PKN en beleid van synode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 22 mar 2006 12:15

Lalage schreef:Iemand vraagt om de argumenten om homosekuele relaties door christenen niet af te keuren. Kijk eens op http://www.chjc.nl, daar staat 't wel op.

Volgens mij is de vraag hoe men daar toe komt, maar hoe de synode daar toe komt.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2006 12:16

Flappie schreef:Weljá, het zal idd schokkend overkomen, maar we wisten toch al dat de synode voor was? Er is toch niet voor niets besloten dat een gemeente zelf mag beslissen of een homohuwelijk ingevoerd word of niet?
Of heb ik nu weer wat nieuws gemist dat de pkn nu besloten heeft dat alle gemeenten dit over moeten nemen.
Persoonlijk ben ik het er ook niet mee eens op grond van de bijbel, maar volgens mij was dit al bekend toen de pkn gevormd werd.

Nee, je hebt niets gemist. Er is geen sprake van moeten.
Elke plaatselijke gemeente mag eigen invulling geven aan diverse zaken, zoals doopleden/kinderen aan het avondmaal, homohuwelijken, vrouwen in het ambt etc. etc.
Terecht merkt Elbert op dat een aantal dingen al veel eerder dan met de fusie tot stand zijn gekomen: de erkenning van de Lutherse belijdenisgeschriften bv. Dat daar nu door sommige mensen tegen geprotesteerd wordt als zijnde een gevolg van de fusie is dus niet eerlijk.

Wat betreft de RK: er zijn ook in mijn woonplaats aarzelende contacten met de RK, als het gaat om bepaalde vieringen.
Maar er is geen sprake van dat landelijk er een fusie komt. Er zijn teveel verschillen.
En de PKN heeft al een eigen 'paus' :lol: :lol: in de persoon van ene Bas Plaisier...

Mailen over belangrijke dingen heeft geen enkele zin. Dat komt bij de lagere 'goden' terecht.
Je moet gewoon een brief schrijven, gericht aan de Synode, t.a.v. Drs. B. Plaisier. Of daar wel dan niet antwoord op komt - of een weinig zeggend antwoord zoals wij kregen op de brief die jullie hier eerder noemden en ondertekend was door Optimatus, Rijnmond, Johannes1(naar ik meen) en mijzelf - is niet relevant. Het gaat erom dat de PKN weet dat er onvrede is in het land.

Er zijn zaken waarin ik mij - als oud GKN-er - geheel kan vinden, er zijn zaken waar ik me wezenloos aan erger, maar aangezien mijn plaatselijke gemeente me nog steeds zeer lief is, heb ik geen behoefte nog aan het instituut PKN mijn energie te besteden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8289
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mar 2006 13:23

elbert schreef: Naar de mening van veel orthodoxe kerkmensen (waar ik me toe reken) teveel ruimte, met name waar het gaat om zaken als de Lutherse belijdenisgeschriften

Hmz, dan moet je maar niet samen gaan met de Lutherse kerken, slimmerd. Die horen ook bij de PKN.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mar 2006 13:50

Lalage schreef:
elbert schreef: Naar de mening van veel orthodoxe kerkmensen (waar ik me toe reken) teveel ruimte, met name waar het gaat om zaken als de Lutherse belijdenisgeschriften

Hmz, dan moet je maar niet samen gaan met de Lutherse kerken, slimmerd. Die horen ook bij de PKN.


Ja slimmerd 8) juist de bezwaarden waren niet voor fusie o.m. hierom. Maar de overhead heeft anders besloten.

Riska schreef:Maar er is geen sprake van dat landelijk er een fusie komt. Er zijn teveel verschillen.
En de PKN heeft al een eigen 'paus' in de persoon van ene Bas Plaisier...


Wél er zal nog heel wat water door de rijn moeten voordat zo'n fusie er is. Als de RK blijft bij de huidige leer komt er zéker geen fusie, want dan zullen er heel wat mensen, waaronder ik, absoluut niet meegaan.
Máár je mag een fusie ook nooit uitsluiten, ook de RK kan natuurlijk een reformatie ondergaan en de onbijbelse leringen verbannen.
Grappig dat je zegt dat Bas Plaisier onze eigen paus is, dat gevoel heb ik al heel lang, in de fusie werden zijn paus-achtige trekken al zichtbaar.

