Moderator: Moderafo's
Samuel: en de HEERE donderde te dien dage met een groten donder over de Filistijnen
Samuel: De HEERE donderde van den hemel, en de Allerhoogste gaf Zijn stem.
Psalm: En de HEERE donderde in den hemel, en de Allerhoogste gaf Zijn stem, hagel en vurige kolen.
Psalm: an Uw schelden vloden zij, zij haastten zich weg voor de stem Uws donders.
Job: Hebt gij een arm gelijk God? En kunt gij, gelijk Hij, met de stem donderen?
en na het vuur het suizen van een zachte stilte.
13 En het geschiedde, als Elia dat hoorde, dat hij zijn aangezicht bewond met zijn mantel, en uitging, en stond in den ingang der spelonk. En ziet, een stem kwam tot hem, die zeide: Wat maakt gij hier, Elia?
God stuurde vuur en zij dit ben ik niet en hij liet het hagelen en zij dit ben ik niet. Toen kwam er een koele avondbries en God zei dit ben ik wel.
‘Kom naar buiten,’ zei de HEER, ‘en treed hier op de berg voor mij aan.’ En daar kwam de HEER voorbij. Er ging een grote, krachtige windvlaag voor de HEER uit, die de bergen spleet en de rotsen aan stukken sloeg, maar de HEER bevond zich niet in die windvlaag. Na de windvlaag kwam er een aardbeving, maar de HEER bevond zich niet in die aardbeving. 12 Na de aardbeving was er vuur, maar de HEER bevond zich niet in dat vuur. Na het vuur klonk het gefluister van een zachte bries. 13 Toen Elia dat hoorde, sloeg hij zijn mantel voor zijn gezicht. Hij kwam naar buiten en ging in de opening van de grot staan, en daar klonk een stem die tot hem sprak: ‘Elia, wat doe je hier?’
Ik lig dan liever onder mijn bed, of met een meter dekens over mij heen, vingers in mijn oren, gordijnen stijf dicht en wachten tot het voorbij is.Ik voel me ook niet 100% prettig tijdens onweer, maar ik vind het heerlijk om buiten te lopen in een zware onweersbui, met uitzicht op de horizon enzo, heldere lucht. Geweldig die flitsen en die donder, zo'n natuurmacht. Regen stroomt neer. Een kick, adrenaline. Ik kan er enorm van genieten. Maar ja, dat is dan weer iets subjectiefs.
Maar wij geloven dus niet dat de donder de stem van YHWH is maar 'slechts' een schepping van zijn hand zoals alle dingen scheppingen zijn van zijn hand, dingen uit de natuur zouden dan nooit gebruikt mogen worden in ons taalgebruik omdat je anders de schepping (= YHWH) naar beneden haalt. Ik weet niet, ik gebruik de termen niet vaak.Ik herken inderdaad dat donder en bliksem taboe zijn om als krachtterm te gebruiken omdat het zou verwijzen naar God. Een directe link is er niet altijd denk ik, maar we kunnen vanuit de bijbel wel concluderen dat die link soms gelegd wordt. We zullen er dus voorzichtig mee moeten zijn.
Het zijn extremen in de natuur. De natuur is door God geschapen, dus als de natuur zich van zijn extreme kanten laat zien, zet mij dat extra stil bij de grootheid ervan.
Raido schreef:Mag je als ouder, als je weet dat onweer een natuurkundig verschijnsel is zeggen tegen je kind dat het de stem van God is?
Ik geloof niet dat God in de braambos was maar dat Hij daarmee Mozes 'lokte' en dat Mozes bij de braambos een audiovisueel visioen kreeg. En dat gebeurd nog steeds naar ik geloof.1) ja, vanuit de bijbel kunnen we de conclusie trekken dat God zich vaak openbaard met natuurlijke elementen (brandende braambos was bv. nog niet genoemd. Vanuit dat perspectief kan het dus
Het is dus een kwestie van een brilletje? (relatief) je ziet God in dingen als je Hem daarin wilt zien, bijvoorbeeld als je gelovig bent (alhoewel geloof van God komt, misschien is het dan zo: Je ziet God als God wilt dat jij Hem daarin ziet).2) nee, het is (volgens mij) niet zo dat God elke keer als het onweert direct Zijn macht wil tonen. Wel kunnen we Zijn macht eruit af leiden. Maar het kan dus wel degelijk ook direct!
Ik ben er van overtuigd dat God vooral werkt door de logische, verklaarbare dingen, waarom zou Hij met neonletters 'Raido ik hou van jou' laten verschijnen.. (alhoewel ik dat wel graag zou willen, maar dat is een ander verhaal).Ik zou mijn kinderen in eerste instantie vertellen dat het een machtig stuk van Gods schepping is, en als ze wat groter zijn zowel het aspect van Gods directe kennisgeving dmv natuurkrachten als het feit dat het natuurkundig verklaarbaar is uitleggen. Het laatste hoeft het eerste niet uit te sluiten natuurlijk
Fjoe, het is dat Acire dat heeft gezegd...Laatst liet ik de hond uit en zag ik een hele aparte ster. Hij stond erg dichtbij en flonkerde heel hard in allerlei kleuren. Ik was erg benieuwd wat ermee aan de hand was, het leek net of hij op het punt stond te imploderen ofzo. Toen ik het Acire vertelde was het eerste wat ze zei: Misschien probeert God iemand wat duidelijk te maken ermee of een teken te geven ofzo.
Als men daarmee de liefde richting God maar mee bedoeld en niet het creeëren van ongegronde angsten.Dat zette me wel even stil bij het feit hoe werelds ik eigenlijk georienteerd ben. Alles wordt maar door de technische bril bekeken. Wat mij betreft mag je in de opvoeding dus best wat nadruk leggen op het transcedente.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten