NIET aan het avondmaal gaan......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

NIET aan het avondmaal gaan......

Berichtdoor André » 08 mei 2005 22:57

De apostel Paulus beschrijft de instelling van het heilig avondmaal door onze Here Jezus Christus in 1Korintiërs 11:23-29:

Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weer overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, de dankzegging uitsprak, het brak en zei: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zei: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.

Misschien is hier al eens eerder over geschreven?
Je komt in de diverse Gereformeerde kerken grote aantallen belijdende leden tegen die consequent geen avondmaal vieren.
Ik ben eigenlijk al een hele tijd nieuwsgierig naar de bijbelse achtergrond van dit "fenomeen"
Of heeft het misschien iets met bindingsangst van doen?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 mei 2005 23:00

Ik ( praat voor mezelf) zou pas aangaan als ik zeker weet dat dit, staat ook int formulier kan belijden : Hij voor mij..........
Als ik ben wedsergeboren.....Op mijn beetje geloof in Hem kan ik niet aan. Ik kan pas aan als mijn zonden vergeven zijn en als ik in Christus ingelijft ben zeg maar....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2005 00:00

Dat staat in de bijbel.... dat Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld.

Je mag geloven dat dat ook voor jou is.

Jij maakt van geloven een "zeker weten" terwijl zeker weten alleen maar kan door waar geloof.

Waarom geloof je nie twat de bijbel zegt, namelijk dat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft... Als je gelooft dat Jezus aan het kruis is gestorven zegt de bijbel dat dit ook voor jou was... en dat je dat mag geloven.

Doe dat en herdenk wat Hij voor jou en anderen over had.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 09 mei 2005 21:43

Wanneer geloof je dan (echt) in Jezus? En hoe zie jij dat geloven dan?

Ik zou ook pas aan het avondmaal gaan als ik (zeker) weet dat ik Gods kind ben, dat Jezus ook voor mij wilde sterven en mijn zonden gedragen heeft. Maar wanneer weet je dit echt? (misschien off-topic)

Bindingsangst zou best kunnen, je bedoelt dan de binding aan Jezus? Ik denk dat het ook een angst is van 'is het wel echt zo?, kan ik wel aangaan? Is het ook voor mij? etc..'. De drempel is erg hoog in veel reformatorische kerken.
En misschien telt ook de vele roddel mee? 'Zag je dat, die en die ging naar het avondmaal :shock: :roll: , snap je? Toch zou het niet moeten kunnen dat je daar iets van aantrekt als je gebruikt maakt van het avondmaal. God kent je, die roddelaars kletsen maar.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

André

Berichtdoor André » 09 mei 2005 22:21

mystery schreef:Wanneer geloof je dan (echt) in Jezus? En hoe zie jij dat geloven dan?
Ik zie geloven als je "hand ophouden" en dat je gelooft dat Jezus de Zoon van God is.
De vraag die Jezus ook regelmatig aan mensen in het NT stelde.
Ik zou ook pas aan het avondmaal gaan als ik (zeker) weet dat ik Gods kind ben, dat Jezus ook voor mij wilde sterven en mijn zonden gedragen heeft. Maar wanneer weet je dit echt? (misschien off-topic)
Neej, lijkt mij niet offtopic, wat denk je zelf dat het antwoord is?
Bindingsangst zou best kunnen, je bedoelt dan de binding aan Jezus?
Ik zat ook meer te denken aan je "binden" aan je zonden, ze zegmaar belijden, want dan komt de "ellende" wel héél dicht bij, toch?
Ik denk dat het ook een angst is van 'is het wel echt zo?, kan ik wel aangaan? Is het ook voor mij? etc..'. De drempel is erg hoog in veel reformatorische kerken.
Jammer hoor deze gedachte, ik zou zo graag dit willen begrijpen hoe deze gedachte in elkaar zit.
En misschien telt ook de vele roddel mee? 'Zag je dat, die en die ging naar het avondmaal :shock: :roll: , snap je?
Nee, dat snap ik niet.
Toch zou het niet moeten kunnen dat je daar iets van aantrekt als je gebruikt maakt van het avondmaal. God kent je, die roddelaars kletsen maar.
Duszz...........?

André

Berichtdoor André » 09 mei 2005 22:24

essieee schreef:Ik kan pas aan als mijn zonden vergeven zijn en als ik in Christus ingelijft ben zeg maar....
Maar je zonden worden je toch iedere dag opnieuw vergeven, je hoeft er niet eens iedere dag om te vragen bij wijze van, ik geloof dat de viering van het avondmaal juist je vergeving van je zonden "in beeld brengt" .

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mei 2005 22:33

Ik ga eigenlijk altijd aan het Heilig Avondmaal in de PKN of aan de Communie in de Oud-Kath. Kerk. Waarom zou ik een uitnodiging van Christus afslaan? De Heer riep immers de mensen naar zijn bruiloftsfeest, wie ben ik dan om die uitnodiging af te wijzen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 mei 2005 22:41

André schreef:
essieee schreef:Ik kan pas aan als mijn zonden vergeven zijn en als ik in Christus ingelijft ben zeg maar....
Maar je zonden worden je toch iedere dag opnieuw vergeven, je hoeft er niet eens iedere dag om te vragen bij wijze van, ik geloof dat de viering van het avondmaal juist je vergeving van je zonden "in beeld brengt" .

