Praten in je relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 feb 2006 19:46

Het probleem met zo'n vak is dat er vaak generalisaties gebruikt moeten worden en het derhalve lang niet voor iedereen nut zal hebben. Zo wordt de ene vrouw wild van borsthaar terwijl de ander het afschuwelijk vindt. Tja, wat adviseer je dan in je lesmethode? Pokon of harsen? 8)

Alhoewel.. dan zou je misschien juist moeten leren dat je vooral jezelf moet zijn en iedereen weer z'n persoonlijke voorkeuren heeft. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 feb 2006 20:02

De liefde weet alle dingen, zij verdraagt alle dingen, zij is geduldig en blablabla...

Zo. Nikst geen vak voor nodig. Dit is alles. 8)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 26 feb 2006 19:35

Afgelopen nacht tot 01.00 gepraat :D dus met mij gaat het de goede kant op :wink: de ene keer hebben we meer te bespreken als de andere keer. Ligt er een beetje aan. Maar ik heb geleerd "Waar stilte is spreekt de Heilige Geest" :D 8)

Vinden jullie een stilte niet vervelend? Wat ga je dan eigenlijk doen? Word je zenuwachtig of ga je wat anders doen?
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 feb 2006 23:25

Stilte is heerlijk joh :D
Dan denken we vaak allebei aan iets anders en de standaard vraag is dan na een minuut of 5:' Wat denk jij?'

Gisteravond 2 uur gepraat, vanavond weer 2. Maar das logisch, als je elkaar 8 dagen niet hebt gezien ;)
Nee, we praten lang niet altijd zo lang, maar soms is het ff lekker en nodig :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 feb 2006 23:38

Esra en ik kunnen nu niet goed praten :(
Da's echt irritant...

De post uit afrika komt niet aan.
En internet en telefoon werken niet.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2006 08:58

Ow wat een ramp Javaca :(
Annemieke: waarom is een stilte zo vervelend? Hoe moet ik me jullie situatie voorstellen? Zit je samen op de bank koffie te drinken, net zoals wanneer je ouders bezoek krijgen? Als je het hele weekend bij elkaar bent, dan ga je toch wel op stap. En je kan ook wel even voor jezelf een boek gaan lezen ofzo.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 feb 2006 09:49

Annemieke86 schreef:Afgelopen nacht tot 01.00 gepraat :D dus met mij gaat het de goede kant op :wink: de ene keer hebben we meer te bespreken als de andere keer. Ligt er een beetje aan. Maar ik heb geleerd "Waar stilte is spreekt de Heilige Geest" :D 8)

Vinden jullie een stilte niet vervelend? Wat ga je dan eigenlijk doen? Word je zenuwachtig of ga je wat anders doen?

Goed zo!
Nee, ik vind stilte niet vervelend. Ik geniet dan gewoon dat ik bij mn vriend ben. Droom een beetje of kijk hem aan. Ik word niet zenuwachtig en als ik wel iets wil zeggen, doe ik dat gewoon. Ik vind stiltes juist wel fijn, want ze zijn niet leeg. Als je samen stil kunt zijn, is dat juist goed.

Javaca, dat lijkt me echt heel vervelend joh!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 28 feb 2006 21:46

Lalage schreef:Annemieke: waarom is een stilte zo vervelend? Hoe moet ik me jullie situatie voorstellen? Zit je samen op de bank koffie te drinken, net zoals wanneer je ouders bezoek krijgen? Als je het hele weekend bij elkaar bent, dan ga je toch wel op stap. En je kan ook wel even voor jezelf een boek gaan lezen ofzo.
Nou, soms ervaar ik de situatie als vervelend. Dan is het net of je niet weet wat je moet zeggen. Kan ook wel eens gebeuren natuurlijk maar ja, soms ervaar ik dat als vervelend. Wij gaan zeker wel op stap, naar kennissen of even shoppen of iets dergelijks. Grappig genoeg vinden we soms wel eens een opmerking die nergens op slaat en dan daalt het niveau echt heel diep :D :oops:

Ervaren jullie trouwens ook wel, dat als je heel veel met elkaar praat over allerdaagse dingen en het Geloof uiteraard, dat je dan minder ruzie krijgt/hebt?
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 feb 2006 22:20

Nou wij hebben wel ervaren dat als we niet genoeg tijd aan God besteden, we veel meer ruzie krijgen. Als je 't hele verhaal wilt lezen hierover, mag je me pb'en of mailen oid. Samen bidden werkt ook heel bindend.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 04 mar 2006 15:13

