Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 03 sep 2003 16:02

Napoleon schreef:
Petertje schreef:
Over wiskundeles gesproken. Het verschil tussen jouw en mijn uitleg is dat jij het van de menselijke kant bekijkt. Jij als mens denkt dit, wil dat, kan dit wel, etc. Weet je, geloven is de Bijbel geloven, het Woord van God geloven. Dus geloven wat er staat, en niet alles beredeneren. Ga op je knieen voor God en leg Hem al je twijfels en vragen voor. Geef je leven aan Hem, bekeer je tot Hem en je zult zien dat alle twijfels wegvallen. Dan zul je God's vrede ervaren die elk verstand te boven gaat!!!

juist. maar sommige mensen weten niet precies wat ze moeten geloven. zoals parsifal zegt, kunnen er toch vragen komen. dat jij daar immuun voor bent, is heel erg gelukkig, maar anderen zijn dat helaas niet. Als ik in de Bijbel lees,komen daar soms vragen boven. dan is het heel makkelijk om te zeggen: "dat is niet goed, vragen stellen, je moet het gewoon geloven", maar ik neem aan dat God mij niet voor niets een verstand heeft gegeven, en als mijn verstand mij helpt te geloven, of als ik daar anderen mee kan helpen, is het mijn plicht dat te gebruiken. geloven doe je met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand.

Waarom zou je niet gewoon je leven geven aan de Heer? Vertel Hem dat je Hem wilt volgen in je leven (het voorbeeld van de rijke jongeling, maar dan niet iets willen vasthouden) en kijk wat er gebeurd!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 sep 2003 16:13

helaas rijzen bij mij soms toch soms vragen. noem het ongeloof of hoe je het ook wil noemen, maar soms snap ik iets gewoon niet, en misschien ben ik dan wel verkeerd bezig, maar dan vind ik het prettig als ik daar een antwoord op vind. ik ben denk ik vrij rationeel ingesteld. het is niet zo dat mijn geloof direct ten gronde wordt gericht als ik op die vragen geen antwoord vind, maar als de mogelijkheid er is om dat antwoord te vinden, waarom dat nalaten? als bij jou bij het lezen van de Bijbel geen vragen rijzen, kan ik niets anders zeggen dan dat ik erg jaloers op je ben, en dat je ontzettend gezegend bent. echter,ik snap niet alles wat er in de Bijbel staat, en ik begrijp veel dingen verkeerd. natuurlijk weet ik de hoofdlijn: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf", maar er staat meer in de Bijbel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 sep 2003 16:39

als bij jou bij het lezen van de Bijbel geen vragen rijzen, kan ik niets anders zeggen dan dat ik erg jaloers op je ben
ik niet...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 03 sep 2003 16:48

Napoleon schreef:helaas rijzen bij mij soms toch soms vragen. noem het ongeloof of hoe je het ook wil noemen, maar soms snap ik iets gewoon niet, en misschien ben ik dan wel verkeerd bezig, maar dan vind ik het prettig als ik daar een antwoord op vind. ik ben denk ik vrij rationeel ingesteld. het is niet zo dat mijn geloof direct ten gronde wordt gericht als ik op die vragen geen antwoord vind, maar als de mogelijkheid er is om dat antwoord te vinden, waarom dat nalaten? als bij jou bij het lezen van de Bijbel geen vragen rijzen, kan ik niets anders zeggen dan dat ik erg jaloers op je ben, en dat je ontzettend gezegend bent. echter,ik snap niet alles wat er in de Bijbel staat, en ik begrijp veel dingen verkeerd. natuurlijk weet ik de hoofdlijn: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf", maar er staat meer in de Bijbel.

Wat ik bedoel te zeggen is niet: ik weet alles. Nee, ik heb ook duizend en een vragen. Maar dat is niet zo belangrijk meer. Als je bekeerd bent, dan heb je de rust en vrede van Hem in je wonen, in de Bijbel staat dat vele dingen je later geopenbaart zullen worden. Daar vertrouw ik op. Dat hoort ook bij het 'je leven aan de Heer overgeven'. Dan ga je een persoonlijke relatie met de Here Jezus opbouwen en ga je groeien in Hem. Sommige dingen worden duidelijker en persoonlijk heb ik een geweldige vrede ervaren. Je weet dat de Here Jezus in je woont en onder alle omstandigheden bij je is. 24-uur per dag. Dus, nee, ik weet lang niet alles, snap lang niet alles, maar ik heb Iemand die dat wel weet, en daar laat ik dat graag aan over!

