Het water dat scheiding brengt | een gesprek over de doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2006 13:03

Idd. Bij mij staat er: Indien wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verzekert God de Vader ons ervan dat Hij een eeuwig verbond der genade met ons sluit.

En dat is volgens mij ook de Bijbelse lijn. God sluit een verbond, niet alleen met gelovigen, maar ook met hun kinderen. Die beloften zijn er ook voor die kinderen. Aan die beloften is een eis gekoppeld, een opdracht aan ons.... Ik vergelijk het vaak met een kado wat we gekregen hebben en mogen uitpakken. Doe je dat niet, dan blijft dat kado er wel, maar is de inhoud uiteindelijk niet voor jou.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 mar 2006 16:45

elbert schreef:Klopt, maar de doop is niet de enting zelf (dat is het geloof). De doop is het teken van de waarheid en zekerheid van die belofte. Die belofte geldt voor de gelovigen en hun kinderen.

Ow het doopsformulier zegt wat anders:
Indien wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verzekert God de Vader ons ervan dat Hij een eeuwig verbond der genade met ons sluit.

Ik zei nl. als je geent wordt, dat, dat dus inderdaad samenvalt met geloof, en dat je dus dan pas deel krijgt aan het Nieuwe Verbond, niet daarvoor. (wij zijn immers de gelovigen uit de volken, niet Israel, als je me begrijpt..)

Daarnaast moeten we onszelf de vraag stellen of kinderen lid zijn van de gemeente. Zo ja, dan moeten ze gedoopt worden (1 Kor. 12:13), als uiterlijk teken van lidmaatschap van die gemeente.

1 Korinthe 12 vers 13 vergelijk: Galaten 3:26-28

Ja het is maar net hoe je het interpreteerd denk ik. Ik persoonlijk (en dat lijkt Galaten en Romeinen 6:3 ook te suggereren) zie de doop als iets wat alleen voor een gelovige is, net als het Heilig Avondmaal.

Maar goed, we worden het dus niet eens (zoals te verwachten was).
Misschien is het dan ook goed om het gesprek over de doop daarbij te laten. :)

Zoals je wil. 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2006 00:05

Indien wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verzekert God de Vader ons ervan dat Hij een eeuwig verbond der genade met ons sluit.

Ik zei nl. als je geent wordt, dat, dat dus inderdaad samenvalt met geloof, en dat je dus dan pas deel krijgt aan het Nieuwe Verbond, niet daarvoor. (wij zijn immers de gelovigen uit de volken, niet Israel, als je me begrijpt..)

Hm, ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen de beloften die God geeft (dat is volgens mij het verbond dat Hij met ons sluit) en of die beloften ook voor ons worden, door het geloof. Verbond = voglens mij: Belofte én eis. Als we de eis naast ons neerleggen zijn de beloften er wel en blijven ze ook bestaan, maar eigenen we ons die niet toe als we niet Christus volgen.

Hebreeen 4:

Aangezien de belofte om binnen te gaan in Gods rust nog steeds van kracht is, moeten we ervoor waken dat iemand van u ook maar de schijn wekt deze gelegenheid aan zich voorbij te laten gaan. 2 Want aan ons is het goede nieuws verkondigd, net als indertijd aan hen; maar anders dan voor wie het in geloof aannemen, was het verkondigde woord voor hen niet heilzaam. 3 Omdat wij echter geloven, gaan we binnen in de rust waarvan eerder sprake was: ‘In mijn toorn heb ik gezworen: “Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust,”’ – en dat terwijl zijn werk toch al met de grondvesting van de wereld voltooid werd! 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat. 12 Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden. 13 Niets van wat geschapen is blijft voor hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar voor de ogen van hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2006 08:29

Marnix schreef:

Hm, ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen de beloften die God geeft (dat is volgens mij het verbond dat Hij met ons sluit) en of die beloften ook voor ons worden, door het geloof. Verbond = voglens mij: Belofte én eis. Als we de eis naast ons neerleggen zijn de beloften er wel en blijven ze ook bestaan, maar eigenen we ons die niet toe als we niet Christus volgen.

