Vrouwen binnen de SGP??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 20 mar 2006 14:02

Ze willen de horeca de nek omdraaien omdat ze hun eigen kinderen niet uit de kroeg kunnen houden. Op zaterdagavond kom ik bijzonder veel jongeren tegen die 's zondags braaf in de kerk zitten, en die op zo'n avond een allesbehalve christelijke indruk maken. Ik lig er niet van wakker, maar ga dan niet de kroeg aanpakken. Dat die refo's mij iedere zondagochtend wakker beieren met die bel op hun kerk (wanstaltig gedrocht trouwen, qua architectuur) wil nog niet zeggen dat ik die kerk gesloten wil zien. Die kerkbel buiten gebruik stellen vind ik genoeg hoor, in het kader van de zondagsrust namelijk. Ik kom al helemaal gestresst uit bed, met dat geklingel!!! :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 mar 2006 14:47

Katlheen schreef:Ze willen de horeca de nek omdraaien omdat ze hun eigen kinderen niet uit de kroeg kunnen houden. Op zaterdagavond kom ik bijzonder veel jongeren tegen die 's zondags braaf in de kerk zitten, en die op zo'n avond een allesbehalve christelijke indruk maken. Ik lig er niet van wakker, maar ga dan niet de kroeg aanpakken. Dat die refo's mij iedere zondagochtend wakker beieren met die bel op hun kerk (wanstaltig gedrocht trouwen, qua architectuur) wil nog niet zeggen dat ik die kerk gesloten wil zien. Die kerkbel buiten gebruik stellen vind ik genoeg hoor, in het kader van de zondagsrust namelijk. Ik kom al helemaal gestresst uit bed, met dat geklingel!!! :mrgreen:

Waarom wedden dat als die kerkklokken zich stil houden, jij geheid wakker bent, omdat het 'zo stil blijft'???? :wink: :wink:
Mijn dochter wordt er wakker van als de klokken van de Dom en de Catherijnekerk stil zijn. Zo is ze eraan gewend...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 mar 2006 19:26

Katlheen schreef:Ze willen de horeca de nek omdraaien omdat ze hun eigen kinderen niet uit de kroeg kunnen houden. Op zaterdagavond kom ik bijzonder veel jongeren tegen die 's zondags braaf in de kerk zitten, en die op zo'n avond een allesbehalve christelijke indruk maken. Ik lig er niet van wakker, maar ga dan niet de kroeg aanpakken. Dat die refo's mij iedere zondagochtend wakker beieren met die bel op hun kerk (wanstaltig gedrocht trouwen, qua architectuur) wil nog niet zeggen dat ik die kerk gesloten wil zien. Die kerkbel buiten gebruik stellen vind ik genoeg hoor, in het kader van de zondagsrust namelijk. Ik kom al helemaal gestresst uit bed, met dat geklingel!!! :mrgreen:

Het feit dat er "refo" jongeren tot ´s avonds laat in de kroeg hangen heeft volgens mij niets te maken met het beleid van de SGP, en als dat wel zo is is dat verkeerd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

believer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor believer » 20 mar 2006 20:27

Nou, het is natuurlijk geen reclame, maar dat tot daaraantoe.
Over het onderwerp: het lijkt me goed als vrouwen in elk geval lid mogen worden van de SGP, want eigenlijk is het enige dat ik hoor als tegenargument voor de SGP: 'omdat er geen vrouwen inzitten'.
Ben je een zendeling of een zendingsveld?

Mijn blog:http://www.gospelfan.web-log.nl

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 mar 2006 01:47

Ik logeer regelmatig ergens anders in de nacht van zaterdag op zondag (details prive) en dan wordt ik echt niet vroeg wakker wanneer er geen kerkklokken aan het beieren zijn, dus zodra die ijscoman-bel (ja werkelijk waar, niet eens een fatsoenlijke ouderwetse klok, maar echt zo'n bel alsof de ijsboer ieder moment je straat binnenkomt) van de lokale rokken hier uitgaat, slaap ik heerlijk door!
En tja, het SGP beleid en de horeca hier....van dik hout zaagt men planken hoor. Maar wat wil je ook, als er regelmatig kinderen hier in dit dorp letterlijk op straat worden gesmeten omdat ze in de kroeg komen, dan heb ik gegeten en gedronken.!!!

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2006 07:49

Katlheen schreef:Ik logeer regelmatig ergens anders in de nacht van zaterdag op zondag (details prive) en dan wordt ik echt niet vroeg wakker wanneer er geen kerkklokken aan het beieren zijn, dus zodra die ijscoman-bel (ja werkelijk waar, niet eens een fatsoenlijke ouderwetse klok, maar echt zo'n bel alsof de ijsboer ieder moment je straat binnenkomt) van de lokale rokken hier uitgaat, slaap ik heerlijk door!
En tja, het SGP beleid en de horeca hier....van dik hout zaagt men planken hoor. Maar wat wil je ook, als er regelmatig kinderen hier in dit dorp letterlijk op straat worden gesmeten omdat ze in de kroeg komen, dan heb ik gegeten en gedronken.!!!

