Gods Stem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 feb 2006 14:26

Raido schreef:
Ik voel me ook niet 100% prettig tijdens onweer, maar ik vind het heerlijk om buiten te lopen in een zware onweersbui, met uitzicht op de horizon enzo, heldere lucht. Geweldig die flitsen en die donder, zo'n natuurmacht. Regen stroomt neer. Een kick, adrenaline. Ik kan er enorm van genieten. Maar ja, dat is dan weer iets subjectiefs.
Ik lig dan liever onder mijn bed, of met een meter dekens over mij heen, vingers in mijn oren, gordijnen stijf dicht en wachten tot het voorbij is. :oops:

Hoe herkenbaar, al heb ik daar nu wel veel minder last van.
Moest jij vroeger ook uit bed als het ´s nachts onweerde?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 feb 2006 14:39

Of dat God letterlijk tot ons spreekt door het onweer weet ik niet, misschien dat Hij het voor sommige personen gebruikt, dat zou kunnen.
Ik denk wel dat het onweer 1 van de instrumenten is van God om Zijn grootheid mee aan te geven.

Ik vind wel dat je in de opvoeding moet oppassen dat je er niet een soort angst voor gaat kweken bij je kind, want later kan die angst verhinderen dat het kind de macht van God ziet in de schepping, omdat het altijd geleerd heeft dat onweer iets engs is, waarvan je maar moet hopen dat je het overleefd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2006 14:50

Hoe herkenbaar, al heb ik daar nu wel veel minder last van. Moest jij vroeger ook uit bed als het ´s nachts onweerde?
Ja, om naar de kamer van mijn ouders te sluipen en mede te delen dat het onweerde, dat ik niet kon slapen, om dan te horen dat ik maar gewoon naar bed moest gaan het ging vanzelf weer over..

*en ik dan gewoon 3 uur wakker bleef, tot het onweer echt helemaal weg was + 1 uur om mij niet weer wakker te maken*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 feb 2006 15:09

Ik herinner mij een uitspraak die m'n opa vroeger altijd deed; "mens en dier ze staan verwonderd als de Heer des Hemels donderd".

In die verwondering voor zo'n geweldig natuurfenomeen zit wel iets.
Daarom had ik er eigenlijk ook nooit geen angst voor.

Tenminste in Brasschaat niet, maar in La Nucia kom ik er wel m'n bed voor uit. Ons dorp is helemaal omgeven door rotsformaties en mijn huis is gebouwd op een helling. Een flink omweer dat vaak tussen de bergen blijft hangen met de daarbij behorende stortbuien levert dan vaak lastige situaties op. De straat is niet meer berijbaar, mijn oprijlaan fungeert als beek en negen van de 10 keer slaat de bliksem in op de bovengrondse elektriciteitsdraden waardoor de stroom uitvalt. Mijn tuin heeft ook een rotsbodem waar het water niet of nauwelijks in kan dus soms zijn zelfs hele stukken weggespoeld. En al twee keer heb ik de pomp van het zwembad moeten vervangen omdat de bliksem daarop was ingeslagen.

Dan krijg je vanzelf wel ontzag voor dit natuurgeweld.
Nee ik geniet meer van de heerlijke frisse lucht als een en ander weer achter de rug is.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 feb 2006 15:11

Raido schreef:
Hoe herkenbaar, al heb ik daar nu wel veel minder last van. Moest jij vroeger ook uit bed als het ´s nachts onweerde?
Ja, om naar de kamer van mijn ouders te sluipen en mede te delen dat het onweerde, dat ik niet kon slapen, om dan te horen dat ik maar gewoon naar bed moest gaan het ging vanzelf weer over..

*en ik dan gewoon 3 uur wakker bleef, tot het onweer echt helemaal weg was + 1 uur om mij niet weer wakker te maken*

:mrgreen:

Mijn moeder haalde ons vroeger als het flink onweerde uit bed om vervolgens beneden te gaan zitten.
Dan kon je snel naar buiten vluchten als het insloeg.(dat doet ze nu gelukkig niet meer, al gaat nog altijd het licht op de overloop aan als het een flinke bui is)

Technico

Berichtdoor Technico » 22 feb 2006 16:42

Ik geloof niet dat God in de braambos was maar dat Hij daarmee Mozes 'lokte' en dat Mozes bij de braambos een audiovisueel visioen kreeg. En dat gebeurd nog steeds naar ik geloof.
Ik geloof dat ook niet. Ik zei ook alleen maar dat Hij zich openbaarde, niet dat Hij het als een Zijn verschijning gebruikte ofzo...