In aanvulling hierop wil ik nog zeggen dat God eenzijdig een verbond met ons sluit (zie o.a. Jer. 31). Dat is de grond voor de doop. Belijdenis van het geloof is geen absolute voorwaarde vooraf aan de doop, maar is wel een absolute voorwaarde die bij de doop hoort (dat is een subtiel verschil :)). Daarom wordt van volwassen gelovigen (daarmee bedoel ik degenen die hun geloof kunnen belijden) belijdenis van het geloof gevraagd voor de doop en van de kinderen van die gelovigen wordt een belijdenis van het geloof na de doop gevraagd. Want er wordt niet gedoopt op basis van het vermogen tot belijden, maar op basis van de verleende genade die tot die belijdenis leidt.
Dat is analoog aan de besnijdenis van Abraham (belijdenis vooraf) en Izak (belijdenis achteraf).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2006 08:50

Mee eens.

De vraag is alleen: Zien volwassendopers de doop als teken van het verbond? Is de doop volgens hen in plaats van de besnijdenis, als teken van het nieuwe verbond gekomen? Of is de doop het beantwoorden van die beloften, dus moeten we de volwassendoop dan niet met de kinderdoop vergelijken, maar met de belijdenis?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2006 09:18

Ik wil wel een voorschot hierop geven. :)

Marnix schreef:De vraag is alleen: Zien volwassendopers de doop als teken van het verbond?

Ja, van het Nieuwe Verbond, waarbij men overigens sterker de verschillen met het verbond met Abraham benadrukt dan degenen die ook de kinderen dopen.
Mijns inziens is dit het gevolg van een dispensationalistische theologie, terwijl kinderdopers meer bij de verbondstheologie zijn in te delen.

Dispensationalisten benadrukken de verschillen tussen de verbonden/bedelingen, terwijl aanhangers van de verbondstheologie de continuiteit van de Bijbelse openbaring benadrukken.

Marnix schreef:Is de doop volgens hen in plaats van de besnijdenis, als teken van het nieuwe verbond gekomen?

Volgens de dispensationalistische uitleg hoort bij een andere bedeling niet alleen een ander teken, maar ook een andere betekenis van het teken en ook andere voorwaarden. In die zin ziet men doop en besnijdenis niet in elkaars verlengde, maar als zaken die niet zoveel gemeenschappelijk hebben.
De verbondstheologie ziet dit anders: de doop als het meerdere teken ten opzichte van de besnijdenis, waarbij beide tekenen naar hetzelfde verwijzen en waarbij de beloften die bij de besnijdenis hoorden (uitgezonderd de landbelofte) ook van toepassing zijn bij de doop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 mar 2006 10:08

De doop is de begrafenis en niet de dood zelf. De dood van Jesjoe'a ging vooraf aan zijn begravenis. Met dit af leggen van het leven wordt de besnijdenis vergeleken, maar dan niet letterlijk, maar aflegging van het lichaam des vleses. Het gaat dan om de besnijdenis van het hart. De begravenis (doop) volgt daar op. De besnijdenis van het manlijk lid wees naar de geestelijke besnijdenis, dat is de besnijdenis van het hart en niet naar de doop, hoewel die wel eebn uitdrukking is van onze vleselijke mens volledig te begraven en daar achter te laten.
Kortom, doop is niet i.p.v. besnijdenis. Dit was in Handelingen 21 voor ons Joden klaar. Don't betray the Bible voor leerstukken van mensen!!!

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2006 11:01

Divrei Shmuel schreef:De doop is de begrafenis en niet de dood zelf. De dood van Jesjoe'a ging vooraf aan zijn begravenis. Met dit af leggen van het leven wordt de besnijdenis vergeleken, maar dan niet letterlijk, maar aflegging van het lichaam des vleses. Het gaat dan om de besnijdenis van het hart. De begravenis (doop) volgt daar op. De besnijdenis van het manlijk lid wees naar de geestelijke besnijdenis, dat is de besnijdenis van het hart en niet naar de doop, hoewel die wel eebn uitdrukking is van onze vleselijke mens volledig te begraven en daar achter te laten.
Kortom, doop is niet i.p.v. besnijdenis. Dit was in Handelingen 21 voor ons Joden klaar. Don't betray the Bible voor leerstukken van mensen!!!

Sam

Hmm, je stelt dus voor dat joodse gelovigen zich laten besnijden en laten dopen?
En voor gelovigen uit de heidenen alleen de doop?
Tja, ik heb er geen bezwaar tegen als je je laat besnijden, als je je er maar niet teveel aan hecht (1 Kor. 7:18-19).

