anders in hun hoofd.

Maar ik wil je uiteraard best verwijzen naar bijbelteksten.
in Jesaja 57:15 lezen we dat God woont bij de verbrijzelde en nederige van geest (om die te doen opleven). Dat is iets wat ik niet los kan zien van zondebesef. Johannes 16:8 leert ons ook duidelijk, dat het het werk van de Heilige Geest is om te overtuigen van zonde en oordeel. (Wat mis ik dat in veel hedendaags gepraat over de Heilige Geest! Dan lijkt men er wel uitsluitend in 'Halleluja, handen omhoog!'-termen over te kunnen denken en spreken.)
En in Mattheüs 5:3-4 zien we dat gegeven uit Jesaja 57:15 weer terug. Als we dat in de Bergrede terugvinden, is dat niet zomaar even een toevallig plaatsje in de Bijbel zoals zo vele anderen. Nee, dan hebben we het over de Thora van het Nieuwe Testament! Zoals de Thora van de Sinaï (de 10 geboden), en de Thora van Moab (zie Deuteronomium) een belangrijk fundament vormde, zo vormt de Bergrede dat voor het Nieuwe Testament.
In 1 Korinthiërs 7:10 heeft Paulus het over de droefheid naar God. 'Naar' betekent hier: volgens, overeenkomstig. Dat wil zeggen: het hoort er onlosmakelijk bij.

Gerdien B. schreef:Waar ik verder tegen aanloop is:
- dat mensen de zaligheid ophangen aan tradities ipv aan Gods beloftes

De zaligheid ophangen aan tradities? Dat roept even wat vragen bij mij op. Ik had meer het beeld van: dat mensen de zaligheid ophangen aan een bepaald mystiek gevoel, introvert naar binnen starend in de eigen ziel, zodat de directe oproep tot gehoorzaamheid aan Gods geboden buiten beeld blijft.

Gerdien B. schreef:- dat je nooit genoeg ellende kennis gehad kan hebben om ooit is bekeerd te worden

Lastig punt. In feite heeft een mens ook nooit voldoende ellendekennis, want die ellendekennis is altijd maar ten dele. Maar een sfeer van: 'dat er nog iemand bekeerd wordt, dat kan eigenlijk niet' is evenmin juist als een sfeer waarin men geen kritische vragen meer stelt bij het eigen geloof. Beide uitersten komen voor.
Ds. C. Harinck schreef wel eens, dat wie over voldoende ellendekennis meent te beschikken om op grond daarvan Gods beloften aan te mogen nemen, dat bij zo iemand sprake is van huichelachtige arrogantie. De echte ellendekennis zal naar eigen waarneming altijd te weinig en te ondiep zijn.
Het kan dus geen grond zijn voor het je mogen toeëigenen van de beloften van het evangelie, want dan blijf je maar in jezelf graven en kom je er niet uit.

Gerdien B. schreef:- dat je maar moet wachten tot je is bekeerd wordt en dat je nooit is opgeroepen wordt om God te gaan volgen in alle opzichten. En niet alleen maar bidden.

Bekering is geen kwestie van afwachten of het nog eens gebeurt. De Bijbel roept er direct en zonder omwegen toe op. Als Israël de Thora voor zijn neus gepresenteerd krijgt, gaat dat ook met de vermaning "houd deze geboden!" En niet zo van: "Och, mocht er nog eens een wonder gebeuren, want jullie kunnen zo niks met die Thora". In Deuteronomium 30:6 wordt beloofd dat JHWH het hart zal besnijden, maar in Deuteronomium 10:16 wordt er toe opgeroepen om het eigen hart te besnijden! Neemt overigens niet weg dat er wel de notie is dat er wat ontbreekt bij het volk, zie Deuteronomium 29:4: Gods heilswerk wordt niet verstaan. (Of Deuteronomium 9:13, 31:27)
Je hebt hier dus zeer zeker een punt van kritiek m.b.t. de prediking in de Gereformeerde Gemeenten.

Gerdien B. schreef:- dat ze denken dat hun manier van geloven de enige ware is, terwijl iemand die voor opwekking, in handen wil klappen of nog striktere regels na leeft ook een kind van God kan wezen. Ze zeggen dat ze dat wel weten, maar in hun daden en houding laten de mensen heel wat anders zien.

Over die mensen spreek ik maar niet een oordeel uit. Ik ervaar dit best wel als een heet hangijzer. Als je je kerkgenoten citeert klinkt het alsof zij aardig op de hoogte zijn van hoe die anderen hun leven inrichten. Dat ben ik niet, dus ik kan hun uitspraken daarin niet beoordelen.

Gerdien B. schreef:ps. maak de quotes niet te lang want dat wordt onoverzichtelijk :wink:

Hmm, dan discussieer je misschien toch met de verkeerde, want ik ben vaak nogal lang van stof. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 17:25

Gerdien B. schreef:die 2 zinnen vind ik niet met elkaar over 1 komen.
je wil voorzichtig zijn in je oordelen maar eigenlijk heb je in de zin er boven al een oordeel uitgesproken :wink:

ik vind zo jammer dat er zo over mede christenen gesproken wordt.