Ik wil er alleen maar dit van zeggen: je richt je gram aan het verkeerde adres.
Het komt mij voor dat ouders en kroegbazen de handen ineen zouden moeten slaan.
Dat heeft op zich helemaal niks te maken met de SGP, maar "gewoon" - wat heet - met een opvoedingsprobleem.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 mar 2006 11:21

En waarom zouden ouders en kroegbazen de handen ineen moeten slaan? Moeten kroegbazen de jeugd opvoeden? Trouwens, die ouders komen letterlijk niet over de drempel, want ze leven hier echt volgens het idee dat het zeer zondig is om uberhaupt een kroeg binnen te stappen. Nee, zo'n dialoog kan je hier wel vergeten. Als je vind dat je kind niet naar de kroeg mag (waarom niet? daarom niet), dan is dat jouw probleem en dat van je gezin. Ga dan niet de uitbater van een kroeg er op aan kijken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2006 12:11

De SGP komt gewoon voort vanuit de bevindelijk-gereformeerde 'filosofie' waarin de maatschappij wordt opgedeeld in:

1. kerk (goed)
2. de wereld (per definitie fout)

Waarbij het niet meer gaat over achtergronden, doelen, filosofieën maar simpel weg om het verderven van de wereld (dien wereld haaten ende vlieden). Probleem is echter dat Paulus nooit de seculiere maatschappij als de wereld heeft betiteld; de wereld was het vleselijke in jezelf of de maatschappij die expliciet tegen God was. Erg jammer is dan ook dat wij (SGP, kerken, bevindelijk gereformeerden) dat nog zo gebruiken.

Een café is niet van de kerk, dus van de wereld en dus verkeerd, maakt niet uit hoeveel bier er geschonken, hoe hard de muziek staat en waarom je er heen gaat. Als er een café is waar niet-antichristelijke muziek wordt gedraaid, waar bier met mate wordt geschonken en waar ik heen ga om de gezelligheid is dat hetzelfde als wanneer ik daar met een familypack-condooms heen ga, sta te jumpen op anti-christelijk muziek en daar kom om vrouwen te versieren..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

believer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor believer » 21 mar 2006 19:22

Inderdaad vind ik ook dat er aan de opvoeding geschaafd moet worden. Aan de andere kant zijn de ouders niet geheel verantwoordelijk en heb je ook je eigen verantwoordelijkheid van jezelf en die tot God en je vrienden/de invloed die je op hen hebt.
Ben je een zendeling of een zendingsveld?

Mijn blog:http://www.gospelfan.web-log.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mar 2006 19:26

Raido schreef:..familypack-condooms..

:mrgreen:

Mooie paradox is dat. 8)

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2006 19:30

believer schreef:Inderdaad vind ik ook dat er aan de opvoeding geschaafd moet worden. Aan de andere kant zijn de ouders niet geheel verantwoordelijk en heb je ook je eigen verantwoordelijkheid van jezelf en die tot God en je vrienden/de invloed die je op hen hebt.

Natuurlijk heb je ook eigen verantwoordelijkheid. Alleen de een is wat dat betreft misschien wat sterker dan de ander.

samuel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor samuel » 23 mar 2006 12:58

het is misschien off-topic maar toch ook weer niet. :wink:

Er wordt hier veel gedebatteerd en dat kan de SGP wel gebruiken. Daarom is de SGP Debating Society opgericht. Kijk op de jongerensite voor meer info.

Life debatteren is heel wat anders dan op een forum op internet. Maar minstens zo belangrijk. Jullie zijn welkom!
:D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2006 09:58

Volgens een nieuw voorstel van het SGP hoofdbestuur, kunnen vrouwen in de toekomst lid worden van de partij, maar blijft het regeren (d.w.z. op verkiesbare plaatsen staan bij verkiezingen) voorbehouden aan mannen, zie artikel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 apr 2006 10:51

Ik vind het een rare spagaat: vrouwen mogen straks wel lid worden, en kunnen daardoor gekozen worden in het bestuur van een kiesvereniging en afgevaardigd worden naar landelijke vergaderingen, maar ze kunnen geen parlementslid, gemeenteraadslid of wethouder worden.
Dit laatste omdat vrouwen niet zouden thuishoren in het publieke domein, echter: is het bestuur van een kiesvereniging (van een politieke partij, een vereniging die zich per definitie begeeft op het publieke domein) of een landelijke vergadering van zo'n partij dan geen onderdeel van het publieke domein?
M.i. laat de SGP op deze manier het beginsel dat vrouwen zich niet met politiek mogen bemoeien feitelijk los, hoewel dit in de praktijk dan slechts op 1 aspect gestalte wordt gegeven... Een compromis dat ideologisch gezien niet kan.

('t Is praktisch gezien natuurlijk wel een stap in de goede richting. :) )
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 11:55

Ja, het was natuurlijk sowieso al vreemd dat men niet tegen vrouwen in de rechterlijke macht is en wel in de politiek. Dat hele standpunt is in deze tijd niet meer consistent te noemen, als het dat al ooit geweest is.

Terug naar “Archief”