De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chloë

Berichtdoor Chloë » 21 aug 2003 16:23

Tegen wie heb je het nu eigenlijk?

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 aug 2003 18:44

Beste vriend.

Hartelijk dank voor uw aanmerkingen.

Ik heb het tegen de Christengemeenten die Jezus tevergeefs menen na te volgen. (Mat 15:9-13)

@@De gerechtigheid ziet met welgevallen op de gerechtvaardigde zondaar, want zij heeft voldoening ontvangen door het bloed der verzoening; en de waarheid strekt haar hand uit tot waarborg, dat de belofte der genade is vervuld. @@
C.H. Spurgeon

Als we deze tekst navolgen, dan zien we dat mijn postings m.b.t. de Bijbelstudies wel enigzins hout snijden, waavan de laatste er -inderdaad- één is, en dan kan ik het volgende zeggen:

De gerechtigheid = Jezus (daarin dienen we te groeien d.w.z. leren verstaan, door de Heilige Geest)
Inderdaad Hij ziet met welgevallen op de (Gerechtvaardigde-) zondaar, maar de zondaar is pas gerechtvaardigd, indien hij of zij GROEIT in die gerechtvaardigheid, namelijk Jezus.
Inderdaad Jezus doet verzoening. maar dat is gefundamenteerd in de WIL en WENS Jezus te leren kennen in diens Gerechtvaardugde karakter. Met ander woorden diens Geboden (waar Hij Heer over is) zijn de maatstaf van de Rechtvaardiging, anders zou Jezus voor niets zijn gestorven en opgestaan.
En inderdaad strekt de Waarheid (Jezus zelf dus alsook de WEG en het LEVEN)de hand over de belofte der genade. Dat is juist. Maar de genade is een gift en de genade (-tijd) een tijdslimiet (net zoals bij Noach en de Israelieten van het Oude Testament). Aan beide perioden maakte Jezus een EINDE. Zo zal Hij ook aan onze periode van genade en genadetijd een EINDE maken.

Lees en leer dus mijn Bijbelstudie aangaande de Sabbat dus maar goed, want anders betekent zelfs het stukje proza van de MENS C.G.niets Spurgeon voor u, zonder enige betekenis en groei in Jezus!
Als u de Bijbelstudie niet begrijpt, baseer uw op- en aanmerkingen dan op het Schriftwoord en Jezus'voorbeeld alleen. Desnoods wil ik u de leer wel iets vertelklen wat er met de Gerechtigheid wordt bedoeld, zodat u verder kunt in het lciht van een verlossende Christus.

Met vriendelijke groet!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 21 aug 2003 19:23

Als jij wat meer in je Bijbel zou lezen, zou je weten dat de naam Chloë bij een vriendin hoort.

Verder stelde ik gewoon een eenregelige vraag, en ik had ook met een eenregelig antwoord genoegen genomen. Desalniettemin bedankt voor je reactie.

HG,
Chloë

Harold
Mineur
Mineur

De zondag als rustdag, in plaats van de sabbath ?!?

Berichtdoor Harold » 24 aug 2003 16:07

Onze rust is niet in een sabbath of zondag, maar onze rust is in Jezus.

"Galaten 5:1 Christus heeft ons dus de vrijheid gegeven. Dat is pas echte vrijheid! Laat u die niet weer ontnemen door een slaaf van wetten te worden"

"Galaten 2:18 Nee als ik de wet die ik eerst heb afgeschaft weer in werking stel, dan zondig ik. Door te proberen volgens de wet te leven beland ik in de dood"
Door de wet te onderhouden kunnen wij geen gerechtigheid ontvangen, wij ontvangen gerechtigheid enkel en alleen uit genade in Jezus Christus die de wet voor ons heeft vervuld. De wet (dus inclusief de tien geboden) is met hem aan het kruis genageld. Wij leven niet meer onder het oude verbond, maar onder het nieuwe verbond door de kracht van de geest.
Hierdoor zijn wij vrij van de wet en leven we in onze christelijke vrijheid, Deze vrijheid laten we ons niet afpakken door dwaalleraren ja wolven in schaapskleren die ons weer met de wet weer opzadelen tot hun eigen genoegen.
"Romeinen 7:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter."

Zo zegt Paulus ook in Romeinen 14:5 voor de een zijn er bepaalde dagen die een bijzondere betekenis hebben. Voor de ander maakt het geen verschil en zijn alle dagen gelijk, laat ieder in zijn eigen overtuiging volgen.
Verder zegt Paulus- laat u niet oordelen inzake sabbath en feestdagen.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

wina
Mineur
Mineur

Re: De zondag als rustdag, in plaats van de sabbath ?!?

Berichtdoor wina » 24 aug 2003 16:48

Harold schreef:Onze rust is niet in een sabbath of zondag, maar onze rust is in Jezus.

