Berichtdoor Boudewijn » 29 aug 2003 08:44
Beste Harold,
Ik weet niet of begrijp niet waarom je mij beschuldigd van wettisme, terwijl je tegelijkertijd Jezus als centraal middelpunt van je geloofsleven wil stellen. Er is weliswaar betaald voor de ongerechtigheid, maar dat wil niet zeggen dat wij de geboden maar blijvend daardoor kunnen overtreden. Want de zondag is nog steeds een MENSELIJK gebod en geen welke deel is van de 10 geboden.
Jouw redernatie m.b.t. het wettisime komt me bekend voor en is voor mij al wel de 10.000 ste x een smoes die zo velen mij proberen aan te rekenen. Gelukkig zijn er enkele 100 derden die de Sabbat hebben leren (her-)kennen als de daadwerkelijke dag van éénheid in een Hemelse perspectief, van de Heilige Vader, in plaats van de zondag die de dag van een aardse Heilige Vader is!
De Sabbatdag is een EEUWIG verbond tussen en gedenkteken tussen de Hemelse Vader en (Geesatelijk) ISRAëL, het volk dat
Wat is nu de Dag des Heren
Laten we eens kijken wat de meeste kerken vertrellen om de zondag te rechtvaardigen als "rustdag" van een Hemelse God, terwijl hetr gewoon de feitelijke dag van aanbidding is van Satan!
01.Over de Sabbat
De Heer heeft een bepaalde dag vastgesteld en geheiligd!
"Ik kwam in vervoering OP DE DAG DES HEREN (Openbariong 1:10)
Deze tekst zegt -nog- MIETS over WELKE dag de Dag des Heren is.
Welke dag is nu de ware dag van de Hemels Vader en feitelijk ook voor de mensheid en de mensen die in EENHEID met de Hemelse Verlosser willen leven.
1e dag der week ZON dag
2e sag der week MAAN dag
3e dag der week DINS dag
4e dag der week WOENS dag of MITTWOCH-het midden der week
5e dag der week DONDER dag
6e dag der week VRIJ dag
7e DAG DER WEEK SABBAT
De Sabbat alleen duidt op:
a. Herdenken van de Schepping
b. De Heer ZELF rustte op de 7e dag
(Exodus 20:10,11)
Genesis 2:1-3 God ZELF HEILIGDE en ZEGENDE de Sabbat, de 7e dag en RUSTTE en schiep Adem Exodus 31:17
HEILIGEN, beste Harold betekent APART stellen van al jet ANDERE.
Dus de Zopndag is een ONGEHEILIGDE dag, en DUS NIET IN OVEREENSTEMMING met de geboden. TEVERGEEFS EREN ZIJ MIJ zegt Jezus in Mattheus 15 want ze ONDERHOUDEN GEBODEN VAN MENSEN.
Kijk Harold zeg NU NIET DAT JE JEZUS CENTRAAL STELT , je stelt de PAUS en een AARDSE MACHT CERNTRAAL die WETTEN en TIJDEN heeft VERANDERD.
Heeft Jezus reeds verder gewezen op het feit dat de Sabbat in de vergetelheid zou geraken en mensen tijden en wetten zouden VERANDEREN, opgrond van het feit dat SATAN ZELF het denken en gedenken van God uit het zicht van de mens wil plaatsen.
Wat leert Jezus ons over de Sabat als TEKEN (Zegel) van Zijn Gerechtigheid en Verlossing voor de mens. Jezus vertelt ons WAAROM de Christen deSABBAT dient te ONDERHOUDEN en NIET de ZONdag.
Jezus leert:
@@ Als u de Sabbat in ERE houdt en U NIET verdiept in UW eigen zaken en pleziertjes, maar VAN DE SABBAT geniet en hem met genoegen de HEILIGE DAG VAN DE HERE NOEMT en als u de HERE MET UW DOEN EN LATEN EERT, en NIET ue EIGEN VERLKANGENS koestert en ijdele taal uitspreekt DAN ZAL DE HERE uw lust en uw leven zijn en IK ZAL UW gebeden verhoren. IK ZAL uw leven OP EEN HOGER plan brengen (Het Koninkrijk aan u laten zien, door de Profetie) JESAJA 58:13@@
Dus, Harold zolang de mensen GEBODEN VAN MENSEN na leven, en Gods oproepen blijven negeren, zullen zij het Koninkrijk der hemelen NOOIT kunnen zien.
