oke
Nu over de tekst: Ik heb altijd geleerd dat je losse bijbelteksten altijd in de context moet lezen, van klein naar groot,d us 1 vers, richting perikoop, richting bijbelboek, richting gehele lijn in de bijbel enz. Wat gebeurt er? Jezus verschijnt aan de discipelen en spreekt tot hen. Hij geeft ze als het ware een opdracht. Dan is direkt te vraag, is die opdracht overdraagbaar op alle christenen of is het een opdracht die specifiek en exclusief aan de discipelen gegeven is? Dat is denk ik de kernvraag, stap 2 is dan als je zegt dathet exclusief voor de discipelen was, dat je moet geloven dat priesters de plaatsvervangers vand e discipelen op aarde zijn. Erg lastig en complex allemaal. MAar nu in de grote lijn van de Bijbel, het offer van Jezus was nodig om onze schuld met God te verzoenen, Jezus zegt zelf ook, niemand komt tot den Vader dan door mij., welke consequenties heeft dat voor het belijden van zonden en het vergeving krijgen voor zonden. We kunnen als mensen wel elkaar vergeven, maar mogen wij zeggen dat God zonden heeft vergeven, of mogen we namens God de zonden vergeven?