Ontgroenen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2003 23:05

Het duurt inderdaad even voor je actief wordt in een vereniging, maar ik denk niet dat een ontgroening veel zou uitmaken. Ik zou dan misschien juist eerder denken: die ouderejaars weten het zoveel beter, laat hun de taken maar uitvoeren... Vanwege mijn pestverleden kan ik er niet goed tegen als mensen me vernederen of kwetsen, dus een ontgroening zou nix voor mij zijn! Ik was hartstikke blij dat ik bij Ichthus met open armen ontvangen werd, toen ik daar doodzenuwachtig binnen kwam stappen. Dus als je een ontgroening bij je vereniging wil, mij best, maar ik hou meer van gastvrijheid.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 29 aug 2003 07:33

ok, maar activiteiten als het ruilen van die appels en eieren, en verwante zaken, kan ik moeilijk als vernederend zien. bij ons op de vereniging is het meest heftige dat we gaan roeien, waarbij uiteindelijk iedereen in het water belandt, maar wel inclusief, of zelfs voorafgegaan door de ouderejaars. overigens vindt bijna iedere eerstejaars dit het hoogtepunt van de week. verder is er nog de regel dat je eerstejaars in principe niet belachelijk maakt, en als er grappen over worden gemaakt, dan over de eerstejaars als groep en niet individueel, tenzij er eentje heeeel erg bijdehand is, dan spreek je diegene wel aan op het feut-zijn. dat zijn echter ook meestal de mensen die daar niet zoveel moeite mee hebben.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 29 aug 2003 07:41

TheEdge schreef:Volgens mij heb ik het hier al eerder -soort van- over gehad met je, BJ, en ik ben het nog steeds niet met je eens.

Dat is best mogelijk. ;-)

Ik vind het nog tot daar aan toe dat een studentenvereniging zoiets doet. Daar kiest iemand zelfstandig voor. Niemand wordt gedwongen om daarvan lid te worden. En het niet lid worden heeft geen invloed op de studieafloop.

Ik vind het dus niet kunnen bij opleidingen. Dus vanuit de opleiding georganiseerde ontgroeningen. Je wilt studeren. Een vak leren. Daar past zoiets gewoon niet bij. Je slaapt tijdens zoiets heel weinig. Je kunt mij dan niet vertellen dat je daardoor mensen beter leert kennen. En heel vaak zie je dat je tijdens zo'n periode mensen leert kennen die je de hele opleiding niet meer wilt kennen. En mensen die je wel als "vrienden" wilt hebben leer je pas tijdens de lessen kennen. Dus het nut zie ik daarom ook niet in. Veel mensen gaan maar mee omdat het vanuit de opleiding georganiseert wordt, het is een soort van verplicht. Er kan zelfs een studiepunt mee worden verdient. Helemaal verkeerd naar mijn idee.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 29 aug 2003 08:40

belachelijk, sowieso heb ik het altijd al erg kinderachtig gevonden, zeker op dat niveau, waar die personen op zitten (HBO en WO) :cry: :cry:

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 29 aug 2003 09:07

grijns.. wij hebben de studenten in ons huis ook ge-groentjes.. we zouden het eerst niet doen, maar bij nader inzien had iemand een goed idee;
feestje geven voor het hele huis.
enne 4 weken lang alle schoonmaak taken doen.
Tja daar was ik wel voor :mrgreen: :mrgreen:
ook nog een maand afwassen geloof ik :D

(ik ben blij dat ik bij de eerste studenten hoorde die in dit huis kwamen wonen :oops:
Time flies when you have none!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2003 09:28

Dat vind ik nou helemaal flauw Sterretje.

Ik heb wel een intro gehad van mijn opleiding, tussen een stuk of 10 nerds :) Ik vond het toen wel jammer dat ik geen enkele wiskundige in mijn groep had, maar het was wel heel gezellig. We hebben gewoon een paar dagen in Amsterdam rondgewandeld en de stad een beetje leren kennen, was heel cool! Die intro was trouwens niet verplicht.

