Seks binnen het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 23 feb 2006 16:38

Aragorn schreef:Oh, je mag me best proberen iets te leren hoor, graag zelfs. :) Maar mijn standpunten hieromtrend zijn ondertussen redelijk gevormd dus verwacht niet dat ik het gelijk met je eens ben of zal worden. :wink:

Maw: Doe geen moeite..

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 23 feb 2006 16:46

Wat ik me afvraag is of de topicstarter bedoeld heeft dat hier dingen besproken worden over ochtend dan wel avond sex, in of dan wel na de huwelijksnacht en alle pikante details meer die hierdoor boven tafel komen. Ben zelf getrouwd en ben dus ervaringsdeskundige al zeg ik het zelf, maar er zijn dingen die ik hier toch echt niet zou posten. Alleen al omdat het om zeer intieme zaken gaat waar een ander toch eigenlijk weinig boodschap aan hebt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2006 17:00

Corine schreef:
Aragorn schreef:Oh, je mag me best proberen iets te leren hoor, graag zelfs. :) Maar mijn standpunten hieromtrend zijn ondertussen redelijk gevormd dus verwacht niet dat ik het gelijk met je eens ben of zal worden. :wink:

Vertel er dan wel even bij dat die andere woorden vooral joúw woorden zijn. :wink:

Overigens hoeft het feit dat jij bepaalde dingen niet zou posten natuurlijk niet te betekenen dat anderen het niet interessant en leerzaam vinden om daar het eea over uit te wisselen. :)

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 23 feb 2006 17:04

Aragorn schreef:
Corine schreef:

Vertel er dan wel even bij dat die andere woorden vooral joúw woorden zijn. :wink:

Overigens hoeft het feit dat jij bepaalde dingen niet zou posten natuurlijk niet te betekenen dat anderen het niet interessant en leerzaam vinden om daar het eea over uit te wisselen. :)

Ik dacht zoiets te proeven uit je bewoording... Vandaar die reactie..

En nee, je hebt gelijk, maar neemt niet weg dat ik de behoefte had toch even te posten wat mijn mening hierover is.. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2006 17:14

Ah, oke. Wat is jouw mening over ochtend- dan wel avondseks dan? :wink:

Overigens ben ik nog niet echt pikante details tegen gekomen, maar meer ontopic ben ik wel benieuwd naar nieuwe argumenten aangaande de schadelijke effecten van seks voor het huwelijk. Zijn hier nog ervaringsdeskundigen?

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 23 feb 2006 17:20

Aragorn schreef:Ah, oke. Wat is jouw mening over ochtend- dan wel avondseks dan? :wink:

Daar zal ik je zeer binnenkort over inlichten onder vier ogen. Maar verwacht géén pikante details.. :mrgreen:

Aragorn schreef:Overigens ben ik nog niet echt pikante details tegen gekomen, maar meer ontopic ben ik wel benieuwd naar nieuwe argumenten aangaande de schadelijke effecten van seks voor het huwelijk. Zijn hier nog ervaringsdeskundigen?

Helaas wel, maar das achteraf gepraat. Schadelijke effecten heb ik daarentegen niet ondervonden, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik wél met diezelfde persoon in het huwelijk ben getreden.

André

Berichtdoor André » 23 feb 2006 17:21

Aragorn schreef:maar meer ontopic ben ik wel benieuwd naar nieuwe argumenten aangaande de schadelijke effecten van seks voor het huwelijk. Zijn hier nog ervaringsdeskundigen?
Ik ben van mening dat deze vraag niet ontopic is.
Is het niet verstandiger dat jij hier een nieuw topic over start?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2006 17:26

Nouja, hier begon het mee:

peter77 schreef:Even een prikkelende regel: Is de reden dat veel mensen binnen hun huwelijk goedkoop behandeld worden door hun echtgenoot, te wijten aan het fijt dat men zich buiten (voor) dat huwelijk goedkoop gemaakt heeft door seks te hebben voor het huwelijk

Dus gaat het naar mijn idee over het hebben van (vrije) seks voor het huwelijk en de schadelijke gevolgen daarvan voor de seks binnen het huwelijk.

Corine schreef:
Aragorn schreef:Overigens ben ik nog niet echt pikante details tegen gekomen, maar meer ontopic ben ik wel benieuwd naar nieuwe argumenten aangaande de schadelijke effecten van seks voor het huwelijk. Zijn hier nog ervaringsdeskundigen?

Helaas wel, maar das achteraf gepraat. Schadelijke effecten heb ik daarentegen niet ondervonden, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik wél met diezelfde persoon in het huwelijk ben getreden.

Ah, maar waarom is het dan helaas? :)

Willard
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willard » 23 feb 2006 17:41

peter77 schreef:Sprak de slang

Sprak de vogel
Durven twijfelen getuigt van een groot geloof

Willard
Verkenner
Verkenner

Re: Seks binnen het huwelijk

Berichtdoor Willard » 23 feb 2006 17:54

peter77 schreef:Als je seks hebt (gemeenschap) worden twee tot een vlees. Je geeft de helft van wat je bent aan die ander doordat je versmelt tot een.