"Galaten 5:1 Christus heeft ons dus de vrijheid gegeven. Dat is pas echte vrijheid! Laat u die niet weer ontnemen door een slaaf van wetten te worden"

"Galaten 2:18 Nee als ik de wet die ik eerst heb afgeschaft weer in werking stel, dan zondig ik. Door te proberen volgens de wet te leven beland ik in de dood"
Door de wet te onderhouden kunnen wij geen gerechtigheid ontvangen, wij ontvangen gerechtigheid enkel en alleen uit genade in Jezus Christus die de wet voor ons heeft vervuld. De wet (dus inclusief de tien geboden) is met hem aan het kruis genageld. Wij leven niet meer onder het oude verbond, maar onder het nieuwe verbond door de kracht van de geest.
Hierdoor zijn wij vrij van de wet en leven we in onze christelijke vrijheid, Deze vrijheid laten we ons niet afpakken door dwaalleraren ja wolven in schaapskleren die ons weer met de wet weer opzadelen tot hun eigen genoegen.
"Romeinen 7:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter."

Zo zegt Paulus ook in Romeinen 14:5 voor de een zijn er bepaalde dagen die een bijzondere betekenis hebben. Voor de ander maakt het geen verschil en zijn alle dagen gelijk, laat ieder in zijn eigen overtuiging volgen.
Verder zegt Paulus- laat u niet oordelen inzake sabbath en feestdagen.

Hier ging bij ons vanmorgen de preek over, en als voorbeeld van die rust werd Hebreeën 4 aangehaald.
Weest blij in de Heer !

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 24 aug 2003 18:33

De eerste die mij aan kan wijzen waar in de bijbel staat dat de sabbath viering is verplaatst van zaterdag naar zondag moet mij dat maar eens aanwijzen.

En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle. ( Lukas 16 : 17 )

Begrijp me goed, ik vind het niet belangrijk op welke dag je de rustdag houd hoor, maar er is naar mijn idee geen bijbelse grond voor de zondag als rustdag. En dan nog moet je die dag gebruiken om het goede te doen.
Afbeelding

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 27 aug 2003 07:41

Gods GEBODEN naleven (wetten)

Wat leert ons Openbaring 14:12:

Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven." (De geboden zijn de grondwet van en vor Gods Koninkrijk)

Wie kan mij nu uitleggen waarom een aantal forumleden hierboven ONTKENNEN dat ze vrij zijn van de wet (-ten) of geboden, terwijl ze ze juist in WERKING stellen, door ze MASSAAL te overtreden.

Kijk maar eens wat de Bijbel DAAROVER zegt, misschien is dat wel interessanter dan de Bijbel te lezen met een werelds oog, zoals Jezus ons mededeeld! (De Bijbel zal als geruigenis van deze wereld worrden toegepast, door Satan)

Openbaring 14:12

Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

De STANDVASTIGHEID van de trouwe navolgers van Christus blijkt uit hun GEHOORZAAMHEID aan Gods geboden, welke worden AANGEVALLEN of in TWIJFEL getrokken, door de TEGENSTANDER en zijn navolgers van Jezus Christus en de Allerhoogste.

Mensen die zich dus blijvend verzetten tegen Gods geboden, als ware die niet meet van kracht, indien zij worden overtreden, zijn of worden dus misleid en volgen dus Christus niet na. Paulus hield zich, samen met de gemeente van Pergamon in Klein-Azië aan de geboden en leefde de wet na, zoals die IN JEZUS gerechtvaardigd wordt. In dat opzicht heeft de wet GEEN vat meer op ons, omdat wij deze niet meer overtreden. Dat wil zeggen; wij leven Gods geboden na (inclusief dus de Sabbat) en kunnen door de genade en het belijden de geboden leren naleven en één laten woden, naar de (of een) gewoonte. Alleen in Christus kunenn wij in die gerechtvaardiging groeien. Dat is wat Jezus bedoeld met de geboden welke (eigenlijk) voor alle mensen gelden. Het ophefen, afschaffen of niet meer krachtig zijn van de wet als ONTKENNING is dus een LEUGEN van de eerste orde en het meest effectieve wapen van Satan om een VALS Evangelie en een verkeerde Heilige Vader na te volgen.

Pauls en zin gemeente hielden zich aan de belofte (de wetten) om Jezus na te volgen. Het was en is nog sateeds de enige weg tot het heil en bewijs voor de liefde voor Jezus, als Offer en Verlosser. Als wij dus ONTKENNEN of NALATEN de geboden na te leven, dan bewijzen we daarmee onze haat tegen onze Verlosser en VEROORDELEN wij Jezus wedewrom tot het Kruis. Ja, helaas zonder dat wij dat weten of merken.
Het geloofsleven van Paulsu en de gemeente van Pergamon bestond uit een VOLMONDIG "ja" voor de Here, in ELKE opzicht. Het kan niet juist zijn om een Hemelse Grondwet te ontkennen als die er wel degelijk is. Die zelfde wet is notabene het fundament voor het oordeel. Een andere wet is er niet beste broeders en zusters.
Woe in het geloof van Jezus bewaar, zegt op dat zelfde moment dat Jezus de weg, de waarheid en het leven tot het heil is. Zijn werk en offer zijn de VOORWAARDEN voor de Overwinning van de trouwe navolger van Jezus. Daarom worden de verlosten in Openbaring beschreven als de discipelen die op het bloed van het Lam vertrouwen. Immers zij WETEN wat zij navolgen en WETEN ook waarom zij dat behoren te doen. (Openbaring 12:11 en 29:14)