Lalage schreef:Nou wij hebben wel ervaren dat als we niet genoeg tijd aan God besteden, we veel meer ruzie krijgen. Als je 't hele verhaal wilt lezen hierover, mag je me pb'en of mailen oid. Samen bidden werkt ook heel bindend.
(even off: Thnx voor de mail!!! :D )
Afbeelding

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 03 apr 2006 20:22

Als ik dat allemaal zo lees hier, doen wij het volgens mij helemaal niet goed!
Ik vind praten echt zo moeilijk. In het begin belden we vaak heel lang, maar het praten met elkaar wordt eigenlijk steeds minder.
Als ik ergens mee zit, denk ik vaak: laat ik het maar voor me houden, anders moet ik het weer helemaal uit gaan leggen en hij begrijpt het vast niet en ik schaam me er ook eigenlijk voor enz.

Als we praten, moet ik in ieder geval bijna altijd de aanzet geven.
Als we samen zijn (echt samen) wil hij meestal liever vrijen (zo noem ik het dan maar). Soms mailt hij wel over iets dat hem dwars zit, maar niet vaak.
Ik heb het gevoel dat ik nog steeds niet echt diep tot hem door kan dringen (terwijl we al best lang verkering hebben).
Over het geloof praten vind ik ook super moeilijk. Samen bidden durf ik niet. Belachelijk he!
Ik geloof dat ik hem er een beetje de schuld ervan geef, maar het is net zo goed mijn schuld. Ik vind het vaak teveel moeite kosten om een goed gesprek te beginnen. Ik vind het gewoon heel moeilijk om mezelf bloot te geven.

Verder hebben (hadden?) we wel een goede relatie, hoewel je dat niet zal denken als je dit allemaal leest!
Maar soms heb ik echt zulke twijfels. En ik weet zeker dat het komt doordat we te weinig praten.
Dus, zou je zeggen, de oplossing is simpel: meer praten.
Het gekke is: dat wil ik niet, daar heb ik geen zin in, daar word ik zo moe van en ik heb het gevoel dat ik zulke rare dingen heb en denk dat hij het helemaal niet begrijpt......... :(

Zo. Einde van mijn klaagzang.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 apr 2006 20:28

Het is een eigenschap van mannen dat ze minder makkelijk praten.
Samen bidden is ook best eng, maar wel heel erg fijn en goed.

Mijn tips:
Bid voor je relatie en probeer toch te praten (ook al is het vermoeiend).

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 03 apr 2006 20:34

Javaca schreef:Mijn tips:
Bid voor je relatie en probeer toch te praten (ook al is het vermoeiend).
Sluit ik me helemaal bij aan.

Het zal niet makkelijk zijn omdat je zelf aangeeft niet te willen praten, maar probeer je daar over heen te zetten. Het moet niet zo groeien dat je alleen maar vrijt als je samenbent en niet meer praat, want dan gaat het meer om het lichamelijke.

Twijfels is heel erg herkenbaar, ik heb er zelf ook ontzettend veel last van gehad. Maar het beste is om daar toch over te praten en open te zijn (en dat is lastig, ik weet het!), want het is niet goed om alles voor je te houden... Heel veel sterkte iig en bid vooral.

@ Javaca: jij ook sterkte!
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2006 20:38

Charlotte: misschien heeft het wel met je persoonlijkheid te maken. Veel mensen zijn nu eenmaal introvert. Maar zo te lezen heb jij wel behoefte om meer te praten. Een brief of e-mail schrijven lijkt me helemaal geen gekke manier om dat te doen als het live wat moeilijker gaat.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 03 apr 2006 20:42

Zie je het al voor je, later zijn we getrouwd, ik schrijf een briefje:
Schat, lust je een kopje thee?
O, trouwens, check even je mail, ik wil even met je praten......... :D

Okee, dat zal enigszins overdreven zijn........... :lol:

Bedankt voor jullie goede adviezen, maar ik ben bang dat het toch niet gaat lukken. Soms denk ik dat ik teveel veranderd ben sinds we verkering hebben.
Over sommige dingen kunnen we ook niet samen praten, omdat we er niet allebei interesse in hebben. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet erg te zijn, maar ik ga wel steeds meer voelen hoe jammer ik dat vind........

Maar ach, misschien zit ik gewoon te zeuren, volmaakt kan het ook niet zijn, ik moet me er maar over heen zetten........

Terug naar “Archief”