Lalage schreef:Iemand vraagt om de argumenten om homosekuele relaties door christenen niet af te keuren. Kijk eens op http://www.chjc.nl, daar staat 't wel op.
Volgens mij is de vraag hoe men daar toe komt, maar hoe de synode daar toe komt.
Moderator: Moderafo's
Lalage schreef:Iemand vraagt om de argumenten om homosekuele relaties door christenen niet af te keuren. Kijk eens op http://www.chjc.nl, daar staat 't wel op.
Flappie schreef:Weljá, het zal idd schokkend overkomen, maar we wisten toch al dat de synode voor was? Er is toch niet voor niets besloten dat een gemeente zelf mag beslissen of een homohuwelijk ingevoerd word of niet?
Of heb ik nu weer wat nieuws gemist dat de pkn nu besloten heeft dat alle gemeenten dit over moeten nemen.
Persoonlijk ben ik het er ook niet mee eens op grond van de bijbel, maar volgens mij was dit al bekend toen de pkn gevormd werd.
Lalage schreef:elbert schreef: Naar de mening van veel orthodoxe kerkmensen (waar ik me toe reken) teveel ruimte, met name waar het gaat om zaken als de Lutherse belijdenisgeschriften
Hmz, dan moet je maar niet samen gaan met de Lutherse kerken, slimmerd. Die horen ook bij de PKN.
Riska schreef:Maar er is geen sprake van dat landelijk er een fusie komt. Er zijn teveel verschillen.
En de PKN heeft al een eigen 'paus' in de persoon van ene Bas Plaisier...
Riska schreef:Mailen over belangrijke dingen heeft geen enkele zin. Dat komt bij de lagere 'goden' terecht.
Je moet gewoon een brief schrijven, gericht aan de Synode, t.a.v. Drs. B. Plaisier. Of daar wel dan niet antwoord op komt - of een weinig zeggend antwoord zoals wij kregen op de brief die jullie hier eerder noemden en ondertekend was door Optimatus, Rijnmond, Johannes1(naar ik meen) en mijzelf - is niet relevant. Het gaat erom dat de PKN weet dat er onvrede is in het land.
Riska schreef:Er zijn zaken waarin ik mij - als oud GKN-er - geheel kan vinden, er zijn zaken waar ik me wezenloos aan erger, maar aangezien mijn plaatselijke gemeente me nog steeds zeer lief is, heb ik geen behoefte nog aan het instituut PKN mijn energie te besteden.
Lalage schreef:Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.
Riska schreef:Lalage schreef:Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.
Daarin heb je groot gelijk Lalage. Dat heb ik in feite ook nooit begrepen...
Riska schreef:Lalage schreef:Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.
Daarin heb je groot gelijk Lalage. Dat heb ik in feite ook nooit begrepen...
Flappie schreef:Dat is heel makkelijk uit te leggen. In de hervormde kerk záten de bezwaarden al. Vrijzinnigheid is er langzamerhand bij een deel ingeslopen. Je laat je toch niet de kerk uit jagen omdat een deel van de kerk veranderd is? Aan de andere kant stem je dan natuurlijk ook niet automatisch in met een nieuwe kerk waar de vrijzinnigheid zo niet een nog grotere stempel ging dragen. Daarbij speelde natuurlijk ook de gedachte van de "vaderlandse kerk" geplant door God zelf, die verlaat je natuurlijk niet zomaar.
Dit lijkt me ook niet geheel onbegrijpelijk als je je een beetje verdiept in de hervormde wereld. Dan kun je ook begrijpen waarom de bezwaarden wel gewoon bleven in de hervormde kerk, ondanks de vrijzinnigheid. Waar ze overigens altijd tegen geprotesteerd hebben.
Lalage schreef:elbert schreef: Naar de mening van veel orthodoxe kerkmensen (waar ik me toe reken) teveel ruimte, met name waar het gaat om zaken als de Lutherse belijdenisgeschriften
Hmz, dan moet je maar niet samen gaan met de Lutherse kerken, slimmerd. Die horen ook bij de PKN.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 8 gasten