Ik spreek daar niet een oordeel over mensen uit, maar beschrijf een situatie waar ik voor huiver. Een denkbeeldige situatie dus. Al denk ik wel dat het een fenomeen is wat werkelijk voor komt.
Daarom kan ik bepaalde gedachtelijnen in de Gereformeerde Gemeenten best begrijpen en erin meevoelen. Dat maakt mij dus milder t.a.v. de Gereformeerde Gemeenten, wat niet weg neemt dat ik ook best ferme kritiek kan hebben.

Er zijn wat mij betreft dus twee uitersten, die ik beiden niet apprecieer:
- Het uiterste van enorme hoogdrempeligheid, waarbij er bijvoorbeeld maar 4 avondmaalsgangers zijn in een gemeente van 500 kerkleden. Dat bekeerd-zijn wordt gezien als iets wat maar een enkeling overkomt, en dat je daar maar op moet wachten. Dat is een dodelijk vergif!
- Het andere uiterste waarin men niet meer stilstaat of het eigen geloof wel deugt.

Gerdien B. schreef:Ik raad je is aan naar de jongerenavonden in Twello of Doorn te komen.
Sinds ik daar heen ga is mijn blik heel wat anders geworden op deze christenen. Zoals jij het benoemt, zo worden ze binnen de refokerken bestempelt, maar ik vraag me wel is af in hoeverre mensen wel is zelf echt in gesprek zijn gegaan met deze mede christenen
Maar op de jongerenavonden komen jongeren van oud ger gem tot het meest licht evangelische (om het zo maar is te noemen). Daar gaat iedereen met respect met elkaar om. 'k Heb daar nog nooit ruzies meegemaakt als tussen bepaalde kerken wel het geval is. (dat met 800 jongeren in een aula )
Toen ben ik in contact gekomen met de evangelische jongeren. Als je het over de kern van de zaak gaat hebben, dan verschelen ze niets van ons. Daarbij kunnen wij als refo's nog van ze leren hoe je het christen zijn dagelijks in de praktijk kan brengen.

Ik heb zelf ook wel ervaring met evangelischen en baptisten. Best wel positieve ook.
Dat ik toch wat allergisch ben voor de evangelische beweging, is dat het wel een 'movement' lijkt te zijn die al het gereformeerde wegspoelt. Juist in die wat lichtere kerken zie je dat zo erg. Het kind van de gereformeerde diepgang wordt met het badwater weggegooid. Ik vind nou juist die bevindelijke diepgang van de gereformeerde belijdenis zo prachtig. Maar tegelijk: als er íets lijkt te zijn wat blijkbaar nauwelijks weerklank lijkt te vinden bij mensen, dan juist dàt! Tegenwoordig lijkt alles wel snel, flitsend en hapklaar te moeten zijn. Als het niet in 1 minuut uitgelegd kan worden, dan is men de aandacht al weer kwijt, en ervaart men het als irrelevant. En dan pas ik dus!
Mijn liefde voor de gereformeerde belijdenis met zijn bevindelijke diepgang heeft dus niets te maken met het goedkeuren van misstanden in bevindelijk-gereformeerde kring.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 17:37

parsifal schreef:Aan de andere kant wijs ik ook boekenlezers standpunt af, hoewel ik de tegenreactie begrijp. Dit standpunt lijkt me te intelectueel, alles gaat om de leer en het goede begrip hiervan. Als dit de bedoeling was geweest had de Bijbel wel een andere vorm gehad, denk ik. Juist het leven uit liefde tot God en de naaste is de kern van de Bijbel. Een systematische leer is een hulpmiddel hiervoor, maar het mag nooit de liefde vervangen. Een dwalende kerk is erg en loopt het gevaar te sterven, maar een kerk zonder liefde is al dood.

Draait bij mij alles om de leer? Ik dacht het niet! Ik hamer toch juist ook op de juiste beleving ervan met dat bevindelijke aspect?
Ik begrijp niet helemaal wat je er te intellectueel aan vindt.
De strijd over de leer van Christus in de vroege christelijke kerk - Arius ←→ Athanasius - ging ook volop over de leer, en er zaten intellectuele aspecten aan. Maar toch is dat bepaald geen sine cure, iets wat een leuke extra zou zijn voor intellectuelen. Het gaat de hele kerk aan!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 17:59

Ik zal uitleggen waarom ik sceptisch sta tegenover het weerleggen vanuit de H.C.

We waren met een groep van 6 jongeren (waarvan 4 uit de gergem) op vakantie in de Oekraïne.
Zodra wij in discussie waren met de jogneren daar bleek dat we wel wisten hoe we dingen moesten verklaren aan de hand van de H.C. en niet aan de hand van de Bijbel! (dat liep dus spaak, want in de Oekraïne hebben ze de H.C. niet)
De andere 2 wisten dat stukken beter van onze groep.
Sinds dien ben ik er over na gaan denken en er op gaan letten, maar er wordt binnen onze kerk ontzettend vaak verwezen naar de H.C. ipv naar een Bijbeltekst.
Vandaar dat ik liever heb dat iets uit de Bijbel weerlegt wordt ipv uit de H.C.

tijdens de diensten vanuit de H.C. wordt er ook zeker een Bijbelgedeelte naast gelegt. Maar hoe komt het dan dat mensen beter vanuit de H.C. de leer kunnen verklaren ipv uit de Bijbel? Is het niet belangrijker om Gods Woord zelf te onderozeken ipv de formulieren?
Zelf zie ik de formulieren meer als een hulp middel bij de Bijbel.