Het geloof in Jezus omvat niet alleen die leerpunten welke de betekenis van een person en werken omschrijft, maar voral een weare VERBINTENIS met HEM leren. Wie in de laatste strijd in geloof en verbinding met het Hemsle Koninkrijk staande wil blijven dient de groindwet van het Koninkrijk nu al tot zijn of haar fundament te hebben gemaakt, om het ONDERSCHEIDT te kunnen zien en maken tussen een vals Evangelie. Hij of zij zal Jezusd moeten kennen en herkennen. De schapen herkennen hun Meester aan Zijn stem. Alleen Hem kunnen ze vetrouwen en liefhebben en vooral kennen.

De boodschap die in Openbaring 14 door de tweede maar ook de derde engel worden gebracht aan de Christengemeente (waartoe Jezus de ze laatste oproep doet uitgaan) wijst er op dat een VALSE AANBIDDING -dus gebaseerd op een verkeerde grondwet- tot het afroepen van een oordeel zal lijden, welke over de discipelen zal komen. Immers de wet treedt dan in werking. Als u voor het rode licht stopt, bent u VRIJ van de wet. Als u door het rode stoplicht heenrijdt, zal de wet krachtig worden en over u oordelen, volgens de wefenverkeerswet. Zo is het ook met Christus Jezus, zo;lamg we HEm navolgen op grond van diens geboden, zolang zijn we veilig.
God laat er geen twijfel over bestaan wat de KENMERKEN van WARE aanbidding zijn. War aanbidding wordt bij hen gevonden die met betrekking tot de geboden van God en in het geloof in Jezus , ONDANKS moeilijkheden, TROUW blijven. Hun VERBINTENIS met de Here bestaat uit een PERSOONLIJKE relatie, die door liefde wordt bepaald.

Satans rebellie tegen God openbaart zich door de wet en de geboden in twijfel te laten trekken door de Schriftgeleerden, die van het OT en die welke we vinden in het NT (Joh 8) maar ook in onze tijd, expleciet. Satan heeft er baat bij als wij OMVOLDOENDE bekend zijn met de Profetieën en vooral het boek Openbaringen. In de typen van de koningen van Tyrus en Babel(Jes. 14:12 en Ezechiël 28:11 e.v.) vinden we de werken van Satan op deze aarde terug. Jezus leert ons in Openbaringen UIT te gaan van Babylon. Satan is een leugenaar Ijoh. 8:44) Als dat ook bestaat uit het leren ovetreden van de wetten en geboden. Want waarop anders zal een oordeel kunnen worden uitgesproken als zelfs de aardse Rechters niet zonder wetten kunnen om ons te verlossen of juist te doen belanden in de gevangenis, indien wij een overtreding wetmatig hebben gedaan.
Je zult maar niet geoordeel kunnen worden, terwijl je -menselijk gezien- zo rechtvaardig bent als een onschuldig Lam

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 aug 2003 10:26

Wat het al dan niet houden van het sabbath-gebod betreft:

Joh. 14 vers 15: Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.

Joh 14 vers 21: Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Rom. 3 vers 31: Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 27 aug 2003 13:40

Beste Boudewijn,

Lees de bijbel met een biddend hart en je zult in wijsheid onderwezen worden.
Inderdaad moeten de geboden van Jezus onderhouden worden, dit doen we door in de geest te wandelen, door in de geest te wandelen onderhouden we de wetten van Jezus christus ook wel de wet der liefde genoemd. De de Geest brengt liefde naar God ,vrede, naastenliefde, blijdschap getuigenis enz met zich mee, en geen slavernij, dit is het nieuwe verbond. De goede werken zijn een vrucht van de Geest en geen slaafse navolging, zodoende zijn we vrij.

je haalt echter twee dingen door elkaar, de wet van Mozes is van het oude verbond, hier zijn we vrij van geworden, we doen geen nieuwe wijn in oude zakken. Jezus is het einde der wet.

Dit is trouwens ook in de oorspronkelijke lijn met Luthers reformatie.

Ik kan dus gerust Gods liefde ontvangen en in de geest wandelen terwijl ik op de sabbath of op een zondag werk.

Nog een vraag hoe hou je het sabbatsjaar eigenlijk? want als je je aan een gedeelte van de wet houd ben je verpicht de gehele wet na te komen, dus ook geen vuur maken op de sabbath.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 aug 2003 16:05

Harold schreef:Ik kan dus gerust Gods liefde ontvangen en in de geest wandelen terwijl ik op de sabbath of op een zondag werk.