joris

Berichtdoor joris » 03 sep 2003 22:46

ik ervaar het leven met God momenteel weer als een heerlijke puzzel! Maar ik merk nu dat God mij stukjes toeschuift die ik op de plek mag leggen. Ik geloof en merk dat God zo ongelooflijk met mij bezig is, ik weet en merk dat er mensen zijn die voor mij bidden en ik voel mij op dit moment ongelooflijk gezegend.

als ik de bijbel lees ontdek ik steeds nieuwe dingen. Kleine woordjes die ik nooit eerder zag, of hele zinnen die ik ineens anders zie of begrijp. Vragen aan God heb ik niet echt, ik merk dat Hij er is en dat is genoeg. MIjn gebed is nog steeds; uw wil geschiede.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 sep 2003 14:41

LPJ schreef:Beste mensen,

In de staat der rechtheid (om maar eens een oude-rwetse-) term te gebruiken, koos Adam (en wij in hem) voor de zonde. Nu lees ik op dit forum dat wij (in de staat der zonde!!) zouden moeten kiezen voor Jezus. Als het van ons afhangt, zouden we echt niet bekeerd worden hoor. Er is niemand op de aarde die God zoekt (zie Psalm 14). We hebben geen spijt van onze keus die we gedaan hebben in het Paradijs.
Klopt, maar dat neemt niet weg dat toch de plicht hebben om te kiezen/ ons te bekeren. Uit onszelf zouden we nooit de goede keuze maken. Toch kiezen mensen nog steeds om God te dienen, dat is de HG die dat in hen werkt, toch zullen ze dat op dat moment misschien niet altijd zo ervaren, ze kennen God/ HG tenslotte nog niet echt! Maar kiezen is in mijn ogen gewoon correct
Maar God wil dat er mensen zalig worden. Wij niet. Velen denken met Paulus te strijden voor Jezus, maar tot velen zal gezegd worden: "Ik heb u nooit gekend".
Denken jullie echt dat God wil dat ALLE mensen zalig worden?
Ja, genoeg bijbelteksten spreken daarover, het staat zelfs letterlijk een aantal keer in de bijbel. Alvast leert de dortse leerregels anders. Wat heeft het hoogste gezag?
Kon Ezau ook zijn hart aan Jezus geven ("maar Ezau heb ik hegaat"...?)
Nee, niemand kan dat, en toch moet je dat doen. Paradoxaal maar waar. Voor eigen gevoel komt er misschien een moment dat je je hart aan God geeft, later zul je zien dat de HG dat in je werkt. Overigens is Ezau heb ik gehaat een bekende vertaalfout, er hoort geloof ik te staan heb ik minder liefgehad, of minder welbehagen in gehad. In de tekst, 'maar een iegelijk die Mij liefheeft en z'n vader en moeder niet haat' is dezelfde vertaalfout gemaakt. Of dacht je dat je om Jezus te volgen je ouders moet haten? De wet leert toch anders..
Hoe staan jullie tegenover de tekst dat "vijanden(!!!) met God verzoend worden"?
Welke tekst bedoel je?

Voor de rest helemaal met de laatste post van Joris eens.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 07 sep 2003 15:13

Nee, niemand kan dat, en toch moet je dat doen. Paradoxaal maar waar. Voor eigen gevoel komt er misschien een moment dat je je hart aan God geeft, later zul je zien dat de HG dat in je werkt. Overigens is Ezau heb ik gehaat een bekende vertaalfout, er hoort geloof ik te staan heb ik minder liefgehad, of minder welbehagen in gehad. In de tekst, 'maar een iegelijk die Mij liefheeft en z'n vader en moeder niet haat' is dezelfde vertaalfout gemaakt. Of dacht je dat je om Jezus te volgen je ouders moet haten? De wet leert toch anders..

ik heb mij onlangs laten vertellen dat die beide '' haten'' betekenen: afstand nemen van hun leefwijze. En dat past immers ook in beide contexten.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 sep 2003 17:37

joris schreef:

ik heb mij onlangs laten vertellen dat die beide '' haten'' betekenen: afstand nemen van hun leefwijze. En dat past immers ook in beide contexten.

Ook goed :P , zolang het maar duidelijk is dat het niet de persoon is die gehaat wordt.
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 sep 2003 19:10

ik heb niet de hele topic doorgelezen.. maar ik zit nog altijd met de vraag.. wanneer ben ik dan bekeerd??

joris

Berichtdoor joris » 10 sep 2003 19:19

als je bewust gekozen hebt voor God te leven en het kwade zo veel mogleijk de rug toe te keren.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 sep 2003 22:10

joris schreef:als je bewust gekozen hebt voor God te leven en het kwade zo veel mogleijk de rug toe te keren.