Riska schreef:Mailen over belangrijke dingen heeft geen enkele zin. Dat komt bij de lagere 'goden' terecht.
Je moet gewoon een brief schrijven, gericht aan de Synode, t.a.v. Drs. B. Plaisier. Of daar wel dan niet antwoord op komt - of een weinig zeggend antwoord zoals wij kregen op de brief die jullie hier eerder noemden en ondertekend was door Optimatus, Rijnmond, Johannes1(naar ik meen) en mijzelf - is niet relevant. Het gaat erom dat de PKN weet dat er onvrede is in het land.


Weljá een nietzeggend antwoord krijg je zeker, zéker op dit onderwerp. Heft heeft geen enkele zin een brief te schrijven over dit onderwerp. Nogmaals ze weten allang wat voor bezwaren er leven en bij wie. Verder gaan de hoge lieden der pkn gewoon verder. Beter is om te bidden voor een ingrijpen van Hoger Hand, om het zo maar te zeggen.

Riska schreef:Er zijn zaken waarin ik mij - als oud GKN-er - geheel kan vinden, er zijn zaken waar ik me wezenloos aan erger, maar aangezien mijn plaatselijke gemeente me nog steeds zeer lief is, heb ik geen behoefte nog aan het instituut PKN mijn energie te besteden.


Ik stoor me sinds het ontstaan van de fusie al niet maar aan het instituut pkn. Alhoewel ik me nog steeds enorm kan ergeren aan de regenteske manier van optreden.
Alhoewel ik wel vind, zoals jij ook al aangeeft, dat we dit niet niet moeten bestempelen als gevolg van de fusie. Het besluit was afzonderlijk al daarvoor genomen. Maar dat het er sinds de fusie beter (lees:bijbelser) op is geworden valt niet te zeggen.

Dús biamarth bespaar je energie voor je gemeente en voor het bidden tot God dat Hij de mensen (voornamelijk de synode) mag leiden op de Goede Weg.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8289
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mar 2006 17:49

Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2006 18:07

Lalage schreef:Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.

Daarin heb je groot gelijk Lalage. Dat heb ik in feite ook nooit begrepen...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 mar 2006 18:13

Riska schreef:
Lalage schreef:Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.

Daarin heb je groot gelijk Lalage. Dat heb ik in feite ook nooit begrepen...


Dit was de druppel die de emmer deed overlopen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mar 2006 18:18

Riska schreef:
Lalage schreef:Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.

Daarin heb je groot gelijk Lalage. Dat heb ik in feite ook nooit begrepen...


Dat is heel makkelijk uit te leggen. In de hervormde kerk záten de bezwaarden al. Vrijzinnigheid is er langzamerhand bij een deel ingeslopen. Je laat je toch niet de kerk uit jagen omdat een deel van de kerk veranderd is? Aan de andere kant stem je dan natuurlijk ook niet automatisch in met een nieuwe kerk waar de vrijzinnigheid zo niet een nog grotere stempel gaat dragen. Daarbij speelde natuurlijk ook de gedachte van de "vaderlandse kerk" geplant door God zelf, die verlaat je natuurlijk niet zomaar.
Dit lijkt me ook niet geheel onbegrijpelijk als je je een beetje verdiept in de hervormde wereld. Dan kun je ook begrijpen waarom de bezwaarden wel gewoon bleven in de hervormde kerk, ondanks de vrijzinnigheid. Waar ze overigens altijd tegen geprotesteerd hebben.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2006 18:31

Flappie schreef:Dat is heel makkelijk uit te leggen. In de hervormde kerk záten de bezwaarden al. Vrijzinnigheid is er langzamerhand bij een deel ingeslopen. Je laat je toch niet de kerk uit jagen omdat een deel van de kerk veranderd is? Aan de andere kant stem je dan natuurlijk ook niet automatisch in met een nieuwe kerk waar de vrijzinnigheid zo niet een nog grotere stempel ging dragen. Daarbij speelde natuurlijk ook de gedachte van de "vaderlandse kerk" geplant door God zelf, die verlaat je natuurlijk niet zomaar.
Dit lijkt me ook niet geheel onbegrijpelijk als je je een beetje verdiept in de hervormde wereld. Dan kun je ook begrijpen waarom de bezwaarden wel gewoon bleven in de hervormde kerk, ondanks de vrijzinnigheid. Waar ze overigens altijd tegen geprotesteerd hebben.