Is Sabbat vieren dwang? Is Sabbat vieren wettiisme, Harold!
De Sabbat is EEN GEHEILIGDE DAG, door de HEMELSE VADER om het mensenhart RUST te geven door GEESTELIJK bedauwing en NIET een dag HEN TE DWINGEN niets te doen.
(een ijsje eten, fietsen, lopen, praten met mensen;) zoals ik in PUTTEN onlangs, notabene langs de Openbare weg zag staan: OVER DWANG en WETTISME gesproken. Door de ZONDAG te vieren ben je DUS NIET VAN DE WET BEVRIJD beste Harolds, maar OVERTREEDT je het Sabbatsgebod en DUS alle andere 9 geboden eveneens!
En als de Christen Unie MIJ DWINGT om op zondag NIETS te mogen kopen of verkopen, dan is DAT WETTISME Harold. En God dwingt NIEMAND Hem na te volgen.
Als je nu Jezus CENTRAAL wil stellen Harold, dan zagt Jezus daarover dit:
WIE VAN MIJ HOUDT ZAL ALTIJD VOLGENS MIJN GEBODEN LEVEN
(Johannes 2:6)
Spreekt onze Meester en Koning over wettisme of over het 4e Gebod der 10 geboden! Of kunne wij onze gang gaan omdat die WET IS AFGESCHAFD!
De Bijbel leert mij dit over de Sabbat:
Het is een V R E U G D E D A G (Markus 2:27,28)
De T O T A L E mens staant CENTRAAL
Kortom: Jezus navolgen en WANDELEN zoals Hij wandelde vinden we in 1 Johannes 2:6 en Johannes 14:15
02 De Zondag, de eerste dag der week
Als nu de Sabbat de 7e dag der week GEHEILIGD is door een Hemelse Macht, dan kan de Zondag NOOIT dezelfde karakterschets en autoriteit hebben als de Sabbat de 7e dag. ls MENSEN MENEN de Zondag te moeten onderhouden, OVERTREDEN zij niet alleen de 10 geboden en stellen Gods autoriteit in TWIJFEL, maar BEDRIEGEN ZIJ ZICH ZELF en anderen. Als we de laatste regels lezen van Openbaring 22 dan weten we wat er gebeurd als we iets toevoegen of weg laten in onze verkondiging van het Schriftwoord!
De eerste verwijzing naar de 1e dag der week, de ZON dag vinden we in Matt. 28:1. Inderdaad de geschiedenis speelt zich af op zondagochtend. Maar het is geenzins een BEWIJS van een Eredienst in in de lichtglans van Jezus staat of jkan staan. NEREGNS verwijst Jezus daarnaar, laat staan dat de geboden zelf veranderd zijn, indien het VERBOND Eeuwig is.
In MArkus 16:1,2 en 9 vinden we een verwijzing naar het Graf van Jezus, waar de vrouwen aankwamen. Het was zeer vroeg toen de zon opging, op die eerste dag der week, Ook hier nog steeds GEEN BEWIJS voor ZON dag viering.
Lukas 23:54-56
Wat passeerde er op de Sabbat VOOR de Opstanding?
In Lukas 24:1 vinden we de oplossing.
Afgezien van het feit dat Lukas dit schriftgedeelte 30 jaar NA de Opstanding schreef, wordt hier GEEN VERANDERING van de Dag des Heren aangevoerd of vermeld tot viering van een VERANDERDE dag, dan ALLEEN de 7e dag!
Johannes 20:1,19, 24-28
Ook hier slechts een herhaling van wat reeds was gezegd over de eerste dag. GEEN verandering van de Rustdag of motief om de OPSTANDINGS dag als vernaderde RUSTDAG aan te merken als een Sabbatdag gelijk het Eeuwig verbond, vervat in de Geboden.