Hoi Harold,

Maar hoe verklaar je dan de voorgaande teksten?

en bijv. 1 joh. 5: 3 Want dit is de liefde Gods dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 27 aug 2003 16:45

Hallo Henkie,

Deze geboden die niet zwaar zijn om te dragen slaan op het nieuwe verbond de wet van Jezus Christus en niet op de oude wet van Mozes.
Rom 8:2 Doordat u met Christus Jezus verbonden bent, geld voor u de nieuwe wet: de wet van de Geest de wet van het leven.

Gal 4:9 Maar hoe kunt u, nu u God hebt leren kennen (of, beter gezegd: nu God L kent), daar weer naar teruggaan? Wilt u soms weer slaven worden van de een of andere armzalige, krachteloze godsdienst? 10 U bepaalt uw aandacht bij dagen, maanden, seizoenen en jaren. 11 U mag wel weten dat ik mij zorgen maak om u.

Paulus heeft de wet ook niet weer aan de heidenen gegeven om die te onderhouden. Paulus zegt: Hoe zullen wij de heidenen weer het juk opleggen die zelfs onze voorvaderen niet konde dragen.

De geboden die niet te zwaar zijn om te dragen zijn natuurlijk iets anders
dan het juk waar Paulus over sprak.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 aug 2003 08:09

Beste Harold,

Ik ben het volkomen eens met wat je aangeeft in je posting. Het is ook iets wat ik niet ontken. Feit is wel echter dat zowel de Here zelf alswel Zijn Zoon Jezus, op niet navolgbare wijze wijzen op de importantie van het naleven van de geboden en vooral uit te gaan en te leren onderkennen, waarom de waarschuwingen worden geopenbaard moeten worden en vele, vele malen herhaald worden. De laatste en wel zeer dringende oproep vinden we in Openbaringen 14, waarin er zelfs tot 3 x toe een OPROEP wordt gedaan, om de geboden te herstellen in je leven naar het enige en eeuwige Evangelie, m.b.t. Jezus die de Weg de Waarheid en het Leven is. ALLEN zullen, door de Spaderegen, (kunnen) weten wat die oproep in houdt. De oogst, die alleen Jezus kent, zal nog één maal een klein stootje krijgen door de Geestelijke 'regen' die over de wereld zal komen. Met liefde alleen komen we er niet. Want mensen die helemaal niet in een Hemelse God geloven kennen ook een zekere liefde opwekken, die echter niets met dat van Jezus' karakter (Gerechtigheid) te maken heeft.
Ik spreek helemaal niet over de wet van Mozes. Het enige wat ik in die Bijbelstudie aangaf, is dat Jezus wijst op het herstel van de geboden, die voor de trouwe volgeling van Jezus nooit hebben afgedaan. Jezus heeft de wet niet afgeschaft maar juist (ter voorbeeld) bewezen.

Wat niet in overeenstemming is met Jezus' voorbeeld is dat we werken op de Sabbat, alleen daar waar de mens centraal staat, (ziekenhuis, bejaardenhuis etc) "GOED TE DOEN" Ook reizen doen we alleen op Sabbat als dat in relatie staat tot de Here; naar de synagoghe of gemeente gaan, bezoeken van mensen die behoefte hebben aan bezoek m.b.t. hun geestelijk welzijn.
Alleen in dat opzicht kunnen we op sabbat werken, naar hetgeen Jezus voordeed maar zelfs daarvoor bekritiseerd werd. Zondag is (de 1e werkdag der week) een gewone werkdag dus en staat nergens in relatie met een Goddelijke aanbidding als we het over de geboden hebben, dus waarom je dat in dit verband stelt is mij een raadsel Je haalt dus 2 dingen door elkaar. We zijn helemaal niet bevrijdt van de wet. Wij dienen Jezus na te volgen en zijn in dat opzicht "vrij" indien wij dan OOK onze zonden BELIJDEN en NALATEN en niet Luther, Mozes of een ander aards mens als centraal voorbeeld nemen, ook de dominee of de ouderling niet en vooral niet de Professor in de familie die het allemal zo goed weet. Ik heb menig Professor of dominee in verlegenheid gebracht door gewoon Jezus centraal te stellen van ons geloof tot behoudt. Inderdaad het Schriftwoord is het ENIGE ZWAARD dat wij moegen en kunnen hanteren om eeuwige vrede te brengen inde harten van mensen, NIET de kanonnen of oorlogen waartoe Mr Bush ons misleid! Jezus is het middelpunt en de Heilige Geest is Zijn Plaatsvervanger, in elk opzicht.

Lees:

Over de kerk of gemeente (1 Kor. 12:12,13)
Christus als Hoofd er van (Efeziërsm 1:22,23)
Het afwijzen van wereldse praktijken OOK m.b.t. GELOOFSZAKEN (1Joh. 2:15 en 2 Kor. 6:16-18)
Samenskomst in relatie tot Jezus op Sabbat (Hebreeën 10:24,25)

Eenheid in Christus

Johannes 17:20-23
Geen klasseverschil op grond van positie, taak of plaats in de kerk (2 Kor. 5:16,17 en Hand. 17:26,27)
Weg vallen van onderlingen verschillen, zoals die in wereldse organisaties worden toegepast (ook in de kerken) Galaten 3:27-29
Kenmerken van de liefde -vanuit Christus- voor elkaar Joh. 13:34,35 en 1 Joh 3:14.