Ik doelde eigenlijk op de wedergeboorte.......

André

Berichtdoor André » 09 mei 2005 22:49

essieee schreef:
André schreef:

Vertel eens verder als je wilt, wanneer is dat b.v. in jou visie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2005 00:41

essieee schreef:
André schreef:

Je doet alsof wedergeboorte iets is wat helemaal buiten de mens omgaat. Vanwaar dan Gods oproepen tot bekering door de hele bijbel heen? Vanwaar de oproep in Deuteronomium aan het volk Israel om het leven te KIEZEN?

Dat ik in mijn eerdere post verwees naar Johannes 3:16 is niet voor niets. Nog even de tekst voor je:

16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Dit zegt Jezus in het gesprek met Nicodemus, in het zelfde stuk zegt Hij dat iedereen die in het koninkrijk wil komen opnieuw geboren moet worden.

Het geeft al aan dat wedergeboorte ook samengaat met het aannemen van het evangelie. Je kan niet zeggen: Ik geloof nog niet echt, totdat ik wedergeboren ben.... Dan word je niet wedergeboren..... want wedergeboorte is sterven en opstaan met Christus... en hoe kan dat als je Zijn sterven en opstaan (nog) niet als ook voor jou ziet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2005 00:47

mystery schreef:Wanneer geloof je dan (echt) in Jezus? En hoe zie jij dat geloven dan?

Wanneer je gelooft dat Hij stierf en opstond, en aanneemt dat dit ook voor jou was! Als je eerst zeker wil zijn dat het ook voor jou is en dan pas echt wil geloven keer je de zaken om..... en dan word je ook nooit zeker ervan want die zekerheid ligt juist in het geloof (Heb. 11)

De bijbel zegt dat Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld (1 Joh. 2) dus hoe kun je dan beweren dat je niet zeker weet of het ook voor jou was?

De bijbel zegt dat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft, hoe kun je dan afvragen wanneer je dit zeker weet?

De bijbel is duidelijk genoeg, waarom scheppen kerken dan onduidelijkheid waar die er niet is? En hoe kan het dat dit tot roddel leidt...

Wat zijn ze op dit punt in deze kerken ver van God's Woord afgedwaald :?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 mei 2005 02:14

Ik kan wel meegaan in wat essie en mystery zeggen.
Bovendien zit ik ook altijd met "drinkt en eet uzelf een oordeel". Ik heb altijd het idee dat als je aangaat aan het avondmaal dat je toch echt al je zonden in het reine moeten hebben met de Heere Jezus. Ik kan niet aan het avondmaal gaan als ik weet dat ik nog te zondig ben.
En ook zoals essie zegt dat ik zeker weetn dat hij voor mij gestorven is, oftwel dat ik als een waar geloof in mijn hart gesloten heb. Dat is dus niet zomaar geloven.

Ik heb dat ook wel wat mystery zegt dat je pas echt kunt aangaan als je ten volle weet dat je Gods kind bent. Ik weet wat er in de bijbel staat. Maar het gaat wel om een waar geloof! Dus niet zomaar dat je iets in de bijbel leest maar dat je dat ook in je hart aanneemt. Dat je dat doorleeft en dan echt in Christus ingelijft word.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

André

Berichtdoor André » 10 mei 2005 09:46

Flappie schreef:Ik heb altijd het idee dat als je aangaat aan het avondmaal dat je toch echt al je zonden in het reine moeten hebben met de Heere Jezus.
Kun je dit ook anders onder woorden proberen te brengen?
Ik kan niet aan het avondmaal gaan als ik weet dat ik nog te zondig ben.
Kun je ook vertellen HOE je dat weet, waar staat dat b.v. beschreven?
En ook zoals essie zegt dat ik zeker weetn dat hij voor mij gestorven is, oftwel dat ik als een waar geloof in mijn hart gesloten heb. Dat is dus niet zomaar geloven.
Kun je mij ook uitleggen wat het verschil is tussen "als een waar geloof in mijn hart gesloten" en "zomaar geloven"?
Ik heb dat ook wel wat mystery zegt dat je pas echt kunt aangaan als je ten volle weet dat je Gods kind bent.
Het lijkt mij dan een enorme opgave en een angstig leven, je weet immers maar nooit, of begrijp ik iets nu niet?
Ik weet wat er in de bijbel staat. Maar het gaat wel om een waar geloof! Dus niet zomaar dat je iets in de bijbel leest maar dat je dat ook in je hart aanneemt.
Er bestaat toch alleen maar een WAAR geloof?
Dat je dat doorleeft en dan echt in Christus ingelijft word.
Kun je dat uitleggen wat je moet doorleven?
En wat is ingelijft worden?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 10 mei 2005 11:10

