(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 mar 2006 19:24

jopidopi schreef:Waarom gaan je aan het Heilig Avondmaal?
Wat heeft je ertoe gebracht?

Ik ga aan het Avondmaal om gesterkt te worden in mijn geloof, om steeds weer, samen met de gemeente, bepaald te worden bij hetgeen Jezus Christus voor mij / ons gedaan heeft.
Geloof in God heeft me er gebracht, terwijl ik ook wel kan zeggen dat het ongeloof wat steeds weer de kop op steekt me er ook toe brengt om aan het Avondmaal te gaan.... juist vanwege de versterking van het geloof dat vrucht mag zijn van de viering.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 06 mar 2006 18:53

Ik ga aan het Avondmaal, omdat ik dan gedenk welk offer de Here JEzus heeft gebracht. Ook doe ik eraan mee, om mijn zonden van mij af te kunnen zetten en om de Here kracht te vragen om niet meer in herhaling te vallen. Ook dank ik de Here voor Zijn goedheid.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 07 mar 2006 21:10

ik ken mensen die de week voor het heilig avondmaal geen televisie kijken. :mrgreen:
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

André

Berichtdoor André » 07 mar 2006 21:27

JJM schreef:ik ken mensen die de week voor het heilig avondmaal geen televisie kijken. :mrgreen:
Ik ken mensen die belijdend lid zijn en sowieso niet aan het avondmaal gaan, dat vind ik triester dan wat jij hier verteld.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 08 mar 2006 19:03

ik ken mensen die belijdend lid zijn en die aan het avondmaal gaan. toch fijn dat die er ook zijn he.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 08 mar 2006 20:08

JJM schreef:ik ken mensen die belijdend lid zijn en die aan het avondmaal gaan. toch fijn dat die er ook zijn he.
zeker is dat fijn! Daarom doe je eigenlijk ook Belijdenis, om toestemming te vragen voor het Heilig Avondmaal.

André schreef:Ik ken mensen die belijdend lid zijn en sowieso niet aan het avondmaal gaan
Waarom doe je dan Belijdenis? Zoals ik hierboven al aangaf, je vraagt toestemming om aan het Heilig Avondmaal te mogen gaan, en dan ineens niet gaan. Dat vind ik niet kunnen. Jammer zeg!
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 08 mar 2006 20:20

Waarom doe je dan Belijdenis? Zoals ik hierboven al aangaf, je vraagt toestemming om aan het Heilig Avondmaal te mogen gaan, en dan ineens niet gaan. Dat vind ik niet kunnen. Jammer zeg!

Je kunt daar hier het 1 en ander over lezen hoe dat zit.

Als je het duidelijk wordt na het lezen van dit topic meld je me het dan even? :wink:

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 08 mar 2006 21:01

ik denk dat toestemming vragen voor het heilig avondmaal niet het hoofdbestandsdeel is van belijdenis. eerder dat je gewoon je geloof belijdt. het is trouwens wel logisch dat als je belijdenis gedaan hebt dat je dan aan het avondmaal gaat

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 08 mar 2006 22:06

in dit topic word gesproken over heilg avond maal .. Staat dat in de bijbel heilig avondmaal ?

of is het voorbereiden op het avondmaal , wat bijbels gezien een maaltijd was welke de dicipelen toen veel vaker vierden ( hielden ) dan om de drie maanden . en toegankelijk was voor degene die geloofde , zonder andere voorwaarden ?

Geeft een ander licht op deze in sommige gemeenschappen zwaar beladen geheel .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 mar 2006 23:01

@Annemieke86: Lees eens het boek van Petrus Immens: De Godvruchtig Avondmaalganger. Pittig boek, dat best wat inspanning kost om te lezen (in ieder geval de versie die ik heb ik oud-nederlands) maar verder een prachtig boek dat heel veel antwoorden geeft op veel vragen en juist op veel plaatsen bemoedigend is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 mar 2006 08:30

brammetje schreef:in dit topic word gesproken over heilg avond maal .. Staat dat in de bijbel heilig avondmaal ?

Ook wel genoemd "des Heeren Avondmaal" (1 Kor. 11:20). Dit wordt apart gezien van het eigen avondmaal houden (1 Kor. 11:21), dus is het ook een Heilig Avondmaal. (heilig = apart gezet).

PeterD schreef:Lees eens het boek van Petrus Immens: De Godvruchtig Avondmaalganger.

Dit boek (een aanrader inderdaad), staat ook online, zie link.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 09 mar 2006 09:02

moet je bekeerd zijn om aan het heilig avondmaal te kunnen?
Geef mij maar gewoon vakantie!!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 09:28

jopidopi schreef:moet je bekeerd zijn om aan het heilig avondmaal te kunnen?
Wat heb je er anders te zoeken?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 mar 2006 13:16

PeterD schreef:

bekering?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 13:26

parsifal schreef:
PeterD schreef:

bekering?

Dus in de hoop bekeerd te worden maar aan het Heilig Avondmaal gaan?

Terug naar “Archief”