Gave der Profetie (dient deel te zijn van ons geloofsleven om de Bijbel te kunnen begrijpen in het lciht van Jezus)

Profetie is een belangrijke gave die de kerk leidt, door de Heilige Geest
God zend profeten (Amos 3:7)
Profeten en hun boodschappen zullen tot de wederkomst blijven bestaan (Efzeziërs 4:11-13)
Alleen Gods Overblijfsel heeft de gave der Profetie (Openbaringen 12:17 en 19:10)
Gpds profeten onderhouden de geboden Gods en ondervinden tegenstand op elke gebied, vooral in de verkondiging van het Schriftwoord en de profetische inzichten, omdat zij hiermee Satans bedoelingen (willen) openbaren aan de mensen. (Hebreeën 1:1-3 Jesaja 8:20 en Lucas 24:25-27)

De Wet

De (enige) grondwet voor het Hemels Koninkrijk is dat wat Jezus ons voordeed en vervulde maar nooit afschafte de tien geboden (Exodus 20:1-7)
Zijn wet is de basis voor de LIEFDE die wij van Christus ontvangen en door kunnen geven (Joh. 15:12 en Romeinen 13:8-10)
De wet IS DE BASIS van Gods OT en NT en heeft niet afgedaan (Matt 5:17-20 - Deuteronomium 28:1-14 en Hebreeën 8:8-10)
De tien geboden zijn ook het FUNDAMENT VOOR HET OORDEEL van ALLE mensen Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12) Dus de zondag is een valse wet en kan nooit een vervanger zijn van de Sabbat. Men overtreed de ganse wet (10 geboden) en kan dus op een rechtvaardig oordeel niet rekenen. LET WEL: Het gaat hier om mensen die het ONDERSCHEIDT en de KENNIS hebben aanvaard over deze verschillen. Iemand die de wet niet kent of weet, zal rechtvaardig geoordeeld worden op hetgeen hij of zij heeft kunenn weten en wat hij of zij zelf heeft nagelaten of nagevolgd.

Jezus elf heeft aangetoond dat Gods Geboden te onderhouden zijn.

Wij worden gered door onze Heiland, niet door onze werken! (Efeziërs 2:8-10)
Gods wet zal in ons hart worden geschreven als we die hebben aangenomen en leidt tot de liefde en blijdschap die Jezus' voorbeeld ook is (Hebreeën 8:10)
GEHOORZAAMHEID aan die wetten ontwikkelt een gewoonte die overeenkomt met de Gerechtigheid in Jezus (Psalm 19:7-14)

ONZE GEHOORZAAMHEID AAN JEZUS en de GEBODEN roept wrevel op bij de mensen die God niet (willen) kennen maar is desondanks een GETUIGENIS aan de WERELD (2 Kor. 3:2,3)

Over het Sabbatsjaar. Als wij reeds inwoners zijn van het Hemsle Koninkrijk, doordat wij Geestelijke Joden zijn, als navolgers van de Jood Jezus, dan rochten wij ons oog op het Hemels Koninkrijk. Ik kan din de 10 Geboden nergens iets vinden over het Sabbatsjaar. Jezus is het vorbeeld en ik lees ook nergens dat Jezus ons een Sabbatsjaar oplegt, vanuit het Nieuwe Testament. Als wij Geestelijke Joden zijn, dan onderscheiden wij de wereld van die van Jezus. Wij kunnen in staat zijn on het Grote Babylon van het Hemsle Jeruzalem te onderwscheiden. Wellicht dat je te recht aangeeft dat we bepaalde ceremoniële wetten zouden moeten navolgen, maar onze eerste en meest belangrijke taak is de mensen an de voet van het Kruis te brengen. De weten die je nu aangeeft, ook m.b.t. het Sabatsjaar, golden alleen in de Oud Testamentsiche bedeling en niet (meer) voor de Nieuw Testamentische, immers het Koninkrijk is een Hemels, en het Theocratische volk van het OT (het Joodse volk Israël) is door Jezus opgeheven. Zo is dus de aards.-were;ldse Staat Israël een onjuiste en verkeerde voorstelling als we mene dat die Staat de verloste en het beloofde land is. Deze wereldse Staat is een door Satan en de wereldse leiders een welkome afleiding om haar en hun fundament om de Bijbelse geschriften te misbruiken voor haar eigen streven naar een One World Order, die overeenkomt met de werken van Jezus die Zijn Koninkrijk aan het oprichten is voor deze wereld. Wie de "Goddelijke" toepassingen te pas en te onpas niet opmerkt, om dood en verderf te veroorzaken alsmede oorlogen te rechtvaardigen; met name oom in onze tijd, ziet niet in dat Jezus RIjks noch door geweld en noch door Kracht zal worden opgericht en de wereldse leiders dus een andere god (er-) kennen, die niet Jezus is.
Hieruit blijkt dat de wereld Godsa liefde niet kent. Wie dus oorlogen rechtvaardigd op grond van politieke of economische gronden, is en kan geen navolger van Jezus zijn, maar van Zijn tegenstander. ONGEWILD, ONGEVRAAGD en ONWETEND MISLEID