De intro van Ichthus bestaat uit een heleboel activiteiten waar je vrijwillig aan kunt deelnemen. Verder is er een weekend in oktober, dat ook erg geschikt is om mensen te leren kennen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 aug 2003 09:39

Er is helemaal niets mis met ontgroenen. Het is juist een manier om eertejaars de vereniging te laten leren kennen.

Iedereen komt altijd maar weer aanzetten met die indianenverhalen maar daar geloof ik niet zo in. Heb zelf de ontgroeing ondergaan bij NSR en dat veel reuze mee.

Iedere universiteit heeft een college wat toezicht houdt op de verschillende groentijden van de verenigingen. Ik heb zelf 4 keer in de commissie gezeten die verantwoordelijk is voor het ontgroenen, waarvan 2 keer als voorzitter.

Er zijn een aantal regels waaraan iedere studentenvereniging zich moet houden, deze worden zover ik weet door iedereen nageleefd.

Deze regels houden in:

*alcoholverbod voor eerstejaars tijdens groentijd
*minimaal 7 uur slaap per nacht
*minimaal 1 stuks fruit per dag
*aanwezigheid van vertrouwenspersoon
*vermijden van een individuele aanpak/straf.

Excessen zoals ik die hier heb gelezen vinden dus niet plaats bij de verenigingen tijdens de groentijd, maar vooral tijdens de introductie binnen een huis. Ten onrechte onstaat hier het beeld dat zulke excessen zouden worden gesteund door de vereniging en/of plaatsvinden tijdens de groentijd van studentenverenigingen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 29 aug 2003 10:03

Sabra schreef:Deze regels houden in:

Excessen zoals ik die hier heb gelezen vinden dus niet plaats bij de verenigingen tijdens de groentijd, maar vooral tijdens de introductie binnen een huis. Ten onrechte onstaat hier het beeld dat zulke excessen zouden worden gesteund door de vereniging en/of plaatsvinden tijdens de groentijd van studentenverenigingen.

Niet mee eens:

Deze week nog gehoort bij een PABO introductie:
Opdracht om 4.00 uur 's nachts afgerond. Om 7.00 uur weer in de gymzaal aanwezig zijn voor ochtendgym. Conclussie, 3 uur slaap.
Eten was niet geregeld, ga maar naar een winkel en koop wat.

Dat zijn dus in ieder geval 2 van die punten, de andere weet ik niet. Maar vooral wat alcohol betreft lijkt me de kroegentocht niet geheel alcoholvrij te verlopen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 aug 2003 10:09

BJ schreef:
Niet mee eens:

Deze week nog gehoort bij een PABO introductie:
Opdracht om 4.00 uur 's nachts afgerond. Om 7.00 uur weer in de gymzaal aanwezig zijn voor ochtendgym. Conclussie, 3 uur slaap.
Eten was niet geregeld, ga maar naar een winkel en koop wat.

Dat zijn dus in ieder geval 2 van die punten, de andere weet ik niet. Maar vooral wat alcohol betreft lijkt me de kroegentocht niet geheel alcoholvrij te verlopen.

Je moet natuurlijk wel heb verschil begrijpen tussen de verschillende studentenverenigingen. De verenigingen die aangesloten zijn bij de RKVV dat is de Rotterdamse Kamer van studentenverenigingen, zijn gelinkt aan de universiteit. De universiteit namelijk betaald de bestuursbeurzen van diegenen die een jaar lang in een bestuur zitten bij een van deze verenigingen. Zo heeft de universiteit dus een bepaalde macht over de studentenverenigingen. In rotterdam zijn zeven verenigingen lid van de RKvV, te weten: RSC, Laurentius, SSR-R, NSR, Gaudium, van Tromp, RVSV.

Een Pabo is geen studentenvereniging, maar een studievereniging, dat is dus heel wat anders.