Overigens bevat je redenatie wel een vreemde consequentie. Als de doop alleen maar naar de begrafenis zou wijzen en niet naar het sterven, dan wijst het dus niet naar bijv. wat Paulus in Rom. 6:8 zegt: "Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;". Voor de gelovigen uit de heidenen is er dus volgens jou geen teken dat wijst naar het gestorven zijn met Christus en ook geen teken dat wijst op het besneden zijn van hart?
Dat vind ik nogal vreemd (sowieso het hele onderscheid maken tussen gelovigen uit de joden en uit de heidenen, want de scheidsmuur is weg). :?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 mar 2006 11:25

Lees de besluiten uit Handelingen 15 en 21 nog eens goed door!
Er is inderdaad geen onderscheid tussen Jood en Griek (lees: iemand uit de volken, niet Joods); man of vrouw; slaaf of vrije. Is dit in absolute zin zo? Nee. Paulos geeft nog steeds onderscheidende elementen weer tussen mannen, vrouwen en slaven en vrijen (soms meesters).
Bij al die teksten waar hij het heeft over geen verschil benoemt hij ook waarin: Eenzelfde geest, behoud, verzoening. Hij zegt niets over het verschil inroeping in die teksten. In 1 Kor. 7 gaat hij juist in op het blijven in je roeping: ben je besneden, laat dat niet veranderen; heb je de voorhuid, laat je niet besnijden. En zoals ik al eerder uitgebreid beargumenteerde met Paulus woorden: ben je eenmaal besneden, dan is het houden van de wet wel iets - niet tot behoud, maar nog steeds geldend (Handelingen 21).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2006 11:52

Ik lees de besluiten uit Hand. 15 en 21 zo, dat het joden vrij staat om de ceremoniele wet te houden (het gaat nl. vooral om de kwestie van de heidenen), maar ik interpreteer dat niet als een absolute verplichting. N.B. Paulus en Petrus, beiden joden, hielden zich er immers ook niet altijd aan, zeker wat betreft de spijswetten. En Paulus besneed alleen Timotheüs (zoon van een gelovige joodse vrouw) omwille van zijn joodse broeders, niet omdat hij dat als de wettelijke verplichting zag (Hand. 16:3).

Maar terug naar de doop: de bewering dat de doop niet het gestorven zijn met Christus zou uitbeelden en het besneden zijn van hart, bestrijd ik. Want doop en besnijdenis vloeien hier in elkaar over (Kol. 2:11-12). Dat zegt ook Paulus in de Filippenzenbrief: Fil. 3:3 Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 mar 2006 14:47

In aanvulling hierop wil ik nog zeggen dat God eenzijdig een verbond met ons sluit (zie o.a. Jer. 31).

Waar staat dat God een eenzijdig verbond met mij sluit in Jeremia 31, als kind bij de doop?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2006 14:58

Yael schreef:
In aanvulling hierop wil ik nog zeggen dat God eenzijdig een verbond met ons sluit (zie o.a. Jer. 31).

Waar staat dat God een eenzijdig verbond met mij sluit in Jeremia 31, als kind bij de doop?

Ik vind het opmerkelijk dat je dezelfde vraag niet stelt over volwassenen, want daar geldt die eenzijdigheid ook voor. ;)
Ik wil er bij opmerken dat het in Jer. 31 niet over de doop gaat, maar over het nieuwe verbond. Dat verbond wordt eenzijdig gesloten (daar ging mijn opmerking over).
Maar dat de beloften van dat verbond ook gelden voor de kleinste kinderen, kun je vinden in vers 34 (het gaat in dat vers nl. niet over voorwaarden, maar over beloften: "Ik zal ..." en "zij zullen" enz). Op basis van die beloften dopen gelovige ouders hun kinderen, in het vaste vertrouwen dat God in hun kinderen waar zal maken, wat Hij beloofd heeft. En bovendien rusten die ouders niet voordat zij de vruchten van geloof en bekering bij hun kinderen opmerken, zodat die kinderen zelf ook Gods Naam belijden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 mar 2006 15:18

elbert schreef:
Yael schreef:

Ik vind het opmerkelijk dat je dezelfde vraag niet stelt over volwassenen, want daar geldt het ook voor. ;)

Ik stel deze vraag omdat jij vanuit de kinderdoop denkt, en ik dus benieuwd was waar je dat dan terug kan vinden wat jij zei. :wink:

Maar het antwoord is te vinden in vers 34 (en ik vat dat vers niet op als voorwaarde, maar als belofte: "Ik zal ..." en "zij zullen" enz).

Geloof me, ik geloof niet in voorwaarden, ik geloof dat God onvoorwaardelijk Zijn genade aan iedereen aanbiedt.

Maar je vergeet dan het voorgaande Bijbelvers.
33 Maar dit is het verbond dat Ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal Ik hun God zijn en zij Mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent Mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

Als dit dus in de eerste plaats op Israel slaat moeten we eerlijk zijn dat dit nog niet vervuld is. Natuurlijk kunnen wij in die belofte delen dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar enkel door geloof.

Maar goed zo begint de discussie weer van voor af aan geloof ik. :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2006 15:40

Yael schreef:Maar je vergeet dan het voorgaande Bijbelvers.
33 Maar dit is het verbond dat Ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal Ik hun God zijn en zij Mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent Mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

Als dit dus in de eerste plaats op Israel slaat moeten we eerlijk zijn dat dit nog niet vervuld is.

Ik geloof wel dat deze belofte vervuld is en nog steeds wordt (er zit dus ook nog een toekomstige component aan). Dat blijkt uit Hebr. 8:8, waar deze woorden van Jeremia aangehaald worden (de Hebreeen waren gelovigen uit de joden). Duidelijk is, dat Christus de Middelaar van dit betere verbond is.

De kanttekeningen bij de statenvertaling geven bij dit vers veelbetekend:

Hieronder worden ook alle uitverkorenen uit de heidenen verstaan, gelijk doorgaans bij de profeten is te zien, die door het geloof dezen olijfboom zouden worden ingelijfd. Zie Rom. 11:17,25,26; Gal. 4:26, enz.

Yael schreef: Natuurlijk kunnen wij in die belofte delen dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar enkel door geloof.

We delen in de vervulling van de belofte door het geloof. En wie de kinderdoop praktizeert, gelooft dat God zal doen wat Hij beloofd heeft, aangezien ook de kinderen die belofte toekomt.

Yael schreef:Maar goed zo begint de discussie weer van voor af aan geloof ik. :)

Inderdaad. :)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 mar 2006 19:35

elbert schreef:Ik lees de besluiten uit Hand. 15 en 21 zo, dat het joden vrij staat om de ceremoniele wet te houden (het gaat nl. vooral om de kwestie van de heidenen), maar ik interpreteer dat niet als een absolute verplichting. N.B. Paulus en Petrus, beiden joden, hielden zich er immers ook niet altijd aan, zeker wat betreft de spijswetten.

We zien echter juist dat alle Joodse gelovigen, incluis Paulos de Torah trouw waren, ook tientallen jaren nadat zij de Geest ontvangen hadden.
Handelingen 21 toont aan dat men er van uit ging dat elke in Jesjoe'a gelovende Jood Torah hield en bleef houden.
Onder de Torah houden behoort ook het kasjroet onderhouden, anders dan de volken:
"Ik ben de Eeuwige, uw G-d, Die jullie (de zonen van Jiesrael, vs.2) van de volken afgezonderd heb! Daarom zullen jullie onderscheid maken tussen reine en onreine beesten, en tussen onreine en reine gevogels; en jullie zullen jullie zielen niet verfoeilijk maken aan de beesten en aan het gevogelte, en aan al wat op de aardbodem kruipt, dat Ik voor jullie afgezonderd heb, opdat jullie het onrein houdt. En jullie zullen Mij heilig zijn, want Ik, de Eeuwige, ben heilig; en Ik heb u van de volken afgezonderd, opdat jullie van Mij zouden zijn" (Lev.20:24b-26).

Wat betreft het Joodse gebruik waar Kefas in Galaten vanaf week, zegt meer iets over het niet volgen van de mondelinge (Farisese) traditie, o.a. namelijk geaseerd op het wetsbesluit van het Sanhedrien: "Tachtig jaar voor de verwoesting van Het Huis (de Tempel) werd onreinheid verklaard t.a.v. het land der volken en glaswerk" (Talmoed Bavli Sjabbath 15a).