André schreef:
Ik zie geloven als je "hand ophouden" en dat je gelooft dat Jezus de Zoon van God is.
De vraag die Jezus ook regelmatig aan mensen in het NT stelde.
Neej, lijkt mij niet offtopic, wat denk je zelf dat het antwoord is?
Bindingsangst zou best kunnen, je bedoelt dan de binding aan Jezus?
Ik zat ook meer te denken aan je "binden" aan je zonden, ze zegmaar belijden, want dan komt de "ellende" wel héél dicht bij, toch?
Ik denk dat het ook een angst is van 'is het wel echt zo?, kan ik wel aangaan? Is het ook voor mij? etc..'. De drempel is erg hoog in veel reformatorische kerken.
Jammer hoor deze gedachte, ik zou zo graag dit willen begrijpen hoe deze gedachte in elkaar zit.
En misschien telt ook de vele roddel mee? 'Zag je dat, die en die ging naar het avondmaal :shock: :roll: , snap je?
Nee, dat snap ik niet.
Toch zou het niet moeten kunnen dat je daar iets van aantrekt als je gebruikt maakt van het avondmaal. God kent je, die roddelaars kletsen maar.
Duszz...........?

Hmm, dus geloven is in afhankelijkheid van God leven? Heel je leven in Zijn handen leggen? Ik geloof wel historisch dat Jezus de Zoon van God is, maar is er dan niet meer nodig?

Als God Zelf tegen mij heeft gezegd dat ik Zijn kind ben, dan geloof ik dat.

Ja, het niet willen kappen met je zonden, bedoel je dat ook met bindingsangst?

Er is m.i. heel veel twijfel, het is heel moeilijk om je toe te eigenen wat God in de Bijbel zegt... dat komt door hoe het gebracht wordt in de reformatorische kerken. Je kunt niet zomaar zeggen dat je een kind van God bent. Daarom twijfelen mensen heel erg aan of ze wel een kind van Hem zijn en of ze dan wel aan het avondmaal mogen gaan als ze dit niet zeker weten. Snap je het nu?

Mensen roddelen heel vaak na een avondmaalsviering. Tenminste, ik hoor het wel om me heen. Dat heeft ook te maken met het idee dat het iets heel verhevends en voor specifieke mensen is om een kind van God te zijn. Dit is natuurlijk niet zo, maar zo wordt het wel gedacht. Daarom ga je niet 'snel' naar het avondmaal. Er is nogal controle op, is het niet van kerkmensen, dan wel van de kerkenraad.. :|

Ja, het zou fijn zijn als je kunt geloven dat je een kind van God bent, dat Jezus ook voor jouw zonden geleden en gestorven heeft en dat je de meningen van mensen niet aantrekt. Dan zou ik kunnen gaan.

Marnix, ik geloof dat Jezus stierf en weer opgestaan is, maar hoe kan ik dat aannemen dat het ook voor mij is? Is daar iets voor nodig? Is dat geloof dan wel echt, geen historisch geloof (zoals ze dat dus in reformatorische kerken noemen).
Ja, je hebt wel gelijk dat Jezus voor de zonden van de hele wereld gestorven is... het probleem is om dit echt te geloven... :?
Het geloven wordt denk ik heel moeilijk gemaakt door de kerken... :( Je kunt niet zómaar geloven, daar moet heel wat aan vooraf gaan, zeggen ze.
Wat is aannemen dat het voor jou is? Wat is geloven?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 mei 2005 11:14

Het blijft moeilijk......

Weet je...wanneer ik het formulier voor het heilig avondmaal lees....denk ik dit geldt niet voor mij. Zo'n oprechte gelovige ben ik niet en ik ben niet verzoend met Hem . En daar tegen krijg ik dus de opmerkingen zoals hier boven. Ik ben er niet van overtuigd dat ik een WAAr Kind des Heeren ben....daarom wie onwaaardelijk eet en drinkt, drinke zichzelf een oordeel. Anderen proberen met vaak liefdevol aan tafel te praten maar ik voel...Voor mij is er geen plaats.....

(ik ervaar het overigens niet zo eenvoudig als ik neertyp)

Marnix, ik geloof dat Jezus stierf en weer opgestaan is, maar hoe kan ik dat aannemen dat het ook voor mij is? Is daar iets voor nodig? Is dat geloof dan wel echt, geen historisch geloof (zoals ze dat dus in reformatorische kerken noemen).
Ja, je hebt wel gelijk dat Jezus voor de zonden van de hele wereld gestorven is... het probleem is om dit echt te geloven...
Het geloven wordt denk ik heel moeilijk gemaakt door de kerken... Je kunt niet zómaar geloven, daar moet heel wat aan vooraf gaan, zeggen ze.
Wat is aannemen dat het voor jou is? Wat is geloven?

Bedankt...jij verwoordt zo ongeveer mijn gedachten! :P

Terug naar “Archief”