Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wilo76

Berichtdoor wilo76 » 25 feb 2006 22:31

Het betreft hier een onderwerp waar zowel goede argumenten voor als goede argumenten tegen te geven zijn. Je kunt dus niet zeggen dat mensen die hun kinderen laten inenten het verkeerd doen of andersom. Uiteraard is altijd de gezindheid, de grondhouding van groot belang. Als we ons vertrouwen op de middelen stellen, is het sowieso verkeerd. En als we ons vertrouwen stellen op een zogenaamd principieel standpunt is het al niet beter. Het gaat om het vertrouwen op God, in Wie wij als takken moeten zijn inge-ent!
Een sterk argument voor is dat de vaccins ons ter beschikking staan en dat we de middelen die we krijgen moeten gebruiken. Vervolgens is wel de vraag aan de orde of het om geoorloofde middelen gaat. Dat vind ik een moeilijk punt. Ik neig er naar om dat in dit geval toch niet te vinden. Hoewel de feitelijke gevolgen mee kunnen vallen (dat is niet altijd zo!), blijft het toch een toedienen van ziektekiemen aan een gezond mens. En dat is een tegennatuurlijke handeling. Als ik op dit moment zou moeten beslissen, zou ik daarom niet de vrijmoedigheid hebben.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 26 feb 2006 09:57

Mijn beste vriendin laat haar kinderen wel inenten, maar later dan volgens het gewone schema. Ze vind namelijk dat ze gewoon nog te klein zijn voor al die chemische troep. Dus ze loopt (meen ik) een maand of 5 achter op het voorgeschreven inentingsschema. Je moet er wel sterk voor in je schoenen staan, want iedere keer dat je op het consultatiebureau komt moet je vragen daarover weer afhouden. En toen ze eenmaal begon met inenten wilden ze bij het consultatiebureau ook gelijk een versneld schema maken, zodat het kind toch weer inliep en op het normale schema zou komen. Maar dat was nou juist niet de bedoeling.
Het bevalt mijn vriendin erg goed. Dit is haar 3e, bij de eerste 2 heeft ze gewoon met de meute meegedaan, maar ze ziet echt dat het met deze beter gaat. Minder last van de inentingen en niet zo ziek ervan. Het kind is toch net ff wat flinker en sterker.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 feb 2006 10:41

De topictitel is: Inentingen bij baby's, houdt dat in dat er geen bezwaar is tegen inenting als je ouder bent?
Zelf ben ik vroeger in eerste instantie ook niet ingeent, 'k had net de kinkhoest achter de rug, toen er weer eens polio uitbrak, daar schrok m'n moeder toch wel erg van dus kreeg ik ineens alle inentingen in sneltreinvaart achter elkaar, echt geen pretje en voor een deel overbodig omdat ik diverse ziektes al had gehad.
Het lijkt me beter om het gewoon in het schema wat men voorsteld te doen, daar is best goed over nagedacht, dan bereik je ook het bedoelde effect.
Als je op godsdienstige gronden twijfelt wil ik het even offtopic doortrekken.
Je laat je kind niet inenten en neemt de verantwoording op je dat er iets gebeurd wat je had kunnen voorkomen, een heel zware verantwoording, als het ziek wordt wat doe je dan, ga je dan wel naar een ziekenhuis om het te laten behandelen, eigenlijk zou dat best inkonsekwent zijn.
Volwassenen gaan wel naar het ziekenhuis als er wat is, en maken gebruik van alle toeters en bellen die er zijn, dan zou men dat eigenlijk ook niet moeten doen, ziek worden, dan maar gewoon afwachten wat er gebeurd en niets aan doen, dat zou dan de juiste konsekwentie zijn.
Dat zie ik echter nog niet gebeuren, en terecht, waarom dan baby's onthouden wat voor hen belangrijk is!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 feb 2006 11:17

Ligt het er niet aan van waarvoor je word in geent?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 feb 2006 11:22

Waarom zou dat verschil maken :shock:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 feb 2006 11:46

nou kijk, ik ben niet voor alles inge ent.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 feb 2006 11:48

Als je belangrijke inentingen niet hebt gehad, zou ik het alsnog laten doen :wink:

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 26 feb 2006 14:05

Gerdien B. schreef:In hoeverre is aan te wijzen dat het echt door de inenting komt dat ze verstandelijk gehandicapt zijn geworden Debor@?
hoe weten ze zeker dat er neit iets bij de geboorte is misgegaan of het kind al gehandicapt was toen hij/zij ter wereld kwam en dat later zich pas openbaard?

ik werk ook bij gehandicapten maar dit heb ik echt nog nooit gehoord. Wel dat mensen gehandicapt worden door ziektes o.a. hersenvliesontsteking

Dacht ik eerst ook :wink:. En ik wilde het niet geloven.

Het meisje wat ik het beste ken, was bijna 3 toen het gebeurde. Kon natuurlijk al lopen, praten enz. Kerngezond, geen een afwijking. Na de inenting werd ze ziek en begon ze raar te ijlen. Daar bleek dat er een stof in die prik de hersens dusdanig had aangetast dat ze nooit meer zou kunnen lopen, praten en 'normaal' zijn. De kinderarts in het kinderziekenhuis had ook eerst zn twijfels, maar er zijn nooit aanwijzingen gevonden dat ze al gehandicapt ter wereld kwam (bij de rest ook niet trouwens, maar die ken ik niet in zoverre dat ik die voorgeschiedenissen weet).