De discipelen waarover Johannes 20 spreekt waren UIT VREES voor de Joden (Schriftgeleerden) bijeen gekomen op die dag. NIET omdat een andere reden. NERGENS wordt DEZE bijeenkomst in VERBAND gebracht met een ALTOOS durend verbond, zoals de SABBAT is gekenmerkt door de Hemelse Vader, en NERGENS is de 1e dag der week GEHEILIGD!
De zondag is een MENSELIJK GEBOD en bovendien Wettisch!
Bovendien vinden we in Joh. 24-28 DUIDELIJK wewer dat het NIET ging om de ZON dag of 1e dag TE VIEREN!
Deze 2e ontmoeting met Jezus had ten doel om Thomas te leren hoe en waarom het geloof in Jezus zo essentieel is voor de verlossing van zonden en de toetrteding van het Hemls Koninktijk. De deuren waren gesloten! Het was een BESLOTEN bijeenkomst, geen bijeenkomst waar ALLE mensen aanwezig konden zijn, zoals WEL op de Sabbat gebruikelijk was (en nog zo hoort te zijn!!!)
1 Korintiërs 16:1,2 (zie oom Romeinen 15:25,26)
Hier wordt niet gesproken over een GEBOD om een openbare offerande in de gemeente te houden. Er moest THUIS iets apart worden gesteld. Het was voor die tijd gewoon een PRAKTISCH verzoek.. opdat Paulus bij zijn bezoek aan Korinthië niet zou worden opgehouden.
De Geestelijk les hiervan is, dat we het BESTE en vooral EERSTE deel aan God dienen te geven.
Handelingen 20:7
Hier gaathet om een AFSCHEIDSPREEK in Troas (7 daags bezoek) "op de eerste dag der week", niet meer en niet minder. Hallo, WE GAAN WEG, nog even AFSCHEID nemen. NERGENS staat hier dat het een ERE dienst was zoals op SABBAT gebruikelijk is. PAULUS spreekt tot MIDDERNACHT n (dat is dus onze Zaterdagavond en NIET de zondag/1e dag der week)
Als we ook hier dus de Joodse rekening der tijden toepassen, dan kunnen we weten dat de 1e dag der week (de zondag) begint bij zonsondergang op zaterdag, echter Paulus gaat vanaf de Sabbat DOOR met zijn verhaal. Dus er NERGENS sprake van een ingestelde Eredienst of Samenkomst op de 1e dag der week.
Als we nu kijken naar de verzen 11,13 en 14 vanm Handelingen 20, dan ZIEN we dat Paulus VERTROK op zondagochtend vroeg naar Troas te voet ( Troas-Assus= 29 km). WAAR staat nu dat er een EREDIENST was op ZONDAG ter ere van een Hemelse God!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Over dwaling en Wettisme gesproken!
Zou het nu zo zijn dat Paulus op de DAG DES HEREN zijn reis zou hebben aangevangen? NEEN o p de Dag des Heren de SABBAT................................."ZIJ RUSTTEN NAAR HET (4e) GEBOD en er "GEEN GEWAG" over hebben gemaakt (geklaagd).
Zo, misschien wat aardige discussiepunten voor de Zondagsschool of de dominee!
De Kerk van Rome, de Troon van menselijke geboden en wetten, die gebouwd is op 7 heuvelen heeft tijdens het concilie van Laocidea (4e eeuw) de Sabbat van een Hemelse Verlosser en Schepper VERSCHOVEN naar de 1e dag der week, opdat de ZON zou worden aanbeden, de Kerk van Rome, een MENSELIJKE instelling, heeft WETTEN en TIJDEN veranderd. ALLEN die de Zondag proberenb te rechtyvaardigen aan het Schriftwoord, zijn slachtoffer van ee Dwaalleer, die hen het mogelijk maakt, ONGEWILD en ONGEWENST de troegang tot het Hemelse Koninkrijk mis te lopen. Wie niet in wil zien dat het Satans bedoeling is om door MENSELIJKE WETTEN en ORGANISATIES de mensen VAN GOD weg te houden, is ziende blind en horende doof.
Paulus leert ons dat hij de SABBAT naar de GEWOONTE onderhield gelijk ook Jezus deed Het brekenvan het brood was namelijk niet alleen van toepassing op het Heilig Avondmaal maar werd ook toegepast bij andere gelegenheden (Hand. 2:46)