Het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt. Toen ik in mijn woonplaats kwam begon er, door import van buitenaf, een hervormde wijkgemeente te ontstaan, die wat afweek van de Gerformeerde Bond. Een kennis, hier geboren en getogen vertelde: wij wisten helemaal niet dat er iets anders bestond dan de GB in de HK.
Ikzelf kwam van oorsprong uit Groningen. Daar had ik nog nooit gehoord van de GB. Dus zijn er altijd al diverse stroningen binnen de HK geweest, alleen is men erg gericht geweest op de eigen omgeving. En in de zgn. Biblebelt is het nou eenmaal wat strakker calvinistisch dan elders - waarmee ik geen enkel oordeel vel.
In 1951 zijn een aantal belijdenisgeschriften aanvaard. Of dat met of zonder (heftig) protest geweest is van o.a. de Gekrookte Rieters, weet ik niet. Feit is, dat het dus al veel eerder binnen de HK heeft gespeeld.
Alle stromingen waren er, zo lang als ik me ervan bewust ben en vielen samen onder de paraplu die HK heet.
Later heeft de GKN dezelfde ontwikkeling doorgemaakt. (nb: ik ben geboren en getogen in de HK, maar in mijn woonplaats heb ik destijds de overstap gemaakt naar de GKN, omdat ik me absoluut niet thuisvoelde in de GB).
Ik begrijp de ophef niet, ik heb niet begrepen waarom de HHK-ers niet zijn meegegaan en een uitdrukking als 'de plantinge Gods' heb ik al helemaal nooit begrepen.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mar 2006 19:09

Weljá ik kom ook uit Groningen en weet dat er van oudsher een aantal bondsgemeenten zijn, zoals Onstwedde. Het is ook maar net uit welk deel van Groningen je komt natuurlijk. Dat de stromingen er altijd geweest zijn klopt. En tuurlijk spelen er al veel langer zaken binnen de hervormde kerk, dat klopt ook. We kunnen nog ver in de geschiedenis terug gaan, dan kun je iets begrijpen waarom het beeld van de "planting Gods" is ontstaan. Maar ondanks alle bezwaren en verwikkelingen zijn de bezwaarden tóch gebleven al die jaren. En zoals ik al zei, je laat je de kerk niet uitjagen, ook al veranderd in de loop der eeuwen/jaren een deel van de kerk. Zoals je weet is de vrijzinige stroming "pas" van de 19e eeuw. Ik meen me te herinneren dat daarom juist de GKN is ontstaan.
Maar goed, dit hele gebeuren was dus dé druppel voor een deel van de bezwaarden. Er is toch een andere kerk ontstaan. En ik begrijp dat wel.

p.s. kijk ik kan je ook verhalen vertellen over hoe de confessionelen en bonders gekleineert en tegengewerkt werden én worden in Groningen, maar dat valt buiten deze discussie.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2006 19:26

Ter verduidelijking: 'ik kom oet stad"... :mrgreen:

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mar 2006 07:15

Hier vindt u de tekst van een open brief die is gestuurd aan de scriba's van de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. De tekst van deze brief is op het forum geplaatst, met de mogelijkheid hierop te reageren.
http://www.tegelsite.com/php/modules.ph ... opic&t=329

OPEN BRIEF

En de koning van Israël zeide tot Elísa, als hij hen zag: Zal ik hen slaan? Zal ik hen slaan, mijn vader?
Doch hij zeide: Gij zult hen niet slaan; zoudt gij ook slaan, die gij met uw zwaard en met uw boog gevangen hadt? Zet hun brood en water voor, dat zij eten en drinken, en tot hun heer trekken.
( 2 Koningen 6 vers 21 en 22)

Aan het moderamen van de Protestantse Kerk in Nederland
t.a.v. Dr. B. Plaisier

Aan het moderamen van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
t.a.v. Ds. L. W. Ch. Ruijgrok

Betreft: bezinning

Geachte scriba's,

Namens leden van de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk richten wij ons tot u met een klemmend beroep.