Tekenen van oorlog, onlusten,maar ook natuurrampem alsmede hongersnoden door economische manipulatie zullen spoedig wereldwijdt tot een rampzalige climax komen (Matt 24:36- Marcus 13:32 en Handelingen 1:7 m.b.t. de wederkomst)
Het onderscheiden van deze tekenen is ook een gave die God aan ALLE trouwe navolgers van Jezus kan geven Terecht leert het Evangelie ons dat we leven als in de dagen van Noach (Matt 24:37-42)
Ondanks de (zelfde) waarschuwingen, nu door Jezus zelf gedaan door Johannes op Patmos zullen de meeste Christenen de boodschap niet (willen of kunnen) begrijpen. (Matt 24:37en Lucas 17:28 1 Tess 5:2,3 maar ook Matt 16:2,3)

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 28 aug 2003 15:37

Beste Boudewijn,

Dat Jezus centraal moet staan in ons leven kan ik van harte met je delen.

Het wettisme dat je er bij haalt, zelfs door te zeggen dat we helemaal niet van de wet bevrijd zijn is een dwaalleer. De 10 geboden zijn ook onderdeel van de wet van het oude verbond. Het vrije evangelie dat Paulus verkondigde komt heel anders over dan het wettisme dat jij predikt.
Dat is niet alleen omdat dat in de bijbel staat, ik voel dit ook van binnen.

Onze ongerechtigheid is reeds betaald aan het kruis, we zijn niet gerechtvaardigd uit de werken der wet maar enkel en alleen door het geloof in Jezus Christus.

sterker nog Paulus roemt alleen in Jezus de rest werd vuilnis genoemd.

Ik vind het prima dat je je weer onder de wet wilt plaatsen als je dat zo graag wilt. Ik heb genoeg aan het evangelie.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 29 aug 2003 08:44

Beste Harold,

Ik weet niet of begrijp niet waarom je mij beschuldigd van wettisme, terwijl je tegelijkertijd Jezus als centraal middelpunt van je geloofsleven wil stellen. Er is weliswaar betaald voor de ongerechtigheid, maar dat wil niet zeggen dat wij de geboden maar blijvend daardoor kunnen overtreden. Want de zondag is nog steeds een MENSELIJK gebod en geen welke deel is van de 10 geboden.

Jouw redernatie m.b.t. het wettisime komt me bekend voor en is voor mij al wel de 10.000 ste x een smoes die zo velen mij proberen aan te rekenen. Gelukkig zijn er enkele 100 derden die de Sabbat hebben leren (her-)kennen als de daadwerkelijke dag van éénheid in een Hemelse perspectief, van de Heilige Vader, in plaats van de zondag die de dag van een aardse Heilige Vader is!

De Sabbatdag is een EEUWIG verbond tussen en gedenkteken tussen de Hemelse Vader en (Geesatelijk) ISRAëL, het volk dat

Wat is nu de Dag des Heren

Laten we eens kijken wat de meeste kerken vertrellen om de zondag te rechtvaardigen als "rustdag" van een Hemelse God, terwijl hetr gewoon de feitelijke dag van aanbidding is van Satan!

01.Over de Sabbat

De Heer heeft een bepaalde dag vastgesteld en geheiligd!

"Ik kwam in vervoering OP DE DAG DES HEREN (Openbariong 1:10)

Deze tekst zegt -nog- MIETS over WELKE dag de Dag des Heren is.

Welke dag is nu de ware dag van de Hemels Vader en feitelijk ook voor de mensheid en de mensen die in EENHEID met de Hemelse Verlosser willen leven.

1e dag der week ZON dag
2e sag der week MAAN dag
3e dag der week DINS dag
4e dag der week WOENS dag of MITTWOCH-het midden der week
5e dag der week DONDER dag
6e dag der week VRIJ dag
7e DAG DER WEEK SABBAT

De Sabbat alleen duidt op:

a. Herdenken van de Schepping
b. De Heer ZELF rustte op de 7e dag

(Exodus 20:10,11)

Genesis 2:1-3 God ZELF HEILIGDE en ZEGENDE de Sabbat, de 7e dag en RUSTTE en schiep Adem Exodus 31:17

HEILIGEN, beste Harold betekent APART stellen van al jet ANDERE.
Dus de Zopndag is een ONGEHEILIGDE dag, en DUS NIET IN OVEREENSTEMMING met de geboden. TEVERGEEFS EREN ZIJ MIJ zegt Jezus in Mattheus 15 want ze ONDERHOUDEN GEBODEN VAN MENSEN.