Ik ben opgegroeid in de ger gem. en ga nu naar een eigen gekozen gemeente. In 'mijn' kerk ligt de nadruk ook op dat het van God gegeven moet worden. Dat je de zonden diep moet voelen, je krijgt een schuldbesef enz.

Als ik de bijbel lees weet ik dat het niet zo ligt. (vandaar ook dat ik daar niet meer kerk) Toch durf ik niet te zeggen dat ik bekeert ben. Ookal heb ik bewust voor God (Christus gekozen). Mijn gevoel is bang, ik twijfel. Kan dat de duivel zijn?

En als God in je woont, hoe kan het dan dat de duivel macht heeft op je gevoelsleven?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 sep 2003 10:19

Charity schreef:
joris schreef:als je bewust gekozen hebt voor God te leven en het kwade zo veel mogleijk de rug toe te keren.

Ik ben opgegroeid in de ger gem. en ga nu naar een eigen gekozen gemeente. In 'mijn' kerk ligt de nadruk ook op dat het van God gegeven moet worden. Dat je de zonden diep moet voelen, je krijgt een schuldbesef enz.

Als ik de bijbel lees weet ik dat het niet zo ligt. (vandaar ook dat ik daar niet meer kerk) Toch durf ik niet te zeggen dat ik bekeert ben. Ookal heb ik bewust voor God (Christus gekozen). Mijn gevoel is bang, ik twijfel. Kan dat de duivel zijn?

En als God in je woont, hoe kan het dan dat de duivel macht heeft op je gevoelsleven?
Omdat we nog geen perfecte christenen zijn, en hier ook nooit zullen worden. Overigens niet vergeten dat de status van je bekering niet je gevoel is, dat is een slechte graadmeter, dat zou betekenen dat wat negatiever ingestelde mensen bijna nooit bekeerd zouden worden. Als je naar de Bijbel kijkt om te kijken of je bekeerd ben krijg je een veel betrouwbaarder beeld: Daar staat dat iedereen die de naam van de Heer aanroept niet verloren zal gaan. Dat is juist zekerheid.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 19 sep 2003 10:25

angst kan van de duivel zijn ja. in de angst is geen plaatsv oor liefde namelijk. En God is liefde. Lees maar eens in 1 johannes.

Bidt of God je alle belemmeringen wilt laten zien die in de weg staan om God volledig lief te hebben. Vraag anders een ander voor je te bidden.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 20 sep 2003 23:18

@mic schreef:Omdat we nog geen perfecte christenen zijn, en hier ook nooit zullen worden. Overigens niet vergeten dat de status van je bekering niet je gevoel is, dat is een slechte graadmeter, dat zou betekenen dat wat negatiever ingestelde mensen bijna nooit bekeerd zouden worden. Als je naar de Bijbel kijkt om te kijken of je bekeerd ben krijg je een veel betrouwbaarder beeld: Daar staat dat iedereen die de naam van de Heer aanroept niet verloren zal gaan. Dat is juist zekerheid.

Daarom dat weet ik wel met mijn verstand, maar omdat ik het altijd anders gehoord heb. Ik weet het niet precies. Mijn gevoel is eigenlijk niet belangrijk, maar toch ook wel, omdat je niet alleen verstandelijk kan redeneren in je geloof. Gevoel speelt natuurlijk wel mee, in je geloofsovertuigen ed.

joris schreef:angst kan van de duivel zijn ja. in de angst is geen plaatsv oor liefde namelijk. En God is liefde. Lees maar eens in 1 johannes.

Bidt of God je alle belemmeringen wilt laten zien die in de weg staan om God volledig lief te hebben. Vraag anders een ander voor je te bidden.

Bedankt, willen jullie voor en met me bidden?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 sep 2003 17:58

Charity schreef:
Daarom dat weet ik wel met mijn verstand, maar omdat ik het altijd anders gehoord heb. Ik weet het niet precies. Mijn gevoel is eigenlijk niet belangrijk, maar toch ook wel, omdat je niet alleen verstandelijk kan redeneren in je geloof. Gevoel speelt natuurlijk wel mee, in je geloofsovertuigen ed.

MIsschien klinkt het wat raar, maar juist omdat ik vanuit de bijbel met m'n verstand kan redeneren dat het waar is, geeft dat eenheel warm gevoel. M'n verstand versterkt juist m'n gevoel
Afbeelding

Terug naar “Archief”