Momenteel vinden zaken plaats, die naar onze mening niet mogen voorkomen in een christelijke gemeenschap. Als kerken zijn wij de weg waar langs Koning Jezus Zijn Boodschap in de wereld brengt. Wij allen zijn geroepen tot het onderhouden van Gods geboden, die in een hoofdsom ons leren, dat wij God moeten liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.

Wij zien echter in onze dagen gebeurtenissen plaatsvinden, die ontstaan door een handelen op landelijk niveau, maar die plaatselijk tot onderlinge liefdeloosheid leiden.

Wij doen dan ook een beroep op:
1. de Protestantse Kerk in Nederland om de rechtszaak over de naam op te schorten
2. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk om voorlopig als werknaam Hersteld Hervormde Kerk aan te nemen
3. beide kerken om:
a. alle lopende rechtszaken op te schorten
b. het gesprek weer aan te gaan, bijvoorbeeld door uit beide kerken een vijftal personen te benoemen, die het vertrouwen genieten in beide kerken. Deze personen moeten een jaar de tijd krijgen om te komen tot een zakelijke oplossing van de gerezen problemen
c. niet langer elkaar via de media te ‘bevechten', waardoor onder andere de kerk in ons land niet meer wordt gezien als een licht op de kandelaar!


Wij begrijpen dat genoemde zaken in een breder verband binnen uw kerken besproken dienen te worden, willen zij gehonoreerd worden.

Als leden van beide kerken is het ons begeren dat ondanks een verschillende visie op de gang van de kerk in dit land, te komen tot een verbetering van de onderlinge verstandhouding. Het is onze overtuiging, dat alleen vanuit een verbeterde verstandhouding wederzijds zal gelden wat in de aanhef is aangehaald uit Gods Woord:

Zet hun brood en water voor, dat zij eten en drinken.

Wij zijn ons terdege bewust van de vele oproepen, die u in deze hebt ontvangen. Echter wij zijn indachtig aan het woord eens gesproken: Het is niet nodig te hopen, om te ondernemen. Noch te slagen om te volharden. Maar bovenal grijpt de nood van de kerk in dit land ons zeer aan. Bij een gebroken altaar valt geen zegen te verwachten. Het is onze gezamenlijke overtuiging dat een naam van een kerk niet zalig maakt, daartoe is slechts één Naam onder de hemel gegeven. En door alle gebeurtenissen komt de uitreiking van deze boodschap in onze land zwaar onder druk te staan.

Wij wensen u in het staan in uw kerk van harte Gods zegen toe.

Namens vele leden van de Protestantse Kerk in Nederland
De heer Chr. Hovius, Katwijk aan Zee
De heer R. van Kleef, Sliedrecht
Mevr. A. van Klinken, Middelharnis
De heer A. van Loon, Veen
De heer G.A. Stoop, Hendrik Ido Ambacht
De heer B. Verwoerd, Kruiningen
De heer A. Winter, Genemuiden

Namens vele leden van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
De heer W.C.A. Oostrom, Bennekom
De heer W.D. Spaan, Amsterdam
De heer H. Wagterveld, Genemuiden
De heer G. Wondergem, Middelburg
De heer A.J. van 't Zelfde, Ridderkerk

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 26 mar 2006 19:38

Acht de intentie van de brief sta ik volledig. Maar ik heb niet de illusie dat de pkn hier iets mee doet. Ik denk dat de hhk hier nog wel toe bereid is, als ze verstandig zijn niet persé alle zinnen nu op de naam zetten.
Nogmaals ik denk dat de pkn hier een paar vriendelijke woorden aan besteed maar verder niets.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2006 20:11

Lalage schreef:
elbert schreef: Naar de mening van veel orthodoxe kerkmensen (waar ik me toe reken) teveel ruimte, met name waar het gaat om zaken als de Lutherse belijdenisgeschriften

Hmz, dan moet je maar niet samen gaan met de Lutherse kerken, slimmerd. Die horen ook bij de PKN.