Is het wellicht de reden dat zoveel jeugd hun identiteit kwijt zijn omdat ze zoveel vrije seks bedrijven en iedere keer weer een worden en daarmede ook een deel van zichzelf kwijtraken.

Ik denk niet dat dit het geval is. Als ik getrouwd ben en seks heb, geef ik niet de helft van mijn identiteit weg. Ik blijf dezelfde Willard. Ik denk wel dat er in het huwelijk een gezamelijke identiteit van het "Wij" bijkomt, maar dat komt niet door seks. De gezamelijke identiteit komt door het "kennen" van elkaar; een beleven van diepgaande intimiteit. Seks is het vieren van die intimiteit, maar niet de oorzaak.
Door een promiscue levensstijl verlies je niet je identiteit, maar verandert een deel van je identiteit wat betrekking heeft op intimiteit. Je moet het dus niet overdrijven dat door vrije seks je hele identiteit gevaar loopt ofzo.

Vraag blijft: Wat wil je weggeven voor je huwelijk?
Even een prikkelende regel: Is de reden dat veel mensen binnen hun huwelijk goedkoop behandeld worden door hun echtgenoot, te wijten aan het fijt dat men zich buiten (voor) dat huwelijk goedkoop gemaakt heeft door seks te hebben voor het huwelijk
Zou kunnen, maar seks voor het huwelijk hoeft niet per se respectloos te zijn. Je vraag wat ik wil weggeven voor het huwelijk vind ik iets te persoonlijk.
Durven twijfelen getuigt van een groot geloof

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 23 feb 2006 19:05

@ Aragorn: Dat is een gevoelskwestie :wink:

André

Berichtdoor André » 23 feb 2006 19:40

Ja, laten we het daar eens over hebben, gevoel , je psyche en zo.
Dat je zwanger kunt raken van gemeenschap hebben met elkaar en dat je er soa's van kunt krijgen zijn we het wel over eens.
Ik ga er even vanuit dat we de Bijbel als Gods Woord erkennen.
Daar staat o.a. in: Jak 2,8

Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist.

Stel, Miep heeft een relatie gehad met Jan, Piet en Klaas alle 3 waren ze op een bepaalt moment wel zo ver te krijgen dat ze gemeenschap met haar hadden.
1 van de heren was o.a. zo flink om Miep te bedonderen en de relatie af te breken voor een andere vrouw.
Komt ook nog steeds voor....
Miep heeft geen soa of een zwangerschap verkregen, opzich een slimme Miep zou je kunnen zeggen.
Echter Miep, inmiddels zonder relatie en 28 jaar jong heeft toch een probleem.
Ze is al eens bij haar huisarts geweest en al eens enkele maanden wat therapie gehad bij eleos, maar het wil gewoon niet zo vlotten.
Het blijkt dat Miep geen vent meer vertrouwt, wordt ook wel eens als bindings/verlatingsangst getypeerd.
Ze blijkt ook iets gevoeliger dan dat ze zelf dacht.
Zouden haar klachten ook zijn kunnen ontstaan door haar 'vrije' leven denk je?

(Om privacy redenen zijn de namen gefingeerd.)

Toen scrolde ik maar eens naar boven en las daar: heb je naaste lief als je zelf.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2006 19:46

Erg lullig van de vriend van Miep is dat. Echter, ook getrouwde mannen en vrouwen doen dat en ook ook ongetrouwde mannen en vrouwen die geen seks gehad hebben. So what's the difference?

André

Berichtdoor André » 23 feb 2006 20:11

Aragorn schreef:Erg lullig van de vriend van Miep is dat. Echter, ook getrouwde mannen en vrouwen doen dat en ook ook ongetrouwde mannen en vrouwen die geen seks gehad hebben. So what's the difference?
Die kunnen ook psychische problemen krijgen.
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 feb 2006 20:12

@Corine: Ik had het er laatst met een paar mensen van m'n studentenvereniging nog over dat we het eigenlijk niet vaak over seks hebben (al verschilt dat per persoon/kring) en als we het er al over hebben, dan in hele bedekte termen. Het resultaat is dat iedereen het wiel opnieuw moet uitvinden. In de vragenrubriek van refoweb wordt een paar keer per week gevraagd hoe je er nou achter komt hoe ver je mag gaan als je verkering hebt. Als we dit onderwerp nou eens open zouden gooien, en dat hoeft heus niet pikant te zijn, dan zouden er minder stellen hier zo mee worstelen. Er zijn zoveel mensen die te ver gaan en dan bedoel ik niet meteen gemeenschap, maar er dichtbij kan ook te ver zijn als je later weer met iemand anders zo intiem bent.

Terug naar “Archief”