Als mensen niet weten hoe het in elkaar zit, dan krijg je dus die indianenverhalen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 29 aug 2003 12:18

Lalage schreef:Het duurt inderdaad even voor je actief wordt in een vereniging, maar ik denk niet dat een ontgroening veel zou uitmaken. Ik zou dan misschien juist eerder denken: die ouderejaars weten het zoveel beter, laat hun de taken maar uitvoeren...

En DAT is juist hetgeen je NIET bereikt met een ontgroening.
Je wilt dat je nieuwe leden zo snel mogelijk:
* alle facetten van de vereniging kennen (commissies, activiteiten etc)
* niet onderdoen voor de ouderejaars in creativiteit en mondigheid
* alle ouderejaars leden kennen

Na een weekje worstelen kunnen ze dan meteen als (vrijwel) volwaardig lid meedraaien met de vereniging.

Lalage schreef:Vanwege mijn pestverleden kan ik er niet goed tegen als mensen me vernederen of kwetsen, dus een ontgroening zou nix voor mij zijn! Ik was hartstikke blij dat ik bij Ichthus met open armen ontvangen werd, toen ik daar doodzenuwachtig binnen kwam stappen.

Ik denk niet dat je van een ontgroening zenuwachtiger zou worden:
* Zeker als je verlegen bent, is het makkelijker om mensen te leren kennen door samen iets te doen, dan door op iemand af te moeten stappen om een praatje te maken
* De ouderejaars - op de leden van de ontgroeningscommissie na - zijn tijdens de ontgroening nog steeds gastvrij en vriendelijk. Als ze dat niet zijn, en je nog steeds links laten liggen, kun je je inderdaad afvragen of dit wel de goede vereniging voor je is.
* Tijdens de ontgroening leer je je jaargenoten goed kennen, die in hetzelfde schuitje zitten als jij, met als gevolg een goede groepsband
* Ook de mensen die je normaal iets minder zouden liggen qua karakter, leer je beter kennen, omdat je gedwongen wordt om samen te werken.

Vooral dat laatste is belangrijk, zeker voor een vereniging die zich een gemeenschap van Christen-studenten noemt, zoals de vereniging waar ik bij zit. Wanneer je iedereen zomaar binnen laat komen en de mogelijkheid geeft om alleen te hoeven integreren met mensen die hem of haar goed liggen, ontstaat er een vereniging van groepjes Christen-studenten, en niet de gemeenschap waar je naar streeft.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 29 aug 2003 12:26

BJ schreef:Het niet lid worden heeft geen invloed op de studieafloop.

Dat weet ik nog zo net niet... ik was een nogal verlegen nerdje zonder initiatief toen ik ging studeren. Ik ben door mijn lidmaatschap mondiger geworden, heb beter leren organiseren en heb ontdekt hoe mensen tegen een technisch probleem aankijken die een andere technische opleiding gehad hebben dan ik. Drie vaardigheden die nuttig zijn in mijn latere werk, en die ik niet had gekregen als ik geen lid was geweest bij een vereniging.

En niet in de minste plaats heb ik bij mijn vereniging meer over God geleerd, en ben ik met veel christenen van mijn eigen leeftijd in contact gekomen. Ik ben er zelfs mijn verloofde tegengekomen!

En bovendien studeer ik enigzins later af dan oorspronkelijk de bedoeling was... maar dat is het enige minpunt van het hele lidmaatschap. Maargoed, dit topic ging over ontgroeningen, niet over het nut van studentenverenigingen....

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 29 aug 2003 12:38

Sabra schreef:Iedereen komt altijd maar weer aanzetten met die indianenverhalen maar daar geloof ik niet zo in. Heb zelf de ontgroeing ondergaan bij NSR en dat veel reuze mee.

Volgens mij ontlopen NSR en C.S.R. elkaar wat dat betreft niet erg. Mijn eigen ontgroening was ook ontzettend okee.

Sabra schreef:Deze regels houden in:

Het alcoholverbod ken ik. We hebben bij ons dan ook water op de tap, en een fles ranja achter de bar, zodat de eerstejaars ook nog een beetje kunnen 'borrelen'.... Je ziet ze alleen wel zuur kijken als wij als ouderejaars dus wel vrolijk aan het bier gaan...