De Luthersen en Oud-Katholieken zouden qua avondmaalsopvatting in elk geval veel beter bijelkaar passen dan de Luthersen en de Calvinisten. Het zou voor beide kleine kerkgemeenschappen een zeer verstandige stap zijn geweest als zij een federatie waren aangegaan, temeer daar hun leden aantallen (14.000 resp. 10.000) elkaar goed zouden aanvullen en zij beiden in een historische traditie staan (kleine groepen in oude Nederlandse steden en beiden door de RKK uitgekost als smerige ketters).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2006 20:14

(voor de liefhebbers hier de brief van Johannes1, Optimatus, Rijnmond en Riska)

Weleerwaarde Zeergeleerde Heer Plaisir,

Het is wellicht niet gebruikelijk dat een groep kerkelijk betrokken christenen van diverse signatuur zich in één enkel schrijven richt aan de scriba van de Protestantse Kerk in Nederland. In dit opzicht kan deze brief wellicht worden beschouwd als een bijzondere brief. Het is echter allerminst de intentie der ondergetekenden om brieven te versturen om de bijzonderheid alleen, ofschoon de aanleiding van dit schrijven wel degelijk heeft geresulteerd in bijzondere zorgen. De aanleiding voor dit “schrijven van zorg” is het hele proces rondom het totstandkomen van de Protestantse Kerk in Nederland. Enkelen onzer zijn deels een voorstander van de huidige Protestantse Kerk in Nederland, maar anderen onzer zijn dit in het geheel niet. Dan is het wellicht enigszins verwonderlijk dat voor- en tegenstanders van de huidige kerkelijke toestand zich verenigd hebben in een enkel schrijven. Welnu, ondanks de verschillen van inzicht en leerstellige overtuiging, zijn wij allen van mening dat een aantal zaken omtrent de totstandkoming van de Protestantse Kerk in Nederland en de gevolgen hiervan voor elke betrokkene niet hebben geleid tot tevredenheid.

Ten eerste, en dat is voor ons allen de belangrijkste reden om deze brief aan u te richten, hebben wij grote vraagtekens bij de leer. Wij juichen toe dat de Bijbel de Bron is van de leer van de Protestantse Kerk in Nederland en ook het vasthouden aan de drie geloofsbelijdenissen, te weten de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Nicæa-Constantinopel en de Geloofsvorm en Betekenis van Athanasius beschouwen wij als een onmisbare hoeksteen van de Kerk van alle plaatsen en tijden. Helaas heeft de Protestantse Kerk in Nederland echter ook elkaar tegensprekende reformatorische belijdenissen overgenomen. De Onveranderde Augsburgse Confessie en de Formulieren van Enigheid – hoe verschillend ondergetekenden ook over deze belijdenissen mogen denken – spreken elkaar op een aantal punten wezenlijk tegen. De lutherse opvattingen over het Heilig Avondmaal liggen meer in wederzijds verlengde met de oud-katholieke (van de clerezy) opvattingen over de Heilige Communie dan met de calvinistische opvattingen over het Heilig Avondmaal. De lutherse opvattingen over de kinderdoop en de calvinistische opvattingen hieromtrent spreken elkaar ook tegen. Waarom hebben elkaar wedersprekende belijdenissen een bepalende positie gekregen in de Protestantse Kerk in Nederland? Het is gelijk een verkeersreglement dat voorschrijft dat men bij rood licht moet stoppen en tegelijkertijd juist moet doorrijden.

Ten andere is de kerkelijke structuur een bron van bijzondere zorg. De Gereformeerde Kerken in Nederland kenden een zeer autonome structuur, waarbij de lokale kerkelijke gemeenschap de basis vormden en grotendeels haar eigen zaken kon behartigen. De Nederlandse Hervormde Kerk was in zekere zin meer episcopaal georganiseerd, ofschoon de bisschop non-existent was. De opzichters zetelden in de classes. Waarom is gekozen voor het opheffen van de gemeentelijke autonomie en waarom is niet gekozen voor de structuur van de Gereformeerde Kerken in Nederland? Juist de autonomie van de gemeente ter plaatse leverde een zekere betrokkenheid op. In grote delen van de Nederlandse Hervormde Kerk heerst immers al sinds jaar en dag een houding van “Wij gireren reeds.” – ergo: het afkopen van verantwoordelijkheid. Door het opleggen van de episcopale dwang is het voor veel kerken van voorheen gereformeerde signatuur een stuk lastiger geworden om een predikant te beroepen.

