Even wat frustraties van me afschrijven:
Laat we in andere topics over de doop het eens gewoon over de vraag die gesteld wordt hebben. In deze topic mogen alle bezwaren tegen de kinderdoop gespuid worden. Ik ben voorlopig een weekje weg. Na die week ga ik me wel met de beantwoording bezighouden.
Even wat punten op een rijtje om even een startschot te geven:
In de Bijbel kent men gezins of huis denken. Het individuele denken van nu was niet zo aanwezig, dit wordt heel duidelijk in de vergelijking tussen Handelingen 18:8 en 1 Korinthe 1:14. Of Paulus had een slecht geheugen, in het ene geval staat het huis erbij in het andere niet. Bijna overal waar sprake is van doop in het Nieuwe Testament en je er een huis bij mag verwachten wordt dat huis ook gedoopt (ik neem aan dat de Eunuch uit Afrika er geen gezin op nahield).
In 1 korinthe 7:14 staat dat de kinderen van (een) gelovige ouder(s) heilig zijn. Dit wordt als argument gebruikt, het lijkt erop dat hier geen twijfel over bestond, (misschien omdat het kind ook gedoopt was).
In Efeze 4 wordt gesproken over een doop, voor de gemeente. In Efeze 6 worden de kinderen ook tot de gemeente gerekend.
Deut 30:6 gaat over de belofte van besnijdenis van het hart. De termen lijken sterk op die we later in Kol 2:11-13 tegenkomen.
Het sterkst is nog Handelingen 16: En zij zeiden: Geloof (MERK OP WELKE LETTER HIER NIET STAAT) in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis. Moeten we echt de beloften gaan versmallen omdat we het niet kunnen bevatten?
In Romeinen 6 (als daar naar de waterdoop verwezen wordt) is duidelijk dat de doop ook of juist een oproep is om te leven in Christus. Om op te staan in Hem. Dat is niet een gegeven. Bij de tegenstelling tussen kinder- en geloofsdoop wordt vaak net gedaan of de kinderdoop niet in overeenstemming te brengen is met dit hoofdstuk.
Verder verwijs ik voor de verdere bijbelteksten naar:
http://www.wordmp3.com/gs/baptism.htm
Ik weet dat sommige mensen problemen hebben met citaten het zij zo, maar ik vind het wat lang om te gaan vertalen en hier neer te zetten.
O ja nog wat over de kerkgeschiedenis. Natuurlijk kan ik weer verwijzen naar het stuk van Dieperink http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm maar nog even wat punten samengevat en erbij gezet:
Origenes, een van de grootste Christelijke geleerden uit zijn tijd voert rond 200 de doop van kinderen terug op de apostelen. Of dit terecht is niet 100% te bewijzen. Maar het lijkt er sterk op dat de kinderdoop al heel lang praktijk was, temeer omdat Tertulianus iets eerder de kinderdoop verwierp, maar wat vreemde argumenten had, nergens beschuldigt hij kinderdopers er van met iets nieuws te zijn gekomen, terwijl hij dat op andere punten doet, zodra hij kan. Ook wat eerder lijkt Polycarpus te suggereren dat hij als kind gedoopt is. Polycarpus was een leerling van de apostel Johannes.
Oke dit was het even. Nog voor de duidelijkheid dit is geen hardnekkig verdedigen van de kinderdoop tegen beter weten in. Ik wil mijn mening graag bijstellen. Dat heb ik trouwens al eerder gedaan toen ik van het baptistenstandpunt (ik heb de vergadering van gelovigen bezocht voor iets minder dan een jaar), naar het punt van de kinderdoop. Martie Dieperink, van wie ik een artikel aanhaalde is ook overgegaan van een baptisten-standpunt naar een kinderdoop standpunt.
Vaya con Dios,
parsifal