Tijdens een stage vorig jaar op de poli gynaecologie in het Bronovo Ziekenhuis (ik werk verder zelf niet in de zorg, het was een stage als medisch secretaresse) heb ik het aan de gynaecologen en aan de kinderarts gevraagd (dat is die kinderarts die bij de geboortes van Amalia en Alexia was) en zij bevestigden dat dat kan na inenten. Dus het kan wel...
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

André

Berichtdoor André » 26 feb 2006 15:06

Voor argument, je kunt bij een besmettelijke ziekte niet iemand besmetten, als je ingeënt bent. (Heb uw naaste lief als u zelf)
Vanuit de overheid gaat het wsl om kosten besparing, een ziek mens kost meer geld als een mens dat minder kans heeft om ziek te worden.
Tegenwoordig - weet niet of ik het goed zeg - is de vaccinatie beter samengesteld je wordt er minder ziek van als in het verleden.

Tegen argument, waarom zou je eigenwijs zijn en de middelen die God je ter beschikking stelt in een 'rijk' land, wegwuift.

Btw ik kan me nu nog herinneren hoe ziek ik was van de mazelen, waar toen nog niet voor geënt werd.
Laatst gewijzigd door André op 26 feb 2006 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 feb 2006 17:48

Cisca schreef:Als je belangrijke inentingen niet hebt gehad, zou ik het alsnog laten doen :wink:

Waar ligt de grens van niet/wel inenten.

Ik ben voor de mazelen etc. niet in geent. Wel tegen polio etc.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 feb 2006 18:04

'k Heb alle grenzen verlegd, eigenlijk helemaal opgedoekt, anders zou ik me niet vol laten lopen met gif om langer te blijven leven :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 feb 2006 18:44

Evelien schreef:
Cisca schreef:Als je belangrijke inentingen niet hebt gehad, zou ik het alsnog laten doen :wink:

waarom voor de ene wel en de andere niet?

André

Berichtdoor André » 26 feb 2006 19:12

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:

waarom voor de ene wel en de andere niet?
TJ, hoe is jullie standpunt, het is zeer wsl dat je net als de topic starter een keus hebt gemaakt/gaat maken voor Milan?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 feb 2006 19:55

Het meisje wat ik het beste ken, was bijna 3 toen het gebeurde. Kon natuurlijk al lopen, praten enz. Kerngezond, geen een afwijking. Na de inenting werd ze ziek en begon ze raar te ijlen. Daar bleek dat er een stof in die prik de hersens dusdanig had aangetast dat ze nooit meer zou kunnen lopen, praten en 'normaal' zijn. De kinderarts in het kinderziekenhuis had ook eerst zn twijfels, maar er zijn nooit aanwijzingen gevonden dat ze al gehandicapt ter wereld kwam (bij de rest ook niet trouwens, maar die ken ik niet in zoverre dat ik die voorgeschiedenissen weet).

maar dat zijn dus nogsteeds "allemaal" incidenten, wat (dus) nog helemaal niet uitwijst dat inenten slecht is. Ja, je spuit (al dan niet "onklaar" gemaakte) ziektecellen in iemands lichaam, de ziekte ZELF krijgen is er eigenlijk niet bij. Je wordt wel ziek, want je lichaam reageert er vanzelfsprekend op. Maar over het algemeen zijn en blijven de extreme gevallen nogsteeds incidenten.
what the soul hides, blood tells

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 26 feb 2006 20:38

Ik ben zelf als kind, evenals mn broertjes en zus(jes)sen, niet ingeent, vanuit principieel oogpunt dat je geen medicijnen slikt voor je ziek bent, maar m'n ouders waren dan ook niet verzekerd, geen ziekenfonds enz. vanuit het zelfde oogpunt, niet alvast gaan betalen voor iets dat KAN gebeuren.

Mijn kinderen zijn allemaal wel ingeent. Ik denk dat je de middelen mag gebruiken die er zijn, maar kom als ik borstvoeding geef, niet aanzetten met een vitamine-K prik die niet in de moedermelk zou zitten.... maar ja dat is persoonlijk.

Mijn jongste dochter kreeg kinkhoest toen ze 6 weken oud was, en dus nog geen prik had gehad, 6 weken lang heeft ze gehoest tot ze bijna zou stikken, lag tussen ons in, kon geen moment alleen zijn. Was echt een angstige periode. Pas na 6 weken (na elke week bij de dokter te zijn geweest en allerlei hoestdrankjes te hebben gehad) kwamen ze erachter dmv een bloedtest dat ze kinkhoest had, er zijn geen medicijnen voor, maar het werd toen al minder, het heerste toen nog niet, ze was 1 van de eersten, waardoor ze het niet echt door hadden.

Op 18 jarige leeftijd kreeg ik rode hond, wat voor vrouwen gevaarlijk is als ze zwanger zijn, en kreeg op mn 20e mn eerste kind. Pas toen hoorde ik wat de gevolgen konden zijn voor je kind ivm met rode hond en zwanger zijn.

Toen ik net bevallen was heerste er ook Polio, en ik heb de polio-prik toen wel gehaald, en mn pasgeboren zoontje kreeg een paar druppeltjes omdat hij het van mij niet mee had gekregen.

Argument vóór: als je de ziekte of besmetting eenmaal hebt, is er (bij de meeste van deze ziektes) geen behandeling voor. Er is alleen een vaccinatie ter voorkoming van.

advies:
Als je het wel doet: vertrouw er niet op, maar stel je vertrouwen op God.

Als je het niet doet: vertrouw dan ook op God, ook als ze wél ziek zijn en er geen medicijnen voor zijn, en....vertel een meisje vóór ze trouwt wat de risico's zijn van rode hond en zwanger zijn.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Terug naar “Archief”