Het slapen is bij ons een uur minder dan bij jullie, en het vermijden van een individuele aanpak, die regel kennen we ook niet. Wel is het zo dat de mensen die een individuele aanpak krijgen, ook de mensen zijn die het kunnen hebben. Vaak zijn het ook mensen die al wat langer op de vereniging rondhangen en dus wat meer durven uit te halen. Verlegen eerstejaars pak je niet hard aan. Je stimuleert ze wel om van hun verlegenheid af te komen, maar daar heb je andere mogelijkheden voor die voor hen een stuk leuker zijn.

Agnita
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Agnita » 01 sep 2003 08:12

Mijn 'schoonzusje' zou vorige week ook ontgroent worden. Na een dag (en nacht, ze mocht niet eens eerder weg toen ze dat wilde) is ze er mee opgehouden. Het was echt veels te lomp. De ouderejaars waren allemaal bezopen en de groentjes moesten voor ze knielen enzo. Heel vernederend als je 't mij vraagt. Verder werden ze zo ongeveer continu uitgescholden en het was een ware stortvloed van vloeken. Dat was dus al niet echt geslaagd, maar ook de lunchpakketjes die ze mee hadden moeten nemen werden meteen afgepakt zodat ze al die tijd helemaal niets te eten had gehad. Ze was 't dus al gauw zat (terecht als 't er zo lomp aan toe gaat), maar ze lieten haar in eerste instantie niet eens gaan. De nacht moest ze dus nog gewoon blijven waar ze met z'n allen heel comfortabel op de vloer mochten liggen. De volgende ochtend kon ze wel gaan gelukkig. Oja, ook nog zoiets, aan het begin hadden ze allemaal moeten beloven niets naar buiten te brengen (van alles wat er gebeurde). Dat soort dingen vind ik persoonlijk ook niet hoopgevend. Maar goed, alles is weer achter de rug, voorlopig geen studentenverenigingen meer voor haar denk ik..
Agnita

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 01 sep 2003 11:39

Dan heeft ze gewoon de verkeerde vereniging uitgekozen. Alleen de echt grote verenigingen kennen ranzige ontgroeningen. Ik kan goed begrijpen dat mensen tijdens zo'n week afhaken. Een ontgroening die alleen gebaseerd is op vernedering vind ik zijn doel voorbij schieten, en volstrekt overbodig.

Toch vind ik het belangrijk dat studenten tijdens hun studietijd bij een vereniging lid worden. Adviseer je schoonzusje om eens bij een andere vereniging te gaan kijken. Christelijke en andere kleinere verenigingen kennen geen ontgroening, of anders een ontgroening die niet zwaar, maar gewoon leuk en nuttig is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 sep 2003 17:45

TheEdge schreef:Dan heeft ze gewoon de verkeerde vereniging uitgekozen. Alleen de echt grote verenigingen kennen ranzige ontgroeningen. Ik kan goed begrijpen dat mensen tijdens zo'n week afhaken. Een ontgroening die alleen gebaseerd is op vernedering vind ik zijn doel voorbij schieten, en volstrekt overbodig.

Toch vind ik het belangrijk dat studenten tijdens hun studietijd bij een vereniging lid worden. Adviseer je schoonzusje om eens bij een andere vereniging te gaan kijken. Christelijke en andere kleinere verenigingen kennen geen ontgroening, of anders een ontgroening die niet zwaar, maar gewoon leuk en nuttig is.

Dat valt tegenwoordig ook nog wel mee. Ik vernam dat ze bij Albertus, Veritas en Vindicat ook discussies hebben over afschaffen van de ontgroening. Je kunt dus zien dat bij de tradionele verenigingen een andere koers is gaan waaien na de negatieve publicaties in de media.

Mijn ervaring met christelijke verenigingen is juist dat deze de ontgroening harder maken.

Terug naar “Archief”