Kijk Harold zeg NU NIET DAT JE JEZUS CENTRAAL STELT , je stelt de PAUS en een AARDSE MACHT CERNTRAAL die WETTEN en TIJDEN heeft VERANDERD.

Heeft Jezus reeds verder gewezen op het feit dat de Sabbat in de vergetelheid zou geraken en mensen tijden en wetten zouden VERANDEREN, opgrond van het feit dat SATAN ZELF het denken en gedenken van God uit het zicht van de mens wil plaatsen.

Wat leert Jezus ons over de Sabat als TEKEN (Zegel) van Zijn Gerechtigheid en Verlossing voor de mens. Jezus vertelt ons WAAROM de Christen deSABBAT dient te ONDERHOUDEN en NIET de ZONdag.

Jezus leert:

@@ Als u de Sabbat in ERE houdt en U NIET verdiept in UW eigen zaken en pleziertjes, maar VAN DE SABBAT geniet en hem met genoegen de HEILIGE DAG VAN DE HERE NOEMT en als u de HERE MET UW DOEN EN LATEN EERT, en NIET ue EIGEN VERLKANGENS koestert en ijdele taal uitspreekt DAN ZAL DE HERE uw lust en uw leven zijn en IK ZAL UW gebeden verhoren. IK ZAL uw leven OP EEN HOGER plan brengen (Het Koninkrijk aan u laten zien, door de Profetie) JESAJA 58:13@@

Dus, Harold zolang de mensen GEBODEN VAN MENSEN na leven, en Gods oproepen blijven negeren, zullen zij het Koninkrijk der hemelen NOOIT kunnen zien.

Is Sabbat vieren dwang? Is Sabbat vieren wettiisme, Harold!

De Sabbat is EEN GEHEILIGDE DAG, door de HEMELSE VADER om het mensenhart RUST te geven door GEESTELIJK bedauwing en NIET een dag HEN TE DWINGEN niets te doen.

(een ijsje eten, fietsen, lopen, praten met mensen;) zoals ik in PUTTEN onlangs, notabene langs de Openbare weg zag staan: OVER DWANG en WETTISME gesproken. Door de ZONDAG te vieren ben je DUS NIET VAN DE WET BEVRIJD beste Harolds, maar OVERTREEDT je het Sabbatsgebod en DUS alle andere 9 geboden eveneens!

En als de Christen Unie MIJ DWINGT om op zondag NIETS te mogen kopen of verkopen, dan is DAT WETTISME Harold. En God dwingt NIEMAND Hem na te volgen.

Als je nu Jezus CENTRAAL wil stellen Harold, dan zagt Jezus daarover dit:

WIE VAN MIJ HOUDT ZAL ALTIJD VOLGENS MIJN GEBODEN LEVEN

(Johannes 2:6)

Spreekt onze Meester en Koning over wettisme of over het 4e Gebod der 10 geboden! Of kunne wij onze gang gaan omdat die WET IS AFGESCHAFD!

De Bijbel leert mij dit over de Sabbat:

Het is een V R E U G D E D A G (Markus 2:27,28)
De T O T A L E mens staant CENTRAAL

Kortom: Jezus navolgen en WANDELEN zoals Hij wandelde vinden we in 1 Johannes 2:6 en Johannes 14:15

02 De Zondag, de eerste dag der week

Als nu de Sabbat de 7e dag der week GEHEILIGD is door een Hemelse Macht, dan kan de Zondag NOOIT dezelfde karakterschets en autoriteit hebben als de Sabbat de 7e dag. ls MENSEN MENEN de Zondag te moeten onderhouden, OVERTREDEN zij niet alleen de 10 geboden en stellen Gods autoriteit in TWIJFEL, maar BEDRIEGEN ZIJ ZICH ZELF en anderen. Als we de laatste regels lezen van Openbaring 22 dan weten we wat er gebeurd als we iets toevoegen of weg laten in onze verkondiging van het Schriftwoord!

De eerste verwijzing naar de 1e dag der week, de ZON dag vinden we in Matt. 28:1. Inderdaad de geschiedenis speelt zich af op zondagochtend. Maar het is geenzins een BEWIJS van een Eredienst in in de lichtglans van Jezus staat of jkan staan. NEREGNS verwijst Jezus daarnaar, laat staan dat de geboden zelf veranderd zijn, indien het VERBOND Eeuwig is.

In MArkus 16:1,2 en 9 vinden we een verwijzing naar het Graf van Jezus, waar de vrouwen aankwamen. Het was zeer vroeg toen de zon opging, op die eerste dag der week, Ook hier nog steeds GEEN BEWIJS voor ZON dag viering.

Lukas 23:54-56

Wat passeerde er op de Sabbat VOOR de Opstanding?
In Lukas 24:1 vinden we de oplossing.
Afgezien van het feit dat Lukas dit schriftgedeelte 30 jaar NA de Opstanding schreef, wordt hier GEEN VERANDERING van de Dag des Heren aangevoerd of vermeld tot viering van een VERANDERDE dag, dan ALLEEN de 7e dag!