Sja'oel (Paulos) was Torahgetrouw, en zelfs onderhield hij de inzettingen der vaderen, naar farisese leest. Sja'oel deed de geboden niet alleen ter wille van de Joden: In handelingen 18:18 staat dat hij zijn hoofd geschoren had, want hij had een gelofte gedaan. De enige gelofte waarna je je hoofd scheert is die van de nazir-gelofte (Num.6:1-21). Die gelofte is tussen een persoon en HASJEM Zelf, en niet terwille van geen aanstoot geven! Vervolgens is het het duidelijk dat Sja'oel en de anderen chag ha-matsoth (feest der ongezuurde broden) onderhielden, pas toen het voorbij was vertrokken zij uit Filippi (Hand.20:6).
Sjaoel ging zelfs nog verder aangezien hijzelf volhield niet te overtreden tegen de vaderlijke gewoonten: "Ik heb noch tegen de wet der Joden, noch tegen de Tempel, … gezondigd" (Hand.25:8) en tegen Joden van Rome sprak hij: "Mannen, broers, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de vaderlijke gewoonten" (28:17).

elbert schreef:En Paulus besneed alleen Timotheüs (zoon van een gelovige joodse vrouw) omwille van zijn joodse broeders, niet omdat hij dat als de wettelijke verplichting zag (Hand. 16:3).

"En hij kwam te Derbe en Loestra. En zie, aldaar was een zekere leerling, met name Timotheos, zoon van een gelovige Joodse vrouw, maar van een Griekse vader; Welke een goed getuigenis gegeven werd van de broeders te Loestra en Ikonio. Deze wilde Paulos, dat met hem zou reizen; en hij nam en besneed hem, omwille van de Joden, die in die plaatsen waren; want zij kenden allen zijn vader, dat hij een Griek was." (Hand.16:1-3).
Het zwaartepunt waardoor hij niet acceptabel zou zijn voor de Joden lag dus niet in het niet besneden zijn. Wanneer Timotheos tot Jood zou gerekend zou zijn geweest wegens zijn moeder, zouden zij toch geen moeite met hem hebben gehad, nee, tot twee maal toe wordt duidelijk gemaakt dat hij een Griekse vader had. De Joden vonden dat dus blijkbaar ingewikkeld, immers men vermeed wegens de door rabbijnen ingezette zoveel mogelijk de omgang met niet Joden, zoals ook Petros noemde: "En hij (Kefas=Petros) zei tot hen: U weet, hoe het een Joodse man ongeoorloofd is, zich te voegen of te gaan tot een buitenlander; maar G-d heeft mij getoond, dat ik geen mens onheilig of onrein zou noemen. Daarom ben ik zonder tegenspreken gekomen, toen ik ontboden was" (Hand.10:28,29a).[/quote]In Wajjikra (Lev.) staat duidelijk:
"Ik ben de Eeuwige, uw G-d, Die u (de zonen van Jisraël, vs.2) van de volken afgezonderd heb! Daarom zult u onderscheid maken tussen reine en onreine beesten, en tussen onreine en reine gevogels; en u zult uw zielen niet verfoeilijk maken aan de beesten en aan het gevogelte, en aan al wat op de aardbodem kruipt, dat Ik voor u afgezonderd heb, opdat gij het onrein houdt. En u zult Mij heilig zijn, want Ik, de Eeuwige, ben heilig; en Ik heb u van de volken afgezonderd, opdat u van Mij zoudt zijn" (Lev.20:24-26).
Daarbij komt dan nog eens het wetsbesluit van het
Sanhedrien, wat ik al eerder noemde:
"Tachtig jaar voor de verwoesting van HaBajjith (de Tempel) werd onreinheid verklaard t.a.v. het land der volken en glaswerk" (Sjabbath 15a)
Dus werd het algemeen erg moeilijk omgang te hebben met niet-Joden. Het was dus zeer schokkend voor de Joodse gelovigen als deze regelgeving gewijzigd zou worden. De dieren die in Handelingen 10 genoemd worden waren rein en onrein, doorelkaar, toch trok Kefas dus niet de conclusie dat de spijswetten gewijzigd waren, maar dat het geoorloofd was, zich te voegen of te gaan tot de vreemdelingen, die in het visioen blijkbaar de door onreine dieren gemarkeerd werden. Het is in de Schrift niet geheel ongebruikelijk de volken met dieren te vergelijken: Schapen zijn Jiesrael (Jer.50:6; Ez.34:6; Ps.95:7; Matth.15:24); ook werd het een wormpje genoemd (Jes.41:14); een vaars (jonge koe) is Egypte (Jer.46:20); hondjes zijn zij uit de volkeren (Matth.15:26); helden en vorsten der aarde worden rammen, lammeren, bokken en stieren genoemd (Ez.39:18). Maar ook individuele mensen: Dawid noemde zich een dode hond en een vlo (1 Sam.24:15); M'fivosjeth noemde zich ook een dode hond (2 Sam.9:6,8).

Sam.

Terug naar “Archief”