@boekenlezer: wat betekend het woord apprecieer? en wat is een confessionalist?
(simpel nederlands kan ik nog wel volgen, maar dit gaat boven mijn pet ;) )

met de zaligheid ophangen aan tradities bedoel ik het volgende:
zodra je verteld dat je zeker mag weten dat je een kind van God bent, dan moet je gelijk aan een bepaald aantal voorwaarden voldoen anders gaan ze er aan twijfelen of het echt is. Voorwaarden is neit helemaal het goede woord maar weet even niet zo snel hoe ik het anders moet uitleggen.
Maar dat zijn dan wel de regels die door de eeuwen heen er in geslopen zijn, zoals: geen broek aan doen, perse met iemand van de kerkenraad praten, geen gospel draaien, elke kerkdienst die je maar half kan bezoeken ook echt bezoeken, naar een kerkdienst gaan ipv naar een jongerenavond, lees je alleen nog maar goede boeken (waar onder vooral preken boeken worden verstaan), enz
Dit klets ik niet uit mijn nek, dit is keihard tegen mij gezegt! Al deze punten!
Maar ik heb nog nergens in Gods Woord gelezen dat ik aan deze voorwaarden moet voldoen zodra ik Zijn kind mag zijn!

ellende=uitlandig. Je komt er achter dat je buiten/ zonder God niet meer verder wilt leven. Je gaat je leven in Zijn dienst zetten. Daar is geen diep gaande ellende kennis voor nodig.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 18:39

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:

Boekenlezer, wat je hier zegt is waar, maar mag nooit als relativering worden gebruikt. Paulus pak bijvoorbeeld bij Korinthe en Galaten problemen gewoon aan. Hij zegt niet: In Gods ogen zal het nooit echt goed worden... Hij zegt: Jullie doen dingen verkeerd, jullie moeten er naar streven om het goed te doen. Hetzelfde geldt voor de brieven van Jezus aan de zeven gemeenten. Kortom, het antwoord dat je geeft is eigenlijk geen antwoord. Wat zou die profeet zeggen als hij de kerk in komt lopen? Wat zou Paulus zeggen als Hij ons een brief zou sturen, of wat zou Jezus in een brief aan ons kerkgenootschap zetten? Serieus nadenken over hoe heilig God is en hoezeer wij tekort schieten in het dienen van Hem zou ons juist over allerlei misstanden aan het nadenken moeten zetten. Het kille, het liefdeloze, het veroordelen van elkaar, de angst en onzekerheid, het wetticisme, het vastgeroest zitten in tradities, ja zo dat we mensen veroordelen en hen geloof niet serieus nemen omdat ze niet in die tradities meegaan. Ik ben er van overtuigd dat het dan wel een behoorlijke donderpreek wordt. Niet omdat we zondig zijn en dus dingen fout doen... maar omdat we de Bijbel die we lezen en kunnen begrijpen, vaak zo naast ons neerleggen, dat we rustig dingen doen waar Jezus ons voor waarschuwt in de bijbel en we in gaan tegen wat Hij van ons vraagt. (Niet veroordelen, niet mensen slaaf maken van eigen wetten en zo zijn er nog een hoop andere dingen te noemen)

Maar die relativering als excuus voor het in stand houden van misstanden wil ik ook niet. Het beste is om zowel leer als leven zo zuiver mogelijk naar de Bijbel te richten.
En dan valt er in alle kerken veel te doen! Al wordt dat dan natuurlijk gelijk weer ingewikkeld door de enorme diversiteit aan inzicht.

Soms word ik eerlijk gezegd wel eens gek van hoe men er in de kerken op los kan knoeien. (Bijvoorbeeld, hoe men in de linkerflank van de ger. gezindte zijn vertrouwen stelt op rare stunts en gekheid om de boodschap over te brengen.) Dan denk ik wel eens: "Laat ik maar niet op hen letten, en laat ik mij maar met mijn eigen Bijbel bezig houden."

Marnix schreef:maar het zou ook moeten leiden tot het serieus nemen van Gods geboden, opdrachten... het zou ons er toe moeten brengen steeds meer te willen worden als Jezus, te leven als Hem... en dus het voorbeeld dat Hij stelt navolgen. En dat gebeurt zo weinig... in leer wel... maar in leven vaak niet.

En dat zit mij dus ook stevig dwars! Die moeite verwoordde ik bijvoorbeeld in deze bijdrage. Een leer die geen consequenties voor het leven zou hebben... hoe is zoiets denkbaar!

Marnix schreef:Je hoeft niet over Gerdien's situatie te oordelen.... maar ik durf wel dit te stellen: Jezus zou hier heel anders mee omgaan.

Dat vermoeden is bij mij ook niet afwezig.

Terug naar “Archief”