Ten derde is de bijzondere positie van de lutherse broeders en zusters in de Protestantse Kerk in Nederland een reden tot zorg. De kleinste “modaliteit” binnen de Protestantse Kerk in Nederland heeft een aantal middelen ter beschikking gekregen – op zich niet ten onrechte – die de lutherse kleur binnen de Protestantse Kerk in Nederland op de kaart houdt. Wat ons verbaast, is dat de broeders en zusters die in de Hersteld-Hervormde Kerk en in de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland zijn beland, deze gelegenheid niet hebben gekregen. Waarom hebben de bezwaarden niet dezelfde “privilegiën” gekregen als de lutheranen? Waarom is er niet gekozen om eerst de fusie tussen de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland handen en voeten te geven – beide kerkgenootschappen bevonden zich al sinds 1986 “in staat van hereniging” – en tot die tijd een federatief verband aan te gaan met de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden en wellicht ook een enkel ander kerkgenootschap dat hiervoor zou willen opteren?

Wij, ondergetekenden, zouden u zeer erkentelijk zijn als u notie neemt van de bijzondere zorg die onder ons leeft en uitvoerig op de door ons gestelde vragen in zou willen gaan.

Hoogachtend,

Johannes1
Optimatus
Rijnmond
Riska


Op 15 december 2005 antwoordde Dr. B. Plaisir:

Geachte mevrouw, geachte heren,

Hiermee bevestigen wij de ontvangst van uw brief van 9 november jl. In uw brief stelt u een groot aantal vragen betreffende de totstandkoming van de Protestantse Kerk in Nederland. Al die vragen zijn gedurende het lange proces van eenwording uitvoerig besproken, niet alleen in de synodevergaderingen van de verschillende kerken, ook in de kerkelijke pers. Wij achten het weinig opportuun om die gevoerde discussie in een brief samen te vatten. Daarvoor kunt u uitstekend terecht in het deze week verschenen boek van ds. Barend Wallet: "Samen op Weg naar de Protestantse Kerk in Nederland. Het verhaal achter de vereniging", uitg. Boekencentrum Zoetermeer.

Toch nog een enkele opmerking: Voor de verzoening tussen luthers en gereformeerd protestantisme binnen het Samen op Wegproces is de basis gelegd door de Consensus over het Avondmaal (1956) op nationaal niveau en door de Leuenberger Concordie (1973) op Europees niveau. Deze laatste behelst een verklaring van kerkgemeenschap in Woord en Sacrament tussen litherse en "gereformeerde" kerken in Europa. Daarbij stelden de betrokken kerken vast dat hun verschillende belijdenisgeschriften berusten op overeenstemming in het verstaan van het Evangelie.

De beslissingen die genomen zijn met betrekking tot de kerkelijke structuur hebben een kerkorde opgeleverd waarin zeker niet gesproken kan worden van episcopale dwang. Dat het lastiger wordt om een predikant te beroepen heeft te maken met een ander financieringsstelsel, kleiner wordende gemeenten en hogere financiële lasten, maar niet met de structuur van de kerk.

Ten derde: binnen de Protestantse Kerk in Nederland kunnen gemeenten kiezen voor een Lutherse identiteit, zoals hervormde gemeenten ervoor kunnen kiezen hervormd te blijven, echter wel binnen het grote verband van de Protestantse Kerk.

U kunt ervan verzekerd zijn, dat wij oog zullen blijven houden voor gemeenten en kerkleden die moeite hebben hun plek te vinden in de structuur van de Protestantse Kerk.

Met vriendelijke groet,

(handtekening)

Dr. B. Plaisir
Scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten