PKN en beleid van synode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biamarth
Verkenner
Verkenner

PKN en beleid van synode

Berichtdoor biamarth » 20 mar 2006 12:40

Nou, als PKN-er zal ik mij hier maar aan branden.

Aangezien wij nogal eens kritiek krijgen over onze stroming heb ik deze discussie geopend. Daarnaast bij deze al een mededeling:
naar info@pkn.nl heb ik zojuist een kritische mail gestuurd, naar de PKN over de synode. Mocht ik daar een antwoord op ontvangen, zal ik deze publiceren via dit topic.

Hieronder de mail die ik verzonden heb naar de PKN.

Geachte heer/ mevrouw,

wat mij ernstig verontrust de laatste tijd, zijn een aantal standpunten die opgesteld zijn door de synode die naar mijns inziens recht tegenover het Woord van de Heer staan. Een aantal maanden geleden stond er in ons kerkblad een uitgave van de Synode waarin stond dat de Synode een voorstander is van het homohuwelijk omdat er geen tegens voor zijn in de Bijbel.

Ook andere standpunten van de synode staan lijnrecht tegen het Woord van God in. Soms krijg ik het gevoel dat wij protestanten steeds meer de verkeerde weg inslaan. Op een dwaalspoor raken.

Ik vraag mij daarom ernstig af, hoe de Synode tegen het Woord van GOd aan kijkt en hoe deze door onze synode geinterpreteerd wordt.

Ik ben al een tijd op christelijke fora. Wat mij opvalt is, dat wanneer men weet dat ik een PKN-er ben, men een negatieve kijk heeft op de PKN. Hieronder een aantal voorbeelden:

Quote:
Dat komt omdat jij de Bijbel leest. Als je de Bijbel nu nog iets intensiever en letterlijker leest zul je tot nog meer schokkende feiten m.b.t. de PKN komen. einde Quote

Quote:
O, grappig. En toch mogen er homosexuelen en vrouwen voorgaan. En geloven veel van de predikanten niet letterlijk in de Bijbel maar zin veel als symboliek. Ja dan ligt het speerpunt echt bij het Woord van God. Nou mijn Woord van God zegt daar iets heel anders over. Maar ja, ik gebruik de Naardense Bijbel, en die zal wel anders zijn. einde Quote

Quote:
Het gebeurt in de PKN dus gewoon wel. Er worden gewoon homo huwelijken gezegend. einde Quote

Quote:
Ik hoef hopelijk de teksten over homosexualiteit niet aan te halen? Ik kijk niet door een brilletje, de synode heeft dit soort dingen goedgekeurd. einde Quote

Door dit soort zaken wil ik mij nogal eens schamen dat ik een PKN-er ben. Daarom hoop ik, dat de synode bij toekomstige besluiten wat beter stil zou willen staan bij HEt Woord van God.

Met vriendelijke groet,

BIAMARTH

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 20 mar 2006 19:19

je had mijn naam er ook wel onder mogen zetten............. ik ben ook een pkn-er die hier van baalt :?
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 20 mar 2006 20:06

Dit is nog maar het begin van het hele pkn gebeuren. Ik heb hier weleens voorspeld dat binnen 25 jaar de rk kerk ook opgenomen wordt binnen de pkn. Toen werd beweert dat dit niet zo was. Pas las ik iets van een of andere bisschop en die beweerde ook dat de rk kerk binnen 10 jaar samen gaat met de pkn.
Alleen zal de rk kerk grotere problemen hebben met dingen als homohuwelijk en vrouwelijke voorgangers...

Ben benieuwd of je reactie krijgt op je mail en hoe die zal luiden!

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 20 mar 2006 21:52

jopidopi schreef:je had mijn naam er ook wel onder mogen zetten............. ik ben ook een pkn-er die hier van baalt :?

Nou, ondersteuning kan ik wel gebruiken, hoor. Stuur anders ook een mailtje naar <info@pkn.nl> Wie weet, krijgen we een serieuze reactie terug. Ik wil namelijk erg graag weten HOE de synode erbij komt dat God niet tegen het homohuwelijk is. HOE serieus onze synode de Bijbel, het Woord van God neemt. Dus, mail ze gewoon, nu is het er nog maar 1tje, hoe meer er zijn die dit doen, hoe groter de kans is dat men kan vaststellen dat de gewone leden het er niet mee eens zijn.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 20 mar 2006 21:55

Markie schreef:Dit is nog maar het begin van het hele pkn gebeuren. Ik heb hier weleens voorspeld dat binnen 25 jaar de rk kerk ook opgenomen wordt binnen de pkn. Toen werd beweert dat dit niet zo was. Pas las ik iets van een of andere bisschop en die beweerde ook dat de rk kerk binnen 10 jaar samen gaat met de pkn.
Alleen zal de rk kerk grotere problemen hebben met dingen als homohuwelijk en vrouwelijke voorgangers...

Ben benieuwd of je reactie krijgt op je mail en hoe die zal luiden!

In Amersfoort is er al een oecemenische kerk. De diensten worden door een priester en een PKN voorganger verzorgd. Ik denk dat dit feit al dichterbij is dan we tot nu toe gdacht hadden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 mar 2006 22:01

Info@pkn.nl, ik vraag me af of dit het juiste adres is waar je zo´n email naar toe stuurt.

Ook vind ik dat in de email de argumenten ontbreken van je bezwaren, weerleg hun beweringen met bijvoorbeeld een bijbeltekst.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 20 mar 2006 22:54

Wullimpie schreef:Info@pkn.nl, ik vraag me af of dit het juiste adres is waar je zo´n email naar toe stuurt.

Ook vind ik dat in de email de argumenten ontbreken van je bezwaren, weerleg hun beweringen met bijvoorbeeld een bijbeltekst.

Dit had ik al eens in een brief gedaan, maanden geleden. Ik moet nog steeds antwoord krijgen. Alleen het verschil met toen is, dat ik het dit keer heb gepubliceerd op internet. Niet alleen dit forum, maar ook op:
* christenforum.nl
* het ronduitforum en
* jongerenendebijbel.nl/forum
Wanneer een synode serieus genomen wilt worden, voor een groot deel van Christelijk Nederland, dan zouden ze dit keer toch echt moeten reageren. Dat hoop ik dus, in ieder geval.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 20 mar 2006 23:27

Biamarth,
Je schrijft in een van je topics dat de RK over enkele jaren opgaat in de PKN. Ik denk dat zal eerder andersom zal zijn, dat de PKN opgaat in de RK.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 21 mar 2006 08:19

waarnemer schreef:Biamarth,
Je schrijft in een van je topics dat de RK over enkele jaren opgaat in de PKN. Ik denk dat zal eerder andersom zal zijn, dat de PKN opgaat in de RK.

Daar kun je gelijk in hebben, trouwens, dit schreef niet ik, maar Markie :wink:

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 mar 2006 22:13

Ik wil namelijk erg graag weten HOE de synode erbij komt dat God niet tegen het homohuwelijk is.

Lees even het topic geloof en homofilie door of relaties-homofilie, misschien dat dat verhelderend is?
- Home is in my head -

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 21 mar 2006 23:11

Optimatus heeft samen met nog enkele mensen hier van het forum ooit ook eens een brief naar dhr Plaisier gestuurd. Kreeg een, volgens mij, niet zo heel veel zeggend briefje terug. Ik verwacht dus dat ze met je brief niet zoveel doen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 21 mar 2006 23:14

Weljá, het zal idd schokkend overkomen, maar we wisten toch al dat de synode voor was? Er is toch niet voor niets besloten dat een gemeente zelf mag beslissen of een homohuwelijk ingevoerd word of niet?
Of heb ik nu weer wat nieuws gemist dat de pkn nu besloten heeft dat alle gemeenten dit over moeten nemen.
Persoonlijk ben ik het er ook niet mee eens op grond van de bijbel, maar volgens mij was dit al bekend toen de pkn gevormd werd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 21 mar 2006 23:20

Memmem schreef:Optimatus heeft samen met nog enkele mensen hier van het forum ooit ook eens een brief naar dhr Plaisier gestuurd. Kreeg een, volgens mij, niet zo heel veel zeggend briefje terug. Ik verwacht dus dat ze met je brief niet zoveel doen.

Tuurlijk gaan ze er niet veel mee doen. Ze weten allang wat voor bezwaren er leven, ze geven vriendelijk aan dat ze de bezwaren begrijpen maar gaan vervolgens gewoon stug door met waar ze mee bezig zijn.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mar 2006 10:57

Iemand vraagt om de argumenten om homosekuele relaties door christenen niet af te keuren. Kijk eens op http://www.chjc.nl, daar staat 't wel op.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mar 2006 11:37

Als je de kerkorde van de PKN leest, dan wordt duidelijk dat die veel ruimte overlaat aan de gemeenten om zaken zelfstandig in te vullen. Naar de mening van veel orthodoxe kerkmensen (waar ik me toe reken) teveel ruimte, met name waar het gaat om zaken als de Lutherse belijdenisgeschriften en de zegening van verbintenissen van mensen van hetzelfde geslacht.
In de ijver om kerken te fuseren, heeft men die ijver al te vaak laten prevaleren boven de eenheid in het Woord. Nu is het mogelijk dat in de ene gemeente iets verkondigd of gepraktizeerd wordt, wat in een andere gemeente als volstrekt onbijbels van de hand wordt gewezen (overigens was dat in de NHK en GKN ook al zo). Wat dat betreft is de eenheid die door de PKN tot stand zou zijn gebracht een oppervlakkige en helaas geen geestelijke. Wat dat betreft valt er nog genoeg te hervormen in deze kerk en dient de synode daar ook op gewezen te worden door de kerkleden en dient er voor die synode gebeden te worden.

@ biamarth: Wat betreft de reakties die je krijgt als je zegt dat je lid bent van deze kerk: hoewel ik de kritiek deel van mensen buiten de PKN op zaken als de Lutherse belijdenisgeschriften, de visie van sommige vrijzinnige predikanten op de Bijbel en het homohuwelijk, valt het me wel op dat de toon vaak weinig liefdevol is. Dan krijg ik wel eens het gevoel dat men kritiek levert vanuit een "bij ons is alles beter" gedachte en dat men niet vanuit de liefde de broeders en zusters (!!) in de PKN vermaant om God en Zijn Woord volstrekt trouw te zijn in leer en leven. Ook daar is blijkbaar nog hervorming nodig.

Als we elk in ons eigen kerkverband ons op die wijze laten corrigeren (nl. door de Schrift), dan gloort er wellicht nog hoop op een herstel van de kerkelijke eenheid in dit land.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”