Het is dus een kwestie van een brilletje? (relatief) je ziet God in dingen als je Hem daarin wilt zien, bijvoorbeeld als je gelovig bent (alhoewel geloof van God komt, misschien is het dan zo: Je ziet God als God wilt dat jij Hem daarin ziet).
Vraag het de ongelovige en hij zal je het eerste willen zeggen, vraag het de gelovige en hij is het met je laatste uitdrukking eens denk ik :wink:

Ik ben er van overtuigd dat God vooral werkt door de logische, verklaarbare dingen
Hmmm, ik kan je vanuit de bijbel wel een tal van onlogische, onverklaarbare werkwijzen van God aanwijzen...

Fjoe, het is dat Acire dat heeft gezegd... ;) Ik denk dat sommige mensen gewoon vaker dingen als Gods stem zien dan anderen. Elk ding wil Hij gebruiken.
Zelfs de hond van de buren ;/ Wat ik een beetje bedoel te zeggen is dat dingen als engelen vrijwel uit het zicht verdwenen zijn. Wie gelooft er nu nog in een beschermengel etc.? Maar het is natuurlijk link om overal direct ingrijpen van God in te zien, vind ik zelf ook :)

Als men daarmee de liefde richting God maar mee bedoeld en niet het creeëren van ongegronde angsten.
Absoluut mee eens

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2006 17:39

Hmmm, ik kan je vanuit de bijbel wel een tal van onlogische, onverklaarbare werkwijzen van God aanwijzen...
Ik zij vooral ;) en daarbij dat was 'toen' we leven nu in het heden waarin God schijnbaar alleen door het woord (sola scriptura) tot ons komt en als je geloofd zie je Hem in de natuur.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 feb 2006 19:18

Tja, ik heb altijd gehoord van mn moeder als ik bang was voor onweer dat het gewoon een stel wolken waren die boos op elkaar waren en die tegen elkaar aanbotsen, net als ik en mijn broertje wel eens ruzie maken :)

Dat vind ik een iets fijnere omschrijving dan dat God zou spreken, ik zou er doodsbang van worden ;)

MAar ik heb meer gehoord dat ouders het zeggen ja, maar waar het vandaan komt? Geen idee
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 feb 2006 22:31

MissF schreef:MAar ik heb meer gehoord dat ouders het zeggen ja, maar waar het vandaan komt? Geen idee

God spreekt door zijn Woord en schepping.
Dat is de reden waarom mensen het zeggen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2006 00:28

Dat is de reden waarom mensen het zeggen.
Bekijk de Bijbelteksten maar eens, dat is toch geinspireerd door God zelf? Daarin staat dat hij spreekt met de donder..

ialink

Berichtdoor ialink » 23 feb 2006 00:36

Op enig moment dacht ik dat jezus terug zou komen. Wat gebeurde er in de dagen ervoor waren er op drie verschillende aaneengeslotyen dagen drie weersverschijnselen:
- 1 donderslag
- sneeuw
- hagel

Dus ja GOd spreekt ook door natuurveschijnselen is ook mijn conclusie

Sorry dat ik hier zo laat mee kom :oops:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 feb 2006 11:17

Het was JOUW idee, dat Jezus terug zou komen. Dus leg je dan niet die link naar weersverschijnselen, omdat dit in jouw straatje past?
Want blijkbaar is Jezus niet teruggekomen...Dus was, in mijn idee dan, die onweer, hagel, sneeuw etc een ontzettend normale reactie van de elementen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 feb 2006 16:09

God spreekt door de hele natuur en schepping.
God probeerd ons steeds te laten zien hoe Hij voor alles zorgt en dat Hij ook voor jou zorgt!
God spreekt continu tegen ons... dus ook tijdens een onweersbui.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 feb 2006 17:05

wat zegt hij dan volgens jij in een onweersbui en waarom is het niet "gewoon" een natuurverschijnsel maar specifiek Gods stem?

je goochelt met abstracte dingen terwijl je weet dat je eigenlijk als het er op aan komt onzin uitkraamt met symbolische uitspraken als "ook tijdens een onweersbui".
what the soul hides, blood tells

Riska

Berichtdoor Riska » 23 feb 2006 18:18

Er komt bij mij een heel oud lied naar boven:
"Gij hebt voor mij geen braambos aangestoken
en ook geen letters in't graniet gehakt,
't program van elke dag is niet doorbroken,
er is geen schokkend, speciaal contact...
en toch o God, hebt Ge me aan Uw wil gebonden,
Gij hebt Uw koers mij voluit aangezegd
Gij hebt tot in minuten en seconden
op heel mijn repertoire beslag gelegd... "

Ik denk dat voor een ieder van ons Gods stem anders klinkt.
Voor mij persoonlijk spreekt God niet in de donder of de bliksem.
Of in welk natuur verschijnsel dan ook. Ik ben onder de indruk van die natuurverschijnselen en zie daarin Gods almacht.
Maar spreken - nee. Tot mij niet. Voor mij is het de stilte waarin Hij tot mij spreekt - er is gewoon een 'weten' in mij wat Hij van mij wil...

Terug naar “Archief”