Johannes 20:1,19, 24-28

Ook hier slechts een herhaling van wat reeds was gezegd over de eerste dag. GEEN verandering van de Rustdag of motief om de OPSTANDINGS dag als vernaderde RUSTDAG aan te merken als een Sabbatdag gelijk het Eeuwig verbond, vervat in de Geboden.

De discipelen waarover Johannes 20 spreekt waren UIT VREES voor de Joden (Schriftgeleerden) bijeen gekomen op die dag. NIET omdat een andere reden. NERGENS wordt DEZE bijeenkomst in VERBAND gebracht met een ALTOOS durend verbond, zoals de SABBAT is gekenmerkt door de Hemelse Vader, en NERGENS is de 1e dag der week GEHEILIGD!
De zondag is een MENSELIJK GEBOD en bovendien Wettisch!

Bovendien vinden we in Joh. 24-28 DUIDELIJK wewer dat het NIET ging om de ZON dag of 1e dag TE VIEREN!
Deze 2e ontmoeting met Jezus had ten doel om Thomas te leren hoe en waarom het geloof in Jezus zo essentieel is voor de verlossing van zonden en de toetrteding van het Hemls Koninktijk. De deuren waren gesloten! Het was een BESLOTEN bijeenkomst, geen bijeenkomst waar ALLE mensen aanwezig konden zijn, zoals WEL op de Sabbat gebruikelijk was (en nog zo hoort te zijn!!!)

1 Korintiërs 16:1,2 (zie oom Romeinen 15:25,26)

Hier wordt niet gesproken over een GEBOD om een openbare offerande in de gemeente te houden. Er moest THUIS iets apart worden gesteld. Het was voor die tijd gewoon een PRAKTISCH verzoek.. opdat Paulus bij zijn bezoek aan Korinthië niet zou worden opgehouden.
De Geestelijk les hiervan is, dat we het BESTE en vooral EERSTE deel aan God dienen te geven.

Handelingen 20:7

Hier gaathet om een AFSCHEIDSPREEK in Troas (7 daags bezoek) "op de eerste dag der week", niet meer en niet minder. Hallo, WE GAAN WEG, nog even AFSCHEID nemen. NERGENS staat hier dat het een ERE dienst was zoals op SABBAT gebruikelijk is. PAULUS spreekt tot MIDDERNACHT n (dat is dus onze Zaterdagavond en NIET de zondag/1e dag der week)
Als we ook hier dus de Joodse rekening der tijden toepassen, dan kunnen we weten dat de 1e dag der week (de zondag) begint bij zonsondergang op zaterdag, echter Paulus gaat vanaf de Sabbat DOOR met zijn verhaal. Dus er NERGENS sprake van een ingestelde Eredienst of Samenkomst op de 1e dag der week.

Als we nu kijken naar de verzen 11,13 en 14 vanm Handelingen 20, dan ZIEN we dat Paulus VERTROK op zondagochtend vroeg naar Troas te voet ( Troas-Assus= 29 km). WAAR staat nu dat er een EREDIENST was op ZONDAG ter ere van een Hemelse God!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Over dwaling en Wettisme gesproken!

Zou het nu zo zijn dat Paulus op de DAG DES HEREN zijn reis zou hebben aangevangen? NEEN o p de Dag des Heren de SABBAT................................."ZIJ RUSTTEN NAAR HET (4e) GEBOD en er "GEEN GEWAG" over hebben gemaakt (geklaagd).

Zo, misschien wat aardige discussiepunten voor de Zondagsschool of de dominee!

De Kerk van Rome, de Troon van menselijke geboden en wetten, die gebouwd is op 7 heuvelen heeft tijdens het concilie van Laocidea (4e eeuw) de Sabbat van een Hemelse Verlosser en Schepper VERSCHOVEN naar de 1e dag der week, opdat de ZON zou worden aanbeden, de Kerk van Rome, een MENSELIJKE instelling, heeft WETTEN en TIJDEN veranderd. ALLEN die de Zondag proberenb te rechtyvaardigen aan het Schriftwoord, zijn slachtoffer van ee Dwaalleer, die hen het mogelijk maakt, ONGEWILD en ONGEWENST de troegang tot het Hemelse Koninkrijk mis te lopen. Wie niet in wil zien dat het Satans bedoeling is om door MENSELIJKE WETTEN en ORGANISATIES de mensen VAN GOD weg te houden, is ziende blind en horende doof.

Paulus leert ons dat hij de SABBAT naar de GEWOONTE onderhield gelijk ook Jezus deed Het brekenvan het brood was namelijk niet alleen van toepassing op het Heilig Avondmaal maar werd ook toegepast bij andere gelegenheden (Hand. 2:46)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 aug 2003 09:20

Dus Paulus ging 'naar gewoonte'?
Klinkt anders dan 'naar de wet'.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”